hemel op paarden

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
parjustme
Berichten: 3
Geregistreerd: 22-08-03

hemel op paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-03 21:08

In de tijd dat ik paardenhouderij studeerde ben ik op veel stallen geweest. Westernstallen, dressuurstallen, springstallen, drafstallen en nog veel meer andere soorten stallen. Ik heb toppaarden gezien en slachtpaarden, manegepaarden en privé-paarden. Maar een paard blijft natuurlijk een paard. Hoe duur of goedkoop hij ook is. Van de westernhengst die onder 2 dekens, staartbandage, stalbandages en nekwarmer staat, tot de manegepony die in een stand aan een touwtje stond. Ze hebben meestal een ding gemeen. Er is iemand die voor ze zorgt. Iemand die zijn best doet om dit paardje een goed tehuis te bieden. Tenminste op de meeste stallen waar ik geweest ben. Helaas weet ik uit ervaring dat niet elke stal zo is, soms kom je paardjes tegen op te kleine weilandjes en vieze stalletjes. Paardjes met veel te lange hoeven en klitten in de manen. Op zo een moment ben je blij dat je je eigen paardje in dik stro hebt staan. Dat ze moet kiezen waar ze eerst een hap van neemt, van dat lekkere hooi of toch maar eerst een hapje bix? En wat zou ik dan graag een geldboom in mijn achtertuin hebben om zo een paardje lekker mee te kunnen nemen en op te kunnen knappen. Maar niet elk paard heeft dus dat geluk! Als je wilt weten wat je hieraan kunt doen? Twee antwoorden mogelijk: Met sommige mensen valt niet te praten over de behandeling die ze hun paarden geven. Deze mensen hebben de wijsheid in pacht en waag het niet je te bemoeien met de manier waarop zij hun paarden behandelen!
Er is echter nog een groep! En deze groep mensen kan nog wel geholpen worden, of liever gezegd hun paarden kunnen geholpen worden. Dit zijn namelijk de mensen die een paard gekocht hebben terwijl ze er eigenlijk te weinig verstand van hebben. Deze mensen weten vaak nog wel genoeg om het paard in leven te houden maar daar houdt het dan toch bij op. Kijk deze mensen kun je natuurlijk wel helpen. Allereerst door ze een goed boek te geven. Een boek waar ze echt iets aan hebben. Met basisregels en omgangsvormen voor paarden. Ook kun je ze een goed instructeur aanbevelen die ze met rijden wegwijs kan maken! Je helpt daar niet alleen deze mensen mee maar ook de paarden van deze mensen.
Waarom ik me dit allemaal zo aantrek? Omdat ik al te vaak paarden heb gezien die compleet verpest waren door de opvoeding van de verkeerde mensen. Sommige dingen daar moet je gewoon de ervaring voor hebben. Een heel belangrijk onderdeel daarvan is het inrijden. Hoeveel paarden worden er al niet verpest met inrijden. Mensen die zeggen; dat doen we wel even. En vervolgens met gebroken botten een paard komen afleveren dat niet alleen hevig getraumatiseerd is maar soms ook zelfs gevaarlijk! Hebben deze mensen dan echt geen greintje verstand in hun hoofd? Of mensen die een veulen fokken. Maar vervolgens niet eens weten hoe ze een veulen op moeten fokken! Ik word zo droevig als ik een stalgenoot naar de slof zie grijpen als ze niet eens weet wat ontspanning is. Eigenlijk zou ik haar het liefst van haar paard af willen trekken, maar ik weet dat ik dat niet kan maken. Maar soms zou ik zo graag eventjes god willen spelen!

Caira
Berichten: 26056
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-03 22:31

Ik ben het helemaal met je eens!

vanja

Berichten: 597
Geregistreerd: 03-01-03
Woonplaats: bij de zee... en bos, in noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-03 22:34

en het moraal van dit verhaal?

iedereen is op zijn eigen manier met paarden bezig en iedereen ( ) denkt/ hoopt het goed te doen

parjustme, je kan niet alle paarden problemen van deze wereld op je nek nemen

ikkemetwikke

Berichten: 4801
Geregistreerd: 24-06-03
Woonplaats: in 't Zeeuwse

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-03 22:47

vanja schreef:
en het moraal van dit verhaal?

iedereen is op zijn eigen manier met paarden bezig en iedereen ( ) denkt/ hoopt het goed te doen

parjustme, je kan niet alle paarden problemen van deze wereld op je nek nemen
nee,maar ik vind dat ze wel gelijk heeft!
er zou een examen voor moeten bestaan:ben ik wel dierwaardig-examen! OK dan!

mirkip

Berichten: 6394
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: (Oost) Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-03 23:02

Mexx2"]
[quote="vanja schreef:
en het moraal van dit verhaal?

iedereen is op zijn eigen manier met paarden bezig en iedereen ( ) denkt/ hoopt het goed te doen

parjustme, je kan niet alle paarden problemen van deze wereld op je nek nemen
nee,maar ik vind dat ze wel gelijk heeft!
er zou een examen voor moeten bestaan:ben ik wel dierwaardig-examen! OK dan!
[/quote]

amen!

Soph12

Berichten: 4076
Geregistreerd: 24-06-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-03 10:55

Suleika"]
[quote="Mexx2"][quote="vanja schreef:
en het moraal van dit verhaal?

iedereen is op zijn eigen manier met paarden bezig en iedereen ( ) denkt/ hoopt het goed te doen

parjustme, je kan niet alle paarden problemen van deze wereld op je nek nemen
nee,maar ik vind dat ze wel gelijk heeft!
er zou een examen voor moeten bestaan:ben ik wel dierwaardig-examen! OK dan!
[/quote]

amen!
[/quote]

idd