Met paard en wagen in de sloot..

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Met paard en wagen in de sloot..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-03 08:10

Gisteren hebben wij nog 3 paarden voor de wagen gehad. We trainen ze langs de weg in een brede berm. Het is zo'n boeren weg dus er komt weinig verkeerd maar wel van alle soorten verkeer wat. (trakkers, ligfietsen, loge boeren machines, melkwagens, vrachtwagens, enz) Op de terugweg moeten we stukje met een iets smallere berm aan beide kanten van de weg, het is maar een stuk van ongeveer 500 meter. Aan het uiteinde van die berm ligt zo'n boeren sloot zeg maar. Zo'n diepe greppel, heel smel en ongeveer 1,5 meter diep (zonder water). We hadden het makste paard van stal ervoor, een 13 jarige fjordenmerrie.
Ik was de menner want de jongen met koetsiersbewijs had zijn hand in het gips, maar was er wel altijd bij als ik ga mennen dus voor de verzekering is dat voldoende voordat ik hier weer comentaar op krijg.

We gingen in stap terug en we zagen in de verte zo'n platte sportwagen aankomen met een behoorlijke snelheid. Die jongen zei nog, blijf op de weg rijden dan moet hij wel vaart minderen. Dus ik deed dat zolang mogelijk, maar toen hij erg dichtbij was en nog steeds behoorlijk hard reed ging ik iets aan de kant de berm in. Hij kwam dichterbij en het paard kwam al omhoog. De jongen had vantevoren al de zweep erbij gepakt maar durfte het paard niet te slaan omdat hij anders misscien de andere kant opsprong, voor die sportwagen dus en alles liever als dat. Het paard sprong haaks om op het moment dat die sportwagen langs sjeeste. Ik kon haar echt niet meer houden en had haar al behoorlijk kort beet. Ze stapte (rende niet ofzo) zo recht de sloot in 1,5 meter naar beneden. De hele menwagen scharnierde uiteraard en kwam op het kont van het paard. Ik kon zo vanaf de bok het paard aanraken. IK bleef op de menwagen zitten, de jongen was er al afgesprongen maar ik schreeuwde dat hij terug moest komen en dat deed hij gelukkig. Hij kon tocht niets doen met zijn gipsarm en bovendien was het paard nog niet gevallen maar stond nog steeds. Het paard klom aan de andere kant weer uit de sloot en trok ons gelukkig ook weer eruit. Maar moet je je voorstellen, zo'n greppelsloot van 1,5 meter diep, heel erg smal en daar moet je met een dik paard en een wagen van een paar meter recht doorheen. Alles scharniert en je ziet het paard zo verdwijnen in het riet. Gelukkig was dit opzich een heel rustig paard (die uiteraard ook wel eens schrikken) en een onwijs sterk paard en klom ze er bikkehard net zo makkelijk weer uit.
Het geluk was eveneens met ons dat er geen prikkeldraad meer aan het andere eind van de greppel stond, dat hadden ze net verwijderd Scheve mond Maar we zatten nu mooi wel met menwagen en al in een afgerasterde koeienwei. We waren echt zo blij dat de merrie verder zo braaf was, want we konden gewoon het hek openmaken en uit de wei wandelen. Ze was echt heel rustig. Toen weer rustig naar huis gestapt en eventjes gedraaft om te kijken of het paard wat had maar die had nog geen schrammetje. De menwagen was van boven verbogen door de klap, maar meer ook niet.
Het ergste was dat die sportwagen gewoon doorreed, hij zag ons de sloot in verdwijnen want we zagen hem eventjes stoppen en daarna reed hij net zo hard weer door!!! Die jongen wist wie het was en thuisgekomen was zijn vader zo geschrokken dat hij gelijk opbelde naar die mensen die er wat lagoniek over deden. Toen heeft hij de politie gebeld, en die kwam persoonlijk langs!!! We hebben ons verhaal gedaan en ze zijn daarna naar die mensen van de sportwagen gegaan OK dan! Die belde later die avond om hun excusses aan te bieden.

bassistje

Berichten: 361
Geregistreerd: 31-03-03
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 08:17

Jeetje, is dat schrikken
Kan me voorstellen dat je zelf ook schrikt als je merkt dat die sportwagen niet eens afremt of stopt Boos! Boos! Boos! Boos!
Ik ben wel blij dat de politie in ieder geval er niet zo lakoniek over deed en gelijk maatregelen nam.Is met het fjordje wel alles goed????

jacqueline

Berichten: 5549
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 08:47

Jeetje zeg wat een verhaal.........gelukkig is alles toch nog goed afgelopen.
De weggebruikers van tegenwoordig

Wat een bikkel van een fjord trouwens OK dan! .....zo "hup"weer uit de sloot te kruipen Cool

Wij waren zondag ook aan het rijden met een aanspanning en als je dan ziet hoe hard sommige automobilisten achterop zo een huifkar rijden......je word gewoon angstig of ze je wel gezien hebben Verward , maar dan gaan ze er toch heel vlak achter ineens in volle vaart langs..........

Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-03 10:44

Met het fjordje is alles prima. Dat is een ijzeren dame. Geen schrammetje had ze en volgens mij niet eens erg geschrokken. Ze stond daarna rustig in de stal wat hooi te eten. Vandaag ga ik haar onder het zadel rijden om te kijken hoe dat gaat na zo'n ervaring. Hopenlijk is ze niet te bang geworden voor verkeer en sloten.


Afbeelding

jacqueline

Berichten: 5549
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 11:55

Wat een knappe dame zeg Wow!

Yustin

Berichten: 2555
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 12:01

jezmig wat een verhaal. gelukkig dat het goed is afgelopen