ik vraag jullie mening! met zn 2-en op paard?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

ik vraag jullie mening! met zn 2-en op paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 19:54

vroeger deden we weleens dat we met zn 2-en op 1 haflinger gingen. nou zei iemand dat dat nooit mag..terwijl anderen weer zeggen het ligt eraan hoe zwaar je bent..ik weet het niet meer! Verward
help me!

rooz

Feetje

Berichten: 11126
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 19:55

Natuurlijk geen uur ofzo gaan rijden maar een rondje door de bak moet opzich wel kunnen als je op de goede plaats zit en niet te zwaar bent.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 19:57

ik bedoel eigenlijk naar het bos..ik ken zooveel mensen die dat doen!
maar als het slecht is doe ik het dus nietmeer, want ik verszorg nu een haf..

Ineke2

Berichten: 33111
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 20:19

Eerst zou ik dat gewoon vragen aan de eigenaar van de haf...of die dat uberhaudt wil hebben.

Voor een minuut of 5 kan het geen kwaad...maar een hele bosrit zou ik niet doen...buiten het gevaar voor overbelasting, denk ik ook aan, wat als de pony schrikt, of bokt/steigert?

Huertecilla

Berichten: 26851
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 20:45

Deze week is het fiësta (aller fiëstas) in ons dorp. Veel van de, andalusische, paarden hebben dan een grupera, duozit, achter het zadel geknoopt hangen om een dorpsschone in haar falda sevillana op mee te voeren. Nee, inderdaad niet voor een rit door de campo, maar gewoon pronken met de miep door de straten van het dorp. Enneh... dat zijn bepaald niet altijd slanke dennen...

Crystal1987

Berichten: 15
Geregistreerd: 04-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 21:01

als je het niet te lang doet mag het best why not????? Okay wat mijn voorgangers al zeiden geen uur ofzo. En een haflinger is best wel sterk hoor!!!

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37239
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 21:35

De eigenaar van de haflinger was er zelf bij en dan ook echt een flinke bosrit met galop enzo. EN ik ben degene die ze voor gek heeft verklaard of ze haar paard kapot wilde krijgen, die haflinger was toen net 5 en de eigenaar ongeveer een kilo of 60 en dan op zijn minst nog iemand van 40 kilo erbij.

mahita
Berichten: 24
Geregistreerd: 07-09-01
Woonplaats: venlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 21:53

Waarom zou t eigenlijk niet kunnen? Ik bedoel met voltige zitten ze soms met meer dan 3 op zo'n beest

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 21:59

ik heb eens op tv gezien dat haflingers wel 150kg aan ballast droegen terwijl ze de bergen in lipen.


Ook rijden er volwassenen op die gerust 85 of 90 kg wegen, dan maakt die 10 meer ook niet veel meer uit.

Het moet niet elke dag gebeuren maar af en toe een keertje kan geen kwaad hoor.

Kyan01

Berichten: 5404
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 22:06

Ik heb het ook wel eens gedaan met Guus. Idd een klein stukje. Maar Guus gaat bokken als het hem te lang duurt, dus ik doe het niet meer

Jady

Berichten: 2099
Geregistreerd: 09-06-03
Woonplaats: Nootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 22:14

Mijn vriendin heeft een bakbeest van een fjord,waar ik en mijn vriendin af en toe echt wel eens samen een ritje op maken.

Ook zit ik weleens samen emt mijn zusje op Destiny,even samen een rondje op het erf.

Als je er geen urenwerk van maakt kan het opzich niet zoveel kwaad,ik denk dat het belangrijkste is dat je op de reactie van je paardje moet letten.

Jady

Berichten: 2099
Geregistreerd: 09-06-03
Woonplaats: Nootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 22:16

Ps. Wat mahita zegt is wel waar.......Je krijgt meestal gelijk commentaat als je met zijn 2en op een paard zit,maar met voltige zitten ze soms wel emt zijn 4ren op 1paard!!!!

Haarbal

Berichten: 3447
Geregistreerd: 07-04-03
Woonplaats: Wierden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-03 08:40

Sheek vindt het gewoon niet leuk! Hij wil geen twee mensen op zijn rug, eentje is al meer dan genoeg!

eveline_B

Berichten: 2829
Geregistreerd: 05-09-02
Woonplaats: Salland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-03 08:50

Kan best hoor. Een paard kan meer hebben dan je denkt. Ik deed het zelf ook altijd op Lucien, bosritjes met z'n 2-en enzo. Hij liep hartstikke vrolijk met ons rond.

Relly

Berichten: 733
Geregistreerd: 13-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-03 09:00

Het ligt er denk ik helemaal aan hoe zwaar jullie samen zijn en hoe sterk het paard is. Is het een flinke haf dan kan hij aardig wat dragen hoor! Maar zoals iedereen al zei maak er geen urenwerk van.
Toen ik nog wat jonger was ging ik altijd samen met een vriendin op 1 paard. Ook een haf maar wij wogen toen samen nog maar een kilo of 60/70. Dat is nu niet meer het geval haha.Haha!

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-03 09:08

Dat zit toch voor geen meter? Vooral niet voor de achterste persoon. Ik kan me niet voorstellen dat ik op die manier voor de lol een bosrit ga maken Haha!
Ik heb op Yorghos weleens iemand mee teruggenomen naar de manege toen ze van haar paard was gevallen. Paard liep kreupel, dus ging als handpaard mee terug en de ruiter achterop. Maar da's een andere situatie.
Maar om weer even ontopic te komen: als je het af en toe doet zal het geen kwaad kunnen, denk ik.

Kazoo
Berichten: 217
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Hoogland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-03 09:51

Even een kleine toevoeging: bij voltige mag je reglementair met maximaal 3 op een paard (met meer dan 3 lijkt me echt een beetje te zwaar). Maar dit doe je natuurlijk geen uren (kür duurt maximaal 5 minuten), en bovendien moet je wel rekening houden met de grootte van je paard (dus met 3 op een Haflinger wordt toch wat zwaar).

Ik denk dat je best met zijn 2-en op een Haflinger een bosrit kan maken, maar houd rekening met je paard. Is hij voldoende getraind en bespierd om het gewicht te dragen? Is zijn rug voldoende sterk? Raakt hij snel buiten adem? Enz.

Quinzy

Berichten: 3067
Geregistreerd: 22-08-02
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-03 10:09

En met een Tinker? Ik wilde eens met mijn broertje achterop een bosrit maken op Sweety. Sweety zelf vind het prima we hebben eerst geoefend op de wei. nu weeg ik 54kg en mijn broertje 50kg. hoeveel mag een Tinker dan hebben. Maar is het alleen het gewicht dat telt? Kan de spreiding niet slecht zijn achterop de rug?

Joyce1988
Berichten: 3518
Geregistreerd: 17-04-02
Woonplaats: Barneveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-03 10:21

Ik denk dat een keer een bosrit niet echt kwaad kan als de haflinger gewoon lekker breed en gespierd is.. Wij deden het ook wel eens op mijn oude verzorghaflinger, pas nog. Ook een stukje galop. Ik zat achterop en t zit niet echt heel lekker ofzo, maar ook niet vreselijk irritant. Ik vond t best wel leuk. Veel plezier als je t doet!

Maarreuhmzz met voltige zitten ze inderdaad ook met 2/3 erop de kur duurt misschien maar 5 min. maar ze moeten toch ook oefenen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-03 10:27

Wij zaten vroeger wel met z'n 3en op mijn pony.. gewoon lekker buitenritje maken .. Natuurlijk is 3 volwassen personen te veel .. maar een paar magere kindertjes van rond de 9 jaar kan echt geen kwaad... Mijn pony had het altijd prima naar zijn zin!...

Kazoo
Berichten: 217
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Hoogland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-03 10:38

Natuurlijk moet je met voltige ook oefenen, maar als we een uur les hebben, dan doen we de kur 1 of 2 keer in stap en maximaal 1 keer in galop, en verder oefenen we de verplichte oefeningen in stap en galop, maar dat is steeds met 1 persoon tegelijk op het paard. Dus in totaal zal het paard per week maar maximaal 10 minuten galopperen met 2 of 3 personene erop.

sorayalover

Berichten: 2207
Geregistreerd: 03-02-03
Woonplaats: den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-03 16:23

lnge ritten zou ik niet doen maar uitstappen ofzw kan best

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-03 22:26

wij deden namelijk ritten van ong. 2uur, dan zat de ene achter het zadel, op een sterke haflinger en wij wegen mert zn 2-en ongeveer 100 kilo.
lisa is ook aardig sterk nmaarja!!

gabyfedde

Berichten: 11896
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Gällivare (Zweeds Lapland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-03 22:30

Buiten het feit om of het te zwaar is of niet heb ik het idee dat het niet echt prettig is voor het paard. Iedereen is altijd besig om een goed passend zadel te kopen wat prettig is voor het paard en dan zou je er wel met z'n 2-en een bosrit op gaan maken.....
Je zit op een gedeelte van de rug wat heel gevoelig is (nieren etc.).
Ook vind ik het niet veilig.

waterkippie2

Berichten: 86
Geregistreerd: 13-09-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-03 01:18

Tja iki heb er niet zo heel veel verstand van,
Maar ik denk dat een betje rondstappen af en toe geen kwaad kan.
Maar dat weet je zelf denk ik wel het beste, jij kent de pony tenslotte!