Naar paard gekeken maar helaas....

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
astridh

Berichten: 2635
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: nh

Naar paard gekeken maar helaas....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-03 12:45

Vanmorgen ben ik met Simone (mijn bijrijdster) naar een paard wezen kijken om eventueel te ruilen tegen mijn merrie. De verkoper had geen tijd om dit paard verder te rijden en wilde zich gaan toeleggen op fokken. Het betrof een 10 jarige Festival die Z1 dressuur loopt met `10 winstpunten.

Het klonk allemaal heel goed dus wij zijn vanmorgen in de auto gestapt op weg naar Gelderland. Het paardje zag er best leuk uit, 1.70m uit maar fijn gebouwd. Hard op de benen, klein hoofdje, beetje bloedtype. Hij werd eerst even gerden door zijn eigenaar. Het viel me op dat hij in stap nogal scheef was en de stap was niet super. Het draven echter zag er heel goed uit. Het was een paard met heel veel veer in de beweging, ook de galop was niet verkeerd. Met de zijgangen had het paard nog wel veel moeite en toen stak hij ook af en toe zijn tong uit. Bij navraag aan de eigenaresse had hij dit nog nooit gedaan. Kan zijn toch.

Toen Simone erop. Ik had met haar afgesproken dat ze er wel wat druk op zou zetten om te zien wat hij dan met zijn tong zou doen. Bovendien vond ik het paard vrij hoog in het kruis blijven en wilde wel eens zien of hij ook wat kon zitten. Echt gaan zitten deed hij niet maar hij trok er best lekker aan van achteren alleen die tong Huilen , die bleef eruit hangen en alleen als je je hand even naar voren stak ging die weer terug. Het zag er niet uit alsof het de eerst keer was dat hij dit deed en ook niet alsof het op te lossen is helaas. Ik heb er zelf ook nog even opgezeten om het aan te voelen en het was een fijn paard om te rijden. Wel erg scheef (knap dat je met zo'n scheef paard 10 wp in de Z1 weet te rijden) maar een fijn gevoel in de hand.

We hebben toch besloten om het niet te doen. Lijkt me een prima paard voor de lagere klasse's overigens. In de B, L en M maak je er zeker de blits mee (lekker swingend door de baan) maar voor het zwaardere dressuurwerk moet je toch met wat meer druk rijden en dan is die tong die er steeds uit hangt een groot probleem.

mirkip

Berichten: 6394
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: (Oost) Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-03 12:49

dat is echt heel jammer dat het paard zo scheef gereden is enzo! maar is dat niet te verhelpen? en is het ook geen medisch probleem?

astridh

Berichten: 2635
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: nh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-03 12:52

Het scheef rijden is te verhelpen maar die tong niet althans naar mijn weten niet, misschien een vraag voor RT, ik zal het er wel eens plaatsen hoe de ervaringen zijn.

abby
Berichten: 1664
Geregistreerd: 31-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-03 13:09

Jammer toch dat een scheef gereden paard tot Z1 kan komen. Ook in de B zou een zo scheef gereden paard trouwens niet heel hoog mogen scoren, ook al tref je in de B vaker paarden aan die nog jong in de africhting zijn en dus vaak ook nog natuurlijke scheefheid hebben.

Die tong is ook jammer, maar toch gaf dit paard perfect aan wat het wilde: namelijk geen druk in de mond. Ook in de hogere dressuur hoor je niet met veel druk te rijden, zodra het paard nageeft, hoort je hand weg te zijn, toch?

Fitzroy

Berichten: 25107
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-03 13:16

Jammer Astrid dat het paard een tongprobleem heeft. Dat lijkt me idd heel moeilijk op te lossen.
Altijd apart van mensen hoe ze proberen bestaande problemen te verzwijgen onder het motto "dat doet-ie anders nooit".

astridh

Berichten: 2635
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: nh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-03 13:34

abby schreef:
Die tong is ook jammer, maar toch gaf dit paard perfect aan wat het wilde: namelijk geen druk in de mond. Ook in de hogere dressuur hoor je niet met veel druk te rijden, zodra het paard nageeft, hoort je hand weg te zijn, toch?


Ja maar een Z2proef (of hoger) rijden met een afgestoken hand, alleen op zit en benen, zover ben ik nog niet Haha!

Volgens mij is een fijne aanleuning moeilijk te verkrijgen/onderhouden zonder een bepaalde druk in de mond, die druk zal op de ultieme momenten heel licht zijn maar op andere momenten iets zwaarder. Het paard was overigens absoluut niet zwaar in de hand, in tegendeel.

Bij het aanleren van de zijgangen, meer verzamelen etc zal je in de trainingsfase over het algemeen niet ontkomen aan periode's van wat meer druk. Met name in stresssituatie's (wedstrijden) zal je wel eens met wat meer druk rijden, en een uitgestoken tong wreekt zich op ieder onderdeel en op de eindcijfers. Het uitsteken van de tong is toch een vorm van verzet en wel eentje die volgens mij niet af te leren is.