Ik weet het niet meer...

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Youko

Berichten: 3021
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Hong Kong

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-01 21:43

Zoals jullie weten is Avalon niet van mij. En ik wil heel graag een paard dat helemaal van mezelf is. Vandaar dat ik volgend jaar een veulen wil(de) (nou ja, volgende dekseizoen dekken en dus over twee jaar een veulen). Maar ik ben toch een beetje verliefd geworden op dit paard

Afbeelding

Maar ik wil ook weer een Arabier, ik weet het niet meer...Maar wat vinden jullie van dit paard? Het is een 3-jarige v. Donnerhall.

Nonnie
Berichten: 2066
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Delden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-01 21:44

nou, ik vind het een heel mooi paard! En als IK zou moeten kiezen tussen een arabje en dit paard, dan wist ik het wel

Nimber

Berichten: 26552
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-01 21:46

mooi paard tja misschien eens gaan kijken misschien is het wel niets of is hij helemaal niet fijn gereden. als je hebt gekeken verteld je gevoel je wel of het 'm echt is of dat je idd straks met een arabiertje naar huis gaat...

Spirit

Berichten: 27617
Geregistreerd: 09-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-01 21:48

Ik vind dit wel een heel mooi paard. Maar wat Nonnie zegt zou ik nog niet zo zeker weten hoor, want (zoals Kim zegt) misschien is 'ie wel helemaal niet zo goed en leuk als hij eruit ziet?
Maar in ieder geval veel succes Lachen

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-01 21:49

Lekker diertje dit hoor! wel een stukkie groter dan de meeste arabs. Tja en qua keuze, wat wil je ermee doen???

Nonnie
Berichten: 2066
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Delden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-01 21:49

klopt, maar als ie is, zoals op de foto bedoel ik. Ziet er toch goed uit? Maar ik ben nu eenmaal geen arabierenmens Haha!

Spirit

Berichten: 27617
Geregistreerd: 09-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-01 21:51

Okeej, ik snap je Haha!

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-01 21:56

Veulens zijn duur en dan weet je nog niet eens wat voor rijpaard het zal worden na drie jaar intensief voeren.... Koop je een driejarige nu, ben je relatief goedkoper uit en je hebt er ook nog eens meteen plezier van....

Wat de foto betreft; dat is een heel leuk paard, waar ze wel te rond ingesteld mee rond rijden... Gezien het bloed en het uiterlijk zal dit paard zeker duurder zijn dan een arabier. Want er is een veel grotere groep kopers voor dit soort paarden dan voor arabieren...
Ik denk dat je in de sport meer hebt aan zo'n echt rijpaard dan aan een arabier. Voor zowel dressuur als springen. maar wil je juist endurance of lol-ritten, dan kan je ook heel veel aan een arabier hebben. Dus wat wil je ermee? dat kan alleen jij bepalen.
Maar ik kocht het rijpaard.... kan je veel meer mee en je wordt er ook niet zo znel te groot voor....

Tender
Berichten: 2359
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-01 11:05

Youko: ik zou het wel weten! Grinnik! Ik heb nu nog een warmbloedje en hij mag blijven bij gratie gods, maar hierna koop ik never nooit geen ander paard dan een arabier mee!!

je moet het zelf beslissen Schijnheilig , ik zeg niets!!! Ik hoop in elk geval dat je blij zult zijn met je beslissing!

Tegen Dees wil ik nog zeggen: het is wat kort door de bocht dat dit paardje meer waard zal zijn dan een arabier, want Youko koopt niet de eerste de beste arabier! Youko loopt mee in de top van het arabieren-circuit en daar lopen paarden rond, waar menig warmbloedje qua prijs niet aan kan tippen! De groep kopers voor een warmbloedje is groter en hun "aanleg" voor de ZWAARDERE sport ook inderdaad, maar er lopen genoeg arabjes is de Z-dressuur, dus daarom zou ik het nooit laten! En waar jij gelijk in hebt is het verschil tussen een veulen en een "kant-en-klaar" paard! Dat is een risico dat je bereid moet zijn te nemen!!!

Youko: succes met je keuze!!

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-01 11:11

Wat wil je gaan doen met je toekomstige paard?

Als je houdt van shows e.d. zou ik voor een Arab gaan.
Maar als je wat verder wilt komen in de sport zou ik het mijzelf niet veel moeilijker maken als het al is en voor een warmbloed gaan.

Persoonlijk vind ik arabs Misselijk ,
gelukkig zijn we niet allemaal hetzelfde!

Youko

Berichten: 3021
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Hong Kong

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-01 13:42

Hoi,

Ik wil dressuur ermee gaan rijden. Ik koos voor de Arabieren omdat ze voor mij absoluut de beste zijn. Maar ik vind dressuur heel leuk, en Avalon kan ontzettend goed lopen, qua techniek kan hij het dus, maar het is echt een klier. Word ik af en toe schijtziek van (mijn eigen schuld, ik koos ervoor). Aan de andere kant vind ik het ook wel een uitdaging. Maar ik wilde heel graag een 'werkwillend' paardje erbij....
Maar ik wil dus absoluut verder met arabieren, maar ik vond het niet zo'n gek idee, om een paard erbij te nemen, die het beter/makkelijker kan, zeg maar....
En ik ben het eens met Tender, er lopen al veel Arabieren in de Z of hoger, dus ze kunnen het absoluut.
Maar eerst nog even afwachten, ik moet nog mail binnenkrijgen van die mensen.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-01 13:44

ik zou voor die 3 jarige gaan, maar ik vrees dat het geen goedkoop paard zal zijn. Ik wilde vroeger ook een arabier maar dan eentje met maat, en met behoud van rastypischheid. maar ja, die zijn erg duur, dus kwam ik uit bij (te) kleine arabieren. Toen is het toch een paard geworden, iOnes. en daar heb ik nooit spijt van gehad.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-01 13:49

Met arabieren dressuren kan wel, maar is veel moeilijker als met een warmbloed!

Dus daarom: Waarom zou je het jezelf moeilijker maken?

Mirkim

Berichten: 6142
Geregistreerd: 01-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-01 13:51

sorrie, moet ik ff tegen in gaan. Een warmbloed is ook super moeilijk om mee te dressuren, om de show erin te krijgen is vreselijk hard trainen. Een arabier heeft dat van zich zelf al!

Als je bedoelt dat de temprament iets moeilijker is, ben ik met je eens!

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-01 13:54

Een arabier heeft van zichzelf een hoge achterhand,
die is er bijna niet "onder" te krijgen waardoot hij met zijn voorbenen gaat "steken"

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-01 13:57

Klopt wat je daar zegt. Als je arabieren ziet lopen, is het haast altijd met hoge achterhand. Moet je maar eens op letten. Daarbij zijn arabieren sterker dan andere paarden geneigd om hun rug weg te drukken. Hun rug is ook niet zo soepel omdat deze vaak wat korter is (een ruggewervel minder).

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-01 14:47

stond pas ook een stukje over in bit.

janna

Berichten: 4537
Geregistreerd: 08-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-01 14:54

c
Laatst bijgewerkt door janna op 19-03-22 18:46, in het totaal 1 keer bewerkt

carola

Berichten: 8687
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-01 14:55

Ik zou echt wel voor een arabje gaan! Het zijn niet allemaal van die 'draken'. (kijk maar eens naar mijn 'mietje'...). Maar ja, het is jou keuze.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-01 14:57

DAt steken met die voorbenen is id een term uit de bit!

Maar ik discrimineer niet hoor!
Zoals ik al zij: het is persoonlijk!

Ik heb er voor 2 jaar terug ook eens eentje zadelmak gemaakt!
Blègh! NOOIT meer!

janna

Berichten: 4537
Geregistreerd: 08-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-01 15:02

c
Laatst bijgewerkt door janna op 19-03-22 18:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-01 15:14

Ja ho effe, ik ben helemaal idolaat van arabieren hoor! En ik ken wel 3 arabieren (ik ken er verder niet zoveel) waarmee je kunt lezen en schrijven, dus dat hele heftige valt vaak wel mee. Ze hebben heel veel expressie en show, maar je moet er bij hen meer aan werken om goed ruggebruik te bevorderen.

Tender
Berichten: 2359
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-01 15:25

dat stukje uit de bit heb ik me persoonlijk ook vrij boos over gemaakt! Waarom? Omdat alles over 1 kam geschoren werd. Laten we eerlijk zijn: een foto van Anky en Cocktail gaan ze vergelijken met een Z-combinatie arabier (die idd verschrikkelijk de rug wegdrukte!). EN DAAR zit denk ik een hele belangrijke reden voor het grote verschil: alle goede ruiters zijn geneigd een warmbloed te nemen, waardoor de meeste arabieren genoegen moeten nemen met hun dolverliefde hobby-baasje! Wiens niveau nu eenmaal wat minder is, waardoor het allemaal niet zo mooi gaat als de bedoeling is...

Ik ken inmiddels heel wat arabieren, die keurig gereden worden, en daarom bestrijd ik het "steken" en het "rug wegdrukken". Ik bedoel: het gebeurt (helaas), zeker weten, en het is wel een minder sterk punt van die paarden, maar met goed rijden valt het 99 van de 100 keer te voorkomen.

Sorry als ik zeur hoor, maar ben daar gewoon heel kritisch over en het gaat me aan het hart als arabieren standaard worden afgeschilderd als zenuwelijders, rugge-wedrukkers (mooi woord he?!) en slechte dressuurpaarden. en neem het gewoon graag op voor de arabjes! (er zijn zulke mooien! jullie zouden eens op de hengstenkeuring moeten komen kijken Kwijl

Over smaak valt niet te twisten, dus dat ga ik ook niet proberen, maar ieder correct gebouwd paard, van welk ras dan ook, kan gewoon goed gereden worden! (zei het dat je het in de wedstrijdsport idd makkelijker zult hebben met een warmbloedje, niet in de laatste plaats door de juryleden ( sorry Jasmijn Haha! )

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-01 15:28

Over het algemeen.. ik vind het eigenlijk helemaal geen krachtige uitstraling hebben, zo'n arabier. Voor dressuurproeven vind ik ze fragiel, veel te lichtvoetig. Bovendien, ik vind ze eigenlijk geen actie in de benen hebben, het beneemt mij bepaald niet de adem. Voor kinderen gaat het nog, die zijn zelf ook licht en tenger... maar een volwassene op een arabier... geen gezicht (vind ik dan).
En dat ze hoog in de dresuur kunnen kopen, ach een fries kan ook springen... maar die enkelen die het werkelijk kunnen moet je met een lantaarntje zoeken... dat is niet weggelegd voor het gros.

Wat prijs betreft: sinds ze voor ponys van nog geen meter meer dan 10.000 gulden neertellen... weet ik kennelijk niets meer van prijzen! Dus het kan best dat een arabier meer kan kosten dan de Donnerhall op de foto... ik weet het niet meer....

Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-01 15:29

Ik denk dat ik zo op het eerste gezicht voor dat paard zou gaan maarja als hij nou niet fijn te rijden is.
Ik vind zelf arabiertjes maar opgefokte beestjes (of ze worden zo gemaakt) alhoewel ik er zelf ook op eentje rijden (halfbloed arabier)
Dat is ook een opgefokt beestje, maar ik kan er mee overweg.
Het is maar waar JIJ het beste gevoel over hebt!