Tieme naar de Uithof

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
droebel

Berichten: 882
Geregistreerd: 21-04-03
Woonplaats: wijk bij Duurstede

Tieme naar de Uithof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-03 19:27

we zijn vandaag met Tieme naar de Uithof geweest. Dit omdat hij al een hele tijd vage klachten heeft. hij heeft perioden dat hij redelijk loopt, vervolgens loopt hij 2-3 dagen gewoon super (voorwaarts, schuimen, galoperen) en hierna zakt het langzaam af. hij is op dit moment weer super sloom, je moet hem echt vooruit trappen. hij loopt een beetje stijf/stram, alsof hij nog op de handrem staat. 3 weken geleden begon hij ook weer ineens te kribbenbijten, iets wat hij alleen van pijn of superverveling doet. m'n dierenarts heeft hem helemaal nagekeken, maar kon eigenlijk niets bijzonders vinden. alleen LDH iets te hoog.
hij vondt het eigenlijk niet super noodzakelijk om hem naar de Uithof te sturen. heb toch besloten hem na te laten kijken. hem elke keer vooruit trappen is voor allebei niet leuk. fysio was er al achter gekomen dat hij waarschijnlijk lichte ataxie heeft. Verdrietig

op de Uithof hebben ze hem op Inwendige ziekten onderzocht. ze vonden hem er niet sloom uitzien. hij was goed allert en liep natuurlijk weer goed Schijnheilig . maar dit kon ook van de trailer komen. die kan de spieren losgetrilt hebben.
vervolgens zouden ze hem "even" buiten gaan longeren op het harde. die co-assistenten hebben het geweten. Knipoog ze hebben er partij achteraan moeten rennen om hem aan het lopen te krijgen. ze lagen dubbel van het lachen, want zo'n paard hadden ze nog niet meegemaakt.
hierna moest ik slangenvolten met hem gaan lopen om te kijken hoe hij met z'n achterhand liep. die vloog af en toe licht uit de bocht. er werd aan z'n staart getrokken, terwijl hij rechtuit liep, normaal hoort een paard zich te corrigeren, maar Tieme liet zich omtrekken. ook ging hij met z'n achterbenen over elkaar staan. is ook niet goed.
vervolgens gingen ze met hun vingers over z'n ruggengraat. hier reageerde hij bij de fysio en eigen dierenarts niet op. nu dook hij in elkaar. dit deed hij ook toen ze z'n rechter bil iets vast pakte (bovenop).
vervolgens gingen we naar de binnenbak om daar te longeren en los te laten lopen. ze hebben weer flink moeten rennen om hem aan de gang te krijgen. hij ging lekker showen. ze sprongen er af en toe voor om hem een noodstop te laten maken. dit om te kijken of z'n achterhand sterk genoeg was.
hierna werd z'n hals nog gechecked en vonden ze bij een wervel iets wat pijnlijk was.
Ben wel "blij" dat ze nu iets gevonden hebben. hij moet nu op de Uithof blijven, zodat ze verder testen kunnen gaan doen. hij krijgt nog een rectaal onderzoek omdat z'n mest niet bepaald dik is.
Ik hoop zo dat het niets ernstigs is en dat het behandeld kan worden Verdrietig Hij is echt m'n maatje Ach gut en kan echt nog niet zonder hem.
laat het wel weer weten als er meer bericht is.

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-03 19:44

Vervelend is dat als je paard iets mankeerd... ik weet er alles van. Ik hoop dat hij over een poosje weer gezond en wel terug komt.
Sterkte.

tequila

Berichten: 1580
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-03 20:32

Het wordt nog druk op de Uithof!! Haha!

Wel fijn dat ze nu echt gaan onderzoeken wat er aan de hand is, hopen dat het meevalt!! Scheve mond

Waar staat hij precies bij inwendige ziekten?? Mijn paardje staat daar ook, alleen staat zij in een isolatiestal, helemaal apart van de rest!

Sterkte ermee!

droebel

Berichten: 882
Geregistreerd: 21-04-03
Woonplaats: wijk bij Duurstede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-03 20:42

Hij staat dacht ik in stal 3 in de 1e stal

kiek
Berichten: 45
Geregistreerd: 21-06-03
Woonplaats: noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-03 22:33

Vervelend als je paard iets mankeert!
In utrecht zijn ze wel goed hoor en de verzoring is perfect!
Heel veel sterkte ermee!
Laat je horen als ze wat weten?
-xxx-voor je paard Groetjes Kiek

Kido

Berichten: 5332
Geregistreerd: 04-08-03
Woonplaats: Ergens op deze aardbol.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 17:28

He tequila hoe is het met jouw paard wat had hij en er stond er toch nog een van jou stal?

Roxxie
Berichten: 1082
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 17:55

Oh wat vervelend voor je.
Ik hoop dat ze snel wat kunne vinden en dat hij behandeld kan worden.

droebel

Berichten: 882
Geregistreerd: 21-04-03
Woonplaats: wijk bij Duurstede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-03 17:25

Update van de onderzoeken:
- bloedonderzoek kwam weinig uit. alleen LDH nog te hoog, maar hier
deden ze niets aan want dat hadden Friesen wel vaker.
- darmonderzoek is gedaan. i.v.m. "dunne" mest. dikke darm voelde
iets te vol aan. hield z'n mest te lang in de darm. aan de "dunne" mest
deden ze ws. niets. hadden sommige paarden hun hele leven.
- van z'n nek wordt ws. geen foto gemaakt, want hij had geen neuro-
logische klachten Verward

ze hebben hem vandaag geprobeerd op te jagen in de bak. hij wilde niet.
er heeft vanmiddag iemand van de Uithof op hem gereden. moest hem af en toe een flinke knal en schop geven om hem te laten lopen. hij liep op een gegeven moment wel redelijk. liet z'n hoofd zakken.
zodra hij niets deed, begon Tieme al langzamer te lopen.
ik hoorde de co-astistenten met elkaar overleggen. een paar hadden het erover dat ze hem toch niet echt lekker vonden lopen. hij loopt in 2 delen. lendenen zwak. ze hadden vaker Friesen gezien met een weke rug, maar zoals tieme nog niet.
hierna hoorde ik nog een arts gedragsproblemen zeggen. Boos!
ze denken dus dat hij gewoon geen zin heeft om te werken. en dat als je hem flink op z'n flikker geeft hij wel loopt.
erg makkelijk gezegt. heb zelf dagen dat je hem echt kan schoppen en slaan en dat hij dan nog niet voorwaarts is. de dagen dat hij goed is, been eraan en hij is bijna in galop weg. hij komt op z'n "slechte" dagen ook naar en van de wei shokken. achter de rest aan. normaal draaft en galopeerd hij . heb nog gevraagd naar de gevoelige punten in z'n bovenbeen en z'n rug. dit had die vanochtend tijdens onderzoek ook.
dit kwam ws. omdat hij niet zoveel evenwicht had, en dus z'n spieren anders ging gebruiken. deze spieren zijn waarschijnlijk overbelast. deden ze zo te horen ook weinig aan. Boos!
vanmiddag zouden ze nog een bloedtest doen, om te kijken of nu misschien iets van spierenzymen te zien zijn.
al met al nog geen ene moer opgeschoten dus. Verdrietig

rhijnauwen

Berichten: 5044
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Bunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-03 21:38

Kido schreef:
He tequila hoe is het met jouw paard wat had hij en er stond er toch nog een van jou stal?

tequila is vanmiddag weer naar huis gegaan, mijn paard moet nog een week blijven Huilen maar zijn been geneest gelukkig wel!