een onduidelijke dood van een onvergetelijk paard.

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Mist

Berichten: 9453
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-03 15:30

Is er wel eens gedacht aan nierstenen ?? misschien een rare opmerking, maar paarden schijnen ze ook te kunnen krijgen. Plotselinge koliekaanvallen die net zo snel weer zijn verdwenen. Ik weet niet of je iemand kent die ook nierstenen heeft (gehad) maar het schijnt verschrikkelijk pijnlijk te zijn. Ik dacht eraan door jouw verhaal van toen je hem na het rijden terug op stal zette, die van mij gaan dan namelijk altijd plassen, en dat is nou net pijnlijk, mijn vader heeft zelfs morfine gehad daarvoor en dat schrijven ze niet zomaar voor.


Mist

Berichten: 9453
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-03 17:49

Cassidy schreef:
Maar kan een paard aan nierstenen overlijden? Ben geen DA of zo, maar dat lijkt me onwaarschijnlijk.


In het stukje stond niet of Chester ingeslapen was of uit zichzelf was overleden, en ik wilde het eigenlijk niet zo bot vragen in mijn vorige post Knipoog Maar ik dacht wel dat het mogelijk is dat je jezelf met nierstenen kunt vergiftigen, omdat plassen zeer doet hou je het op, waardoor die afvalstoffen in het lichaam blijven.


Mist

Berichten: 9453
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-03 19:52

Het ligt er maar net aan waar dat steentje op dat moment zit. Een van mijn paarden heeft ongeveer 16-17 jaar geleden eenmalig zo'n aanval gehad, DA 3x per dag geweest (koliek-maar zeker geen verstopping) net toen we op het punt stonden om naar Utrecht te gaan om te opereren, was het ineens gewoon helemaal over! Na nog een week in de stal geslapen te hebben (want die aanval kwam zo plotseling- ik was zelf in de stal bezig enop 5 minuten tijd lag ze helemaal bezweet, trappend op de grond) ben ik natuurlijk uit gaan zoeken wat het zou kunnen zijn. Er werd toen rekening gehouden met nierstenen, die ze uitgeplast zou hebben. Vandaar mijn opmerking- maar die is meer in de zin gemaakt van "he! heeft de DA daar wel eens aan gedacht" dan : dit is het! Lachen
Misschien moet je Zannekin of Jantien eens pb-en met dit verhaal, zij kunnen misschien met een zinnigere verklaring komen, de medische (paarden) wetenschap is inmiddels een stuk verder dan 15 jaar geleden !


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Berdien, Contemplate, IASCrawler, ikkedus, laura22, Macs, sterregoud, Wopkebrok, xamberr en 38 bezoekers