Het is duidelijk: Ataxie

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Het is duidelijk: Ataxie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-03 13:06

Het is nu echt duidelijk, na nog een keer de paardenfysiotherapeute erbij te hebben is het nu duidelijk. Novalee heeft een zware vorm van ataxie. Het is nu vrijwel zeker over met rijden voor mij. Ze krijgt vervroegd pensioen en blijft bij mij tot mijn grote pony er is en dan gaat ze naar iemand waar ze tot aan haar dood kan blijven (hoop ik Lachen ) Het is voorbij en ze krijgt haar rust, nu heb ik Tess, waar ik volgend jaar op kan. We laten haar lekker van haar oude dag genieten en gewoon op z'n tijd in de wei. Wel wordt ze lekker geborsteld door Cherine en Thym Lovers
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 10-08-03 13:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Kiara

Berichten: 10899
Geregistreerd: 10-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-03 13:17

Vervelend voor jullie zeg!
Maar wel heel goed dat je haar een fijne oude dag gaat bezorgen!
Hoe oud is ze?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-03 13:21

13 lentes jong Lachen

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-03 13:23

Ik ken wel ataxie, is axatie hetzelfde?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-03 13:24

Margreet schreef:
Ik ken wel ataxie, is axatie hetzelfde?

Oeps sorry... dat bedoel ik maar ik vergeet steeds hoe ik het schrijf Bloos!
heb het even gewijzigd.

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-03 13:34

haha maakt niet uit hoor, maar omdat je het 2x schreef, in de titel en in je tekst dacht ik dat het misschien wel echt zo bedoeld was Haha!

Fijn dat je in de gelegenheid bent om haar haar oude dag te gunnen!

germie

Berichten: 25934
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-03 19:09

Is eht zo erg dat er niet meer op te rijden valt? ook geen buitenritjes? Je hebt ataxie in zeer verschillende gradaties, in de minst erge gevallen kun je er nog wel op rijden.
Helaas eindigen de meeste ataxie paarden bij de slacht. En als ze wel mogen blijven bij hun baasjes hoor je toch vaak dat ze een keer in de sloot vallen omdat ze hun evenwicht verliezen. Of dat ze vallen in de stal en niet meer op kunnen staan. Hoop niet dat jij dat meemaakt.

Pascha

Berichten: 4289
Geregistreerd: 20-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-03 20:26

is er dan echt geen behandeling meer mogelijk, zodat er nog wel mee gereden kan worden, dan wel alleen recreatief? Denk eens aan een ostheopaat!!! Heeft mijn paard geholpen met zijn kramperigheid/hanetred

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-03 20:39

ataxie is een zenuwaandoening, pascha. Betekent dat bepaalde spieren niet meer gebruikt kunnen worden of je hebt een verminderde coordinatie... Volgens mij is er niets aan te doen...

Leonie_M

Berichten: 4488
Geregistreerd: 08-11-01
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-03 22:30

jeetje zeg dat is naar. WEl fijn dat je haar een fijne oude dag kan geven

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-03 22:46

Vervelend zeg Yaar! Arme Nova...
Ik hoop voor je dat je met de tijd een leuk baasje voor haar vind, zou ze nie geschikt zijn als fokmerrietje voor iemand bij je in de buurt? Of is ataxie erfelijk?

Nimber

Berichten: 26552
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-03 00:13

Heel erg naar voor je Yaar mijn paard heeft ook een erge vorm van ataxie gehad.Gelukkig is het bij hem een heel stuk beter geworden.
Hij had de vorm Wobbler dat vooral bij erg jonge paarden voorkomt.
Die van mij is zover opgeknapt dat ik 'm naar de Z heb gereden,verder konm hij de oefeningen niet aan en nu zijn we gestopt.

sterkte

Machie

Berichten: 16003
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-03 00:27

Ohhh, echt balen...
mijn paardje heeft ook wobber (gehad) Maar daar merk ik weinig tot niets meer van. Hij kan en doet alles voor me, heeft alleen en slappere staart.
Echt goed dat je haar van dr (vervroegde) oude dag wil laten genieten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-03 09:11

Germie: Ik weet niet of ik nog buitenritjes met haar kan maken, maar soms gaat Cherine of Thym er een rondje op stappen.
Maar het is echt zo sneu om aan te zien hoe ze loopt Scheve mond

Pascha: We hebben de fysiotherapeute er al bij gehad en die zegt dat het het beste is om haar gewoon van haar oude dagje te laten genieten en heel af en toe een paarr staprondjes met bijv. Cherine of Thym.

Flair: Ja, ik zat ook al te denken dat ze misschien nog als fokmerrietje zou kunnen dienen Lachen. Of anders als gezelschapspony voor een kindje ofzo die er lekker mee poetst en haar lekker vertroeteld en misschien af en toe een ritje maakt. Ik weet niet of ataxie erfelijk is, weet iemand het misschien?

Kido

Berichten: 5332
Geregistreerd: 04-08-03
Woonplaats: Ergens op deze aardbol.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-03 09:22

Moeilijk hoor het paard van een vriendin heeft ook wobler er is helaas zo weinig over bekent dus als iemand meer weet!

Jet

Berichten: 11992
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-03 19:13

Ik wens je heel veel sterkte toe, maar ik wou je zeggen dat fokken mij voor haarzelf ( het gewicht van het veulen) niet goed lijkt. Als ze al moeite heeft met lopen zonder dat extra gewicht, is dat misschien een te grote belasting voor haar.

Luci
Berichten: 916
Geregistreerd: 31-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-03 19:17

He wat vervelend zeg. En wat goed dat ze een fijne (vervroegde) oude dag krijgt! OK dan!

Odin

Berichten: 2503
Geregistreerd: 26-04-03
Woonplaats: Haarlemmermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-03 19:25

Ik zou met je merrie niet gaan fokken. Juist omdat er over wobbler zo weinig bekend is, en je niet weet wat de dracht met haar ziekte doet. Als je pech hebt wordt ze door de dracht zo slecht in haar bewegingen dat ze ervan gaat omvallen of zo. Lekker met pensioen sturen, dan kan ze misschien nog een poosje genieten.
Sterkte ermee in ieder geval joh!

Odin

Berichten: 2503
Geregistreerd: 26-04-03
Woonplaats: Haarlemmermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-03 19:26

Ik zou met je merrie niet gaan fokken. Juist omdat niet echt bekend is of ataxie erfelijk is, en je niet weet wat de dracht met haar ziekte doet. Als je pech hebt wordt ze door de dracht zo slecht in haar bewegingen dat ze ervan gaat omvallen of zo. Lekker met pensioen sturen, dan kan ze misschien nog een poosje genieten.
Sterkte ermee in ieder geval joh!

cracker

Berichten: 3155
Geregistreerd: 25-03-03
Woonplaats: Bekend

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-03 14:29

Echt jammer Yaar!!

Maar wel goed, dat je haar nog lekker laat staan om te poetsen door Thijm. Hopen dat je over een poos een goed baasje voor d'r vind!