Paardenmarkt in Elst geweest. :(

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
dola

Berichten: 1169
Geregistreerd: 23-04-03
Woonplaats: arnhem

Paardenmarkt in Elst geweest. :(

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-03 10:51

Ja heb er weer een paardenmarkt op zitten
Was er al om half 6 Bloos! kwart voor 5 me bed uit Bloos

Nou leuk is natuurlijk anders, maar waren wel hele lieve sheties zoals normaal, en er zaten wel leuke beesjes tussen, ook veel tinkers.
En er was ook echt een gigantische soort belsch , maar dan echt groot en heel breed. Weet niet wat voon ras het was?

Ook nog een veulen gered Schijnheilig
viel gewoon over dekop over dat touw heen en iedereen stond te kijken hoe dat beesje aan het doodgaan was. Boos! Verbaasde me dat ze geen Cheese! gingen maken. Blijkbaar zo interesant als er een paard pijligt te lijden.

Maar ja, toch ga je er ieder jaar heen.Heb toch weer een paardenleven gered samen met waterkippie en kinglover. Haha!
Laatst bijgewerkt door dola op 01-09-03 11:04, in het totaal 2 keer bewerkt

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-03 10:54

EN?

dola

Berichten: 1169
Geregistreerd: 23-04-03
Woonplaats: arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-03 10:58

Ow hahahahaha heb de halve topic niet afgemaakt hihi.

Michelle

Berichten: 1652
Geregistreerd: 06-06-03
Woonplaats: otterlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-03 11:02

Beetje moe dola...hahahaha maar hoe was je paardenmarkt?

dola

Berichten: 1169
Geregistreerd: 23-04-03
Woonplaats: arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-03 11:04

Zie verhaal Lachen

KellyenXena

Berichten: 3615
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-03 11:38

huh?
Hebben jullie dat paardje nu gekocht?

Pauline
Berichten: 12188
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-03 11:49

snap het niet helemaal...waar blijft deel 2?

Larish

Berichten: 7417
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Nuenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-03 11:58

Huuh Verward Snap ik t nu Tong uitsteken

Michelle

Berichten: 1652
Geregistreerd: 06-06-03
Woonplaats: otterlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-03 12:00

er is geen deel 2, dola is naar de paardenmarkt geweest om daar een oogje in het zeil te houden voor paarden die in nood waren en zei ze kon helpen.... niets moeilijks aan toch?? Knipoog

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-03 12:12

michelle200 schreef:
er is geen deel 2, dola is naar de paardenmarkt geweest om daar een oogje in het zeil te houden voor paarden die in nood waren en zei ze kon helpen.... niets moeilijks aan toch?? Knipoog

Nou, iets specifieker was toch leuker geweest. Namelijk HOE ze dat deed en of het veulen niets opgelopen heeft.

Michelle

Berichten: 1652
Geregistreerd: 06-06-03
Woonplaats: otterlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-03 13:14

dat komt misschien nog...toch?? rustig afwachten...Knipoog ze slaapt misschien Lachen....ze was ook zo vroeg op....Hyper!:)

Jessie88
Berichten: 3312
Geregistreerd: 15-02-03
Woonplaats: IJsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-03 14:09

Elst, daar komt mijn Koozie ook vandaag... volgens mij ook de paardenmarkt.

Maarehm, was je om kwart voor 5 je bed uit? Poehhh... dat je dat kan Tong uitsteken

Elles

Berichten: 22816
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-03 15:22

Vandaag ook geweest... ik woon tenslotte in Elst, zou toch wat wezen als ik daar dan niet geweest was! Knipoog

Wij waren er rond 7 uur, toen was er nog weinig te beleven. De standhouders waren nog druk aan het opbouwen. Paarden waren er al wel genoeg. Inderdaad heel veel shets, waarvan sommigen moord en brand schreeuwden, maar da's normaal, geloof ik. Ze zijn niet allemaal gewend aan zoveel drukte.
Afbeelding

Dat trekpaard heb ik ook zien staan, was deze denk ik?
Afbeelding

Aan het begin van de Dorpsstraat zagen we een "trosje" shetlandveulens aan een fietsstandaard staan. Die zagen er wel een beetje depri uit. Dit waren ze niet trouwens... heb ik geen fatsoenlijke foto van.
Afbeelding
Een paar meter verder stond een ezelsveulen samen met een shet aan een boom... als ik ruimte om het huis had gehad, had ik hem echt acuut gekocht. Die had zich geloof ik een beetje van de wereld afgesloten. Ik kan er natuurlijk ook weer niet afblijven... Scheve mond *aai* Toen Thom de foto maakte, riep iemand: "Twee euro!" Was natuurlijk voor het maken van de foto, maar geen van ons was zo leep om gelijk te roepen: "Verkocht!" Frusty Misschien maar beter ook, want dan was ik een ezelsveulen rijker geweest, die ik nergens had kunnen laten... Scheve mond Maar wat was het een schatje... *zucht* Ach gut
Afbeelding
Overzicht op de markt:
Afbeelding
In vergelijking met Zuidlaren heb ik niet echt dramatische dingen gezien eigenlijk. Wel veel paarden waar wat aan de benen mankeerde (koehakkig oa) en veel kleine wondjes van uitladen en paniek aan het touw waarschijnlijk. Wel heb ik ter hoogte van de kerk een plasje bloed zien liggen, was me niet duidelijk waar dat vandaan kwam. Een fries was zo mager dat je er dwars doorheen kon kijken. Ik denk dat ik zo'n zes of zeven pony's gezien heb die best nog wel eens leuke (kinder)rijpony's zouden kunnen zijn.
Die shet die overeind geholpen moest worden, daar stond ik denk ik net achter toen hij overeind gezet werd. Er stonden een paar meisjes omheen van een jaar of 15, klopt dat? Recht voor een rooie koffie en poffertjeskraam?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-03 16:17

Wow wat een mooie 'soort van belg'!!!

Tanneke

Berichten: 3730
Geregistreerd: 31-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-03 16:25

Wat is er eigenlijk zo bijzonder aan die bels? Wij fokken zo'n zware paarden.

Groetjes,
Anneke

Elles

Berichten: 22816
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-03 19:32

Tanneke schreef:
Wat is er eigenlijk zo bijzonder aan die bels? Wij fokken zo'n zware paarden.

Kun jij zeggen welk ras dit is? Ik dacht dat "Belgen" meer roodschimmel-achtig van kleur waren. Ik dacht aan een Percheron, maar die zijn niet zo groot?

Tanneke

Berichten: 3730
Geregistreerd: 31-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-03 20:51

Natuurlijk is het een bels. Ze zijn er in de kleuren: bruinschimmel, vosschimmel, zwartschimmel, blauwschimmel, appelschimmel (komen in Nederland bijna niet voor maar wel in België), zwart, vos, bruin, er zijn geen bonte trekpaard. Wij hebben ook een zwarte merrie en hengst. Dus voor ons zijn dat hele normale kleuren.

Groetjes,
Anneke

Biepmiep

Berichten: 3275
Geregistreerd: 16-11-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-03 21:55

Waarom staan er ook een aantal magere paarden (oud?) of van die paarden met echte doorgezakte diepe ruggen. Staan die om "voor het vlees' te worden verkocht?

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-03 22:10

en er loopt vast nog wel iemand over de markt die uit medelijden zo'n mager oud paard koopt, en als dat niet gebeurt gaan ze alsnog naar de worst
weet je er is een regel bij de oeienhandel, als het dier zowiezo naar de slacht gaat moet dat rechtstreeks en niet via een markt
zouden ze bij paarden ook in moeten stellen
veel van de paarden is behalve schoonheids fouten weinig mis mee
maar er staan er dus altijd wel een stel die oud op versleten, of mankementen hebben en die zowiezo voor het vlees gaan , maar die zetten ze dan alsnog op de markt neer en da vind ik nie kunnen, als ie toch de worst in gaat breng hem dan gelijk weg en laat hem niet daar nog een dag stressen

Elles

Berichten: 22816
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-03 22:15

draumpje schreef:
als ie toch de worst in gaat breng hem dan gelijk weg en laat hem niet daar nog een dag stressen
Mee eens, maar als het waar is dat je voor elk ingebracht paard een premie ontvangt, dan zou je toch gek zijn als je hem niet meenam?

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-03 22:19

Die ezelbaby Tong uitsteken Huilen Het is maar goed dat ik er niet was. Dat ezeltje was echt mee naar huis gegaan. En tja, nadien had FAsel dan gehad van 'o jee, waar zetten we die nou neer'?.

Elles

Berichten: 22816
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-03 22:22

Fasel schreef:
Die ezelbaby Tong uitsteken Huilen Het is maar goed dat ik er niet was. Dat ezeltje was echt mee naar huis gegaan. En tja, nadien had FAsel dan gehad van 'o jee, waar zetten we die nou neer'?.
Dan hadden we erom moeten vechten... hahahahaaa! ~~}>
Dat probleem had ik namelijk ook... hij was zó schattig! Lovers

Ethelate

Berichten: 21119
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-03 22:44

Ik zou daar dus echt niet moeten lopen....
zou niet weten hoe ik alles naar huis zou moeten nemen, thuis uit moeten leggen en kwijt moeten raken...

Ing__

Berichten: 11173
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-03 22:54

ik was wer dus ook en dat eens maar nooit meer Boos! kan er echt niet gene al dat slaan, beestjes die omvallen enz.. niets voor mij!
kon die handelaren af en toe wel wat doen!
En helemaal dat veulen dat zichzelf ophing geen eigenaar te bekennen en niemand die ons even hiepl Boos!

__Marloes__

Berichten: 7826
Geregistreerd: 07-08-03
Woonplaats: Vierlingsbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-03 23:09

Hey Dola!

Ik heb ook geholpen met het redden van dat veulentje hoor!

Voor de mensen die het verhaal niet helemaal snapten. Er stonden een aantal veulentjes (hengstjes) die waarschijnlijk niet veel gewend waren (zeker weten eigenlijk). Ze liepen allemaal steeds te steigeren enzo en zaten ook telkens vast in de twee touwen waar ze aan vast stonden.

Uiteindelijk liep het zo uit de hand dat één veulen aan de andere kant van het touw belandde, met zijn hoofd en achterbenen in het touw gedraaid (hing dus op de kop). Geen eigenaar te bekennen en iedereen stond suf toe te kijken. We kregen de pony niet los en gelukkig kwam er een boer met een mes, die sneed het touw door. Anders was het echt niet goed gegaan met dat beestje..

Hij was helemaal in shock, bleef ook heel stil liggen. We hebben hem gerustgesteld en na een tijdje overeid geholpen. Ach gut Toen pas kwam de eigenaar en dat was echt -sorry voor mijn taalgebruik- een klootzak! Wat een banketstaaf die vent. Hij luisterde amper naar wat er gebeurd was en die pony's werden meegesleurd en in de vrachtwagen gezet.

Dit was dus één van de redenen waarom ik echt nooit meer naar een paardenmarkt wil. Dit was waarschijnlijk de eerste en de laatste keer dat ik er was. Heb meerdere keren de tranen in mijn ogen gehad. Huilen Al die mannen met die stokken, werd er gewoon zelf agressief van! Boos! Maar dan tegen die handelaren natuurlijk die die pony's en paarden zo behandelden.

Groetjes, Marloes.