Wat zouden jullie doen? (pony zonder water)

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lilly97

Berichten: 250
Geregistreerd: 20-03-03
Woonplaats: Gelderland

Wat zouden jullie doen? (pony zonder water)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-03 16:02

Als ik naar mijn pony ga, kan ik over het land van mijn achterburen lopen. Dat land grenst aan het land van mensen die twee huizen verderop wonen. Die mensen hebben op dat land een pony (kruising ijs/shet) staan.
Iedere dag loop ik dus (meerdere keren) langs die pony. Begin deze zomer begon de pony te hinnikken als ik water ging halen. Hiervoor gebruik ik de pomp van mijn achterburen die naast het weiland van de ijs/shet staat. Ik gaf 'm dan een emmer water waaruit hij stevig dronk. Ik heb hem een paar dagen zo water gegeven. Mijn moeder heeft op een gegeven moment tegen de eigenaresse gezegd dat die pony vaak zonder water stond. Waarop de eigenaresse tegen mij zei dat ik dat water geven goed bedoelde maar niet meer moest doen: zij zou er wel voor zorgen. Idd de pony kreeg een drinkbak. De eerste dagen dronk hij daar niet uit, en kwam hij gewoon bij mij water vragen. Wat ik hem dan ook heb gegeven. Later accepteerde hij de bak wel.
Een paar dagen geleden begon de pony weer te hinnikken en richting de pomp te lopen als ik water ging halen. (zijn drinkbak die hij toen had gekregen stond buiten de heining en in plaats hiervan stond 1 emmer) Als ik hem dan een emmer water gaf, begon hij weer stevig te drinken. Daarna hebben we hem gewoon iedere dag 's ochtends en 's avonds water gegeven.
Gisteren stond de pony in een andere wei (op hetzelfde land) en was de emmer (ingedeukt) over de heining (dus op het land van mijn achterburen) gegooid.
Ik denk dat het water geven opnieuw niet welkom was.

Wat zouden jullie in zo'n situatie doen? Je kunt toch zo'n dier toch niet de hele dag zonder water laten staan?! Boos!
Zolang ik die pony water kan geven, als hij dat wil (nu kan ik niet meer bij hem komen) zal ik dat zeker doen.

mirjamm

Berichten: 131
Geregistreerd: 20-08-03
Woonplaats: drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-03 16:25

ik heb het ook geehad maar je moet gewooon door blijven gaan of de dierenabulance bellen als ik jou was zou ik gewoon weer naar die mensen gaan met je moeder en is duidelijk gaan maken dat zo een beesje voldoende water moet krijgen met dit warme weer. o ja als je niet bij hem kan komen kan je altijd brood heel nat maken en dat over het hek gooien dan krijgt hij/zij tenminste nog wat vocht binnen.

BloemBloem

Berichten: 16578
Geregistreerd: 21-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-03 16:45

Gewoon water blijven geven hoor...en anders de dierenbescherming bellen dit is natuurlijk schandalig

Roxxie
Berichten: 1082
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-03 16:46

Gewoon stug door blijven gaan.. En die mensen eens goed duidelijk maken dat ze het zelf moeten gaan doen en dat je anders de dierenambulance/bescherming (ofzo) gaat bellen... Hopelijk schrikken ze daar een beetje van en gaan ze er dan op letten...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-03 17:29

Idd de dierenbescherming bellen! Het is toch asociaal dat ze die pony geen water geven! Boos!

Kwanyin
Berichten: 18995
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-03 17:41

Misschien weer zo een geval van.. Ik geef mijn pony minder of geen water, dan is ze veel rustiger als ik weer eens zin heb om te rijden
Als ze geen medische problemen of zo heeft vind ik dat je die pony gewoon water mag blijven geven. Jij wordt toch ook niet graag een hele dag zonder drinken gezet in de bloedhete zon

Charlotte

Berichten: 2720
Geregistreerd: 16-06-01
Woonplaats: Mierlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-03 18:42

Vind het eerlijk gezegd een beetje asociaal van je om elke keer met die pony te gaan bemoeien. Als de eigenaresse toch een waterbak neerzet is het de bedoeling dat dat beestje daar uit gaat drinken en niet bij jouw komt bedelen om een emmeer water. Verder geloof ik echt niet dat ze hem verwaardelozen hoor, anders kreeg die pony gewoon niets. En als die pony op een ander landje staat zullen ze hem misschien met emmers water hebben gegeven en de pony zal hem waarschijnlijk gedeukt hebben met voetballen.

Lilly97

Berichten: 250
Geregistreerd: 20-03-03
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-03 19:21

Dat die pony die emmer ingedeukt heeft geloof ik graag en daar heb ik geen problemen mee.
Voedsel komt de pony niet tekort. Water kwam hij zeker wel tekort. Die ene emmer die in zijn wei staat, stond 9 van de 10 op z'n kop of op z'n zij. Dat betekent voor mij dat ie leeg was. Ik heb trouwens niet gezegd dat die pony verwaarloost wordt.
Ik moet er iig niet aan denken dat mijn pony zonder water zou staan. Vooral niet met dat warme weer die we de afgelopen dagen gehad hebben.

MoNzA

Berichten: 90
Geregistreerd: 19-08-03
Woonplaats: maassluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-03 19:53

gewoon water blijven geven. Boos! moeten die ijs/shet maar gewoon drinken geven hoor... das tog zielig Boos! Boos! Boos! Boos! Boos! Boos!

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-03 20:21

Ga zelf eens met die mensen praten. Zeg dat het je opvalt dat de pony vaak zijn emmer omgooit en dan geen drinkwater heeft. Als je het netjes formuleert, dan krijg je vast geen ruzie met ze.

Lennon

Berichten: 4342
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Belgisch Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-03 20:31

Ik zou ook eerst zelf eens met die mensen gaan praten, wat de reden is dat ze hem zo weinig water geven... Dan weet je zelf ook wat meer en kan je hun ook duidelijk maken dat zo een beestje toch voldoende water nodig heeft op een dag.

Tivoli

Berichten: 8709
Geregistreerd: 16-09-03
Woonplaats: Leidse Achterhoeker

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-03 21:43

gewoon water geven hoor,dat beestje heeft dorst...

Avanti

Berichten: 13903
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-03 22:11

Charlotte schreef:
Vind het eerlijk gezegd een beetje asociaal van je om elke keer met die pony te gaan bemoeien. Als de eigenaresse toch een waterbak neerzet is het de bedoeling dat dat beestje daar uit gaat drinken en niet bij jouw komt bedelen om een emmeer water. Verder geloof ik echt niet dat ze hem verwaardelozen hoor, anders kreeg die pony gewoon niets. En als die pony op een ander landje staat zullen ze hem misschien met emmers water hebben gegeven en de pony zal hem waarschijnlijk gedeukt hebben met voetballen.


Zou je dat beesje dan dorst laten lijden. Vind het een beetje gekke reactie je kijkt toch eerst naar die pony en wat goed voor dat beesie is.

Maar ik snap het niet hij heeft toch een electrische drinkbak, doe die het dan niet?

Kyno

Berichten: 10422
Geregistreerd: 07-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-03 22:33

Dierenbescherming bellen, en tussendoor wel water blijven geven!! Knappe eigenaar die jou wegkrijgt! Knipoog

Wiesje

Berichten: 2911
Geregistreerd: 09-12-02
Woonplaats: America

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 07:46

Ik sluit me helemaal bij Charlotte aan. Je moet je niet met andermans dieren gaan bemoeien als ze er niet verwaarloosd uitzien. Als jij die pony iedere dag water geeft, tuurlijk blijft ie dan bij jou aankomen voor water. Als mijn paarden meteen gaan drinken wil dat ook niet direct zeggen dan ze de hele dag niks hebben gehad.

Ik vind dat je je niet met dat dier moet bemoeien. Je hebt je eigen paard. Als iemand nu iedere dag jouw paard gaat voeren met brood en appels (want hij zou er in hun ogen misschien slecht uitzien) wedden dat je dat niet op prijs stelt!!

Ann

Berichten: 13240
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 08:17

Daar ben ik het niet helemaal mee eens, tussen water geven en bijvoeren met appels en brood zit een heel verschil, water is de 1e levensbehoefte van een dier, spreek de eigenaar erop aan dat, als de situatie zo blijft, je er melding van maakt bij de dierenbescherming, verder kun je er, naast water blijven geven, weinig aan doen Scheve mond

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 08:25

Misschien heeft die pony een nierprobleem en mag hij maar met mate drinken omdat hij zich anders dood-drinkt. In dat geval kan ik me de reactie van de eigenaar wel voorstellen.
In andere gevallen misschien eens aan de veearts vragen of hij polshoogte gaat nemen, want een paard moet wel drinkwater tot zn beschikking hebben.... geef anders de tip om een grote kuip neer te zetten, die gooien ze niet zo makkelijk om......

Wiesje

Berichten: 2911
Geregistreerd: 09-12-02
Woonplaats: America

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 09:33

Ann, wat ik hiermee aan wil geven is dat je het zelf niet op prijs zou stellen als andere mensen jouw paard naar eigen inzicht gaan bijvoeren of drinken geven. Gewoon omdat zij op die momenten vinden dat dat dier eten of drinken nodig heeft. Appels en brood was maar een voorbeeld.
Ik zou dat iig niet op prijs stellen. Weet zelf wel wat goed is voor mijn paard of niet. meestal tenminste.

MrMagic

Berichten: 705
Geregistreerd: 03-01-03
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 09:53

ik vind er een behoorlijk verschil in zitten tussen water of voer (in welke vorm ook) geven. Als iemand mijn paarden water zou geven omdat ze dat nodig hebben (en het is gewoon schoon water) heb ik daar geen probleem mee, maar met voer vind ik dat wat anders, omdat ik daar zelf controle op wil houden en weten wat ze krijgen.

Maar gewoon schoon water is prima en zou ik ook blijven geven.
Maar wat ook kan is dat de pony in principe wel genoeg water krijgt, maar zelf steeds de bak omschopt. Dan blijft je aan het water geven.

Maar misschien kan je dat in de gaten houden en als de pony dat doet het tegen de eigenaar zeggen en dan voorstellen om de bak/emmer op te hangen (of vast te zetten) zodat die niet meer omgeschopt kan worden.

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 11:03

Wat Vippie zei klinkt mij bekent in de oren.
Wellicht krijgt deze pony wel genoeg water,maar een aanbevolen hoeveelheid.
Het is niet hetzelfde maar wel vergelijkbaar.
Mijn hond dronk in het begin erg veel. Ik water bij vullen en zij drinken alsof ze nooit water kreeg.
Later bleek dat zij een nierprobleem had.
Ze mocht dus als dat water niet.
Ook ik kreeg toen een opdracht om de hoeveelheid water te veranderen.
Het gaat nu prima en alle problemen zijn opgelost, maar ik moet er niet aan denken wat er had kunnen gebeuren als ik door was gegaan met water bijvullen (echt liters niet normaal zoveel ze dronk).
Dus idd gewoon eens gaan vertellen dat je elke keer die drinkbak om ziet liggen en of er een rede is voor het weinig water. Als je dat op een gewone manier vraagt denk ik wel dat je weet hoe het zit.
Dan kun je nog altijd verder gaan met stappen als dat nodig is.

Lilly97

Berichten: 250
Geregistreerd: 20-03-03
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-03 11:04

De mensen waar ik eerst mijn eigen pony gestald had, voerden haar (bespoten) aardappelschillen. Destijds heb ik er wat van gezegd.
Ik zou het dan ook begrijpen (en navolgen) als ik niks mocht geven wat schadelijk kan zijn voor de pony. Maar water is een eerste levensbehoefte.
De pony heeft geen medische redenen om zo weinig water te krijgen.
Hij had eerst geen electronische drinkbak, Avanti, maar een grote pan.
Iig houd ik de pony in de gaten en zal met de eigenaar praten.

Charlotte

Berichten: 2720
Geregistreerd: 16-06-01
Woonplaats: Mierlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 13:47

Ik snap je reactie wel maar als je er al iets van gezegd hebt laat het er dan bij. Jij zou er toch ook dood moe van worden als er steeds een of ander grietje van 7 jaar langs komt die beweert dat je je paard niet goed te eten geeft o.i.d ( en dit is alleen maar een voorbeeld dus ga er niet op in. ) En als je ziet dat 9 van die 10 keer een emmer op zn kop ligt, zal hij waarschijnlijk ook 9 van de 10 keer water hebben gehad en er daarna mee zijn gaan voetballen. Je ziet toch niet wat er de hele dag in die wei gebeurt of wel dan?

Ing__

Berichten: 11173
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 17:37

niet mee bemoeien, is jou pony niet.. klinkt misschien wel stom maar zo is het wel...

spoekie

Berichten: 2406
Geregistreerd: 23-02-03
Woonplaats: Den bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 18:06

ik heb ooit gehoord dat de dierenbescherming echt pas iets kan doen als het dier geen eten of drinken heeft....nou dit paard heeft geen drinken.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 23:43

Als hij geen drinken had was hij intussen dood...Haha!

Zal ik jullie eens wat vertellen?

Mijn paard staat op een paddock met een hele grote speciekuip met water. Gewoon uit de sloot gehengeld. Als ik 's avonds uit mijn werk naar haar toega, een emmer pak, deze met water vul uit dezelfde sloot, dan drinkt ze de emmer leeg. En dit terwijl de waterbak gewoon vol is.
Paarden vinden het helemaal te gek als ze aandacht krijgen. En een emmer neerzetten met water is de aandacht die ze willen. Ze zullen dus in de meeste gevallen uit de emmer drinken, ook als ze geen dorst hebben.