Een goede reden om een cap te dragen....

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-01 23:04

Deze foto kwam ik tegen in mijn pathologie boek, dit kan er dus met je hersenen gebeuren als je goed op je hoofd valt, geloof me, dit overleef je niet! Deze foto is weliswaar van een brommerongeluk zonder helm, maar van een paard dat aan de kletter gaat val je echt niet veel zachter!
Ik ben zelf vrij consequent met het dragen van een cap (al doe ik het niet altijd, heel stom van mezelf!!) om de volgende reden:
Ik ben niet zo heel erg handig met m'n handen, ik zal dus later m'n brood met m'n hoofd moeten verdienen, dat moet ongetwijfeld lukken, studie gaat redelijk vlot, maar een goede dreun op m'n hoofd kan daar dus wel mooi een eind aan maken. Weg toekomst. Een goede cap verkleint dit risico toch een heel stuk!
Plus: als je in het bos je kop tegen een tak stoot ben je ook erg blij met een cap!
Ik vraag me altijd af: wat is de reden om zo'n ding NIET te dragen? De moderne caps wegen bijna niets, en zweterig zijn ze ook nauwelijks meer, dus ze kunnen hooguit je kapsel ruïneren.

Helaas mag de foto niet blijven staan, mensen die 'm willen zien kunnen 'm via een PB van mij krijgen.

*censuur*
[edit:BartVB]Foto weggehaald en PB gestuurd Boos![/edit]


<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Margreet op 2001-09-22 10:06 ]</font>

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: BartVB op 2001-09-22 10:57 ]</font>

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Margreet op 2001-09-22 15:44 ]</font>

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-01 23:06

Mjam hoef mn broodje chocoladevlokken nu ook niet meer Misselijk

Mirte

Berichten: 2107
Geregistreerd: 18-05-01
Woonplaats: bollendorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-01 09:14

Lekkere necrose haard lijkt wel. Mmmm, wist niet dat het zo zwart zou zijn!

Sprintie
Berichten: 12
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: Heesch

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-01 09:27

Hoi
ik ben het helemaal met je eens.
ik ben 4 maanden geleden van een paard afgevallen tegen de bakrand aan. Frusty gelukkig had ik een cap op want anders had ik waarschijnlijk nu een hersenbeschadiging. ik had toen (alleen maar) mijn scheenbeen gebroken. Verdrietig dat was ook geen pretje maar beter dan je hele leven in een rolstoel. *LOL*
groetjes Sprintie

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-01 09:51

Heike, ik hoop dat deze foto mag blijven staan, Bart had bij een ander forum iets over kleine kinderen, maar ik denk dat dit juist heel goed is om juist de jongeren ervan te doordringen dat het heel belangrijk is om een goede cap te dragen. Een klein beetje schrikeffect mag best als het aan mij ligt met dit soort ernstige zaken. Des te beter blijft de booschap hangen.

Petra1
Berichten: 103
Geregistreerd: 03-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-01 10:00

Margreet, m.i. prima idee om dit op Bokt te zetten. Je zou natuurlijk bij het topic een waarschuwing kunnen zetten, zoiets als "waarschuwing: enge foto's!" of iets dergelijks. Zelf heb je misschien een beter idee. Het zou echter jammer zijn als dit soort goedbedoelde waarschuwingen gecensureerd zouden moeten worden.
Succes met je tentamen.

Fitzroy

Berichten: 25097
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-01 10:09

Ach, zou je door deze foto er echt anders over gaan denken??

Ik dus niet ...... ik weet toch al dat het dom is om zonder cap te rijden dus zo'n foto maakt voor mij geen verschil. Ik houd altijd nog dat akelig bebloede gezicht van een clubgenootje voor me die wel een cap droeg .. 't is maar net wat je wilt onthouden.

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-01 14:34

Daarom is het ook zo belangrijk om een goede cap te dragen! Met een goede 3-punts, of liever nog 4 punts bevestiging, die niet te los zit, zodat de cap ook daadwerkelijk op je koppie blijft zitten als je valt en niet voorover schiet en je neus breekt. Van die waardeloze dingen met een elastiekje kun je beter niet op doen. Je hoofd is toch een van de meest kwetsbare lichaamsdelen en met goede bescherming kun je een hoop ellende voorkomen.
(al kunnen er ook een hoop andersoortige ongelukken gebeuren)

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-01 14:40

Maar dan moet je ook een helm op een snorfiets dragen en op de fiets en ook als je over straat loopt en als je in de auto zit etc. Want er kan altijd wel iets gebeuren, niet alleen met paardrijden.

carola

Berichten: 8685
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-01 14:49

Ik denk dat iedereen die een beetje volwassen is, zelf wel kan bedenken wat er gebeuren kan zonder cap.
De meeste kids rijden toch al met cap, omdat de ouders en ponyclub ze dat verplichten.

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-01 15:05

Citaat:
Op 2001-09-22 14:40, schreef Jura:
Maar dan moet je ook een helm op een snorfiets dragen en op de fiets en ook als je over straat loopt en als je in de auto zit etc. Want er kan altijd wel iets gebeuren, niet alleen met paardrijden.


Er kan inderdaad altijd wel iets gebeuren, een ongeluk zit in een klein hoekje, anders kun je wel de hele dag in bed lopen en dan loop je nog het risico dat je er doorheen zakt en iets breekt, als je alles wilt voorkomen heb je ook geen normaal leven meer, maar je vergeet een heel belangrijk punt:
Een paard is een levend wezen, dat soms onverwachte bewegingen kan maken, of in bepaalde situaties erg heftig kan reageren. Daarom loop je met paardrijden naar mijn idee toch een behoorlijk risico. En wat is er mis met inperken van een bekend risico?
Weleens een fiets zien steigeren? Of een auto zien bokken? Zou een mooie boel worden!
'M'n auto sloeg op hol en reed zomaar tegen een boom aan' Lekkere puinhoop zou dat worden!'

Kadans
Berichten: 193
Geregistreerd: 12-07-01
Woonplaats: silvolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-01 15:29

nadat iemand van de manege waar ik reed tot aan z`n nek is verlamt met een cap op z`n kop en zelf een zware hersenschudding heb gehad met een cap!!!!
heb ik het niet echt op cappen.maar ik doe het wel met de jonge van mij.liever niet dan wel.
dat jochie is verlamt geraakt door dat de achter kant van de cap in een belangerijkste wervel is terecht gekomen

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-01 15:40

Vreselijk als iemand verlamd is geworden door een ongeluk met een paard. Maar ik denk niet dat een cap dat perse kan voorkomen. Een cap kan wel een heleboel andere letsels voorkomen en daarom rij ik op Razinda wel met een cap, maar op Jur niet. Met Jur was ik Z dressuur en dan rij je op wedstrijden met een hoedje, dus waarom dan geen cap op en thuis wel? Maar met jonge paarden vind ik het wat anders. Je kan nooit alles voorkomen met een cap, een aantal dingen wel en daarom vind ik dat zeker jonge kinderen met een cap moeten rijden.