Verslag van een slopende week (ipv dag)

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Noble-Girl

Berichten: 2020
Geregistreerd: 08-04-02

Verslag van een slopende week (ipv dag)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-03 17:57

Iedere avond kruip ik achter mijn pc om alle verhalen en belevenissen te lezen van de bokt bezoekers.
Zelf plaats ik af en toe een bericht, maar afgelopen week kon ik mijn verhaal eigenlijk niet goed verwoorden

Ik zal bij het begin beginnen:

3 wkn geleden heb ik mijn zadel opnieuw laten vullen, dat was in het weekend. Maandag had ik les en liep ze heel erg goed.
Op Dinsdag zou de hoefsmid komen voor nieuw beslag (een nieuwe smid) normaal ga ik zelf naar mijn eigen hoefsmid, maar omdat er een paard bij ons op stal enige weken daarvoor ziek was (verdacht van droes) vond ik het niet verstandig om weg te gaan van stal met haar.
De hoefsmid koos voor een iets ander beslag en vond dat ze achter best zonder ijzers kon. Toen hij klaar was viel me op dat ze vrij 'kort' stond, maar dat kon ook verbeelding zijn.

De volgende dag (woensdag) ben ik haar gaan rijden en vond haar behoorlijk kort lopen, met galoperen sprong ze ineens over in contragalop Dat deed ze anders nooit dus ik heb haar terug genomen en opnieuw aangesprongen maar opnieuw werd me duidelijk dat er iets niet pluis was Voor de zekerheid heeft een stalgenootje ook nog even gereden, maar daar deed ze het ook bij. Dus toen wist ik zeker dat er iets was. Maar wat?
Het zadel was veranderd en de ijzers zaten me niet lekker.
In ieder geval niet meer gereden en contact opgenomen met mijn d'arts.
Na mijn verhaal leek het zadel voor de problemen te hebben gezorgd en besloten we om het zadel opnieuw te laten bekijken.
Het advies om met een ander zadel te rijden heb ik opgevolgd maar daar reageerde ze een dag later precies hetzelfde op, dat vond ik eigenlijk niet eens zo verwonderlijk, want de 'beurse' plekken zijn niet binnen een dag weer verdwenen.
Ik heb haar wat gelongeerd met de passoateugel en dat leverde geen problemen op.
Voor de zekerheid had ik inmiddels contact opgenomen met een fysiotherapeute die haar na zou kijken op haar rug.
4 dagen later heeft ze mijn paardje onderzocht en kon niks vinden in d'r rug. Ik besloot in overleg met haar nog even een d'arts te laten kijken naar haar voetjes ivm het beslag.

Op maandag d'arts gebeld waarmee ik diezelfde middag een afspraak heb gemaakt. Een vriendin van mij zou mijn paardje al op stal zetten zodat hij gelijk kon kijken. Toen ik haar van stal haalde en naar de weg liep maakte mijn d'arts een opmerking over haar achterhand:" Is ze altijd wat slap achter" Slap??!! welnee ze werd tijdens de keuring nog geroemd om haar sterke achterhand
Toen we op de weg moesten stappen en draven hoorde ik al dat het goed mis was, ze tilde amper haar benen op. Alles deed haar duidelijk zeer, op alle buigproeven reageerde ze positief. Na neurologisch onderzoek vertoonde ze extreem atactisch gedrag. Ze corrigeerde zichzelf helemaal niet in de achterhand en op pijnprikkels 20 cm rond de staart gaf ze geen kik Longeren was een drama ze vergat gewoon haar achterbenen en ik wist niet wat ik zag Op 4 benen vond de d'arts overvulde gewrichten en pijnlijke reacties.
De d'arts ondertussen ook wat geschrokken (ik had gevraagd of hij 'even' naar haar beslag wilde komen kijken Bloos! ) kwam tot de volgende conclusie:
Ataxie tgv trauma, virus (Rhino), verslagen droes (naar binnen geslagen), of.....????

Daar sta je dan met je merrie 5 mnd drachtig van haar eerste veulen.
Net alsof je een klap in je gezicht krijgt, ook omdat ik haar de dag ervoor 'gezond' had achtergelaten .
Ze is in de weken daarvoor niet ziek geweest heeft geen koorts gehad, temperaturen doen we al 5 wkn netjes iedere dag (ivm verdenking van droes bij een van de paarden op stal) ze eet goed is alleen te sloom naar mijn zin en dat eigenlijk al een maand.
Het klopt dus van geen kant ze doet niks volgens de geneeskundige bijbel, en daar zijn we mooi klaar mee.
De d'arts heeft zijn zorgen uitgesproken over het ongeboren veulentje. We besloten haar pijnstillers te geven voor haar benen, Vitamine B en vitamine E. En verder moesten we afwachten. Vrijdag zou hij terug komen voor controle tenzij ze zou verslechteren
De boeduitslagen een dag later waren prima, geen ontsteking te vinden. Dus de droes konden we zo goed als zeker uitsluiten. Nu de rest nog.
Ik had na een paar dgn het idee dat het gevoel in achterhand terug aan het komen was.

Vrijdag haalde ik haar uit de wei met een heel dik hoofd. De d'arts zou komen voor controle.
Ik schrok me kapot, overal oedeem (vocht), de d'arts dacht meteen aan droes. Dus opnieuw bloed onderzoek en op stal. Alles ontsmet en alle voorzorgsmaatregelen getroffen in zoverre dat nog mogelijk was.
De ataxie verschijnselen waren al een heel stuk minder dus dat was erg positief. Haar gewrichten waren nog steeds te vol of zelfs nog voller,
maar haar hele lichaam stond een beetje op z'n kop.
De d'arts zei dat het heel goed mogelijk was dat ze daarom begin van de week ook al slecht was, dus werd het nu afwachten tot het open zou breken bij de luchtzakken.
Op stal gedroeg ze zich super in d'r eentje, eigenlijk te goed, normaal kan ze echt niet alleen blijven op stal. Nog steeds sloom maar geen koorts en meer dan voldoende eetlust
De volgende ochtend was al het vocht weer weg
De bloeduitslag negatief op ontstekingscellen dus toch geen droes??!!!
Dus mocht ze weer naar buiten.
Vandaag of morgen krijg ik de uitslag van de kweek op Rhino.


Ondertussen begin ik aardig af te druipen, slaap erg slecht enzo, en maak me uiteraard zorgen om mijn paard. Heel veel d'artsen hebben zich al over haar bekommerd maar niemand weet hoe of wat.
Het lijkt erop dat ze een één of ander virus onder de leden heeft en om uit te zoeken wat dat precies is, is zo goed als onbegonnen werk Verdrietig
Om haar op te laten nemen in de kliniek is niet echt aan de orde omdat ze verder niet ziek is en dat heeft ook niet mijn voorkeur.
Dus nu kunnen we niks anders doen dan afwachten en hopen, ik hoop dat jullie met me mee willen duimen voor een positieve afloop.
Het niet weten wat je paard heeft is verschrikkelijk en dat wens je niemand toe.
Ik voel me echt machteloos Huilen

By the way excuses voor mijn lange verhaal Bloos! !!

sHaKiEjLaVeR
Berichten: 1432
Geregistreerd: 20-06-03
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-03 18:02

sterkte!! enne ga voor je duimen

Tanneke

Berichten: 3730
Geregistreerd: 31-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-03 18:05

Heel veel sterkte!!
Hopelijk komt alles toch weer goed.
Ik duim voor je!!

wuppie102

Berichten: 102
Geregistreerd: 07-12-02
Woonplaats: leersum

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-03 18:44

jeetje heel veel sterkte!!! hoop voor je en voor je paardje dat het allemaal goed komt en ook met het veulen.

bassistje

Berichten: 361
Geregistreerd: 31-03-03
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-03 20:27

he jakkes, kan me voorstellen dat je hier slapeloze nachten van hebt.
Zal voor je duimen dat er snel iets uit de testen komt en je weet wat je paard mankeert.
Kwam er verder niets uit over dat ze zo kort stond op haar hoeven?

mazzeltje

Berichten: 4510
Geregistreerd: 12-05-03
Woonplaats: Leersum; Latoy in Amerongen, Jip aan het Leersumse Veld en Door in de opfok in Doornspijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-03 20:32

Ik zou ook niet meer slapen, ik begrijp dat heel goed hoor, ik hoop dat je er snel achter bent wat je paard mankeert en dat er ook iets simpels aan te doen is!!! Sterkte ermee!!

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-03 20:43

Jeetje wat vreselijk....
Heel veel sterkte de komende tijd, ik hoop dat je snel duidelijkheid hebt. Want dit sloopt jou ook

Noble-Girl

Berichten: 2020
Geregistreerd: 08-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-03 20:50

Wat lief van jullie Bloos

Ik ben net thuis en besef aan allemaal keine dingetjes dat ze me 100 % vertrouwd. Ze is zo verschrikkelijk lief Lovers

Ze had gelukkig nog steeds geen koorts, onderaan bij haar kaak had ze wel weer veel vocht ook over de rest van haar lichaam. Overal kun je duim afdrukken achterlaten die dan langzaam weer verdwijnen.
We temperaturen nu 3 x per dag, als ze dan koorts krijgt kunnen we snel met medicatie beginnen.

Ik hoop echt dat ze snel beter is
Jullie reacties doen me goed

Kido

Berichten: 5332
Geregistreerd: 04-08-03
Woonplaats: Ergens op deze aardbol.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-03 20:51

jeetje wat een verhaal heel veel sterkte Ach gut

mazzeltje

Berichten: 4510
Geregistreerd: 12-05-03
Woonplaats: Leersum; Latoy in Amerongen, Jip aan het Leersumse Veld en Door in de opfok in Doornspijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-03 20:53

En dat is weer fijn voor ons om te horen!
Ik weet uit ervaring dat het fijn is als er mensen zijn die met je mee leven, Latoy is is afgelopen zondag in de wei getrapt en dat had ik ook bij verlag van de dag gezet en ik het deed mij ook goed al die opbeurende reaktie's!! Dus kop op! OK dan! *LOL*

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-03 20:58

Wat een verhaal zeg idd zou je in eerste instantie denken aan - of het zadel of - te kort bekapt. Maar met die vochtplekken zou het dat toch niet moeten zijn.
Heel veel sterkte. en ik hoop dat duidelijk wordt wat er aan de hand is, dan kan je gericht medicijnen gaan geven.

Sterkte!

tequila

Berichten: 1580
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-03 21:28

Jeetje jij ook al...

Ik ben op het moment ook enorm aan het tobben met het paard, ik weet dan ook precies wat je doormaakt Huilen Huilen

Lieverd, ik leef echt onwijs met je mee en ik zal heel hard gaan duimen voor Nico en het veulen! Huilen Ach gut

rhijnauwen

Berichten: 5044
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Bunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-03 22:14

jeetje dat is schrikken om nu zoiets te lezen over Nico Huilen jeetje joh....!! heel veel sterkte gewenst en een hele dikke knuffel voor Nico!! we duimen hier met z'n allen heel hard mee voor je hoor! Ach gut

MiraMar

Berichten: 1131
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: Op het randje van de Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-03 22:30

Jeetje wat naar allemaal!!
Sterkte ermee, ik hoop dat je snel weet wat er nou precies aan de hand is en dat het allemaal meevalt.
Ook ik duim voor jou en Nico! Ach gut

Noble-Girl

Berichten: 2020
Geregistreerd: 08-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-03 09:03

Vanochtend had ze gelukkig nog steeds geen koorts, en heeft ze ook gegeten.
We hebben vanochtend opnieuw bloed afgenomen voor virus onderzoeken, maar de uitslag daarvan gaat heel lang duren.

Helaas had ze vanochtend niet alleen volle gewrichten maar ook dikkere benen, en was ze weer wat slomer dan de afgelopen dagen Verdrietig .

Morgen komt de d'arts weer voor controle en evt. behandeling.
Hij is geen voorstander om allerlei medicijnen zoals antibiotica en cortico's te geven.
Als ze het echter niet snel zelf op kan lossen moeten we wel, ondanks dat het een probleem kan zijn voor het veulen.

Jasmijn

Berichten: 3757
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-03 09:16

Wat een rot situatie.
Het is zo erg als je paard ziek is en jij machteloos moet toe kijken en zeker als je dan ook nog eens niet weet wat er aan de hand is!!

Heel veel sterkte en ook ik duim voor jullie mee.

MootjeK

Berichten: 1195
Geregistreerd: 27-07-03
Woonplaats: Vleuten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-03 10:25

Jeetje, wat een naar verhaal! Ik hoop dat het snel goed gaat komen met Nico! Ik duim heel hard voor jullie!

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-03 10:53

heeeee wat lees is nou, wat vreselijk vervelend zeg!!!!!!!!
En wat balen dan dat je zo lang moet wachten op die bloeduitslagen, ik weet precies hoe je je zorgen kunt maken.
Sterkte!!!!!!!!!! Ingrid

bloemkooltje

Berichten: 2143
Geregistreerd: 18-04-02
Woonplaats: Paterswolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-03 11:02

gadver wat een naar gedoe allemaal voor je paard maar ook zeker voor jou. mijn paardje is ook al twee maand aan het klooien met lichamelijke dingen en ik had haar bijna moeten laten inslapen. ik kan heel goed begrijpen wat je doormaakt. vooral de onzekerheid wat betreft haar gezondheid. heel veel sterkte en ik hoop echt dat je paardje snel weer opknapt!!!!!!

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-03 14:33

Oh echt vreselijk zeg... En ook zo raar, ze doet een klein beetje vreemd tijdens het rijden, dus je laat voor de zekerheid even zadel en beslag nakijken en dan hoor je ineens dingen die je helemaal niet verwacht Verward

Veel sterkte gewenst en een knuffel voor je paard.

Miss_Petit
Berichten: 5447
Geregistreerd: 20-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-03 14:43

Dit soort dingen gaan je als eigenaar natuurlijk aan het hart.
Alleen het beste is goed genoeg voor je paardje Lachen

Verschrikkelijk dat je zo weinig kan doen.

Ik duim met beide duimen

Hoop dat je snel duidelijkheid krijgt, en dat er snel verbetering komt.

marloes-joy

Berichten: 8421
Geregistreerd: 28-07-01
Woonplaats: Vianen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-03 08:48

he ryvana,

Je hebt het heel goed op bokt gezet, dapper hoor!
Ik denk iedere dag aan jullie, en duim onwijs hard voor jullie mee
Knuffel aan beide!
ik hoop dat je snel meer weet!

Liefs marloes