Waarom denken vreemden het altijd beter te weten?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mireille

Berichten: 41893
Geregistreerd: 06-01-03

Waarom denken vreemden het altijd beter te weten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-03 15:37

Paulien (Rainie), Joyce (Joyckuh) en ik waren net even naar Sterre en Arabeks om ze wat beweging te geven en te poetsen.

Sterre hebben we gelongeert en toen we daar mee klaar waren wilde we Arabesk ook wat beweging geven.

Aan de longeer lijn... Arabesk heeft geen ontzag voor zwepen etc en al tik je haar op de kont, ze reageert niet. Ze trekt zich er niets van aan.

Longeren is dan ook niet te doen. Daarom geven we Arabesk altijd beweging op de natural horsemanship manier.

Waren we net mee bezig, komen er op eens twee oudere vrouwen langs lopen in hun zondagse kleding (in het bos...)
En de een roep in eens: "EEH!"
Toen ondstond er het volgende gesprek, zal het even zo doen om het makkelijk te maken:

Joyce: "Sorry?"
Vrouw 1: "Van wie zijn die paarden"
Joyce: "Van ... (namen eigenaar)"
Vrouw 1: "Wat doen jullie dan hier?"
Paulien: "Wij verzorgen ze"
Vrouw 2: "Wel ja, dat doe je dan toch niet zo!" (ontussen ontstond er hatelijke blik)
Joyce: "Hoe bedoelt U?"
Vrouw 1: "Ja zo met dat touw, dat hoort zo niet"
Ik: "Sorry mevrouw, zo iets noem je Natural Horsemanship. Dit paard heeft ook beweging nodig"
Vrouw 2: "Dat doe je aan zo'n touw hoor!"
Joyce: "Dit paard loopt dan niet. We kunnen haar niet stil laten staan, dan raakt ze hoefbevangen" (vrouw kijkt bij het woord hoefbevangen heel gek Verward)
Vrouw 1: "Nou en. Dat hoort zo niet, je hoort dat met zo'n touw te doen"
Ik: "Mevrouw, wilt U het proberen? Pak deze lijn en ga haar longeren"
Vrouw 2: "Nee nee, zo hoort het gewoon niet"
Ik: "Zo zie je maar weer dat er altijd mensen zijn die geen verstand hebben van paarden"
Vrouw 2: "Wat zeg je nou! Boos! Wij hebben jaren lang gewerkt met paarden!"
(Niet dus, ze keken gek bij het woord longeren (dat noemde ze: aan een touw laten lopen) en hoefbevangen kwam hun ook al niet bekend voor... Clown)
Ik: "Deze techniek is heel normaal hoor, de indianen dede het vroeger ook. Het is op een paarden manier met de paarden om gaan."
Vrouw 1: "Dat kan niet, jullie zijn gemeen tegen de paarden!"

Etc. Etc. Etc.
Zo ging het maar door.

Nou, eigenlijk vind ik dat mensen recht hebben om te zeggen wanneer ze bang zijn dat iets niet goed gaat, begrijp ik helemaal. Maar wanneer ze dan verteld word dat het heel normaal is krijg je van zo'n vrouw een grote mond en blijven hun oordeel sterk vast houden.

Is toch niet normaal.... Die vrouwen deden net of we de paarden sloegen en afranselden...
Dat moet toch niet kunnen.
Het lijkt net of alle ouderen denken dat héél de jeugd van tegen woordig slecht is en alleen maar slechte bedoelingen heeft...

Irritant

Berichten: 7623
Geregistreerd: 11-07-03
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-03 15:43

Pfff.....wat een betweters zeg! Tegen zulke mensen kan ik echt NIET tegen. Denken dat ze alles beter weten Verward tsss Boos!

Rainie

Berichten: 9123
Geregistreerd: 01-05-03
Woonplaats: Nuenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-03 16:11

Dat was inderdaad vreselijk irritant.. Boos! Ik heb daar altijd het gevoel dat we er niets mogen doen, door al die mensen met hun "wijze" opmerkingen... Net zoals die mensen die ze brood voeren. Dan zeggen wij: Dat mag niet! En dan zeggen zij: Ach, 1 sneetje maakt toch niet uit...

Boos! Het zijn hun paarden niet! Houd je er toch buiten! Boos!

(ok, het zijn ook niet die van ons, maar wij kennen ze wel heel goed)

Feetje

Berichten: 11126
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-03 16:14

Waarom ga je dan ook in godsnaam een 1 jarige longeren?
Doe zo'n beest toch naar de opfok! Laat hem lekker paard zijn!

Als ze hoefbevangen wordt van geen beweging moet je je eens gaan afvragen wat er mis is want normaal gesproken gebeurt dan niet.
Of maak een stukje land af en laat haar daarop staan zodat ze niet teveel eiwitrijk gras binnenkrijgt!

Mireille

Berichten: 41893
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-03 16:22

Dankje Felicitas!
Arabesk is leer gierig en ze wil graag spelen etc.
Om haar nu zo te laten staan vind ze niets, ze verveeld zich

Het kan geen kwaad om haar nu rondjes om je heen te laten stappen zo dat ze dat rustig onder de knie gaat krijgen.

Maar zo als ik al zei:
Longeren gaat niet dus doen we het op de natural horsemanship, dit vind ze leuk! We doen het natuurlijk niet lang, maar voor een dier wat graag bezig is en wil leren kan het geen kwaad.

Nee, Arabesk gaat niet naar de opfok! Ze staat er om het verdriet van Sterre op te vangen!

sam_antha

Berichten: 2044
Geregistreerd: 10-08-03
Woonplaats: Vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-03 16:23

ik zit me gewoon op te (V)reten bij je verhaal Boos! Sommige mensen ....

Rainie

Berichten: 9123
Geregistreerd: 01-05-03
Woonplaats: Nuenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-03 16:42

Feetje, ze is al anderhalf!
Je mag een beetje beginnen met de stap, rond deze leeftijd. We willen haar graag dit goed aanleren, want als ze oud genoeg is, word ze binnen 1 (!) week ingereden. We willen haar zo "braaf" mogelijk maken, anders ben ik bang dat ze die week veel zou moeten leiden..

Bovendien is het niet aan ons om haar een kleinere wei te zetten met minder eiwitrijk gras. En daarbij staan paarden in het wild op een gebied met niet zo veel gras. Een paard heeft ruimte nodig, dus in een afgezet stukje zetten, dat is pas zielig.

Nogmaals, het zijn onze verzorgpaarden, zo veel hebben wij niet in te brengen. Anders zouden we haar ook zelf inrijden. We hebben echt het beste met haar voor! En bij ons is ze ook paard. Als ze het niet leuk zou vinden, zou ze duidelijke signalen vertonen. Integendeel, ze vind het hartstikke leuk!

vikki

Berichten: 14286
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-03 16:46

Feetje schreef:
Waarom ga je dan ook in godsnaam een 1 jarige longeren?
Doe zo'n beest toch naar de opfok! Laat hem lekker paard zijn!

Als ze hoefbevangen wordt van geen beweging moet je je eens gaan afvragen wat er mis is want normaal gesproken gebeurt dan niet.
Of maak een stukje land af en laat haar daarop staan zodat ze niet teveel eiwitrijk gras binnenkrijgt!


Sorry dat ik het zeg maar deze reactie slaat imo echt als een tang op een varken... Slaat werkelijk totaal nergens op. Opfok maar tegelijkertijd zorgen dat het paard niet teveel (eiwitrijk) gras binnen krijgt??? Lekker tegenstrijdig... Verder is het ene paard nou eenmaal gevoeliger voor hoefbevangenheid dan het andere paard, dus wellicht is dat wat er "mis" is... en verder zie ik niet wat er fout aan is om een jaarling (is arabesk een jaarling?) op diervriendelijke wijze (wat nh is, en longeren kan dat overigens ook zijn) beweging te geven, in tegendeel! Alles wat een paard op jonge leeftijd op goede wijze mee krijgt kan je later veel profijt van hebben. Eclipse (jaja, ook jaarling, mijn jaarling) loopt ook zo nu en dan aan de longeerlijn (zal misschien 5 minuten in de 2 weken zijn maar dat zie je van de buitenkant niet) en dat doet hij super braaf... Ik ben toch gek als ik op 3 jarige leeftijd een strijd met hem aan zou gaan terwijl hij dat soort dingen nu spelenderwijs kan leren... Overigens staat hij in opfok/kudde, maar ook daar kan ik hem natuurlijk pakken wanneer ik wil... Haha! Kortom, lang verhaal en een beetje off topic, maar jullie zijn goed bezig zo hoor Fairie en co... en dat soort mensen als die 2 dametjes zou ik me vooral niks van aantrekken.

Rainie

Berichten: 9123
Geregistreerd: 01-05-03
Woonplaats: Nuenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-03 16:48

Dankje Vikki Lachen Fairie en co is je heel dankbaar . Arabesk is 28 april 1 jaar geworden.

Mireille

Berichten: 41893
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-03 16:51

Dankje Vikki!
Ik vind het ook belangrijk dat dieren vroeg al goede dingen aanleren.
En zo vaak word het niet gedaan, zo als je zelf al zegt: 1 keer in de zoveel tijd een aantal minuten. Kan echt geen kwaad; zo lang het paard het maar leuk vind, en dat vind ze!

Ilsuhhh

Berichten: 327
Geregistreerd: 03-08-03
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-03 20:44

Idd heeeeeeeeeeeeeeel irritant van die mensen, ik merk dat ook bij mijn hond, ja ik weet het iets heel anders, maar t komt op hetzelfde neer!) Dan roep ik hem en dan gaat iemand anders ook leuk roepen: brammie hallo ...brammie!! grrrrrrrrrrrrrrrr....echt irritant als ik dan (vriendelijk) vraag of ze hem niet willen roepen omdat hij naar MIJ moet luisteren heeft men gelijk het idee dat hij een vreselijk 'hondeleven' heeft bij ons....

ruitje

Berichten: 12315
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-03 20:52

ff n offtopic maar waarom reageerd je een jarige niet op jouw met longeren...als hij jouw nu al niet ziet als de baas met longeren als een jarige dan hoop ik dat hij later niet ook zo moeilijk wordt!(verder vind ik het super dat julle het via NHM manier doen want hoe eerder je daar mee begint hoe beter maar NHM is toch ook dat jij dominant'ben't?Dan moet hij opzich ook naar je luisteren met longeren!)

Rainie

Berichten: 9123
Geregistreerd: 01-05-03
Woonplaats: Nuenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-03 21:37

Arabesk heeft absoluut geen ontzag voor een zweep. Als je haar een tikje geeft, kijkt je ze je heel dom aan. We gaan het nog wel een keer proberen, maar aangezien we geen fatsoenlijke zweep hebben, werkt dat ook niet echt. Maar goed, daar word aan gewerkt Clown

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-03 21:40

Is menseigen. Als je iets doet wat niet in het straatje van een ander past dan ben je vaak verkeerd bezig. Als het voor jullie goed voelt? Lekker een end weg laten lu llen.

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-03 22:35

Rainie schreef:
Arabesk heeft absoluut geen ontzag voor een zweep. Als je haar een tikje geeft, kijkt je ze je heel dom aan. We gaan het nog wel een keer proberen, maar aangezien we geen fatsoenlijke zweep hebben, werkt dat ook niet echt. Maar goed, daar word aan gewerkt Clown


Een zweep is bij longeren niet bedoeld om mee te slaan, maar om het paard op afstand (dus op de volte) te houden. Net als wat hierboven gezegd wordt: NH is een dominantiespel, dus als je haar wel kan "domineren" met NH, dan moet dat ook met een longeerlijn lukken. Anders is er structureel een probleem...

Elliot
Berichten: 6441
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-03 22:55

Ik moest hier komen posten, maar heb absoluut geen flauw idee waar het over gaat Scheve mond

Rainie

Berichten: 9123
Geregistreerd: 01-05-03
Woonplaats: Nuenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-03 23:07

imker schreef:
Een zweep is bij longeren niet bedoeld om mee te slaan, maar om het paard op afstand (dus op de volte) te houden. Net als wat hierboven gezegd wordt: NH is een dominantiespel, dus als je haar wel kan "domineren" met NH, dan moet dat ook met een longeerlijn lukken. Anders is er structureel een probleem...


Ik sla haar er ook niet mee. Maar ze reageert er niet op. Ik kan haar er niet mee weg houden. Ze loopt er gewoon doodleuk tegen aan. Het heeft geen effect.

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-03 08:31

imker schreef:
[Een zweep is bij longeren niet bedoeld om mee te slaan, maar om het paard op afstand (dus op de volte) te houden. Net als wat hierboven gezegd wordt: NH is een dominantiespel, dus als je haar wel kan "domineren" met NH, dan moet dat ook met een longeerlijn lukken. Anders is er structureel een probleem...


Das helaas niet altijd zo, mijn tjootje is super met freestyle, echt het meest ideale paard wat je je voor kunt stellen, maar longeerlijnen heeft ze een broertje dood aan. Een enkele keer gaat het goed, maar vaker is het een punnick-wedstrijd (vooral met dubbele longe). Das een nadeel van NH en longeren door elkaar heen gebruiken, en dan met name de oefening: follow the leadrope. tsja dat dier ziet het verschil niet tussen een longeerlijn en leadrope dus doet presies wat dr geleerd is, druk op lijn is volgen, hihihiii Tsja en probeer dr dan maar eens duidelijk te maken dat dat niet de bedoeling was (als je dubbel ligt van het lachen als je dat knullige koppie dan ziet).

Persoonlijk vind ik 1 jr veel te vroeg om op de volte te werken NH of old fashion, als ze beweging moet hebben ga dan lekker wandelen, kilometers maken, rechte lijnen, is ook goed voor de botontwikkeling, wordt ze meteen verkeersmak en je eigen conditie wordt er ook beter van. Ook dan bouw je genoeg vertrouwen op voor als ze later (binnen 1 wk???) ingereden moet worden.

Succes meiden.......

ellenlouise
Berichten: 3784
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: In het groene hart van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-03 15:12

Dit is weer zo'n - voor mij althans - verwarrend verhaal.
Dit begrijp ik eruit: jullie verzorgen een 1,5 jarige die over een tijdje in één week ingereden moet worden, die niet in de opfok mag omdat ze een verdrietig paard moet bijstaan, die kans heeft op hoefbevangenheid maar niet op een klein stukje mag omdat dat zielig is, maar die daarom wel beweging nodig heeft, paardje kan niet aan de longe dus gaan we maar loswerken........... Verward Verward Verward

Het hoeft niet zo te zijn, misschien heb je het niet duidelijk opgeschreven maar ik krijg dan weer het gevoel van och och arm paard wat wordt er met je uitgespookt?

Zoals al eerder geschreven is, is er al een dierenarts bij geweest?
Hoe kan longeren/loswerken hoefbevangenheid voorkomen?
Waarom laat je zo'n jong dier op een cirkel werken?
Wat zijn dit voor eigenaren?????

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-03 15:18

Rainie schreef:
Feetje, ze is al anderhalf!
Je mag een beetje beginnen met de stap, rond deze leeftijd. We willen haar graag dit goed aanleren, want als ze oud genoeg is, word ze binnen 1 (!) week ingereden. We willen haar zo "braaf" mogelijk maken, anders ben ik bang dat ze die week veel zou moeten leiden..

Bovendien is het niet aan ons om haar een kleinere wei te zetten met minder eiwitrijk gras. En daarbij staan paarden in het wild op een gebied met niet zo veel gras. Een paard heeft ruimte nodig, dus in een afgezet stukje zetten, dat is pas zielig.

Nogmaals, het zijn onze verzorgpaarden, zo veel hebben wij niet in te brengen. Anders zouden we haar ook zelf inrijden. We hebben echt het beste met haar voor! En bij ons is ze ook paard. Als ze het niet leuk zou vinden, zou ze duidelijke signalen vertonen. Integendeel, ze vind het hartstikke leuk!


Al anderhalf Verward Sorry hoor, maar dit is zo fout.. het beestje is nog volop in de groei, en mag dus nog geen voltes of iets wat daarop lijkt lopen..
Als ze zich verveeld,gooi dan een skippybal in het land, of zorg dat ze tussen leeftijdgenoten kan lopen..
En idd zorg dat ze minder te eten krijgt als gevoelig zijn op hoefbevangenheid..

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-03 15:43

vikki schreef:
Eclipse (jaja, ook jaarling, mijn jaarling) loopt ook zo nu en dan aan de longeerlijn (zal misschien 5 minuten in de 2 weken zijn maar dat zie je van de buitenkant niet

dat zal je nooit neit aan de buitenkant zien, àls je het aan de buitenkant gaat zien ben je al te laat.
Verder ontstaat de schade aan de binnenkant.
Daarom kan je gewoon beter wachten tot ze voldoende uitgegroeit zijn.

De mensen die jullie nu aangesproken hebben zijn misschien niet helemaal wijs, maar ik kan ook niet zeggen dat ik het met jullie eens ben.