Odin naar Manueel Therapeut vandaag...

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Odin

Berichten: 2503
Geregistreerd: 26-04-03
Woonplaats: Haarlemmermeer

Odin naar Manueel Therapeut vandaag...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-03 19:45

Vanochtend ben ik met Odin naar de manueel therapeut geweest van DAP Bodegraven. Vorige week donderdag heeft hij voor het eerst in een half jaar weer vast gestaan met zijn hals. Ik vond hem zo op stal 's ochtends en schrok me rot! Het was al 6 maanden geleden dat het voor het laatst gebeurd was en ik had er eigenlijk niet meer op gerekend dat hij het nog een keer zou krijgen. Het ging met rijden ook heel goed en hij was vrolijk en toonde geen symptomen. Wel zei de beheerder bij ons op stal dat hij 's ochtends als hij ging voeren een beetje lamlendig stond op stal, maar hij ging wel gewoon eten als hij biks kreeg.

Maar goed, toen hij op slot stond heb ik gelijk zijn halster omgedaan, en heb tractie uitgeoefend op zijn nek.

Gelukkig kwam hij toen gelijk los en kon hij zich weer bewegen!
Maar ja, ik wel een beetje in de stress natuurlijk, en heb gelijk met de manueel therapeut gebeld die gelukkig op donderdag altijd in de praktijk van Bodegraven aanwezig is!

Alles uitgelegd, en samen met hem tot de conclusie gekomen dat het waarschijnlijk een combinatie van 3 factoren moet zijn geweest: de plotselinge kou 's nachts en het luik van zijn stal dat nog 's nachts open stond; 5 dagen achter elkaar maar 1x eruit want de stapmolen werd bij ons gerenoveerd en een dag of 4 niet door mijzelf gereden zijn omdat ik een weekendje weg was.

Deze factoren ieder apart hadden waarschijnlijk geen enkel probleem opgeleverd, maar bij elkaar dus wel!

Voor de zekerheid heb ik een afspraak gemaakt om Odins wervelkolom door de Manueel Therapeut helemaal na te laten kijken.


Vandaag ben ik dus geweest, en de MT was SUPER TEVREDEN!!! OK dan! OK dan! OK dan! OK dan!

Hij vond hem erg krachtig, hij liep volgens hem "heel erg groot" en kon gemakkelijk de gevraagde achtjes draaien en een meter of 10 achteruit zonder problemen. Hij heeft hem in zijn wervels nagekeken en was super tevreden over zijn rug en schoft (das wel eens anders geweest!) en zijn hals voelde goed, alleen zijn spieren waren wat stijf. Kortom: we zijn met rijden/trainen helemaal op de goede weg!

Je kunt je misschien wel voorstellen hoe blij ik hiermee ben!

Pascha

Berichten: 4289
Geregistreerd: 20-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-03 20:37

Erg fijn dat het goed gaat, ik ken het probleem. Mijn vorige paard is regelmatig behandeld door een MT, en dan ging het weer een tijdje goed. Maar als hij dan bijv. weer gek of zo in de wei had gedaan, dan had hij er weer last van. Dan moest de MT dus weer komen, maar met goede training wordt het allemaal wel sterker en beter. succes ermee!

Odin

Berichten: 2503
Geregistreerd: 26-04-03
Woonplaats: Haarlemmermeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-03 20:46

Pascha schreef:
Erg fijn dat het goed gaat, ik ken het probleem. Mijn vorige paard is regelmatig behandeld door een MT, en dan ging het weer een tijdje goed. Maar als hij dan bijv. weer gek of zo in de wei had gedaan, dan had hij er weer last van. Dan moest de MT dus weer komen, maar met goede training wordt het allemaal wel sterker en beter. succes ermee!


Wat had jouw paard dan precies?
Die van mij heeft hals-instabiliteit en heeft vorig jaar last gehad van kissing spines in zijn rug. Maar gelukkig is hij door behandeling afgelopen voorjaar enorm verbeterd en heeft hij sindsdien ook geen last meer van zijn rug gehad. De hals-instabiliteit gaat nooit meer over, maar zoals ik hem nu train kan hij er nog wel gewoon oud mee worden, gesteld dat hij niet vaker dan circa 2x per jaar "op slot" komt te staan...

Pascha

Berichten: 4289
Geregistreerd: 20-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-03 21:06

Mijn paard schoot dus ook "op slot" in de rug. Dan kon hij echt niet meer lopen. Hij had zijn heilig been vastzitten, en hij had een ernstige blokkade in de halswervel. ongeveer in de 2e of 3e wervel.

Suzan

Berichten: 1583
Geregistreerd: 23-04-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-03 21:23

Fijn dat jullie weer op de goede weg zijn.

Mijn paard is in april behandeld in Bodegraven door de manueel therapeut. (vanwege vastzittende rugwervels) Bij mijn paard heeft het ook heel goed aangeslagen.

cloris

Berichten: 4695
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-03 21:29

Ik kan me heel goed voorstellen dat je daar heel blij mee bent, geeft toch aan dat je echt op de goede weg bent met Odin OK dan!

Odin

Berichten: 2503
Geregistreerd: 26-04-03
Woonplaats: Haarlemmermeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-03 21:49

Pascha schreef:
Mijn paard schoot dus ook "op slot" in de rug. Dan kon hij echt niet meer lopen. Hij had zijn heilig been vastzitten, en hij had een ernstige blokkade in de halswervel. ongeveer in de 2e of 3e wervel.


Kon jij daar zelf iets aan doen om hem te helpen? Ik heb van Jan Evers (de MT) geleerd hoe ik tractie op Odin's hals kan zetten als hij op slot zit, zodat het stukje dat tussen zijn wervels uit gepiept is, weer terug kan schieten. Voor mij is het een hele geruststellende gedachte dat ik in ieder geval iets kan doen om hem te helpen, want het is een dieptriest gezicht als hij met zijn koppie omlaag staat en je zo aankijkt van "help me nou..."

Nadat ik de tractie heb gedaan bij hem is hij ook gewoon weer (hetzij lager en langer dan normaal tijdens het rijden) te rijden. Een paar dagen later is hij helemaal de oude.

Pascha

Berichten: 4289
Geregistreerd: 20-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-03 23:29

Nee, ik heb dat nooit zelf gedaan. Maar het is inderdaad fijn dat je dat zelf kan doen. Hoe doe je dat dan?

Odin

Berichten: 2503
Geregistreerd: 26-04-03
Woonplaats: Haarlemmermeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-03 08:08

Pascha schreef:
Nee, ik heb dat nooit zelf gedaan. Maar het is inderdaad fijn dat je dat zelf kan doen. Hoe doe je dat dan?


Het is wat lastig uitleggen op papier maar ik zal het toch proberen.
Ik maar de musketon van mijn halstertouw vast aan de ring van mijn halsterbij de linkerkaak. Dan gaat het touw achter mijn rug langs naar de andere kant van het halster, en doe ik het uiteinde door de ring bij de rechterkaak. Ik pak dan de bakstukken van het halster vast met mijn handen, waarbij ik het touw ook aan 2 kanten vastpak. Dan ga ik met mijn gewicht naar achteren, en "hang" ik als het ware aan Odin zijn hoofd. Ik maak een beweging met het hoofd naar voren en omlaag. Er moet een bepaalde druk op gezet worden en dat bereik ik door achterover te gaan hangen in het halstertouw. Dit houd ik een poos vol en dan haal ik de spanning van Odins hals af.

Ik weet niet of je het zo kan begrijpen, maar het is in ieder geval zo dat je het niet zomaar kunt doen, ik heb het echt van de MT moeten leren en vond het de eerste keer dat het echt nodig was doodeng om te doen.
Maar het werkt gelukkig! Dit geldt dus alleen voor zijn specifieke hals-probleem, ik weet niet of je dit ook zo kunt doen als het probleem lager in de hals zit.

Pascha

Berichten: 4289
Geregistreerd: 20-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-03 11:59

Ik moest regelmatig aan de staart hangen, en met de staart kleine rondjes draaien. Ook moest ik oefeningen doen met een snoepje en dan de hals richting buik laten buigen.