Bijrijderschap gaat niet over rozen

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Biepmiep

Berichten: 3275
Geregistreerd: 16-11-01
Woonplaats: Arnhem

Bijrijderschap gaat niet over rozen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-03 22:17

Ok, gister dacht ik bijrijder te worden op hele leuke pony, heeft de eigneaar zich laten ompraten!

Ze wilde ondanks mijn verzoek, niet kijken terwijl ik reed(?) "houdt er niet van iemand op de vingers te kijken", maar nu zeggen mensen langs de kant (ik zag ze wel gluren vanuit verte of dichtbij), dat het paard "zijn hele rug weg drukte"en constant met zijn hoofd omhoog liep.

Ook had ik niet lang genoeg licht gereden....

Ni wil ze eerst zijn rug laten nakijken als er ge-ent gaat worden (okt.).
Nou ze doet maar, ik vindt dit niet juist.

Ten eerste heb ik even western gereden met haar, dat kan ze heel goed en braaf, ze liep toen juist heel mooi, hoofd laag, en zeg ik niet dat ik haar echt verzamelde enz., zo ver ben ik helemaal niet gekomen,
toen heb ik even met druk gereden, engels ahw, dat doet de eigenaar ook, en dat vondt ze minder leuk, maar was braaf. Haar voorkeur ligt duidelijk bij het western rijden.
Heb gewoon plm half uurtje gereden met haar, alle gangen geprobeerd en sturen. Toen nog lang rond gelopen over het erf, aan de hand.
Wilde haar graag leren kennen.

Ik heb meten gezegd te weten geen superruiter te zijn en graag te willen lessen. Zij begon meteen dat ik ook het bos wel in mocht enz,. terwijl ik dat niet eens zo snel met onbekend paard zal doen.
En ook niet het belangrijkst vindt.

De laatste weken was ik alweer flink aan het lessen, vooral dressuurmatig en dat ging echt niet slecht.
Galop en verzameling werk ik aan, maar ging echt niet superslecht.

Ik baal gewoon van dit gelul op zo'n stal. Ik heb me niet beter voor gedaan bij eerste gesprek, ze hebben me gezien, weten dat ik ruim 85 kilo weeg, en kwamen niet kijken toen ik reed.
Moet ik me achteraf gaan verdedigen?
Echt niet.

Ze zei me te bellen als de rug was nagekeken, degene die hem gaat nakijken kent mij, heb ik ook gezegd, dat ze met hem over mij mag praten (heb les van hem gehad), maar vindt dit zo flauw.......

Bah, moest het ff kwijt.
Leuke behandeling....
Tuurlijk wil iemand het beste voor zijn paard, maar dit klopt niet. Voel me eerlijk gezegd ook voor paal staan...op zo'n stal.

Ing__

Berichten: 11173
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-03 22:23

aaahh wat banketstaaf zeg!!!!
en ik vind het ook wel raar dat ze er dan niet bij is blijven kijken Verward
wees maar blij dat het niet door gaat! met zulke mensen had je later toch problemen gekregen!
laat ze het maar lekker uitzoeken hoor!

Biepmiep

Berichten: 3275
Geregistreerd: 16-11-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-03 22:27

ze hebben ook wel ruzie met mensen op stal....

het is zo'n heerlij paardje, ze hebben haar pas 1 maand

fiesta
Berichten: 151
Geregistreerd: 08-09-03
Woonplaats: aarle rixtel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-03 22:32

idd met zulke moeilijke en eigenlijk oneerlijke mensen kun je beter niet te maken hebben. Dat zou vroeg of laat toch wel fout lopen, dan wel om iets anders kleins of stoms!!
Kan me voorstellen dat je je banketstaaf voelt zeker op een stal....maar de fout ligt bij hen hoor, niet bij jou!

Biepmiep

Berichten: 3275
Geregistreerd: 16-11-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-03 22:44

Ik zeg echt niet ik dat ik superruiter ben enz., of alles goed door heb, maar dit...rare behandeling!

Pluutje

Berichten: 5624
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-03 22:51

Nou dat is niet zo fijn dat er zo met jou omgegaan wordt!!

Ik rijd nu ook een paard bij(heb ook een eigen paard maar rijd deze dus erbij), maar tegen mij is de eigenaresse van het paard heel lief hoor Haha!

Komt ook wel omdat ik gewoon goed met haar op kon schieten als mede pensionner, toen heeft ze me dus gevraagt haar paard te rijden dus dat gaat allemaal wel leuk. Ze belt me altijd na afloop of hij wel braaf was etc. en zij doet dan ook wel eens mijn paardje als ik een keer niet kan.

Aan de ene kant zou ik in jou situatie eigenlijk het paard niet meer bij willen rijden, gewoon door het gedrag van die mensen niet meer. Als ik het goed heb begrepen kunnen ze dus als de rug is bekeken of zeggen dat je er niet meer op mag of dat het nog wel mag...? Ikzelf zou hier echt niet tegen kunnen en het niet over mijn kant laten gaan.

Maar aan de andere kant zou je je dan een beetje gewonnen geven tegenover de mensen die over je roddelen..

Moeilijk, maar ik zou toch kiezen voor het stoppen met bijrijden want in mijn ogen moet je in ieder geval wel normaal kunnen praten met de eigenaar van je bijrijpaard. Als er in de toekomst problemen zijn, het paard is een keer kreupel of wat dan ook zal dat waarschijnlijk alleen maar leiden tot nog meer geroddel etc. over jou.

iefke

Berichten: 28837
Geregistreerd: 28-08-03
Woonplaats: Tilburg e.o.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-03 22:52

Jammer dat er zo met je om wordt gegaan... Sterkte ermee!

StalDoorstap

Berichten: 6691
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-03 22:54

Es trek je eigen er niks van aan.
De paardenwereled is klote.
Al ik een paard of pony verkoop aan aardige mensen, zijn we allen blij.
Totdat ze thuiskomen bij hun pension of manege.Dan begint het grote gezeik.Het paard is niet goed, niet braaf, niet mooi, te duur........

Voor jou is dit wat anders, maar t komt op hetzelfde neer.

Het heeft allemaal te maken met de geaardheid van DE MENS.
Vanaf een afstandje ouwehoeren, achter je rug om.
Door jaloezie, doordat het lekker is samen iemand af te zeiken, dat schept een band.

Biepmiep

Berichten: 3275
Geregistreerd: 16-11-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-03 22:56

En ik denk ook jaloezie op zo'n stal, dit is zo'n tof paardje. Kan veel, super braaf buiten, mooi en gezond....

jessy
Berichten: 1041
Geregistreerd: 15-07-02
Woonplaats: Michigan, VS

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-03 23:07

Hé wat kinderachtig, zeg! Heel erg jammer, zeker als het zo'n leuk paardje is. Mensen kunnen zich soms zo gedragen!

Ik hoop dat je snel een ander leuk paard vindt om bij te rijden, met normale mensen eromheen .

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-03 08:43

Bah wat kinderachtig zeg, erg jammer ook dat ze niet gewoon zelf kwam kijken, lijkt mij normaal als iemand voor het eerst op je paard rijdt. Ik zit ook zat vaak naar Denise te kijken als ze aan het rijden is. Niet om commentaar te leveren maar om te zien hoe mn paard er vanf de zijkant uitziet ohz, dit kan ik dan weer gebruiken in mn eigen trainingen. Zo kun je elkaar prima aanvullen.

Lekker op zoek gaan naar een bijrijdpaardje en eifgenaar die wel tijd in je willen investeren. Succes!

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132059
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-03 08:47

Lekker is dat Boos!
Zo aan je verhaal te lezen zijn het mensen waar je maar beter niets mee te maken kunt hebben.
Als het nu niet fout gaat, dan is het toch later wel.
Jammer dat je zo'n nare ervaring hebt, maar er is vast nog wel een leuk paardje met een leuk baasje te vinden.
Succes, en laat je niet gek maken ! Knipoog

BloemBloem

Berichten: 16584
Geregistreerd: 21-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-03 08:56

Vertel mij wat..........

2 jaar lang heb ik een hele leuk New Forest pony gereden. Alles mee gedaan onderlinge wedstrijdjes, prive lessen, gewone lessen etc.

Was echt helemaal gek van dat beest, want als bijrijder heb je toch ook je verplichtingen en verantwoordelijkheden. Beschouwde hem best een beetje als eigen pony......

Totdat x (de eigenaresse) me doodleuk kwam vertellen dat ze hem weer helemaal alleen wou gaan doen!

Ja dit kwam echt heel hard aan. Dit is trouwen afgelopen dinsdag gebeurd en ik mis hem nu wel.

Het is ook niet niks als je 2 jaar lang 4 dagen in de week een (soort) van eigen pony hebt.

Maar zoals Oscar zegt laat je vooral niet gek maken...dat is het niet waard vooral omdat jij zegt dat er nog niet eens naar je gekeken werd toen je aan het rijden was.

Heel veel succes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-03 08:59

Het is triest maar ik denk dat heel veel bijrijders zich zullen herkennen in [delen van] je verhaal. Misschien kun je beter zelf een paardje kopen en een bijrijder zoeken. Succes er mee.

Biepmiep

Berichten: 3275
Geregistreerd: 16-11-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-03 10:01

Jippie, heb paardje gehad. Eerst 1,5 jaar lease-fries en toen samen met vriendin een haf. die is overleden. (3 jaar). free style en western gedaan niet regelmatig , maar met tuddrnpozen gelest, maar we waren er wel mee bezig en buitenrijden.
Bijn dagelijks was ik er hoor, ik weet ook hoeveel werk het is en hoe duur. enz.,

Toen kochten wij ieder een 4 jarige, wat niet lukte met mij, klein beetje te drukke pony. Hij is wel lief en leuk, maar te moeilijk voor mij. Dus verkocht aan heel goed tehuis.

Bijrijderschap was als soort bezinningsperiode bedoeld.
Mijn paarden zijn de afgelopen 5 jaar NOOIT kreupel geweest, terwijl wij in een zware bak reden, maar wel met beleid enz.,

Zal heus niet super netjes rijden echt niet maar heb wel hart voor paarden en let goed op.
Dit is zo'n goede pony....misschien ook wel kinnesinne op zo'n manege?
Ze is er net 1 maand.

Ik was ook erg enthousiast oh ze kan dit makkelijk en dat....ik kreeg haar wel in galop en achterwaarts en de eigenaar niet.

Ze zei ook steeds dat ze het voor het geld deed enz.,mag ook best hoor...

Op maat gemaakt zadel erop dat wel....

Nou ja ik ga weer verder vindt mijn weg wel.
Heel veel dank voor jullie steun en opmerkingen, heb er echt wat aan.


Inderdaad is het beter met zulke mensen niet in zee te gaan, straks is-ie kreupel of ziek en krijg ik de schuld.
Of zegt iemand iets op zo'n stal...
Ze roddelde ook nogal over haar vorige bijrijder, op ander paard.

Een eigenaar moet zelf kijken en oordelen.

Ik kan niet tegen een groep mensen op en wil ik ook niet.

NoaC

Berichten: 5292
Geregistreerd: 27-06-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-03 10:34

Minder voor je!
Maar een zijn vast wel meer leuke bijrijpaardjes te vinden met "normale" eigenaren....zal even zoeken worden, maar je vind vast wel een leuk paardje om te rijden!
Succes.

gerritje

Berichten: 757
Geregistreerd: 30-03-03
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-03 11:28

Wat een vreemd verhaal. Het geroddel achter je rug om is niet leuk maar dat de eigenaar geen eens komt kijken dat vind ik pas echt vreemd. Heb zelf twee paarden en voor beiden heb ik zeer leuke bijrijders. Toen ze de eerste keer kwamen was ik er constant bij. Niet om te controleren maar om er zeker van te zijn dat ze echt wel goe dvoor ze zijn.
Een bijrijder hoeft echt geen topruiter te zijn, als ze maar met beleid met je paard omgaan en er zeer goed voor zorgen.

Een kijkje naar de persoon die dan komt rijden is toch echt wel het minste wat je kan doen als eigenaar. Ook voor je paard!

Biepmiep heel veel succes met zoeken naar een paardje. Wellicht wordt het wat en anders kom je vast een ander leuk paard tegen.

Groetjes Gerritje

Liekje1981

Berichten: 2281
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-03 13:23

Ik ken het verhaal zelf ook.

Heb een paar dverzorgt op een pensionstal waar mensen bleven volhouden, dat ik het paard
* zaagden
* sloeg
* afmatten (te lang rijden)
* geen verzorging gaf (poetsen etc.)

De eigenaresse geloofde mij en zei dat er niets aan de hand was.

Het gezeik bleef maar voortduren en op een gegeven moment zei de

vrouw:
Sorry ik kan niet meer tegen het gezeur dus je moet stoppen met mijn paard.

Het is gewoon jaloezie, weet het zeker.

Want als het mensen niet kan schelen, boeien zeggen ze ook niets over je.

Mijn vriendin zei van de week wel een goede opmerking hierover;

1. Ze kunnen beter over je praten, dan van je eten
2. Als ze over je praten, zijn ze je niet vergeten

HiHiHiHi eigenlijk is het wel zo Haha! Haha! Haha!

reina

Berichten: 638
Geregistreerd: 03-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-03 16:23

Echt stom dat het zo gaat. MAAR, geef niet op, geloof me, er zijn ook hartstikke leuke eigenaren, waarmee je als bijrijder een super leuke tijd kan hebben!! Succes met het vinden van een ander paardje!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-03 16:35

Biepmiep, als jij gewoon jezelf blijft en goed bent voor de paarden komt err op een dag vast en zeker een leuk bij-rijdpaardje voorbij! Laat je vooral niet ontmoedigen door afgunstige stalgenoten.
succes!

Twinklebel

Berichten: 4590
Geregistreerd: 16-09-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-03 17:37

Hoi Biepmiep,
Ken dit gezeik ook. Kan je maar beter gelijk van af zijn. Ik had zeven jaar een paard voor iemand verzorgd, zadelmak gemaakt en tot de M gereden. Toen hoorde ik via iemand anders dat ze hem wou verkopen.
Aangeboden om hem te kopen. Dat mocht niet maar ze wou hem wel houden als ik de stalling betaaalde. Daar heb ik voor bedankt. Toen toch maar een eigen paard gekocht.

Biepmiep

Berichten: 3275
Geregistreerd: 16-11-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-03 17:42

Twinklebel schreef:
Hoi Biepmiep,
.
Aangeboden om hem te kopen. Dat mocht niet maar ze wou hem wel houden als ik de stalling betaaalde. Daar heb ik voor bedankt. Toen toch maar een eigen paard gekocht.


Jeetje mineetje wat een rotstreek.
Toch blijf ik geloven en zoeken en gewoon kijken wat er op mijn weg komt.
Heb ook veel lieve mensen ontmoet hoor..in mijn nu paardloze leven...

Zal wel ergens goed voor zijn hoop ik....

Al geloven sommige NIET dat ze niet kwam kijken toen ik reed. Ze zal wel beetje stiekum gekeken hebben, maar is eigenlijk ook heel raar verhaal.
Gelukkig geloven jullie mij.

Ik zie alles maar als "levenservaring".

mijndario
Berichten: 1857
Geregistreerd: 26-06-03
Woonplaats: Sittard, (Munstergeleen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-03 17:47

Huh? Verward
Ze gaat niet gewoon zelf kijken hoe je rijdt, maar ze laat het zogenaamd, anderen doen. Tsss, lekker Scheve mond

Biepmiep

Berichten: 3275
Geregistreerd: 16-11-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-03 12:30

Ook goed nieuws; de dochter heeft me vandaag gebeld en excuses voor gedrag van haar moeder aangeboden. Vindt ik heel tof van haar!
Goed gesprek gehad.
Beter gevoel heb ik nu hierover en voel me niet meer zo banketstaaf.

Ik vond dat dat ook even gezegd moest worden!

ebbeltje
Berichten: 1472
Geregistreerd: 22-05-03
Woonplaats: heilooooooooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-03 17:02

ah das mooi
maar dat de dochter dat voor haar moeder moet doen is wel wat raar Verward
maarja is in ieder geval mooi dat je je nu beter voelt
en je hebt dus nog wel een kans dat je haar als bijrijdpaardje krijgt?