Hoe netjes manen trekken

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sannie1980

Berichten: 1744
Geregistreerd: 17-07-03

Hoe netjes manen trekken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-03 21:04

Ik krijg het maar niet voor elkaar om de manen van mijn merrie netjes te trekken. Het is altijd schots en scheef, heeft iemand nog tips of een goede uitleg want volgens mij is het mij niet goed uitgelegd.

Neff

Berichten: 662
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-03 21:13

Je krijgt het het gemakkelijkst recht als je elke keer evenveel slagen om de kam draait (als de manen al gelijk zijn natuurlijk) Je trekt ze tot je ongeveer nog een hanbreedte manen overhoudt.

Sannie1980

Berichten: 1744
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-03 21:20

ja ok, maar hoe zit dat dan met dat touperen? Je toupeert eerst toch een beetje en dan draai je dat beetje manen wat je nog hebt om je kammetje en trekken maar of is het dat je je kammetje boven het getoupeerde stukje moet doen en dan trekken?? Ik maak er altijd zo'n puinzooi van en ik ze is nu weer aan de beurt en wil het toch nu zo mooi mogelijk want ze loopt steeds flink voor pinda!

beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-03 21:44

oefenen,oefenen,oefenen,haha maar is natuurlijk makelijker gezegd dan gedaan.
ik doe nou altijd de manen knippen,omdat het mijn pony pijn doet ern er niet tegen kan.
dus knip ik ze,en die ik de puntjes met zo'n mesjes nog een beetje trekken,heel voorzichtig,zodat het niet echt helemaal geknipt lijkt.

xxLisaxx
Berichten: 1840
Geregistreerd: 27-06-03
Woonplaats: Zeewolde/Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-03 22:16

ik doe het meestal met een mesje, dat vind ik wat makkelijker en blijf ik rechter mee...

AniqueN

Berichten: 2041
Geregistreerd: 28-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-03 22:22

Het voordeel van manen trekken is dat de manen niet zo ontzettend dik worden en het ziet er wel natuurlijk uit Lachen
Het beste is als iemand het je even kan voordoen de eerste keer, zodat je niet maar 3haartjes overhoudt Haha!

Elliot
Berichten: 6441
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-03 03:31

Manen!!

Ik las mannen Bloos!

Sannie1980

Berichten: 1744
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-03 10:17

Nee ik moet ze nu echt trekken want ze zijn ontzettend dik. Kan iemand mij hier ff uitleggen dan hoe het precies moet want aan mijn trekkunsten te zien is het me niet goed uitgelegd. (of ik kan het gewoon niet)

Fayyy
Berichten: 79
Geregistreerd: 28-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-03 10:33

hai hai!!
ik trek ook de manen van mn paard.. alleen zijn deze altijd zooo dik dat het haast niet te doen is! daarom dun ik ze eerst altijd uit met zon soort kamschaartje, weet niet hoe het heet maar aan de scharen van de schaar heeft die dan tanden van een kam.. jaja duidelijk haha! maar die kun je gewoon bij de drogist kopen en het werkt echt! daarna trek ik ze gewoon met een manenkammetje!! maar mijn manen groeien zo snel en worden zo dik dat ik na 3 weken alweer moet Lachen haha!!
daag !! xxx

Sannie1980

Berichten: 1744
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-03 11:10

Ja ik heb ook zo´n mesje. Maar hoe trek jij dan precies, want ik bak er niets van.

sparkling
Berichten: 52
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-03 11:21

Ik knip de manen van mijn paarden altijd en dun ze daarna wat aan de onderkant uit met een uitdun schaar, waardoor de manen niet te dik worden en ze er niet te recht uitzien.

benneton

Berichten: 1548
Geregistreerd: 18-11-01
Woonplaats: Achtmaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-03 12:26

Ik begin altijd bij de schoft, daar voelen ze het minder dan gelijk bij het hoofd. Dan pak ik een klein plukje manen, houdt het stevig vast aan de onderkant, dan zet ik het kammetje net boven het stukje waar ik het vast heb en dan trek ik het tegen de manen in naar boven (stevig vast blijven houden) als het plukje dan nog te dik is, doe ik het nog een keer.
Vervolgens blijf ik met het kammetje aan de bovenkant en wikkel de rest er 1 of 2 keer omheen (ligt eraan hoe lang/dik de manen zijn) en dan trek ik.dan kam ik het plukje wat nog over is weer uit, en dan het volgende plukje enz enz.

Ik moet wel trekken, want de manen van mijn pony's zijn hardstikke dik.
Soms zo dik dat ik 1 plukje in 2 lagen moet doen Tong uitsteken

benneton

Berichten: 1548
Geregistreerd: 18-11-01
Woonplaats: Achtmaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-03 12:28

Ohja, ik hou ongeveer een handbreedte over...
Daar kun je ook mee controleren of je alles even lang hebt

Sannie1980

Berichten: 1744
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-03 12:33

ja ok, dus dat wat je naar boven hebt geschoven/getoupeerd laat je zitten en wat je nog in je hand hebt wikkel je om het kammetje.

KellyenXena

Berichten: 3615
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-03 13:45

Fayyy schreef:
hai hai!!
ik trek ook de manen van mn paard.. alleen zijn deze altijd zooo dik dat het haast niet te doen is! daarom dun ik ze eerst altijd uit met zon soort kamschaartje, weet niet hoe het heet maar aan de scharen van de schaar heeft die dan tanden van een kam.. jaja duidelijk haha! maar die kun je gewoon bij de drogist kopen en het werkt echt! daarna trek ik ze gewoon met een manenkammetje!! maar mijn manen groeien zo snel en worden zo dik dat ik na 3 weken alweer moet Lachen haha!!
daag !! xxx


Inderdaad ik gebruikte ook altijd een uitdunschaartje..Dat paard dat ik uitbracht had al vrij dunne manen..Ik knipte het met een gewone schaar op lengte,waarna ik aan de puntjes nog een beetje met een uitdunschaartje aan de gang ging.. Persoonlijk vind ik dit ook een makkelijkere manier dan trekken..Dat wil bij mij ook nog niet altijd lukken..MIsschien is dat een optie?

Groetjes

beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-03 13:52

Ynzo schreef:
Manen!!

Ik las mannen Bloos!
Nagelbijten / Gniffelen

benneton

Berichten: 1548
Geregistreerd: 18-11-01
Woonplaats: Achtmaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-03 15:43

Sannie1980 schreef:
ja ok, dus dat wat je naar boven hebt geschoven/getoupeerd laat je zitten en wat je nog in je hand hebt wikkel je om het kammetje.


ja, zo doe ik het wel iig...

Sannie1980

Berichten: 1744
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-03 16:16

dan weet ik het ook niet meer want het lukt me voor geen meter op deze manier!

Morrie

Berichten: 22311
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-03 16:30

ik heb zo'n mesje waar je een scheermesje in moet doen, in het begin moet je heel voorzichtig zijn, want dan is het heel scherp, ik heb wel eens een paard ermee "verknipt" maar als het mesje een beetje botter is, is het heel simpel en ben je ook zo klaar! OK dan!

Ik deed er wel eens 40 op 1 dag! Nu heb ik nog maar 1 paaard en die heeft geen geweldige manen, die vlecht ik in 12 kleine vlechtjes in de hoop dat de andere paarden eraf blijven en ze een beetje groeien Verward

Mrietjesueel
Berichten: 815
Geregistreerd: 19-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-03 18:01

T scheelt n hoop als je over de hele lengte werkt, dus niet eerst 30 cm op handbreedte trekken en dan de volgende 30 cm, enz. Steeds de langste haren eruit trekken, en constant zorgen dat alles recht blijft, dat je er geen 'gaten' in krijgt.

Als ik vind dat de manen te dun worden maar dat ze nog niet kort genoeg zijn werk ik ze bij met zo'n schaar met tandjes. Dan ziet t er niet zo 'geknipt' uit.

KozieZ

Berichten: 7756
Geregistreerd: 11-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-03 23:56

De tip die al eerder gegeven werd van de hele breedte in een keer en zo steeds korter, zo doe ik het ook. Als ik niet meer wil uitdunnen maar wel de manen nog te lang vind, doe ik het volgende: Weer het langste plukje vastpakken, met de kam een of twee keer naar de manenkam bewegen, overgebleven lang haren om mijn trekkammetje en nu het verschil... De pluk boven het kammetje vasthouden en dan trekken. Dan breken/snijden de haren op de hoogte van het kammetje af. Als je naar je kammetje kijkt, zie je daar ook een spits-achtig tussenstukje.

Ik krijg alleen altijd commentaar dat ik knip terwijl dat dus niet zo is. De laatste paar keer trek ik dus al wat rommeliger om dat niet steeds te moeten horen...

AnkeD

Berichten: 290
Geregistreerd: 30-03-03
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 10:19

Smurf schreef:

Citaat:
ik heb zo'n mesje waar je een scheermesje in moet doen, in het begin moet je heel voorzichtig zijn, want dan is het heel scherp, ik heb wel eens een paard ermee "verknipt" maar als het mesje een beetje botter is, is het heel simpel en ben je ook zo klaar!


Ja zo'n ding heb ik ook gekocht, maar ik vind het echt een onding, als er manen mee ga trekken komen er een paar miezerige maantjes mee af. Verward
Nu heeft mijn paard best wel dikke manen, zal het daar aan liggen of doe ik zelf iets fout? Met het kammetje ga je toch door de manen en je houdt je duim eronder zo moet je de manen toch eigenlijk kunnen snijden? Je hoeft dat scheermesje toch niet zelf te verstellen of wel soms? Ik ben alweer op de ouderwetse manier aan de gang gegaan die met de manenkam.