Opvoedkundige tips gevraagd, Mika staat op ijzers *zucht*

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Mika

Berichten: 1233
Geregistreerd: 03-07-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-09-01 13:45

Wat een drama vanmorgen, echt vreselijk, ik wist al dat er soms een klein duiveltje in die kleine van mij schuilt, maar dit was echt niet leuk!!!
Het duurde mevr gewoon allemaal te lang en ze vond het niet leuk om nikes te krijgen, dus gooide ze er dat kleine koppie finaal tegenin...
Steigeren en schoppen en bokken waren haar favoriete bezigheden, de smid had zijn handen helemaal aan het bloeden, doordat ze elke keer zo onverwachts steigerde bezeerde hij zich steeds heel erg....Het was niet leuk!

Zelfs een praam hielp niet, ze bleef helemaal wild, als we al naar een beentje keken kwam zij al omhoog... Maar we hebben het gered, kijk niet hoe, maar ze staat op ijzers...
Ik vind het echt sneu dat ze zo op haar donder heeft gehad, maar ze mocht dit echt niet winnen want dan redt je het helemaal nooit meer.

Hebben jullie nog tips hoe ik dit bv zou kunnen oefenen ofzo, want ik voelde me vooral heel banketstaaflig tegenover de smid, maar ik zou niet weten wat ik eraan moet doen...
Gelukkig komt ie nog weer terug, maar als hij vanmorgen weg zou zijn gegaan met de mededeling dat ik maar een ander moest zoeken zou ik het nog hebben gesnapt ook, raar maar waar...Het was echt een drama!
Nou ja, de aankomende 8 weken kunnen we weer vooruit, misschien zijn er oefeningen ofzo waardoor dit gedrag zou kunnen verbeteren, dat weet ik niet....??

Groetjes Sonja

Kijk op mijn website om meer te weten te komen over mijn paarden!


Mika

Berichten: 1233
Geregistreerd: 03-07-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-09-01 13:47

dat banketstaaflig is een enorme typfout, maar ik vind het wel grappig eigenlijk.... Haha! Haha!
Weer eens iets anders dan oliebol ofzo.... *LOL* *LOL*

Groetjes Sonja

Kijk op mijn website om meer te weten te komen over mijn paarden!

Mika

Berichten: 1233
Geregistreerd: 03-07-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-09-01 15:58

Hoi Marja,

Ten eerste ben ik nu heel nieuwsgierig wat een "hangend rooster" is, ik heb daar nog nooit van gehoord eerlijk gezegd... Verward Verward
Mika heeft nog nooit eerder ijzers ondergehad, ik denk dat dat ook een van de redenen is en ze is gewoon heel erg eigenwijs...Met dingen als longeren enzo ook, als het mevr niet bevalt gaat ze gewoon omhoog, luchtsprongen maken waarmee ze zo naar de spaanse rijschool kan.... Haha!

Verder is ze zeker niet stijf ofzo, ze rent uit zichtzelf ook heel vaak door het land, we wandelen en fietsen veel, dus volgens mij als ze tegen bevangenheid aan zou zitten zou ze dat ook allemaal niet meer kunnen/willen. Ze heeft wel een beetje een grasbuikje, maar verder krijgt ze nu sinds kort al ander voer met een verlaagd eiwit en energie gehalte, en echt heel vet is ze niet.

Wat betreft ervaringen uit het verleden...Dat weet ik niet, toen ik de pony kocht heb ik ernaar gevraagd, hoe ze was bij de hoefsmid, maar dat wist de eigenaresse zo niet omdat ze zoveel pony's heeft en toen had ik zoiets van "als ze heel moeilijk is zou ze het wel weten", maar de vorige keer met bekappen was ze ook al zo ongeduldig, alleen duurt dat natuurlijk veel korter dan op ijzers zetten.
Sommige momenten bleef ze echt superbraaf staan en was ze heel rustig, dan ineens werd ze weer klierderig en als het dan nog langer duurde ging ze weer steilomhoog, dus misschien is het wel gewoon het feit dat ze het nog leren moet, helemaal een nieuwe ervaring, alles vreemd.... Verward

Ikke niet weet, maar leuk is het niet op deze manier......

Groetjes Sonja

Kijk op mijn website om meer te weten te komen over mijn paarden!

Mika

Berichten: 1233
Geregistreerd: 03-07-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-09-01 21:20

Hoi,

ik heb wel aan sedalin gedacht om het voor de volgende keer in huis te halen, maar eigenlijk moet het zo kunnen lukken....Ik heb net een tijdje met sanderijn aan de telefoon gezeten, en zij zegt ook, net als Annemieke dat ik moet gaan oefenen met een hamer, en dat ga ik ook zeker doen.
Eigenlijk had ik er zelf al aangedacht om het te gaan doen, maar ik dacht dat het raar of stom was, maar nu ik van 2 mensen heb gehoord dat het kan helpen......... Haha!
Zak snoepjes mee, en een hamer en dan eens zien wat er gebeurt, gewoon zachtjes proberen zodat ze aan het gevoel went.
Sedalin kan altijd nog, en mijn hoefsmid dacht dat het niet zou helpen, omdat het geen angst is maar gewoon tegenstribbelen...En ik heb er al aangedacht om de volgende keer een beetje hooi neer te hangen/leggen zodat ze wat afleiding heeft, eten is een vrij grote hobby, misschien vergeet ze dan tegen te stribbelen... Verward Verward

Maar mocht iemand nog iets anders weten......Ik hou me voor alle adviezen aanbevolen! *LOL*

Groetjes Sonja

Kijk op mijn website om meer te weten te komen over mijn paarden!

Mika

Berichten: 1233
Geregistreerd: 03-07-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-09-01 05:52

Hoi Allemaal,

Voordat we vanmorgen begonnen met bekappen en beslaan heb ik een heel gesprek gehad met de smid over haar voeding, omdat ze toch wel dikker is geworden enzo.
We hebben toen de hele schoft/ manenkam bijlangs gevoeld en hij heeft me een paar dingen uitgelegd waaraan je duidelijk zou kunnen voelen dat ze echt heel erg vet zou zijn weg , maar daar is niets uitgekomen. Als er iets aan de hand zou zijn zou de smid dat zeker gevoeld/gezegd hebben.
Echt vet is ze ook niet, het wordt meer een hang/grasbuikje, en ik vermoed dat dat met mijn hooi heeft te maken. Ondertussen heb ik al 50 pak nieuw hooi op de zolder staan maar het ouwe moet eerst op en sowieso moet het nieuwe hooi nog een tijd liggen omdat het zo van het land komt en dan schijnen er nog stoffen in te zitten die zelfs giftig kunnen zijn omdat het nog niet helemaal is "uitgebroeid" heeft men mij verteld.. Verward Verward

Het nieuwe hooi dat ik heb gekocht is echt paardenhooi maar het ouwe hooi is wel behoorlijk rijk en waarschijnlijk komt ze zo aan haar grasbuikje.

Sedalin ben ik ook niet zo'n hele grote voorstander van eerlijk gezegd, ik wil nu echt eerst gaan oefenen, elke dag even alle hoefjes doen en goed belonen, en dan met dat hooi, dat is denk ik niet zo verkeerd, dat heeft ze afleiding tijdens het beslaan.
Vanmorgen waren ze hier aan de overkant van de weg op een bepaald moment bomen aan het snoeien, toen ze daarnaar stond te kijken deed ze helemaal niks en stond ze heel braaf stil, ze konden op dat moment wat mij betreft niet genoeg bomen snoeien want het werkte om haar af te leiden... Haha! Maar zo gauw die afleiding weg was brak hier de ****** weer uit... Boos!

Wat die dominantie betreft, Mika is een hele dominante pony en het heeft mij in het begin heel veel moeite gekost om haar de baas te kunnen.
Toen ik haar net had ging bv het krabben van de hoeven ook met gevaar voor eigen leven... Boos! Dat was echt heel moeilijk, maar dat heb ik allemaal overwonnen en nu laat ze het allemaal toe.
Toen we vorige week over het viaduct moesten en ze het eng vond kon je heel duidelijk merken dat ze steun zocht bij mij en op mij vertrouwde, maar ik denk dat onze band nog wel verder zal moeten groeien.
Ze wilde eerst ook echt niet op stal, dan begon ze echt alles af te breken en probeerde over de staldeur te springen enzo, echt vreselijk, maar nu staat ze al heel rustig op stal, ik voer haar daar en doe dan de deur dicht en laat 'r een tijd staan, en dat gaat nu hartstikke goed.
Maar het is gewoon absoluut geen gemakkelijke pony, ze ziet er zo vertederend uit, maar ondertussen... }> }>
Zoals ik al eerder zei, met trainen en oefenen(bv longeren) is het ook niet altijd makkelijk, als het 'r niet bevalt krijg je ongelofelijk veel protest in de vorm van de meest vreemde luchtsprongen en probeert ze konstant d'r eigen kop door te drijven, wat dat betreft geeft ze niet gauw op! Maar al dat soort dingen heb ik eigenlijk al wel overwonnen.

Nogmaals, alle tips zijn welkom om dit soort problemen als van vanmorgen te voorkomen en af te leren!

Groetjes Sonja

Kijk op mijn website om meer te weten te komen over mijn paarden!

Mika

Berichten: 1233
Geregistreerd: 03-07-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-09-01 22:44

Hoi Gery....

Ik hou me zeer zeker aanbevolen voor de tips en tricks waarover jij het hebt, mijn probleem is dat ik een heel zacht karakter heb en daardoor niet alleen door mensen maar dus ook door die kleine pony van me, vrij vlot over me heen laat lopen.
in de tijd dat ik Mika nu heb, heb ik al vreselijk veel bijgeleerd in het consequent zijn enzo, maar ik loop best wel vaak tegen allerlei problemen aan.

Het feit dat ze nu op stal staat zonder de boel af te breken, daardoor voel ik me helemaal trots, dat heb ik toch gered, zonder dwang ofwat dan ook.
Gewoon "spelenderwijs" is me dat gelukt!

Mika heeft van mij 1 keer een flinke schop gehad, dat was toen ze mij eerst schopte, toen heeft ze een knal gehad, en daar heb ik me zeker 3 dagen schuldig over gevoeld, maar het heeft wel gewerkt, verder zou ik haar nooit slaan, in principe voedt ik al mijn dieren "met de stem" op. Lukt welliswaar niet helemaal altijd, maar slaan doe ik zeker niet gauw!
Dat ze van de hoefsmid zo op haar donder heeft gehad geeft mij ook een rotgevoel, maar ze wilde em het liefst vermoorden geloof ik, en dat kun je ook niet toestaan...Ik wil nu echt gaan oefenen met r, om een herhaling te voorkomen...

Maar nogmaals, kom maar op met je tips en tricks! Haha! Haha!

Groetjes Sonja

Kijk op mijn website om meer te weten te komen over mijn paarden!

Mika

Berichten: 1233
Geregistreerd: 03-07-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-09-01 12:47

Hoi Gery,

Bedankt voor je reactie!
Ik ben vanmorgen op de manege geweest om te kijken bij een paar vriendinnen en daar kwam ik in gesprek met een meisje over het hele gebeuren bij de hoefsmid en zij heeft me het telefoon nummer gegeven van een hoefsmid die op een hele natuurlijke manier met paarden omgaat.
Ze weet niet zeker of hij wel zulke kleine pony's doet, maar hij schijnt vooral met lichaamstaal te werken en heeft een instelling waar hij van zegt dat hij liever maar 2 paarden op een dag doet met een goed gevoel, dan 10 met veel problemen....
Hij slaat ook niet, maar probeert het allemaal op een hele rustige manier op te lossen...
Eigenlijk zit ik eraan te denken om hem eens te bellen en mijn probleem voor te leggen en dan eens kijken of hij met Mika aan de slag wil.
Aan de ene kant wil ik deze smid nog wel een kans geven maar aan de andere kant heb ik zo'n rot gevoel erbij, nog steeds, ik mag Mika nu niet eens tussen de oortjes kriebelen, volgens mij doet r dat hartstikke zeer door de klappen die ze tussen de oren heeft gehad... Verdrietig Ik voel me er heel rot onder en eigenlijk wil ik op zo'n manier helemaal niet verder klooien, waarschijnlijk heeft mika nu helemaal wel de bibbers van hem en hoe zal het dan de volgende keer gaan??
Misschien maak ik me ook wel te druk, maar ik zit er echt heel erg mee...

Op zich kan ik jouw verhaal over dominantie heel goed volgen, en ik denk dat ik ook wel goed begrijp hoe jij het bedoelt, maar heb je misschien een paar voorbeelden voor me? Gevoelsmatig zeg ik als jouw verhaal lees dat dat eigenlijk wel de manier is waarop ik bezig ben, maar ik werk niet bewust met lichaamstaal ofzo, sommige dingen worden gewoon heel langzaam opgebouwd, zoals bv het stal-verhaal....

Groetjes Sonja

Kijk op mijn website om meer te weten te komen over mijn paarden!


Mika

Berichten: 1233
Geregistreerd: 03-07-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-09-01 21:27

War voor druppels zijn het precies dan en hoe werken ze? Zijn ze echt om te verdoven?
Ik heb er nog nooit van gehoord...

Groetjes Sonja

Mika

Berichten: 1233
Geregistreerd: 03-07-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-09-01 21:55

Als ik dan echt iets zou moetn geven om haar rustiger te maken deed ik ook veel liever zoiets homeopatisch dan dat ik haar echt ga verdoven want dan leert ze er nog niks van, ik wil graag dat ze leert dat het niet eng is, en dat het veel beter en sneller gaat wanneer ze stilstaat, zodat ze een positieve ervaring opdoet met de smid dan deze ellende....
ik ben bang dat het op deze manier steeds slechter gaat en eigenlijk ben ik er heel erg op tegen om te slaan....

Kijk op mijn website om meer te weten te komen over mijn paarden!

Mika

Berichten: 1233
Geregistreerd: 03-07-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-09-01 22:05

ik ben er ook heel erg op tegen om te slaan, soms moet je wel, dat weet ik, maar als het even kan dan zeker niet.....
De smid heeft haar nu zo geslagen en ik heb er zo'n moeite mee...Eigenlijk begin ik nu pas echt boos te worden op em...Maar ik weet ook dat als mika netjes staat en hem zijn gang laat gaan het wel een goeie smid is....maar ik bel toch die andere eens van de week denk ik, of zou jij het nog een keer proberen met deze smid? Eigenlijk hou ik er helemaal niet van om steeds te wisselen, maar het is wel zo, dat als hij nog een keer terugkomt er wel afpraken worden gemaakt en dat hij niet meer mijn pony in elkaar gaat meppen...
Maar ik twijfel nog heel erg...

Mika

Berichten: 1233
Geregistreerd: 03-07-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-09-01 06:58

Bedankt allemaal voor jullie reacties, jullie geven me weer helemaal hoop dat het toch nog goed gaat komen...

Gery, ik wou dat ik wist waarom ze zo reageert.. Verward
Aan de ene kant denk ik dat het echt tegenstribbelen is uit onwennigheid, niet uit angst denk ik, want ze was op een bepaald moment puur gemeen en kwam zeker niet bang over. En als ik terug ga denken hoe het allemaal gegaan is vanaf het moment dat ik haar kocht (afgelopen juni) is het een pony die heel snel venijnig wordt als er dingen moeten gebeuren die haar niet bevallen...

Bij dingen die ze niet wil doen gaat ze ongelofelijk in staking, werkt dat niet begint ze te steigeren en allerlei andere fratsen uit te halen. Wanneer je dan streng bent en doorzet win je het op den duur wel, maar dat valt zeker niet mee!

Ze werd bij de smid pas bang toen ze zo op haar donder kreeg, echte paniek was het niet maar je kon aan de ogen zien dat ze bang was. Ik denk ook dat hij te ver is gegaan met alles, ik kan me zijn reactie wel een beetje voorstellen, hij had zijn handen helemaal stuk (ik moest de pony afspoelen na die tijd omdat ze overal bloedvlekken had van hem) en hij heeft ook een paar keer echt moeten springen om op tijd weg te kunnen komen als ze weer doordraaide, maar hij is te ver gegaan met slaan(vind ik tenminste).
Ze heeft trappen in de buik (hoeveel kwaad kan dat eigenlijk voor het veulen?) en onder de kont gehad en hij heeft haar tussen de oren gestompt en nu heeft ze allemaal korsten op de lip van de tang die hij erop heeft gedraaid als praam.
Terwijl ik zeker weet van mijn pony dat 1 flinke tik en heel streng toespreken in principe ook werkt zonder dat ze dan echt doordraait...Hoe meer geweld des te onrustiger wordt ze, vind ik trouwens ook logisch...
Die druppels ga ik in ieder geval zeker ophalen, als ze er rustiger van zou kunnen worden zonder dat het echt verdoofd heb ik er helemaal geen problemen mee om die te geven, en als het wel werkt spring ik helemaal een gat in de lucht... Haha!

Misschien is het verstandig als ik deze week de smid eens bel om er eens rustig met hem over te praten, dan is het allemaal een beetje gezakt maar nog wel vers in het geheugen, want verder zie ik hem nooit, niet eerder dan wanneer er een nieuwe afspraak gemaakt wordt voor Mika.

Vandaag ben ik voor het eerst begonnen met oefenen ivm de hoefjes, netjes voetje optillen, hoef uitkrabben, een beetje met de hoefkrabber op de ijzers tikken rondom, snoepje, volgende hoef...
Eerst was ze wel een beetje bang, ze sprong helemaal aan de kant, misschien wel bang om weer een schop te krijgen ofzo, maar ik ben rustig blijven praten en heb gewoon doorgezet, het snoepje voor elke hoef kreeg ze pas als ik echt klaar was met wat ik wilde doen. Dit wil ik nu elke dag volhouden voor en na het wandelen/longeren/fietsen in de hoop dat ze rustiger wordt wanneer er "gehamert" wordt onder d'r hoeven.
Ik hoop zo dat het werkt en we het op deze manier op kunnen lossen... En ik ben hartstikke blij dat jullie zo met me mee denken om te proberen een oplossing te vinden, DANKJEWEL!
Mochten er nog andere ideeën bij jullie te binnen schieten hoor ik het graag!

Groetjes Sonja

Kijk op mijn website om meer te weten te komen over mijn paarden!

Mika

Berichten: 1233
Geregistreerd: 03-07-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-09-01 16:55

Hoi Gery,

Vanmorgen weer de hoeven gedaan en het ging al een ietsiepietsie beter als gisteren, volgens mij snapt ze nu wel dat ik niet ga slaan...
Bij de achterbenen is het altijd oppassen, als je die opneemt dat begint ze echt schopbewegingen te maken en moet je er echt voor zorgen dat je de hoef niet per ongeluk loslaat, want dan heb je een klein probleempje... Boos!
Maar toen ze dat vanmorgen ook deed en ik een keer heel hard NEE MIKA!! zei hield ze d'r been stil en kon ik gewoon mijn gang gaan.
Ik hou de benen ook nog niet echt lang vast hoor, iets langer dan bij gewoon hoevenkrabben maar nog niet echt superlang, dat is denk ik ook iets dat je langzaam op moet bouwen.

Mika is een kleine appaloosa, de moeder was een shetje haar vader is volledig appaloosa.
Wat ik van Anke (=vorige eigenaresse) heb begrepen is dat appaloosa's er wel bekend omstaan vrij dominant en behoorlijk pittig te zijn.
Maar heb je het eenmaal gewonnen..........Dan is het ook goed, al zullen ze wel met enige regelmaat blijven proberen de leiding te krijgen...Dat is de uitleg die ik van haar heb gehad. Zo op stal en in de wei is het een gigantische knuffel, ze loopt ook steeds achter je aan en wil het liefst de hele dag bij je zijn, als je gewoon buiten aan het werk bent staat ze er ook altijd met de neus bovenop.
In mijn ogen heeft ze vrij veel aandacht nodig om zich echt lekker te kunnen voelen, je kan 'r rustig een paar dagen laten staan, maar dan moet je wel elke dag een knuffeluurtje inlassen, anders is het net of ze een beetje "verpieterd".
Alleen in "het werk" is ze moeilijker.

[img]../upload/800/mika9.jpg[/img]

Zo klein en dan zoveel stennis kunnen maken! Haha!

Ik denk dat ik haar zo wel redelijk goed omschreven heb, het valt niet mee om het allemaal op te schrijven, maar ik denk dat deze bschrijving wel heel dicht in de buurt komt.

Groetjes Sonja


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: amyz, criollo_yess, DDDara, FCSA, Hanneke_68, Jenn_Mellow, Vagabondo en 126 bezoekers