Mika's opvoeding...*update*

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mika

Berichten: 1233
Geregistreerd: 03-07-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-01 16:19

Aangezien het weer zo vreselijk was en ik mij liever niet helemaal nat wilde laten regenen (hoezo van suiker??? Haha! ) ben ik eerst thuis aan het oefenen gegaan met de paraplu...Bij ons voor het huis hebben we een soort pleintje, dus mika aan het halster gedaan, paraplu mee en oefenen maar... Ze vond het wel eng, maar ook niet echt heel erg, eerst de plu gewoon op de grond gelegd, laten snuffelen enzo, daarna met de plu op, mika er ook bij onder gelokt, ging allemaal prima...
Ik heb 'r trouwens wel een klein beetje om moeten kopen met snoepjes, maar het werkte goed, ik kan nu zelfs de plu bij haar op de rug leggen....Soms maakte ze een beetje een sprongetje maar al met al ging het super...

Zo kreeg ik, al doende, in de gaten dat ze het geluid dat auto's maken als ze door de plassen rijden heel erg eng vond, ze raakte er behoorlijk opgewonden van en vond het echt eng dus ben ik in de stromende regen met 'r gaan wandelen...
Plu op (want dat kan nu dus *LOL* ) en toen ben ik naar het kruispunt gelopen, best wel een druk kruispunt, Mika was behoorlijk "jumpy" maar al pratend en halthouden oefenend zijn we die kant opgegaan, en het ging echt heel goed! Ze reageerde wel steeds op het geluid, heeft ook wel een keer een beetje gesteigerd en wat andere luchtsprongetjes gemaakt,maar ik ben gewoon doorgelopen met 'r en een beetje gepraat enzo.

Omdat het eigenlijk best wel heel goed ging ben ik met r doorgelopen, al met al hebben we best wel veel gedaan samen, oa bij een lesvrachtwagen met aanhanger langs gelopen die een bochtje achteruit aan het oefenen was(terwijl ze vrachtauto's echt verschrikkelijk eng vindt), over een klein bouwterreintje gelopen, over een houten bruggetje gegaan, wat nu helemaal een raar geluid geeft omdat ze op ijzers staat, in een carpoolhokje geweest, bij de stoplichten geoefend op goed stilstaan....

Al met al ben ik echt heel erg blij met hoe het gegaan is, gezien het feit dat ze helemaal nog niet zo heel erg goed verkeersmak is ben ik hier echt heel blij mee! Al doende leert men zeggen ze altijd en we gaan gewoon verder zodat we straks, als ze eenmaal betuigd is, al veel ervaring hebben met wat je zoal onderweg allemaal tegen kunt komen...Hier leert ze alleen maar ongelofelijk veel van!
Het is zo'n droppie, thuis heb ik 'r geknuffeld, hebben we nog even de hoefjes gedaan, voorzichtig met de hoefkrabber een beetje op de ijzers getikt en de hoeven goed schoongemaakt en nu staat ze lekker binnen met een pluk hooi, dat heeft ze wel verdient!!!

Voor mijn gevoel hebben we vandaag een hele grote stap in de goede richting kunnen maken!!!

Groetjes Sonja

Joyce

Berichten: 6371
Geregistreerd: 02-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-01 16:39

Wat gaaf dat het allemaal zo goed ging met Mika!!!!
vind dit echt onwijs leuk voor jullie en het is inderdaad wel makkelijk als ze goed verkeersmak zijn, helemaal als ze voor de kar staat straks. Maar ze leerd het wel!! Lachen

ikke

Berichten: 37546
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-01 19:07

Klinkt erg goed allemaal. je kunt een paard natuurlijk maar op een manier verkeersmak maken, namelijk door het verkeer in te gaan. En een keer moet de eerste keer zijn.
Het drie stappen vooruit, twee terug zal je ook niet onbekend zijn, maar uiteindelijk zul je resultaat boeken. Het lijkt er nu op dat je stevig op de goede weg bent. Ga vooral door, veel succes en plezier ermee.

Mika

Berichten: 1233
Geregistreerd: 03-07-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-01 07:27

Weet je dat ik helemaal inspiratie begin te krijgen nu?? Haha! Haha!
Heel vreemd misschien maar er is nog zoveel dat ze moet leren....En ik heb wel een paar nieuwe ideetjes en eigenlijk ben ik heel erg benieuwd wat jullie ervan vinden... (niet lachen!!!)

Eigenlijk wilde ik morgen de manege eens bellen om met Bé (=eigenaar) te overleggen op welke tijden de kleine bak vrij is door de weeks. Ik heb geen idee wat het kost, maar voor hooguit een uurtje per week moet er zeker iets te regelen zijn.
Dan wil ik echt met Mika in de trailer naar de manege gaan, zodat ze ten eerste trailerervaring op doet, want ze heeft nog maar 3 keer in haar leven in een trailer gestaan, eerst als veulen naar de keuring waar ze is verkocht, toen naar haar nieuwe huis en vandaaruit naar mij. Dus alleen al van het in de trailer staan raakt ze heel druk en opgewonden, en in een vreemde omgeving met vreemde paarden enzo zal dat helemaal wel raak zijn.
Dan wil ik bij de manege gewoon even lekker met r bezig zijn, haar rustig even vastzetten en goed rond laten kijken, even een tijdje in de bak bezig gaan, hetzij met longeren, of gewoon lekker vrij laten lopen, of weet ik veel.....Ik noem zomaar wat...En dan weer in de trailer naar huis...
Dan heb ik sowieso de mogelijkheid om haar minimaal eens in de week goed te longeren want het weer wordt steeds slechter en op een bepaald moment zal het op het grasveld hier aan de overkant niet meer gaan, ze doet trailerervaring op, leert dat ze op andere (onbekende) plaatsen gewoon rustig aan het werk kan gaan en zich er niet druk om hoeft te maken omdat we weer naar huis gaan als alles klaar is...

Alleen ben ik altijd zo'n schijterd die altijd maar aan het denken is "wat zal een ander ervan vinden??", volgens mij liggen ze bij de manege in een deuk....Maar eigenlijk vind ik het helemaal niet zo'n raar idee...
Wat vinden jullie ervan?
Dit zijn voor mij allemaal dingen om langzamerhand mijn pony te krijgen waar ik em hebben wil, in die zin, het "moet" een redelijk ervaren paardje worden die niet overal gek van wordt en alles leert kennen, als ik straks naar menles moet en ik begin dan pas met "reizen" komt er van de eerste lessen helemaal niets terecht en zal ze alleen de boel maar op stelten zetten terwijl ik het haar nu al zou kunnen leren op deze manier......(denk ik)
En daarbij kan ik dan het longeren ook langzaam op gaan bouwen naar dubbele longe ed, mijn buurvrouw is daar heel ervaren in en die zal zeker weleens mee willen gaan om het mij te leren. Of we het nou bij hun thuis in de bak doen of ze gaat even mee, lijkt me niet zo heel veel meer moeite...
En sowieso is de bak van de buren heel zwaar voor zo'n kleine pony, zij hebben alleen maar hele grote paarden en die lopen veel makkelijker in dat zware zand dan zo'n kleintje als Mika.

Wat denk jullie? Lach je om het idee of denk je dat het een goed plan zou kunnen zijn??

Groetjes Sonja

Nimber

Berichten: 26552
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-01 08:20

Ik zou het gewoon doen waarom niet?
jij wil toch ook trainen en idd 1 keer in de week longeren is dat toch ook?
Je poetst haar gewoon daar op de poets plaats en gaat longeren misschien kun je zelfs balkjes lopen of iets.
Ik persoonlijk zou het niet vreemd vinden en je hebt met een manege grote kans dat je al die kids erom heen hebt hangen (aaaaaaaaaaaaaaaahhhhh wat schattig klein)maar daar leert ze ook weer meer van!

ikke

Berichten: 37546
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-01 10:05

Niks mis met dit idee, Sonja. Gewoon uitvoeren, als je rekening moet gaan houden met wat anderen vinden dan kun je net zo goed op het dak gaan zitten want dan komt er toch nooit iets van terecht. Het is jou pony, jij wilt en moet er mee door het leven, dus je moet haar opvoeden zoals jij haar wilt hebben.
Wat dat trailer rijden betreft, overweeg even of het misschien verstandiger is om een paar keer alleen een rondje te gaan rijden. Dus inladen, eindje rijden, thuis komen, uitladen. Anders wordt het misschien wat te veel in een keer en gaat ze daarvan over de rooie.
Uit je verhalen proef ik een beetje dat je alles in kleine stapjes moet doen en dat je dan goede resultaten boekt. Gevoelsmatig zeg ik dan, maak die stapjes zo klein mogelijk, geen twee dingen tegelijk.
Het is maar een idee natuurlijk, tenslotte ken je je eigen pony het beste. Succes.

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-01 13:10

Hoi Sonja,

Ik zou het zeker doen hoor, ik ben op dit moment met Aldira ook allemaal 'gekke' dingen aan het doen om haar aan zo veel mogelijk dingen te laten wennen zodat we binnenkort lekker kunnen gaan buitenrijden.
Bij ons op de manege kijkt niemand me raar aan hoor, uiteindelijk gaat het toch om de band tussen jou en je pony en ik denk dat dit de beste manier is om eraan te werken.
Succes!

Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-01 15:48

Denk dat het een heel goed idee is. je pony went zo overal aan en daar kun je alleen maar je voordeel uit halen.

Barley kwam trouwens uit het wild. Dus totaal niet verkeersmak. Ik toch het verkeer in gegaan maar ze vond een pony in de wei veel enger.(of juist leuker) in ieder geval gaf ze niets om langsrazend verkeer. Goed van haar he?

Mika

Berichten: 1233
Geregistreerd: 03-07-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-01 16:23

Vanmorgen zat ik om 830 ofzo al op de fiets met Mika ernaast...Mevr was gewoon chagi volgens mij omdat het nog zo vroeg was.... Haha! Eerst liep ze echt te sjokken, maar later kreeg ze er echt zin in, we zijn in totaal niet zo heel ver geweest hoor, maar wel voor het eerst een klein stukje door de bebouwde kom van Hgv.
We moesten de spoorwegovergang oversteken, over een spoorwegviaduct en eigenlijk ging het hartstikke goed. Het was natuurlijk harstikke rustig zo op zondagmorgen, maar dat is netjuist ideaal om het voor het eerst te doen.
Ze is maar 1 keer een klein beetje geschrokken en dat was toen een racefiets ons vrij plotseling voorbijsjeesde, maar verder ging het echt prima!


Nimber, eigenlijk hoop ik op gewone doordeweekse dagen gewoon 'smorgens terecht te kunnen, dan zit iedereen als het goed is op z'n werk en op school dus dan is het hopelijk lekker rustig op de manege *LOL* (kan er ook niemand lachen!), maar ik ben nog steeds moed aan het verzamelen om te bellen dus ik weet nog niet eens of het wel kan en mag...


Gery, eigenlijk zat ik eraan te denken om de eerste paar keer gewoon wel naar de manege te gaan, dat is met de auto maar 5 minuten ofzo, en haar dan gewoon even vast te zetten en misschien even los in de bak en dan weer naar huis, du niet gelijk moeilijke dingen gaan vragen in zo'n vreemde omgeving, want waarschijnlijk wordt ze toch wel heel erg druk.
En dan langzaam opbouwen...


Cody, wat doe jij zoal allemaal met Aldira? Zoals ik gisteren met bv die paraplu bezig ben geweest?
En hoe wil jij het verkeersmak zijn oefenen? Ook gewoon wandelen, of gelijk onder het zadel? Uit een topic vanjou had ik nu begrepen dat Aldira eigenlijk veel minder kent dan je gedacht had, of niet?


Heike, wat ideaal dat Barley niet zo op het verkeer let! Je bent er een hele tijd tussenuit geweest op bokt, dat was net in de periode dat ik voor het eerst op bokt kwam, maar ik heb wel heel veel van je gelezen/gehoord en ik vind het heel fijn voor je dat je na het overlijden van Julius nu toch weer een fijne pony hebt waarmee je weer verder kan!

Groetjes Sonja

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-01 17:09

Mika,
Ik ben van plan om elke keer dat ik in de binnenbak ga rijden wat 'enge' dingen neer te leggen zodat ze moet leren dat we gewoon net als anders gaan rijden en dat ze er gewoon langs kan gaan zonder gek te doen.
Verder ga ik nu vaak na het rijden een stukje met haar wandelen door het dorp, ze vindt echt alles eng, brievenbussen, trekkers, speelgoed op het erf, maar door zelf normaal door te lopen hoop ik dat ze wat meer vertrouwen krijgt.
Mijn zus zet komende week haar paard ook op de manege dus ik hoop dat we dan na het rijden samen buiten kunnen uitstappen, dan wil ik dat gewoon onder het zadel doen. Ik ga niet alleen met haar naar buiten onder het zadel, maar dan kan ik dat hopenlijk langzaam gaan opbouwen naar langere buitenritjes en uiteindelijk hoop ik ook alleen.

Mika

Berichten: 1233
Geregistreerd: 03-07-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-01 17:16

Als ze idd nog zo schrikkerig is, is het eigenlijk ook niet vertrouwd om al alleen onder het zadel naar buiten te gaan, er kan zoveel misgaan onderweg!
Maar je hoort vaak dat wanneer je samen met een ervaren en rustig paard gaat dat een hele goede uitwerking heeft en daardoor blijft het bange paard veel rustiger...
En als je dat rustig opbouwt moet ze het denk ik over niet al te lange tijd ook alleen kunnen!

Succes!

Groetjes Sonja

ikke

Berichten: 37546
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-01 18:02

Over begeleiding met ervaren paarden gesproken, weet je hoe je een paard in twee dagen volledig verkeersmak krijgt?
Nou heel simpel, ga op trektocht met een groepje ervaren paarden en ruiters. Plaats het groene paard midden in de groep en ga op pad. Na twee dagen verkeersmak, gegarandeerd. Daar kunnen enge dingen in de bak echt niet tegenop.
Sonja, ik wil je niet voorschrijven hoe je Mika beleerd met de trailer en zo, maar ik geef je gewoon adviezen zoals die in mij opkomen. Ik verwacht van jou dat je eruit pikt wat je nuttig lijkt en de rest stop je maar in een of ander hoekje voor het geval je weet nooit. Ik ken je ten slotte niet IRL en moet het dus maar even doen vanuit mijn eigen ervaringen.
Succes, hoe beter het met Mika gaat hoe groter jou zelfvertrouwen wordt.

Mika

Berichten: 1233
Geregistreerd: 03-07-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-01 15:29

Vanmorgen eerst bij de dichtsbijzijnde manege geweest om te vragen of het mogelijk is om 1 a 2 keer in de week met Mika te komen...Was geen probleem, als ik wilde rijden (!!) kostte dat 7,50 per keer.
Dus ik kijk Bé zo aan van "rijden???", ik had em net zaterdag verteld dat ik een kleine pony had van 95 cm ongeveer.... Verward Dus ik nogmaals het hele verhaal verteld, dat ik haar dus ervaring op wil laten doen en dan wil longeren en dan weer naar huis.....Mocht het niet! Van longeren ging de bodem van de bak stuk..... Verward Verward
Ik moest maar terugkomen als de speciale longeerbak buiten klaar was.....

Dus ik heb daar nog even staan te praten en ben toen naar mijn oude manege gereden waar ik vroeger zelf altijd les heb gehad toen ik nog een ukkepukkie was... Haha!
Dit is trouwens ook de manege waar ik straks waarschijnlijk ook bij de menclub ga...Deze manege is veel ouder enzo en iets verder rijden met allerlei verkeersdrempels in de weg, vandaar dat ik eerst naar die andere ben gegaan, maar nu denk ik ook bij mezelf dat dit net zo goed is, leer je de mensen weer een beetje kennen ... En uiteindelijk kom er ik toch terecht met mennen enzo...
Dus lekker een bakkie koffie gedronken met de eigenaar, nog altijd dezelfde van vroeger, hij kende me ook gelijk terug, was wel grappig! Oude herinneringen opgehaald van vroeger, een klein pony-tje genaamd Blue moon waarop ik vroeger mijn eerste lessen heb gehad staat er nog steeds, is nu ondertussen 32 jaar en nog steeds kerngezond! Was best wel grappig, die goeie ouwe tijd.... Haha! Haha! (het klinkt nu net of ik stokoud ben *LOL* )

In ieder geval om een lang verhaal kort te maken, ik mag daar elke dag sowieso van 800 tot 900 vrij komen en gaan wanneer ik maar wil, kost 5 gulden per keer. Wanneer ik op andere tijden wil komen moet dat even overlegd worden ivm de lessen enzo, maar zou ook geen probleem zijn.
De oude eigenaar heeft me aangeboden dat ik tot de tijd dat Mika helemaal beleerd is met een van zijn paarden mee mag mennen in de les om zelf weer de slag te pakken te krijgen zodat ik straks Mika ook beter kan rijden omdat ik dan zelf alweer de nodige ervaring heb opgedaan. Verder willen ze me gaan helpen om Mika te beleren.
Smit (zo heet die man) klopte me eens op de rug en zei "meidje, er loopt hier volk genoeg die je allemaal kunnen helpen en het is grote onzin als je straks misschien wel 1000 gulden moet betalen voor iets wat wij al jaren zelf doen" het zou allemaal voor elkaar komen en het leek hem hartstikke leuk om zo'n kleine te beleren...

Dus heb ik nu niet 2 maar eigenlijk misschien wel 4 of 5 vliegen in 1 klap! Haha! Haha! Mijn pony wordt beleerd, ik mag komen wanneer ik wil met de trailer, ik mag mee mennen met zijn paard, ze helpen me straks me de dubbele longe enzo, wat wil ik nou nog meer?????
Eigenlijk ben ik nu ook best wel blij! Party!! Party!!

ik hou jullie wel op de hoogte hoe het verder gaat, ik kan denk ik niet eerder dan woensdag voor het eerst heen, maar dan horen jullie het zeker.
We gaan er vanuit dat Mika de eerste 2 a 3 keer ook gewoon even een poosje los in de bak gaat om te wennen en dan zien we wel hoe het verder gaat..

Groetjes Sonja

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-01 18:29

He Sonja wat fijn!
Nu valt alles dus op zijn plek. Gezellig joh om dat allemaal op de manege te doen. Ik ben ook jarenlang kind aan huis geweest op de manege, ben er toen 2 jaar weggeweest en nu met Aldira ben ik er weer terug. Weliswaar nieuwe eigenaars maar het 'gevoel' is er nog steeds.
Het is zo fijn om de mening van anderen eens te horen en lekker de faciliteiten te hebben om goed met je pony aan het werk te gaan.
Gaat helemaal goed komen met Mika en jou!!

Mika

Berichten: 1233
Geregistreerd: 03-07-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-01 19:28

Thanx voor je reactie Marije!

Eerlijk gezegd krijg ik er ook steeds meer vertrouwen in op deze manier, echt een goed gevoel krijg ik ervan!
Ik kan nu bijna niet wachten om voor het eerst heen te gaan met 'r, kijken hoe ze reageert, kijken hoe het op de trailer gaat, oh, ik kan zo lekker ongeduldig zijn soms! Haha!

Verder zal ik je zeker op de hoogte houden!
En weet je, iedereen die ik vanmorgen gesproken heb zei dat ik groot gelijk had om zo met haar bezig te zijn om haar allerlei ervaringen op te laten doen, du ze lachten er niet om! Haha! Haha! Ik kan zo'n lekker onzeker pietje zijn....

Groetjes Sonja