Ik weet het niet meer... Doen of niet..?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
biepp

Berichten: 1510
Geregistreerd: 17-03-03
Woonplaats: Amsterdam

Ik weet het niet meer... Doen of niet..?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-03 08:53

Mijn verstand zegt: *doen doen doen* maar mijn hart zegt: *nee..... Huilen *

Gister na de les kreeg ik wel een heel aantrekkelijk aanbod voor mijn pony, maar ik viond het zo moeilijk...
Sins een paar maanden rijdt er dus een meisje van 12 van de stal waar ik mijn pony heb staan op Heros, mijn pony. Het was al langer duidelijk dat haar famillie en zij zelf he-le-maal hotel de botel zijn van mijn knuffel, en ik dacht "het zou geweldig zijn als Heros na mijn 18e hier op stal blijft staan, dus ik had een soort van 'deal' dat het meisje 1 of 2x per week op mijn pony mocht rijden, en die mensen hem waarschijnlijk volgens jaar als ik 18 ben wilden kopen. Nou, die mensen zijn dus steeds meer verliefd geworden op mijn pony, en gister kwamen ze met een voorstel:

Ze willen nu hun eigen pony te koop zetten, en zodra die verkocht is Heros kopen. Scheve mond Aangezien ik Heros nu nog niet kwijt wil (ik ben 16) zou ik meteen "nee" hebben gezegd.
MAAR:

*Ik mag er nog ca. 3x per week op rijden.
*Ik mag er nog wedstrijden mee blijven rijden.
*geen stallingskosten (210 euro per maand!) en dierenarts etc.
*ik weet 100% zeker dat hij bij mensen komt die goed voor hem zijn en hij blijft lekker in de buurt.

Het klinkt echt heel goed, en ik vind het ook een superaanbod, maar ik heb er wel een heel dubbel gevoel over.
Ik heb mijn pony toch zelf ingereden, en het idee dat hij dan "van iemand anders" is, lijkt me vreselijk, en dat ik uberhaupt moet vragen wanneer ik kan/mag komen rijden op "mijn eigen" pony .
Pfff, ik vind het echt zo'n moeilijke keus, ik ben echt gek op Heros, maar mijn ouders hebben gezegd dat als het mij niet bevalt ze geen nieuwe pony of paard willen kopen. Wat denken jullie?

My Dominique

Berichten: 5299
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 09:07

ik vind dat je moet doen wat jij het liefste wilt,
nu ben je nog eigenaar, kijk naar de voor en nadelen.
zelf zou ik het denk ik niet doen,
je hebt nog 2 jaar dat je met hem kan rijden als je eigen pony.
ik denk dat ik daar voor zou kiezen.
dat meisje mag er nu ook op rijden.
al scheelt het wel in de kosten.. moeilijk.
ik zou zelf kiezen om mijn pony, echt van mij te houden.
heb je toch het laatste woord, mochten jullie ooit ergens niet uitkomen.

Odin

Berichten: 2503
Geregistreerd: 26-04-03
Woonplaats: Haarlemmermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 09:12

Pfoe, wat een moeilijke keus!
Als ik jou was zou ik alle voor- en nadelen nog eens rustig voor jezelf opschrijven, er nog een nachtje over slapen (of wakker liggen natuurlijk!) en dan puur op je gevoel afgaan.
Laat je niet beïnvloeden door mensen van buitenaf, je moet ZELF achter je keuze staan en daar kan eigenlijk niemand je mee helpen.

Heel veel succes en sterkte met je beslissing!

Chubby

Berichten: 14090
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 09:15

Hey,

moeilijk idd. Misschien kun je je pony aan hen verhuren voor de komende 2 jaar? Dan blijf jij eigenaar, met alle zeggenschap en is het toch alvast een beetje hun pony...

Succes iig. met je beslissing!
Jacqueline

Mowtje
Berichten: 326
Geregistreerd: 05-08-03
Woonplaats: schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 09:17

Heel moeilijk! Maar... nu kan je hem verkopen aan mensen die helemaal weg van hem zijn. Stel dat ze voor een andere pony gaan kijken, dan moet je over 2 jaar op zoek naar nieuwe eigenaren. Je weet wat je aan de huidige potentiele koper hebt, je weet niet wat je krijgt.
Bijkomend voordeel is dat je er nog steeds op kan rijden. Maar het is natuurlijk wel jouw kindje.
Sterkte en veel wijsheid.

Juliaa
Berichten: 374
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 09:19

Poeh.. lastig hoor! Als je het nu niet zou doen, gaan die mensen dan een andere pony kopen ipv de jouwe of wachten ze dan nog steeds tot je 18 bent? Als ze hem op je achttiende alsnog zouden willen kopen zou ik m lekker nog even houden Haha!.. Maar idd.. zoiets kun je alleen zelf beslissen door goed voor jezelf de voor en nadelen op een rijtje te zetten.. Ik heb even in je profiel gekeken, ik vind het echt een superrrrmooie pony!
Laatst bijgewerkt door Juliaa op 14-08-03 09:19, in het totaal 1 keer bewerkt

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 09:19

In eerste instantie zeg ik DOEN. maar dan denk ik voor mezelf en verplaats ik me niet in jouw situatie. Jij houd van die pony, misschien kan je het andersom doen, dus dat het meisje die pony 3 a 4 keer per week rijd en dat zij ook wedstrijden kan rijden .......

biepp

Berichten: 1510
Geregistreerd: 17-03-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-03 09:23

bedankt voor jullie reacties Lachen Ik heb zo les, en ik zal het er ook eens met mijn instructrice overhebben, zij kent mij en mijn pony al bijna 4 jaar, en het andere meisje ook, een kijken hoe zij ertegenaan kijkt.

Nimber

Berichten: 26552
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 09:36

Het is wel een superaanbod hoor! Maar aan de andere kant als je gewend bent altijd je eigen paardje te hebben is het heel moeilijk een ander met jouw paard te zien.
Toen ik eindelijk een eigen paard kreeg stond die op de stal waar ik ook tot die tijd een merrie (zijn moeder) heb gereden,Daar mocht ik alles mee en ik von dhet altijd best moeilijk te zien dat er een ander op ging rijden.
Moest echt mijn mond houden anders had ik me er echt heel erg mee bemoeid.

Misschien dat ik het zou doen als ik meteen een ander paard zou kunnen kopen.Dan heb je iets om handen wat toch van jezelf is.
Zelf weet ik niet of ik zovaak om mijn oude paardje zou kunnen blijven rijden.
Immers het is je paard niet meer dus veel heb je er ook niet over te zeggen.

pffff wat lastig voor je zeg!
succes en sterkte

biepp

Berichten: 1510
Geregistreerd: 17-03-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-03 09:43

Nimber schreef:
ik von dhet altijd best moeilijk te zien dat er een ander op ging rijden.
Moest echt mijn mond houden anders had ik me er echt heel erg mee bemoeid.



ja, daar ga ik ook echt moeite mee hebben.
maar ook met kleine dingetjes, bijv.:
Dat meisje vind een opgeschoren staart vreselijk (ik vind het zelf gewoon 10x mooier bij hem staan) en ze wil dus de staartwortel enz. helemaal laten groeien en niet opscheren, maar ik zou er uit automatisme een schaar inzeten zodra die pieken bij z'n staartwortel alle kanten op gaan springen Scheve mond .

Botervlieg

Berichten: 9130
Geregistreerd: 20-04-03
Woonplaats: adoptie-Ian woont bij www.aap.nl !

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 09:56

Als je zulke problemen nu al ziet...
Dan maar liever dat meisje erop laten rijden tot je echt afscheid van je pony kunt nemen.
Evt. tegen vergoeding?

Farah_

Berichten: 2510
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 10:24

Moeilijk, volgens mij kun je die beslissing echt alleen zelf maken...het is idd wel een mooi aanbod, maar als jij je er niet lekker bij voelt moet je 't echt niet doen!! Lijkt me idd raar om iemand anders op jouw paard te zien rijden!
Ik zou het ook echt niet weten...ken dat meisje ook niet!!
Sterkte! Ach gut

Mer1980

Berichten: 18832
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 10:36

Ik zou het nog niet doen, anders kun je voorstellen dat ze jouw pony kunenn huren voor die 3 dagen. Ik ben bang dat je je gaat ergeren, misschien dat het meisje wel steeds meer op Heros wil rijden en uiteindelijk trek je aan het kortste eind. Je bent immers geen eigenaar meer. je kan wel op papier zetten dat hun het eerste zijn die hem mogen kopen en les eventueel een prijs vantevoren af.

Het aanbod is goed en er kan nog een hoop veranderen in de komende 2 jaar, maar ik zou het nog niet doen.

Michelle

Berichten: 1652
Geregistreerd: 06-06-03
Woonplaats: otterlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 10:42

Ik zou het niet doen, vooral niet als je heel erg gek bent met je pony. Want ze kunnen nu wel zeggen dat je erop mag blijven rijden, maar wie zegt dat ze zich daar aan houden????

Mensen zijn zo verandelijk als het weer, en stel nou dat jullie een klein meningsverschilletje hebben? en hun je verbieden nog op die pony te rijden??? nou daar ben je dan lekker mee. Als je het doet, zou ik wel zorgen dat alles op papier staat ofzo.... al is dat weer moeilijk omdat jullie particulier zijn en je niet zo snel een rechtzaak aangaat omdat je er niet meer op mag rijden....

Maar geloof me als het altijd jou pony is geweest word het heel moeilijk want jij hebt niet meer het laatste woord en jij bent niet meer degene met de keuzes....en beslissingen.

ik zou het niet doen, hoe goed je ze ook kent. wacht lekker tot je 18 bent als ze zo gek van hem zijn zijn ze dat dan nog hoor...

isioma

Berichten: 1052
Geregistreerd: 27-07-03
Woonplaats: het diepe zuiden van Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 10:49

Moeilijke beslissingen !
Ik las het voorstel om hem voor de komende 2 jaar aan die mensen te verhuren
Klinkt mij als een puik plan !
Zij kunnen hem van jou leasen en ij bepaalt dan de dagen waarop wie rijdt. Hij blijft dan ook gevoelsmatig van jou, ook al verandert er in de praktijk niets, of zij hem nu kopen, of t.z.t.
Het gaat om jouw gevoel, dat de pony nog van jou is tot je 18 bent. Je bent er duidelijk nog nie t aan toe om hem over te dragen, hoe goed die mensen ook voor hem zijn. Als er geendringende noodzaak is, doe dat dan nog niet. Als zij zo gek op hem zijn, willen ze hem ook wel leasen. Zo niet, zijn ze er niet gek genoeg op.
Je hoeft hem toch nog nie t weg te doen, begrijp ik ?
waarom zou je dan ?
Als zij hem van jou leasen met de belofte dat ze hem tzt kunnen kopen, zouden zij ook tevreden moeten zijn. Laat je neit ergens heen sturen waar jij nie t heen wilt.
Kijk, zij willen die pony graag hebben en willen graag zekerheid. Dat is hun goed recht.
Als je dat middels eengoed kontrakt kunt geven zouden beide partijen tevreden gesteld kunnen worden, lijkt me

_10_

Berichten: 7295
Geregistreerd: 11-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 13:21

Moeilijk hoor.... aan de ene kant klinkt het super, maar aan de andere kant... straks bevalt het niet en van je ouders krijg je dan geen nieuw paard (en Heros krijg je er ook niet mee terug).
Mocht je het doen dan wil ik je aanraden in het verkoopcontract vast te laten leggen dat je er idd nog een x aantal dagen per week op mag en dat je mag blijven starten met hem.
Ze kunnen het nu wel zeggen maar je weet nooit, je kan het maar op papier hebben. Net zoiets als... stel hun willen hem verkopen, laat dan vastleggen (als je het wilt tenminste) dat JIJ als eerst kooprecht hebt.

Franske

Berichten: 2909
Geregistreerd: 03-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 16:02

Ik zou hem gewoon verkopen en zelfs eens uit kijken ondertussen naar een eigen paard. Veel beter als dat je tot je 18e op een pony blijft rijden!! En je weet dat ie goed terecht komt.

Nadhir

Berichten: 1293
Geregistreerd: 14-06-03
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 16:16

Wat Cinzano al zegt, een contract opstellen, je weet nooit wat die mensen doen als Heros dalijk van hun is, misschien mag je der wel helemaal niks meer mee doen, en dat terwijl ze het beloofd hadden, of ik zou met hun de afspraak maken dat ze zoveel x per week mogen rijden en ook mogen starten maar zou hem nog niet verkopen... Pff eigenlijk nog best een moeilijke beslissing he.

Nou veel succes ermee OK dan!

Georgette

Berichten: 11632
Geregistreerd: 20-03-03
Woonplaats: Hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 16:21

Jeetje zeg, wat een moeilijk beslissing moet je nemen!

Ik zou tegen die mensen zeggen dat het eigenlijk de afspraak was dat ze hem zouden kopen als jij 18 bent. Tot die tijd zou ik gewoon eigenaresse blijven, als je dat wilt natuurlijk. Na die tijd kunnen jullie het altijd nog op die manier doen, dat zij hem kopen en dat jij bijrijder wordt.

Yessy

Berichten: 23024
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 16:31

ik zou het zelf nooit kunnen, dat "mijn" pony op stal bleef en je er eigenlijk niets over te zeggen hebt, al mag je blijven rijden enzo. want als je hem verkoopt heb je helemaal geen rechten er mee over, ook niet als je een contract tekent geloof ik (zoiets las ik in een ander topic over terugkopen?).. ik denk dat het moeilijker is om haar steeds met jouw pony te zien rijden dan als ze hem ergens anders zouden stallen..
ik zou hem ook houden en haar lekker laten rijden, of bijv wat kosten delen ofzo..

Alja

Berichten: 25592
Geregistreerd: 05-10-02
Woonplaats: Emmercompas-cuum

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 20:39

oeii wat een moeilijke keuze zeg..
het lijkt allemaal wel erg leuk maar denk er wel goed overna want als je hem verkoopt is hij echt niet meer van je en kun je hem wel meer gaan missen dan jezelf denkt.....
suc6 hoor

Marita
Berichten: 567
Geregistreerd: 12-06-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 21:16

Niet doen, krijg je spijt van. Als je hem gaat verkopen, dan ook afscheid nemen en niet meer rijden, zeker niet op regelmatige basis. 1 meningsverschil en je hebt ruzie, waarbij je dan niks meer zelf te vertellen hebt over je pony, want die is niet meer van jou....

Dus zelf eigenaar blijven of verkopen en zelf op zoek gaan naar een leuk paard! Sterkte met je beslissing.....

biepp

Berichten: 1510
Geregistreerd: 17-03-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-03 10:37

Ik ben eruit!

allemaal bedankt voor de lieve reacties!
Ik heb gister heel lang mijn mijn instructrice gepraat, en ik ben er nu toch echt van overtuigd dat ik het NIET ga doen....

Dit was wat mijn instructrice nl zei:

"Jij hebt een super lieve, maar hele speelse en vrij felle pony, nu rij jij hem 5x per week, en het meisje van 12 1x per week. Jij weet dat felle van jouw pony er gewoon goed uit te rijden, zodat het een mooi plaatje wordt, en die ene x per week dat het meisje erop rijdt, daar merk je niet zoveel van, maar straks rijden dat meisje en haar zusje er 5x per week op, en jij 1x per week: die pony van jou heeft dat echt wel door! en gaat vervolgens zijn hele truccen-doos openhalen, waardoor jij, die ene keer dat je nog kan rijden in de week, alleen maar bezig bent hem te corrigeren, en weer manieren bij te brengen. Zo heeft het wedstrijd rijden dus uberhaupt geen zin meer, en wat wedstrijd rijden betreft: Nu mag jij bepalen wanneer jij rijdt, en wie wedstrijden met hem rijdt, maar strax gaat eerst dat meisje wedstrijden rijden, en jij nog af en toe, maar je moet ervan uitgaan dat dat zusje over een half jaartje ook wedstrijden wil rijden, en dan val jij buiten de boot! Je moet echt goed weten wat je doet! En als laatste: Die kinderen zijn nu 12 en 9, maar strax worden ze wat ouder en brutaler, en krijg je elke keer te horen "maar dit is MIJN pony, dus IK mag het bepalen" en dat gaat je helemaal opbreken biep!"


Ik moet zeggen dat mijn instructrice (ze geeft mij en het meisje en haar zusje les) echt helemaal gelijk heeft, en ik toch eigenlijk wel zeker weet dat ik er spijt van ga krijgen. Het is toch "mijn kindje" Waar ik mijn allereerste B proefje mee heb gereden, en gewoon zoveel leuke maar ik minder leuke dingen heb meegemaakt. Ik heb moeten knokken om hem te krijgen (hij was vannaf zijn 3e mijn verzorgpony, nu is hij 8) en ook om als groene combinatie wat te bereiken, en nu hebben we inmiddels met veel doorzettingsvermogen, en zonder veel support de M1 dressuur gehaald, en 2x de Gelderse, en nu ga ik het afmaken ook

Ann

Berichten: 13253
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-03 10:45

Je heb een goede beslissing genomen vind ik, zelf had ik het ook niet gedaan. Je instructrice heeft goed ingezien wat er allemaal zou kunnen gaan gebeuren Lachen

_Priscill_

Berichten: 5715
Geregistreerd: 04-07-03
Woonplaats: hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-03 10:53

als ik jouw was had ik het niet gedaan misschien zeggen ze het wel maar bedenken ze zich ,en je kan nu nog 2 jaar van je ponygenieten en doen met hem wat je wilt als hij van die mensen is denk ik niet dat je met hem kan doen wat je wilt.
en ik vind dat als die mensen zo verliefd op je pony zijn kunnen ze wel 2 jaartjes wachten