NATAL stikte bijna

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
PintoNatal

Berichten: 5407
Geregistreerd: 08-02-03

NATAL stikte bijna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-03 20:56

Hij heeft zich nu weer verslikt, en hij krimpte helemaal inelkaar omdat hij neit meer kon ademen en daarna viel hij bijna telkens omdat hij niet kon ademen, en toen kwam er allemaal slijm en eten uit zijn mond, maar een paard kan tochniet overgeven?
al zn spieren trokken samen echt zielig
Ow ja wat vinden jullie van mijn handtekening, ja de laatste zin he

vanity

Berichten: 3259
Geregistreerd: 25-02-03
Woonplaats: Herentals (BE)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-03 11:34

dit heeft mijn 3jarige ook al 2 x gehad en het is erg eng omdat je er niets aan kan doen behalve afwachten!

Maar een paard kan idd, niet overgeven, deze slijmen en eten komen dan ook niet uit de maag, maar uit de luchtpijp (verslikt, snap je?)!

FlairS

Berichten: 4755
Geregistreerd: 29-07-02
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-03 12:04

Slokdarm verstopt door te gulzig eten?

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23430
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-03 12:32

klinkt inderdaad als een slokdarm verstopping.

Ipsilonka

Berichten: 5861
Geregistreerd: 08-09-02
Woonplaats: buiten Uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-03 12:33

Vaak is dan inderdaad de slokdarm verstopt. Kan gebeuren als ze een tijdje geen hooi hebben gegeten en dan ineens aanvallen zeg maar. Bij ons hebben het er een aantal ook al gehad idd. Wat je kan doen is een waterstraal in zijn mond doen, zodat je het door spoelt. En even afwachten! Maar het is niet leuk als je het de eerste keer meemaakt!

vikki

Berichten: 14286
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-03 12:47

Eng is dat he... Clippie had het laatst ook ( [VvdD] Arme Eclipse... slokdarmverstopping... ) , echt een naar gezicht... Ik heb meteen de DA gebeld en die was er binnen 10 minuten... omdat een paard niet kan overgeven kan het zijn dat ze hulp nodig hebben de verstopping te verwijderen zeg maar... Eclipse kreeg het er gelukkig (door te hoesten...ik denk dat door de druk van het hoesten het eten/speeksel/slijm er weer uit is geschoten...) vlak voor de DA kwam uit. Waterstraal in zijn mond zou ik overigens absoluut niet doen zelf... als dat niet helpt maak je het lijkt mij alles behalve beter op die manier... Wat je kan doen om het te proberen te voorkomen is grote stennen tussen het voer leggen waardoor je paard niet teveel tegelijk kan eten, eerst gras/hooi voeren zodat de ergste honger gestild is en je paard (hopelijk) niet zo zal schrokken. Ik heb Eclipse daarna maar even slobber gegeven.

PintoNatal

Berichten: 5407
Geregistreerd: 08-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-03 15:53

Heey, thnx voor alle reacties, kan het ook een slokdarm verstopping izjn maar dat het niet heel ernstig is en dan weer overgaat uit zich eigen? maar ik ben heel bblij voor de fijne reacties en ook over de tips en over dingen van slokdarmverstoppingen, Ipsilonka, dat verhala over hooi kan best ja want hij had op dat moment toen ik hem uit de wei haalden geen hooi gehad en hij is als een gek aan zijn hooi gaan eten , het is wel door hooi dus. Maar allemaal thnx

vikki

Berichten: 14286
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-03 16:25

Ja hoor, dat kan... dat was bij Clippie ook het geval, dat was al over voor de DA er was en die was er binnen 10 minuten. Maar als het niet vanzelf over gaat... brrrrrrr... Mijn DA zei dat het voor het paard(je) aanvoelt alsof hij dood gaat (stikt)... zielig hoor.

Kyan01

Berichten: 5404
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-03 16:32

vanity schreef:
dit heeft mijn 3jarige ook al 2 x gehad en het is erg eng omdat je er niets aan kan doen behalve afwachten!

Maar een paard kan idd, niet overgeven, deze slijmen en eten komen dan ook niet uit de maag, maar uit de luchtpijp (verslikt, snap je?)!



Nou nee een slokdarmverstopping is een ernstige zaak. Je moet per direct een VA laten komen, en die zal ook met spoed komen. Ze kunnen alsnog stikken door het voer wat zit verstopt.

De VA zal met een lange buis zijn neus ingaan en dan alles doorspoelen. Paardje bij mij op stal heeft er ook last van gehad en steeds kwam de VA met spoed naar dat beest toe. Het komt door het voer, ze eten of te snel of het ze krijgen te veel in 1x binnen.

AUB onderneem actie als dit nogmaals gebeurd!!!!

vikki

Berichten: 14286
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-03 16:40

fsoudan"]
[quote="vanity schreef:
dit heeft mijn 3jarige ook al 2 x gehad en het is erg eng omdat je er niets aan kan doen behalve afwachten!

Maar een paard kan idd, niet overgeven, deze slijmen en eten komen dan ook niet uit de maag, maar uit de luchtpijp (verslikt, snap je?)!



Nou nee een slokdarmverstopping is een ernstige zaak. Je moet per direct een VA laten komen, en die zal ook met spoed komen. Ze kunnen alsnog stikken door het voer wat zit verstopt.

De VA zal met een lange buis zijn neus ingaan en dan alles doorspoelen. Paardje bij mij op stal heeft er ook last van gehad en steeds kwam de VA met spoed naar dat beest toe. Het komt door het voer, ze eten of te snel of het ze krijgen te veel in 1x binnen.

AUB onderneem actie als dit nogmaals gebeurd!!!!
[/quote]

Dit geldt NIET per definitie... de verstopping kan ook "vanzelf" over gaan... Bij Eclipse schoot de opeenhoping zijn neus en mond uit door -naar ik aan neem- de druk die door zijn gehoest veroorzaakt werd... Ik ben het overigens wel mee eens dat het bij een slokdarmverstopping heel belangrijk is dat je de DA belt en laat komen... als het niet "vanzelf" los schiet kan het nl. nare gevolgen hebben en bovendien is het voor het paard(je) sowieso lijden...

PintoNatal

Berichten: 5407
Geregistreerd: 08-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-03 18:18

Ja bij Natal is het ook zelf weggegaan