Opvoedkundige tips gevraagd, Mika staat op ijzers *zucht*

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mika

Berichten: 1233
Geregistreerd: 03-07-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-01 13:45

Wat een drama vanmorgen, echt vreselijk, ik wist al dat er soms een klein duiveltje in die kleine van mij schuilt, maar dit was echt niet leuk!!!
Het duurde mevr gewoon allemaal te lang en ze vond het niet leuk om nikes te krijgen, dus gooide ze er dat kleine koppie finaal tegenin...
Steigeren en schoppen en bokken waren haar favoriete bezigheden, de smid had zijn handen helemaal aan het bloeden, doordat ze elke keer zo onverwachts steigerde bezeerde hij zich steeds heel erg....Het was niet leuk!

Zelfs een praam hielp niet, ze bleef helemaal wild, als we al naar een beentje keken kwam zij al omhoog... Maar we hebben het gered, kijk niet hoe, maar ze staat op ijzers...
Ik vind het echt sneu dat ze zo op haar donder heeft gehad, maar ze mocht dit echt niet winnen want dan redt je het helemaal nooit meer.

Hebben jullie nog tips hoe ik dit bv zou kunnen oefenen ofzo, want ik voelde me vooral heel banketstaaflig tegenover de smid, maar ik zou niet weten wat ik eraan moet doen...
Gelukkig komt ie nog weer terug, maar als hij vanmorgen weg zou zijn gegaan met de mededeling dat ik maar een ander moest zoeken zou ik het nog hebben gesnapt ook, raar maar waar...Het was echt een drama!
Nou ja, de aankomende 8 weken kunnen we weer vooruit, misschien zijn er oefeningen ofzo waardoor dit gedrag zou kunnen verbeteren, dat weet ik niet....??

Groetjes Sonja

Mika

Berichten: 1233
Geregistreerd: 03-07-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-01 13:47

dat banketstaaflig is een enorme typfout, maar ik vind het wel grappig eigenlijk.... Haha! Haha!
Weer eens iets anders dan oliebol ofzo.... *LOL* *LOL*

Groetjes Sonja

Marja

Berichten: 1693
Geregistreerd: 16-03-01
Woonplaats: Op m'n berg in Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-01 14:02

Weet je zeker dat hij dit niet uit pijn deed? Paarden die tegen hoef/spierbevangenheid aanzitten kunnen vreselijk gevoelig zijn op hun voeten.
(als je hierover twijfelt, kun je kijken of hij een hangend rooster heeft dat is nog een symptoom)

Deed hij het alleen als er op/in z'n hoefjes geslagen werd of vanaf het eerste moment?

Verder kan hij natuurlijk een vreselijke ervaring in het verleden hebben gehad, waardoor hij nu onhandelbaar wordt als hij alleen al de geur van de hoefsmid ruikt.

Mika

Berichten: 1233
Geregistreerd: 03-07-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-01 15:58

Hoi Marja,

Ten eerste ben ik nu heel nieuwsgierig wat een "hangend rooster" is, ik heb daar nog nooit van gehoord eerlijk gezegd... Verward Verward
Mika heeft nog nooit eerder ijzers ondergehad, ik denk dat dat ook een van de redenen is en ze is gewoon heel erg eigenwijs...Met dingen als longeren enzo ook, als het mevr niet bevalt gaat ze gewoon omhoog, luchtsprongen maken waarmee ze zo naar de spaanse rijschool kan.... Haha!

Verder is ze zeker niet stijf ofzo, ze rent uit zichtzelf ook heel vaak door het land, we wandelen en fietsen veel, dus volgens mij als ze tegen bevangenheid aan zou zitten zou ze dat ook allemaal niet meer kunnen/willen. Ze heeft wel een beetje een grasbuikje, maar verder krijgt ze nu sinds kort al ander voer met een verlaagd eiwit en energie gehalte, en echt heel vet is ze niet.

Wat betreft ervaringen uit het verleden...Dat weet ik niet, toen ik de pony kocht heb ik ernaar gevraagd, hoe ze was bij de hoefsmid, maar dat wist de eigenaresse zo niet omdat ze zoveel pony's heeft en toen had ik zoiets van "als ze heel moeilijk is zou ze het wel weten", maar de vorige keer met bekappen was ze ook al zo ongeduldig, alleen duurt dat natuurlijk veel korter dan op ijzers zetten.
Sommige momenten bleef ze echt superbraaf staan en was ze heel rustig, dan ineens werd ze weer klierderig en als het dan nog langer duurde ging ze weer steilomhoog, dus misschien is het wel gewoon het feit dat ze het nog leren moet, helemaal een nieuwe ervaring, alles vreemd.... Verward

Ikke niet weet, maar leuk is het niet op deze manier......

Groetjes Sonja

Marja

Berichten: 1693
Geregistreerd: 16-03-01
Woonplaats: Op m'n berg in Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-01 17:06

Ik denk dat de dierenarts dat beter kan uitleggen dan ik, maar ik doe een poging.
Met het 'rooster' bedoelen ze het gehemelte van het paard. Dat is altijd wel een beetje geribbeld, maar als dat erger dan normaal is, dan noemen ze het een hangend rooster.
Mijn hoefsmid heeft het me laten zien toen Maestro erg gevoelig op z'n voeten was. Ik merkte het pas met beslaan, hij liep helemaal niet anders dan normaal en galoppeerde en bokte gewoon.
Maar toen hij beslagen werd ging hij door het lint van de pijn en liet zich bijna op de grond en achterover vallen. Hij heeft toen voor het eerst in z'n leven een praam op gehad omdat de hoefsmid anders niet verder kon werken.

Ik ben niet zo'n watje, maar toen voelde ik me toch wel heel schuldig hoor, dat ik niks door had gehad en dat die ijzers er ondanks de pijn toch onder gingen.

Sindsdien is hij van het gras af en krijgt alleen nog arm hooi, ik hoop dat de volgende keer beslaan makkelijker gaat en dat z'n trauma niet te groot is.

Als iemand beter kan uitleggen wat een hangend rooster is, of plaatjes heeft, graag!

Annemieke
Berichten: 2952
Geregistreerd: 18-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-01 18:30

Bij * was de eerste keer ook erg. We hadden haar sedalin gegeven van te voren. Alles ging goed totdat hij de ijzertje erop wou staan. Ze begon te stijgeren enzo. Eén ijzer was er met moeite op. Verder lukte niet. Omdat ze hele kleine hoeven heeft is het moeilijk te beslaan. Als de smid maar iets uitschoot zat tie in het leven. De smid zou dus de week erna terug komen. Ik moest die week oefenen met een hamer en als hij weer zou komen sedalin geven. Toen ging het wel goed. Alleen bij haar ijzertjes voor moet ze tegen een hek ofzo aanstaan, anders gaat ze stijgeren.
De keer erna ging het al een stuk beter. Alleen wou ze af en toe stijgeren.
Ik denk dat het oefenen met een hamer wel geholpen heeft bij haar. Veel succes de volgende keer.
Laatst bijgewerkt door Annemieke op 04-02-22 20:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Corona

Berichten: 781
Geregistreerd: 01-08-01
Woonplaats: Vianen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-01 19:37

er zijn spuiten (als wormenspuiten) te koop met een verdovend middel. werkt perfect en het scheelt een hoop ellende en stress.
worden bij grote stallen vaker gebruikt bij de africhting en dergelijke.

Mika

Berichten: 1233
Geregistreerd: 03-07-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-01 21:20

Hoi,

ik heb wel aan sedalin gedacht om het voor de volgende keer in huis te halen, maar eigenlijk moet het zo kunnen lukken....Ik heb net een tijdje met sanderijn aan de telefoon gezeten, en zij zegt ook, net als Annemieke dat ik moet gaan oefenen met een hamer, en dat ga ik ook zeker doen.
Eigenlijk had ik er zelf al aangedacht om het te gaan doen, maar ik dacht dat het raar of stom was, maar nu ik van 2 mensen heb gehoord dat het kan helpen......... Haha!
Zak snoepjes mee, en een hamer en dan eens zien wat er gebeurt, gewoon zachtjes proberen zodat ze aan het gevoel went.
Sedalin kan altijd nog, en mijn hoefsmid dacht dat het niet zou helpen, omdat het geen angst is maar gewoon tegenstribbelen...En ik heb er al aangedacht om de volgende keer een beetje hooi neer te hangen/leggen zodat ze wat afleiding heeft, eten is een vrij grote hobby, misschien vergeet ze dan tegen te stribbelen... Verward Verward

Maar mocht iemand nog iets anders weten......Ik hou me voor alle adviezen aanbevolen! *LOL*

Groetjes Sonja

Marja

Berichten: 1693
Geregistreerd: 16-03-01
Woonplaats: Op m'n berg in Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-01 22:19

Sedalin is zelfs een slecht idee, omdat ze er ook van kan gaan slaan.
Half verdoofd kunnen ze rare maar rake klappen uitdelen, nou is het natuurlijk een kleintje, maar toch.

Het kan inderdaad natuurlijk geen kwaad om haar rustig stap voor stap te laten wennen aan alle dingen die de hoefsmid doet. Dus niet meteen met hamers aan de slag, maar rustig opbouwen en veel belonen.

Bovendien scheelt het ook als jouw band met haar sterker wordt, ze zal dan steun aan je hebben de volgende keer.

ikke

Berichten: 37542
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-01 00:18

rare ideeen bestaan niet. Hooguit gevaarlijke ideeen, en daar moet je niet aan beginnen.
Iemand bij ons op stal leerde zijn paard de benen afspuiten door het bij zichzelf te doen. Iedereen verklaarde hem voor gek maar uiteindelijk is het hem op deze manier gelukt.
Dus dat idee met die hamer is zo gek nog niet, het ergste wat er kan gebeuren is dat het niet werkt. Met Sedalin zou ik ook terughoudend zijn. Niet alleen om eerder genoemde redenen, maar ook omdat het op termijn waarschijnlijk niks oplost.
Verder vraag ik me af hoe erg jij dominant bent ten opzichte van je pony. Als jij niet aantoont een sterke leider te zijn dan zal je pony je zeker niet vertrouwen.
Hoefbevangenheid en dan vooral het voorstadium kun je ook voelen aan de manenkam. Deze moet zacht en soepel zijn. Een beetje zoals een hele stevige spons. Is het hard als een plank, dan moeten onmiddellijk alle alarmbellen gaan rinkelen. Meestal begint het min of meer in het midden en breidt zich dan uit naar de schoft en het hoofd. Vindt je dus een harde plek in de manenkam, dan moet je jezelf afvragen of er een eiwit-overschot zou kunnen zijn in de voeding of dat het toch iets anders is. Er zijn natuurlijk merdere redenen waarom de manenkam hard wordt, maar vaak is een eiwit-overschot in de voeding de oorzaak.

Mika

Berichten: 1233
Geregistreerd: 03-07-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-01 05:52

Hoi Allemaal,

Voordat we vanmorgen begonnen met bekappen en beslaan heb ik een heel gesprek gehad met de smid over haar voeding, omdat ze toch wel dikker is geworden enzo.
We hebben toen de hele schoft/ manenkam bijlangs gevoeld en hij heeft me een paar dingen uitgelegd waaraan je duidelijk zou kunnen voelen dat ze echt heel erg vet zou zijn weg , maar daar is niets uitgekomen. Als er iets aan de hand zou zijn zou de smid dat zeker gevoeld/gezegd hebben.
Echt vet is ze ook niet, het wordt meer een hang/grasbuikje, en ik vermoed dat dat met mijn hooi heeft te maken. Ondertussen heb ik al 50 pak nieuw hooi op de zolder staan maar het ouwe moet eerst op en sowieso moet het nieuwe hooi nog een tijd liggen omdat het zo van het land komt en dan schijnen er nog stoffen in te zitten die zelfs giftig kunnen zijn omdat het nog niet helemaal is "uitgebroeid" heeft men mij verteld.. Verward Verward

Het nieuwe hooi dat ik heb gekocht is echt paardenhooi maar het ouwe hooi is wel behoorlijk rijk en waarschijnlijk komt ze zo aan haar grasbuikje.

Sedalin ben ik ook niet zo'n hele grote voorstander van eerlijk gezegd, ik wil nu echt eerst gaan oefenen, elke dag even alle hoefjes doen en goed belonen, en dan met dat hooi, dat is denk ik niet zo verkeerd, dat heeft ze afleiding tijdens het beslaan.
Vanmorgen waren ze hier aan de overkant van de weg op een bepaald moment bomen aan het snoeien, toen ze daarnaar stond te kijken deed ze helemaal niks en stond ze heel braaf stil, ze konden op dat moment wat mij betreft niet genoeg bomen snoeien want het werkte om haar af te leiden... Haha! Maar zo gauw die afleiding weg was brak hier de ****** weer uit... Boos!

Wat die dominantie betreft, Mika is een hele dominante pony en het heeft mij in het begin heel veel moeite gekost om haar de baas te kunnen.
Toen ik haar net had ging bv het krabben van de hoeven ook met gevaar voor eigen leven... Boos! Dat was echt heel moeilijk, maar dat heb ik allemaal overwonnen en nu laat ze het allemaal toe.
Toen we vorige week over het viaduct moesten en ze het eng vond kon je heel duidelijk merken dat ze steun zocht bij mij en op mij vertrouwde, maar ik denk dat onze band nog wel verder zal moeten groeien.
Ze wilde eerst ook echt niet op stal, dan begon ze echt alles af te breken en probeerde over de staldeur te springen enzo, echt vreselijk, maar nu staat ze al heel rustig op stal, ik voer haar daar en doe dan de deur dicht en laat 'r een tijd staan, en dat gaat nu hartstikke goed.
Maar het is gewoon absoluut geen gemakkelijke pony, ze ziet er zo vertederend uit, maar ondertussen... }> }>
Zoals ik al eerder zei, met trainen en oefenen(bv longeren) is het ook niet altijd makkelijk, als het 'r niet bevalt krijg je ongelofelijk veel protest in de vorm van de meest vreemde luchtsprongen en probeert ze konstant d'r eigen kop door te drijven, wat dat betreft geeft ze niet gauw op! Maar al dat soort dingen heb ik eigenlijk al wel overwonnen.

Nogmaals, alle tips zijn welkom om dit soort problemen als van vanmorgen te voorkomen en af te leren!

Groetjes Sonja

ikke

Berichten: 37542
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-01 22:04

Hoe ECHT wil jij eigenlijk dat ze doet wat je van haar vraagt. Het punt bij een dominante pony is dat jij ALTIJD dominanter moet zijn. Niet door te slaan, te schoppen of iets dergelijks maar door ECHT te willen dat jij de baas (dominant) bent. Dat is een proces waar je doorheen moet, wat je niet zomaar op een zondagachternamiddag kunt leren. De pricipes zijn simpel, de uitvoereing is des te lastiger. Er zijn allerlei tips en tricks om het te leren en je eigen gevoel te onderkennen, het kost echter redelijk wat tiojd voordat het een tweede natuur van je is. En daar moet je zijn alvorens dit soort dingen gedachteloos lukken.

Succes Gery.

_________________
Don't be a stick in the mud...
Be a Land Rover owner.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: ikke op 2001-09-14 22:05 ]</font>

Mika

Berichten: 1233
Geregistreerd: 03-07-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-01 22:44

Hoi Gery....

Ik hou me zeer zeker aanbevolen voor de tips en tricks waarover jij het hebt, mijn probleem is dat ik een heel zacht karakter heb en daardoor niet alleen door mensen maar dus ook door die kleine pony van me, vrij vlot over me heen laat lopen.
in de tijd dat ik Mika nu heb, heb ik al vreselijk veel bijgeleerd in het consequent zijn enzo, maar ik loop best wel vaak tegen allerlei problemen aan.

Het feit dat ze nu op stal staat zonder de boel af te breken, daardoor voel ik me helemaal trots, dat heb ik toch gered, zonder dwang ofwat dan ook.
Gewoon "spelenderwijs" is me dat gelukt!

Mika heeft van mij 1 keer een flinke schop gehad, dat was toen ze mij eerst schopte, toen heeft ze een knal gehad, en daar heb ik me zeker 3 dagen schuldig over gevoeld, maar het heeft wel gewerkt, verder zou ik haar nooit slaan, in principe voedt ik al mijn dieren "met de stem" op. Lukt welliswaar niet helemaal altijd, maar slaan doe ik zeker niet gauw!
Dat ze van de hoefsmid zo op haar donder heeft gehad geeft mij ook een rotgevoel, maar ze wilde em het liefst vermoorden geloof ik, en dat kun je ook niet toestaan...Ik wil nu echt gaan oefenen met r, om een herhaling te voorkomen...

Maar nogmaals, kom maar op met je tips en tricks! Haha! Haha!

Groetjes Sonja

ikke

Berichten: 37542
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-01 23:06

Ik denk toch niet dat het een nadeel is dat je "zacht" bent. Dominantie heeft niets met hard zijn of brute kracht te maken. Waarschijnlijk een open deur, maar oke. Een paard wat een pak slaag verdient moet dat ook krijgen, daar hoef je je nooit schuldig over te voelen. Maar verder bereik je over het algemeen met brute kracht in welke vorm dan ook, niet veel, zeker niet op de langere termijn.
Het is veel moeilijker om ECHT te menen wat je wilt, van binnen uit, met je lichaamstaal dus. Daar zit 'm de truc.
Loop ALTIJD voor je pony uit, wijs haar als het ware de weg. Doe dat trots, borst vooruit, opgeheven hoofd en vastberaden. Voel dit zo, van binnen uit. Ben je niet in zo'n stemming, begin er dan even niet aan, je valt onmiddellijk door de mand bij je pony.
Ben altijd vastberaden in je gedrag, PAS OP wordt niet grimmig, dat is aggresief en zal averechts werken. Wil datgene wat je wilt ECHT en pas je eisen aan aan je stemming. Voel je je goed, ga nieuwe uitdagingen aan. Voel je je minder blijf dan op vertrouwd terrein.
Merk je aan je pony dat je niet zo dominant bent als je jezelf eigenlijk probeert voor te doen, doe een paar stappen terug en ga vanuit vertrouwde en vaststaande verhoudingen opnieuw beginnen. Ga het gevecht om de dominantie niet aan, verlies je altijd, jou dominantie moet een vaststaand gegeven zijn, geen punt van discussie.
Dominantie kun je alleen uitbouwen vanuit vaststaande verhoudingen, anders bouw je op drijfzand. De eerste resultaten heb je al gescoort, ga zo door.

Mika

Berichten: 1233
Geregistreerd: 03-07-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-01 12:47

Hoi Gery,

Bedankt voor je reactie!
Ik ben vanmorgen op de manege geweest om te kijken bij een paar vriendinnen en daar kwam ik in gesprek met een meisje over het hele gebeuren bij de hoefsmid en zij heeft me het telefoon nummer gegeven van een hoefsmid die op een hele natuurlijke manier met paarden omgaat.
Ze weet niet zeker of hij wel zulke kleine pony's doet, maar hij schijnt vooral met lichaamstaal te werken en heeft een instelling waar hij van zegt dat hij liever maar 2 paarden op een dag doet met een goed gevoel, dan 10 met veel problemen....
Hij slaat ook niet, maar probeert het allemaal op een hele rustige manier op te lossen...
Eigenlijk zit ik eraan te denken om hem eens te bellen en mijn probleem voor te leggen en dan eens kijken of hij met Mika aan de slag wil.
Aan de ene kant wil ik deze smid nog wel een kans geven maar aan de andere kant heb ik zo'n rot gevoel erbij, nog steeds, ik mag Mika nu niet eens tussen de oortjes kriebelen, volgens mij doet r dat hartstikke zeer door de klappen die ze tussen de oren heeft gehad... Verdrietig Ik voel me er heel rot onder en eigenlijk wil ik op zo'n manier helemaal niet verder klooien, waarschijnlijk heeft mika nu helemaal wel de bibbers van hem en hoe zal het dan de volgende keer gaan??
Misschien maak ik me ook wel te druk, maar ik zit er echt heel erg mee...

Op zich kan ik jouw verhaal over dominantie heel goed volgen, en ik denk dat ik ook wel goed begrijp hoe jij het bedoelt, maar heb je misschien een paar voorbeelden voor me? Gevoelsmatig zeg ik als jouw verhaal lees dat dat eigenlijk wel de manier is waarop ik bezig ben, maar ik werk niet bewust met lichaamstaal ofzo, sommige dingen worden gewoon heel langzaam opgebouwd, zoals bv het stal-verhaal....

Groetjes Sonja

ikke

Berichten: 37542
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-01 19:27

Het minste wat je met die andere smid kunt doen is bellen en kijken hoe hij reageert. Klinkt niet slecht, gewoon proberen en dan maar kijken wat eruit komt. Een smid die het paard tussen de oren slaat is nou ook niet wat je noemt prettig.
Net zoals het geval met je stalproblemen wordt ook lichaamstaal stap voor stap opgebouwd. Ik vindt het erg moeilijk om in tekst voorbeelden te geven. Zoals ik eerder al schreef, is het de houding die je aanneemt. Niet uiterlijk maar innerlijk. Dat wordt bepaalt door je stemming op dat moment. Voel je je goed, kun je veel, voel je je minder, kun je ook minder. Lichaamstaal kun je niet bewust doen, je kunt alleen bewust oefenen. Je pony zal altijd reageren op wat je werkelijk voelt. Dit kun je een klein beetje maskeren met je gedrag, maar niet heel veel.
Misschien een klein voorbeeldje uit de eerste NH-dagen op het federatiecentrum in Ermelo, drie jaar geleden.
Emiel Voest gaf er openbaar les met een groep leerlingen van allerlei pluimage.
In een van de lessen demonstreerde hij dat een paard op vreemd terrein altijd op de eigenaar (vertrouwd) zal letten. Hij vroeg het publiek op zijn aanwijzing zo veel mogelijk kabaal te maken. Het was de bedoeling dat de eigenaars met hun paard gewoon in de bak bleven staan. Het idee was dat als de eigenaar kalm blijft, het paard hierop zal reageren en ook kalm blijven, hoewel de meeste paarden er wel van zouden schrikken.
Toen de herrie losbarste zag je alle paarden schrikken, maar ze bleven toch staan, omdat de eigenaren rustig bleef staan. Een vrouw reageerde echter wel op haar paard , dat er ook onmiddellijk vandoor ging. Na aanwijzingen van Emiel lukte het haar de tweede keer wel en ook haar paard bleef bij haar.
De truc hierachter is dat de eigenaren weten wat er gaat gebeuren, de paarden niet. De eigenaren blijven rustig, de paarden reageren hierop omdat het enige houvast (de baas) wat ze hebben er rustig onder blijft. Je zag ook aan de paarden dat ze het doodeng vonden, maar zich op hun baas richten en daarop reageerden.
Het zijn van die dingen om in je achterhoofd te houden op het moment dat je zaken op de grens van het vertrouwen gaat ondernemen.

chrico

Berichten: 791
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: IJmuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-01 21:19

Mocht het niet lukken met die andere hoefsmid, is dit misschien een ideetje. Christy is ook een ramp bij de smid. Sedalin hielp niet, ging zij dwars doorheen. Pas toen zij weer in stal stond ging het werken. Toen zij voor beslagen moest worden hield ik mijn hart vast en niet alleen ik, maar ook de smid. Ik beloofde hem dat ik zal kijken naar een oplossing. Een vriendin had het over resquedruppels. (volgens mij verkeerd geschreven)
Wij dat proberen. een dag van te voren begonnen en toen de smid kwam afgesproken dat zij in haar eigen stal beslagen zou worden. Dus de hele stal leeggehaald en nog wat druppels en je zal het niet geloven, maar het ging goed. Dus misschien is dit idee ook wat voor jou

Mika

Berichten: 1233
Geregistreerd: 03-07-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-01 21:27

War voor druppels zijn het precies dan en hoe werken ze? Zijn ze echt om te verdoven?
Ik heb er nog nooit van gehoord...

Groetjes Sonja

chrico

Berichten: 791
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: IJmuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-01 21:42

Het zijn homeopatische druppels die je bij een reform zaak kan kopen. Het maakt ze rustiger. Verdoven doen ze niet. het word gegeven bij een traumatische ervaring. Ik geef het als zij naar de smid moet en in de trailer. Bij alles waar zij eigelijk niet goed te houden is en bij haar werkt het goed

Sandra_H

Berichten: 2714
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-01 21:45

het is rescue remedie van bach (bloesemtherapie). Zitten wat plantenextracten in, en alcohol. Je hebt er maar een paar druppies van nodig. Het is een klein flesje maar je doet er ontzettend lang mee (als het het niet stuk gooit Haha! ). Zelf heb ik het nooit voor een paard gebruikt, maar wel toen ik een korte periode steeds flinke bonje in m'n rattenkooi had veroorzaakt door een puberende vent. Hielp echt perfect.

Mika

Berichten: 1233
Geregistreerd: 03-07-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-01 21:55

Als ik dan echt iets zou moetn geven om haar rustiger te maken deed ik ook veel liever zoiets homeopatisch dan dat ik haar echt ga verdoven want dan leert ze er nog niks van, ik wil graag dat ze leert dat het niet eng is, en dat het veel beter en sneller gaat wanneer ze stilstaat, zodat ze een positieve ervaring opdoet met de smid dan deze ellende....
ik ben bang dat het op deze manier steeds slechter gaat en eigenlijk ben ik er heel erg op tegen om te slaan....

chrico

Berichten: 791
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: IJmuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-01 22:00

Slaan helpt ook niet, met rust red je een hele hoop. Christy is echt een lieverd maar ook een grandioos drama. Daarom probeer ik gewoon van alles uit. Het beslaan in de stal is heel vertrouwd. Met die druppels reageerd zij gewoon beter, niet zo gestresst. Een ander zal het overdreven vinden zoals ik soms met problemen omga, maar het werkt wel. De smid kan het beamen, want hij adviseerd die druppels bij de eigenaren van andere dramapaarden

Mika

Berichten: 1233
Geregistreerd: 03-07-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-01 22:05

ik ben er ook heel erg op tegen om te slaan, soms moet je wel, dat weet ik, maar als het even kan dan zeker niet.....
De smid heeft haar nu zo geslagen en ik heb er zo'n moeite mee...Eigenlijk begin ik nu pas echt boos te worden op em...Maar ik weet ook dat als mika netjes staat en hem zijn gang laat gaan het wel een goeie smid is....maar ik bel toch die andere eens van de week denk ik, of zou jij het nog een keer proberen met deze smid? Eigenlijk hou ik er helemaal niet van om steeds te wisselen, maar het is wel zo, dat als hij nog een keer terugkomt er wel afpraken worden gemaakt en dat hij niet meer mijn pony in elkaar gaat meppen...
Maar ik twijfel nog heel erg...

chrico

Berichten: 791
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: IJmuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-01 22:15

Die eerste keer kreeg zij ook een paar flinke meppen, maar zij maakte het ook wel erg bont. Op een gegeven moment lag zij op de grond. Helemaal gestresst en volkomen gepikeerd. Ik dacht even dat zij gek zou worden. Nou moet ik wel zeggen dat ik mijn lippen op elkaar heb moeten persen om de smid niet uit te kafferen maar hij had ook wel gelijk dat ie het niet over zijn kant kon laten gaan. Op dat moment gaf ik wel aan dat ik niet wilde dat hij zou slaan en hij zag zelf ook dat het alleen maar erger werd. Na een week moest hij de andere ponys doen en sprak ik hem erover aan. Goede afspraken gemaakt en samen gedacht over een oplossing. Nu kan hij komen als ik bel, zij is er nog steeds niet blij mee, maar zij went nu wel aan hem.
Als ik jou was zou ik na een gesprek met je smid, het nog een keer proberen. lukt het niet kan je altijd nog overstappen

ikke

Berichten: 37542
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-01 23:24

Inderdaad, resque druppels van Bach kunnen goed helpen, zowel voor gestreste mensen als paarden. Ik ken het spul goed, het is even niet in me opgekomen om het aan te geven.
Je zou kunnen proberen afspraken te maken met je smid of hij het daarmee nog eens wil proberen.
Los van dit alles is het natuurlijk wel van belang om te proberen erachter te komen waarom ze zo reageert. Daar ligt meestal de beste oplossing.