Klopt dit wel, ik snap het niet?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tiko

Berichten: 3706
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Utrecht

Klopt dit wel, ik snap het niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-03 00:14

Ik weet niet hoe ik het onder worden moet brengen, maar ik loop heel lang met iets.

Klopt het wel, als je dagelijks in je hoofd verkoop advertenties maakt?

Klopt het wel, als je dagelijks je bij alles wat je met je paard doet afvraagt hoe poteniele kopers het zouden intrepreteren?

Klopt het wel, dat je meer geniet van het rijden van een ander paard?

Klopt het wel, als je vaak berekend hoeveel geld het je zou schelen als je je paard niet had?


Want eerlijk gezegd....doe ik al deze dingen Scheve mond

Het klinkt raar, maar toch ga ik met plezier naar Tiko. Uiteraard met wel eens een baaldag, maar in principe is het gaan naar het paard, elke dag weer een 'uitje'.

Ik vind hem vertederend om te zien, kan op slag her-verliefd worden door een schattige blik, een brave, rustige houding tegenover mij en dat soort 'kleine' dingen.

Daar tegenover staat dat ik me tijdens het rijden zo kan zitten opvreten dat ik ruw, en wellicht oneerlijk optreed, me vrij medogenloos opstel, waar ik wel spijt van heb als ik erover nadenk, maar diep van binnen geen spijt voor voel (klinkt raar, natuurlijk vind ik het erg, maar ik heb niet dat echte schuldgevoel).

Als het rijden goed gaat, zoals vandaag, ben ik weer een stuk blijer met hem, maar het klopt toch niet dat het daar afhankelijk van is.

Ik ben trots op hem, laat hem aan iedereen zien, plaats veel foto's, vertel onze belevenissen.

Ik ben trots op zijn, voor een tinker, leuke gangen.
Ik ben trots op zijn, goede springtechniek.
Ik ben trots op zijn ...........


Zo kan ik wel even doorgaan, ik ben gewoon trots op mijn vent, geniet van de ritjes die lekker gaan, hij kan me een goed gevoel geven, zelfs meer dan dat, door een lieve blik, of gewoon door te zijn wie hij is, maar TOCH blijven die dingen waar ik mijn topic mee begon door mijn hoofd spoken.

Zo denk ik nu, als ik heel rationeel denk, ook dat ik Tiek zou kunnen verkopen. Dat ik dat emotioneel gezien goed aan zou kunnen. Aan de andere kant.......als het om Tiko gaat, ben ik zo in tranen.

Ik snap me zelf gewoon niet meer.

Ing__

Berichten: 11173
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 00:37

ja ik ken het gevoel eigenlijk niet... maar kan me wel voorstellen dat je het zou kunnen hebben...
maar ik denk dat je gewoon eerlijk tegen jezelf en je paard moet zijn.. maar zoals ik het lees ben je er hartstikke gek mee en zou ik me aan die andere dingen niet zoveel storen.. tenzij ze op de voorgrond treden, ik vind het wel oneerlijk dat als jij vind dat het even niet gaat gelijk rum optreed, de fout ligt misschien wel bij jezelf..
Maar zolang je nog lekker lol hebt met je paard, moet je gewoon lekker van hem genieten en niet teveel nadenken *LOL*

Ann

Berichten: 13248
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 08:06

Ik heb dit gevoel in het begin gehad met mijn Tinker, hiervoor heb ik een Kwpnmerrie gehad die te temperamentvol was voor mij, ik heb niet bewust gekozen voor een Tinker en soms wilde ik dat ik voor een ander type paard had gekozen (lees Kwpn). Nu we een erg goede band hebben opgebouwd samen moet ik er niet meer aan denken om haar weer te verkopen, Gillian is mijn maatje met al haar onhebbelijkheden maar ook hele lieve dingen. Je moet voor jezelf uitmaken wat je wil en eerlijk zijn tegenover jezelf en Tiko Lachen

Feetje

Berichten: 11126
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 08:18

Ik had het ook met m'n haf...
Nu is ze verkocht Lachen

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 08:35

Ik weet niet of je les hebt maar misschien is dat wel een optie

abby
Berichten: 1664
Geregistreerd: 31-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 08:37

Citaat:
Daar tegenover staat dat ik me tijdens het rijden zo kan zitten opvreten dat ik ruw, en wellicht oneerlijk optreed, me vrij medogenloos opstel, waar ik wel spijt van heb als ik erover nadenk, maar diep van binnen geen spijt voor voel (klinkt raar, natuurlijk vind ik het erg, maar ik heb niet dat echte schuldgevoel).

Het belangrijkste is dat je er achter komt waarom je je zo zit op te vreten tijdens het rijden. Stel je te hoge eisen aan Tiko, of aan jezelf? Geeft hij je af en toe het gevoel ´niet thuis te zijn´: wat je ook doet je kunt hem niet bereiken, er is geen communicatie? Heb je ´alleen maar´ rijtechnische problemen (niet voorwaarts, te voorwaarts / rennerig), pakt hij het bit vast of...?
Als je weet waarom jij reageert zoals je reageert kun je er iets aan doen of hulp zoeken / vragen.

Aan de andere kant heb je al een aantal keren topics geplaatst waarin je het had over verkopen, dat je misschien onbewust toch verder bent in het proces van verkopen dan dat je aan jezelf èn aan Tiko wilt toegeven.

Chubby

Berichten: 14090
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 10:51

Hoi,

je baalt en twijfelt dus op het moment dat het rijden niet lekker gaat, maar je bent juist wel heel blij met 'm als het rijden goed gaat. Daarnaast ben je trots op 'm en verliefd bij vlagen. Ik denk dat je spijt krijgt als je 'm nu verkoopt. Heb je les met 'm (dat kan tenslotte al veel helpen voor wat betreft het rijden)...?
Misschien zou je 'm kunnen verhuren aan iemand en zelf een hele poos niet gaan. Afstand nemen voor zeg maar 6 maanden. Als dat bevalt kun je 'm alsnog verkopen, als je 'm erg mist weet je dat je 'm niet moet verkopen...

Succes!
Jacqueline

Pauline
Berichten: 12188
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 12:38

Ik weet niet, eerlijk gezegd. Als je het eht leuk vindt om op verschilledne paarden te rijden, dan moet je hem wegdoen, of idd verhuren zodat je je niet schuldig voelt als je er niet bent.
Je plaatst dit niet voor niets en ik denk dat je er echt heel goed over na moet denken. Want waarom ben je zo ruw? Tijdens het rijden dan he...is dat omdat hij niet zo soepel is als jij wilt, ligt het aan zijn bouw, het paard karakter enz. Als het echt niet is wat je wilt moet je hem verkopen denk ik, dat lijkt me beter dan hem ruw te behandelen omdat je je ergert en je twijfelt.

Sterkte want het lijkt me heel moeilijk.

Morrie

Berichten: 22311
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 12:46

ik heb precies hetzelfde gevoel bij mijn koudbloed, ik heb vorige week zelfs het stamboek al gemaild, maar ik MAG hem niet verkopen, het is van de 10 bonte van dit ras in de wereld....

Als ik alleen met hem weg ben is hij superschrikkerig (niet rastypisch) maar als er een fietser of een ander paard bij is. is ie super.......helaas moet ik meestal alleen....

Ik zei net al op een ander topic: wil degene die altijd zei dat paardrijden LEUK is, zich melden??????

Ik zit nu al de hele ochtend te stressen omdat ik vandaag alleen met hem weg moet.

Les nemen is een optie, maar niemand wil ons lesgeven,bijzonder ras.....jong. lomp en ongehoorzaam en vooral erg schrikkerig!

Maar als ik lees wat jij allemaal al bereikt hebt met Tiko, ik ben nog niet op een kwart!!!!!

Pascha

Berichten: 4289
Geregistreerd: 20-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 12:55

Maar wat als je je paard verkoopt, dat scheelt je een boel geld, maar je loopt ook heel veel plezier mis...... En een hobby mag geld kosten zeggen ze....

Chubby

Berichten: 14090
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 13:27

Hey Smurf,

heb je hier al eens gevraagd voor een instructeur? Ik kan niet zien in je profiel hoe oud je bent, waar je woont en wat voor paard je hebt, maar een goede instructeur ziet een jong paard van een bijzonder ras niet als een probleem lijkt mij...

En misschien is het wat als je een andere stalling zoekt waar wel anderen zijn die mee gaan rijden buiten... Het is niet zo vreemd dat een jong paard buiten onzeker is...

Groetjes!

ClauH

Berichten: 4734
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tegenover de Xenos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 13:45

Als je op andere paarden rijdt, zijn die dan heel anders dan Tiek ? Het kan natuurlijk zijn dat het qua rijden gewoon niet klikt, maar dat wil nog niet zeggen dat je niet van hem houdt ! En ik weet niet hoe het met jou zit, maar ik heb een paard toch voornamelijk voor het rijden. Ook wel voor het knuffelen, het poetsen en al die andere dingen, maar dat zou je ook met een hond kunnen doen, juist omdat ik gek ben op paardrijden heb ik gekozen voor een paard. En het is tegenover Tiek toch ook niet eerlijk om af en toe ruw behandeld te worden. Misschien kan je eens rustig om je heen kijken/vragen of er iemand in geïnteresseerd is en hem alleen maar weg doen als je er zelf echt een goed gevoel bij hebt.
(ik heb ook een paard verkocht omdat het met rijden totaal niet klikte, terwijl het echt een schat van een beest was, toen er hele aardige kennissen van mij naar hem vroegen, heb ik hem verkocht, en er nooit spijt van gehad ...)
Moeilijke beslissing hè ? Scheve mond

Morrie

Berichten: 22311
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 13:56

er is ergens een heel topic over het vinden van instructie voor bijzondere rassen, er melden zich wel mensen aan, maar die wonen aan de andere kant van het land.......

De mensen bij mij op stal rijden (voor zover ze rijden) allemaal buiten, want we hebben geen bak, maar nooit als ik er ben. Ik heb nogal rare werktijden, dus ben er onregelmatig!

Tin
Berichten: 3715
Geregistreerd: 29-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 19:31

Ik weet eigenlijk niet zo goed wat ik moet zeggen om je een beetje op te vrolijken...
Ik weet wel dat jij onwijs veel van Tiek houdt..en idd dat je heel emotioneel over tiek kan zijn..
Denk er goed overna wat je nou wilt..Als ik je spreek of zie wil ik het er best met je over hebben..

Tiko

Berichten: 3706
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-03 19:37

Bedankt voor al jullie reacties.

Misschien heb ik het een beetje scheef opgeschreven, maar tis nu ook weer niet het geval dat ik Tiek dagelijks rond loop te rukken en constant in zijn bek loop te hangen. Ik heb tot 3 weken terug les gehad, en nu ik na een ander stal ben, ga ik waarschijnlijk over een paar weekjes weer beginnen. Dat is het niet, het rijtechnische is niet eens zozeer het probleem. Het rijden gaat ook vaak lekker, gewoon, keurig nagevelijk, lekker vanuit achter...vul maar in.

Maar juist omdat het de keren dat het lekker gaat, een bewijs is dat wij het als combi kunnen (en deze goed dagen heeft ie al ruim 1,5 jaar, maar in grote lijnen zijn we in feite nog niet veel verder, behalve dat hij zijn passen een stuk beter afmaakt dan 1,5 jaar terug).

Maar zo ook vandaag, ik had geen zin om serieus te rijden, dus ik doe alleen een touwtje om zijn nek, hij laat zich super sturen en we hebben zo ook nog vrij hoog gesprongen. Met zoiets kleins, ben ik dan ontzettend blij, maar toch speelde er weer op de achtergrond: "Wat zouden de denkbeeldige kopers hier van vinden?? "

Toch geef ik veel om hem, ik kan hlelemaal overlopen van medelijden als Tiko voor de honderste keer wordt weggejaagd omdat het 'loosertje' van de kudde is.

Ik snap mezelf gewoon niet? Betekent hij nou zo zielsveel voor mij? Of zie ik hem liever vertrekken??

Het type paarden waar ik dan vooral op rijd, als het Tiek niet is, is dan idd een stuk luxer, kwpn ed.

Katuwr

Berichten: 876
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Nuenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 20:17

ik had wel vaker verhalen gelezen over jou en tiko, en daarvan bleek ook dat je heel veel van hem houdt.
Het lijkt mij ook wel een goed idee dat je iemand zoekt die hem voor een maandje of iets langer wil berijden, en dat je dan helemaal afstand van hem neemt.
Dan kijk je maar of je hem mist of niet, en als je hem mist, welke dingen mis je dan precies van hem?

Ik denk dat je ook wat meer plezierritjes met hem moet maken, dat het niet uitmaakt of hij iets fout doet of niet. Ik denk ook niet dat je je paard te veel als mens moet zien, maar gewoon als dier, zodat je niet te snel geïrriteerd wordt....

Maar ik heb niet eens een eigen paard, en heb die problemen dus ook niet, dus veel meer kan ik er niet over zeggen...

Chocopasta

Berichten: 16570
Geregistreerd: 18-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 22:26

dat heb ik dus ook!!
maar tiek is een onwij gave tinker, en ik zou niet zo goed weten wat ik tegen je moet zeggen.

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-03 15:56

ik zou zeggen, ga eens naar een goede psychotherapeut. ik meen het echt! hoe jij met tiko omgaat, je relatie met hem is, wat er in je hoofd omgaat en ons verteld zegt meer over hoe jij in deze wereld staat dan over je twijfel of je hem nu wel of niet moet houden.

Jammer dat je net een weekje naar Renesse bent Myrth, had je ff kunnen lachen!! Haha!

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37239
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-03 16:13

Het lijkt me rottig dat deze vragen continue door je hoofd spoken. En ik denk dat doordat je dit denkt, je anders gaat gedragen naar Tiko. EN dat merkt hij denk ik ook. Wat je denk ik moet doen is je afvragen, vindt ik het rijden van andere paarden leuker omdat ze anders (chiquer zijn) of omdat ze van een ander zijn waar je dus de zorg en verantwoordelijkheid niet voor hebt. En het dus in weze niet uitmaakt hoe het paard zich gedraagt het is toch niet jouw probleem.

Kijk eens hoe je je voelt als Tiko een tijd door iemand anders verzorgt en bereden wordt en ga er dan ook niet heen. En kijk eens of je hem in dit weekje vakantie niet mist. Ik mis connor op vakantie altijd en denk nogal vaak aan hem. Mis je hem niet dan zegt dit al wat meer over je vragen in je hoofd. Succes.

Saar4
Berichten: 2346
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-03 16:33

Ik zou gewoon eens even een lijstje maken. Links Tiko+ rechts Tiko -. Doe er een paar dagen over. Er schiet je iedere keer weer iets nieuws binnen. Schrijf ook eens op wat je in een paard zoekt. Als je nu een nieuw of tweede paard zou kopen, wat wil je dan?

Misschien helpt dit je om wat meer duidelijkheid te krijgen. Sterkte!

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30621
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-03 19:26

Ik heb met Taran ook een periode gehad. Het rijden ging niet lekker, ik had wel zin om naar hem toe te gaan, maar nooit om op te stappen. Toen heb ik er ook over gedacht, wat als ik hem verkoop. Maar die gedachten kon bij mij niet wennen. Ik ben nu weer erg blij met hem, en had toch al besloten hem niet weg te doen. Maar het was wel een moeilijke tijd.
Ook met rijden gaan wij niet hard vooruit, maar ik ben te gehecht aan hem.
Ik wil je toch sterkte wensen met deze gedachten, ze zijn niet prettig.
Je kunt idd proberen om eens een poosje niet naar hem te gaan, en iemand anders hem te laten doen om te kijken of je hem kunt missen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-03 23:12

ik herken heel veel in wat je zegt Tiko, ik stuur je wel een topic waarbij ik ook zo in dubio was, verkopen, er mee kappen of er voor gaan...ik ben ook zo vaak met tegenzin naar mn paard gegaan en dat is niet de oplossing je kunt beter twee keer goed rijden in de week dan een keer verkeerd...zoals jij schrijft, ik heb ook van die wanhoop buien gehad, ik breng dr weg want ze wil niet wat ik wil(ja...wat wil ik eigenlijk!)
Ik heb er voor gekozen, dankzij de mede bokkers waar ik trots op ben om ervoor te gaan(terwijl ik eergister nog een advertentie op marktplaats wilde zetten hoor!)
maar neem wat mee afstand en rijdt alleen als je het wilt, als je zin heb en zoek er desnoods een bijrijdster bij, heb ik ook gedaan en het gaat nu heel goed!

Ik hoop dat voor jou het zonnetje ook gaat schijnen, want een paard heb je voor het leven, het is toch ooit je kinderdroom geweest?

Praten helpt, je bent niet de enigste echt waar!

Xyris

Berichten: 9448
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-03 01:37

Ga wat nieuwe dingen proberen met je paard, zorg dat er wat variatie komt in hetgeen dat je doet, misschien dat dat helpt!

Groetjes Tessa

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-03 12:04

Goh, wat apart. Op mij kwam je hier altijd over als iemand die echt helemaal gek op zijn paard is, en dat jullie ook een hele goede band hebben. Maar ook heb ik nu een paar keer gehoord dat je twijfelt, toen dat topic over studeren, of je hem zou verkopen of niet. Best wel moeilijk eigenlijk, in de ene hand het gevoel van liefde, de goede band, enz. in de andere hand het zakelijke gevoel van verkopen enz.
Is het niet zo dat je je verveelt met hem? Het leventje met hem is misschien een sleur geworden, hij is lief, en hij rijdt lekker enzo, maar je vindt het saai geworden? Je zoekt meer een uitdaging? Een nieuw moeilijk paard ofzo? Of denk ik nu helemaal verkeerd?

ingeo
Berichten: 2137
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: lokeren,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-03 16:48

van wat je over hem vertelt, en wat ik in je profiel zie, staat hij als tinker toch echt wel ver! je kan er bijna alles mee!
dan heb ik toch eerder het gevoel dat je tiko wel heel graag ziet, maar dat hij niet echt het ras is wat bij je past. dat je verwachtingen nog hoger zijn als wat hij realistisch gezien als tinker kan invullen. en dat je dat misschien (onbewust?) zelf weet en daardoor heel dubbele gevoelens hebt.
dat stoort me toch soms in het paardenwereldje, er moét zoveel. goed rijden moét beter rijden worden, en beter rijden is weer niet goed genoeg. wat blijft er dan nog over van ontspanning?

je kan vanalles met hem waar veel mensen jaloers op zouden zijn. maar misschien is het niet dàt wat je wil.

als je er héél konkreet over nadenkt wat je met een paard zou willen wat je nu niet met hem kan, wordt het misschien duidelijker of een ander paardje jou nog beter zou liggen.

want denk erom: het gras is altijd groener enz.! we denken er allemaal wel eens over na hoe het met een ander paardje zou kunnen zijn. maar bij jou zit het toch iets dieper lijkt me.

misschien dat je plots om een hele kleine aanleiding de knoop door kan hakken, dat het je duidelijk wordt wat je ècht (niet) wil