Toch een veulen kopen,ik vind het een verstandige keuze.

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sunnylover

Berichten: 3459
Geregistreerd: 15-05-01
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-01 18:58

Oke,oke,
ik had gezegt dat ik me had bedacht,dat is ook wat ik gedeeltelijk heb gedaan;
ik heb een heel leuk merrieveulen op het oog waar ik binnenkort naar ga kijken,ze is vrij braaf en wordt een paar keer per week gepoetst door een meisje.Als de koop doorgaat blijft ze tot en met Januari daar...Ik heb toch gekozen voor een merrieveulen,omdat ik dan toch wat minder problemen kan verwachten.

Als de koop doorgaat heb ik in ieder geval veel mensen om me heen die er verstand van hebben,
om het veulen zo goed en zo mooi mogelijk op laten te groeien.Binnenkort ga ik dus kijken.

Please geef geen commentaar,maar handige tips,waar ik bijvoorbeeld op moet letten...Ik hoop dat ik er verstandig aan heb gedaan om het op bokt.nl te plaatsen,aangezien de reacties die ik op mijn vorige topic over veulens kreeg...

Shalane

Nimber

Berichten: 26552
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-01 19:03

Ik vind het toch onverstandig van je maar dat had je uit het vorige topic al begrepen hoop ik.

Je kunt bij veulens nog niet op zoveel dingen letten omdat je o.a. geen keuring kan laten doen.
Waar je wel op moet letten is hoe de beenstand is.
Als een veulentje nu al heel erg toontredend staat (als voorbeeld) betekend dat je vaker een hoefsmid nodig zult hebben om 'm recht te krijgen dan wanneer ie het niet heeft.
staat ie mooi recht op zijn benen en hoefjes.
Op zich kun je van de rest van de bouw ook niet gek veel zeggen iets kan bij trekken of helemaal wegtrekken tijdens de groei.
Maar een veulen wat nu al niet mooi gebouw is zal nooit een super gebouwd paard zijn later.

groetjes en succes

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-01 20:00

Warom geen veulen kopen? Alle paarden worden toch als veulen geboren? Inderdaad je moet goed op de beenstanden letten en zo zijn er nog zoveel andere dingen, maar wat andere mensen kunnen dat moet jij toch ookkunnen waarmaken. En je kunt het veulen zelf helemaal opvoeden,zo krijg je ook een goede band met je toekomstige paard. En dat is toch schitterend. Ik zou het heel positief bekijken als ik jouw was. En geniet er maar lekker van!!!!!!

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-01 20:09

Ben het helemaal met Nimber eens. Niet echt heel verstandig maargoed. Kan je niet beter een 3-jarige kopen?
Goed, je vroeg niet om commentaar, sorry. Lachen

Verder ben ik het ook helemaal eens met Nimber haha. Heb zelf niet zo veel verstand van het kopen van een veulen e.d. maar zorg alsjeblieft wel dat je hem goed opvoed. Ga je hem zelf in rijden enzo?

Yentl

Berichten: 12478
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-01 20:10

als jij zeker weet dat je er aan toe bent en dat je wijs genoeg bent, dan houd niemand je tegen (tenminste ik niet, misschien wel de bokt snobs Haha! )
veel succes en wees streng en consuquent
dat is mijn tip Lachen

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-01 20:41

Waar je trouwens wel heel goed opmoet letten si dat je het veulen goed opvoed. Jij bent de baas en dat moet ze weten! De grootste problemen krijg je in de pubertijd van het paard als ze jaarling zijn, men spreekt dan ook vaak "jaarlingen naarlingen" en dat gaat ook meestal op. Wees streng en consequent als het nodig is maar omring haar ook met veel liefde, dan zul je er veel plezier van hebben. Wat is trouwens een 'bokt-snob"? Klinkt mij niet zo aardig in de oren, of zie ik dat verkeerd?

allegria
Berichten: 104
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: maastricht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-01 20:50

nou sunny lover ik wens je heel veel plezier met je veulen en ALS je problemen krijgt moet je gewoon om hulp vragen

een paar tips:
1. ja is ja en nee is nee maar ga niet tot het uiterste
2. ga je pony niet aanleren dat ie zomaar wat lekkers krijgt bedelen is heel moeilijk af te leren
3. zorg ervoor dat je veel de weg op gaat als je in een dorp woont is dat ideaal begin rustig dan steeds drukker neem een vriendin mee als ze lastig wordt pakken jullie haar allebei aan 1 kant vast
4. slaan lost zelden iets op je stem verheffen moet genoeg zijn leer haar dat ook aan en leer je veulen alvast de comando's voor stap draf en galop aan de hand en voetjes geven veel poetsen
5. zorg voor een speel maatje heb je geen andere pony in de buurt neem dan een geit dat is goed gezelschap voor een pony maar een soortgenootje is altijd beter

ik hoop dat je hier wat aan hebt als je nog vragen hebt stuur je maar een pbtje ofzo groetjes suus

ineke

Berichten: 916
Geregistreerd: 19-03-01
Woonplaats: brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-01 21:34

Ik vind het hartstikke leuk voor je en je zult er wel je redenen voor hebben om dit te doen.
Een tip en die is dat je iemand mee neemt die verstand van veulens heeft ,een boer bv of een fokker ,Veulens bekijken is een vak appart ,mijn vriendin die fokt en ik kan nooit zeggen of ie goed word of niet ,zij wel .Ze heeft meerdere hengsten naar de hengstenkeuring gebracht ,waarvan een 3e bezichtiging .Ze ziet t meteen (of ie goed is of niet ) .Ik heb ook zo,n talentvol paard gekocht een aantal jaren geleden ,maar het enige wat je niet kunt zien aan een veulen is het karakter later (of ie zich goed laat bewerken) Je moet dan afgaan op de afstamming en voornamelijk op de moeder ,hoe die onder het zadel was of is ,dan weet je al heel veel. Dit was ik vergeten en het paard liet zich dus dressuurmatig niet plooien net zoals de moeder ,maar springen ,,,grandioos ,karakter komt nu voor mij op de eerste plaats.....
Je kunt ook een veulen op de veiling kopen ,dit zijn allemaal geselecteerde veulens ,dan hoef je t zelf niet meer te doen .Heel veel succes.
(ik heb net zelf een veulen gekocht vanmiddag,maar dat is een shet ,die durf ik zelf wel te kopen .)

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-01 21:48

Ik weet niet wat iedereen altijd zo 'fout' aan een veulen kopen vind, maar ik vind het super!
Je leert je beessie NOG beter kennen, weet er alles van en kent hem als beste.
Als je een onbeleerd beessie wil kopen kies dan voor een veulen en niet voor een 3 jarige!
Een veulen die tot zn 3e op de wei is geflikkerd is veel moeilijker dan een altijd ntjes opgevoede 3 jarige!
Maar ja, wat die anderen ook vinden:
EEN VEULEN IS TOP!
Wat ik raar vind is dat niemand commentaar op mij & Pinky heeft terwijl ik pinky vamnaf dag 1 ken en vanaf zijn 11e maand heb. En dat gaat Prima!
Dus wil je een veulen, heb je er de zin en het geduld voor?
DOEN!
waarop letten? Dat het klikt!

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-01 21:54

Ik heb vandaag iemand een pbtje gestuurd die ook een veulen wou kopen. Tot mijn grote verbazing is echt zowat iedereen tegen het kopen van een veulen.
Moeten dan alle veulens door profs worden opgevoed en ingereden?
Bij de verzorging van een veulen komt niet meer kijken dan bij een groot paard.
Het enige wat er bij komt kijken is de opvoeding.
De basis is gewoon netjes stilstaan, voetjes kunnen oppakken en meelopen aan een touwtje.
En je moet gewoon consequent zijn. Kies ook vooral een ras uit wat bij je past, als eerste veulen zou ik zelf een stevig pony ras nemen dat van nature al een rustig karakter heeft aan een paard dat groot wordt of hoog in het bloed staat zou ik zelf niet zo gauw beginnen. Een hengst of merrie maakt in wezen niks uit want een hengst kun je met een jaar al castreren en zal daarna weinig problemen meer geven.(en ga nou niet lopen zeuren dat dat geld kost want daar kan ik eht van Misselijk , sorry)
Belangrijk is vooral dat het paard met soort genoten staat en dan het liefst met 1 of 2 van eigen leeftijd. Als er dan ook nog andere mensen op de stal staan is het helemaal mooi dan kun je eens wat hulp krijgen.
Ik ben absoluut niet tegen het kopen van een veulen, maar je moet zelf wel goed beseffen waar je aan begint en je goed afvragen kan ik dit, ben ik streng en consequent genoeg.
Ik heb zelf een veulen opgevoed en ik moet zeggen dat ik blij ben met het resultaat, een rustige fjord die netjes stilstaat en luistert. Hij heeft zijn jonge leventje met allerlei paarden van verschillende leeftijden doorgebracht en is super sociaal(iets te sociaal af en toe Haha! )
Je krijgt met zo'n dier een aparte band wat ook zeker zal helpen als je hem gaat inrijden.
Een 3 jarige die groen is lijkt me moeilijker omdat je met dat dier nog niet zo'n band hebt.
Succes ermee.

Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-01 22:16

1 vraagje heb je er wel genoeg tijd voor want ik las al in een ander berichtje dat je op dinsdag geen tijd voor sunny hebt maar 2 paarden is 2 keer zoveel tijd

Talida

Berichten: 6391
Geregistreerd: 25-07-01
Woonplaats: nieuw vennep

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-01 09:12

ik wens je er veel plezier mee en hoop dat je er net zo veel lol aan beleeft als ik met tallie!

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-01 09:16

Het opfokken van een veulen is prachtig.
zolang het goed gaat. Ik heb het echter anders meegemaakt, en ik hoop dat het bij jou beter zal gaan. Als bij mijn paard destijd alles goed was gegaan had ik er nu waarschijnlijk ook wel anders over gedacht. MAar tijdens de opfok kun je eigenlijk niets met een paard doen, alleen maar toekijken (wat ik overigens toch wel prachtig vind) en risico lopen. Vele vijanden liggen op de loer, zoals koliek, kuiltje in de wei, draad, ziektes.... en alles waar je nog niet aan gedacht hebt. Maar ik snap wel dat je dit veulen wilt kopen. Als je het doet, veel succes, en veel plezier.

Jasmijn

Berichten: 3758
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-01 10:25

Ik denk dat reacties niet zozeer gaan om het kopen van een veulen, maar om de situatie.
Sunnylover heeft gevraagd daar niet op te reageren, dus doet niemand dat ook echt, maar nu staat de veronderstelling dat het erom gaat dat het een veulen is en dat is niet zo.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-01 10:33

Dan dus maar een tip:

Wanneer je merkt dat het beestje fijn in de omgang is, kan je hem het beste 2 jaar in een land met leeftijds genoten gooien.

Daar doen ze zoveel ervaringen op, leren de omgangsnormen van elkaar, worden sterk om dat ze lekker veel kunnen rennen en spelen, kortom zo krijg je een echt paard als je hem als 3-jarige gaat beleren en niet zo'n etterige, verwende draak.

Zelf hebben wij dit nu met 2 veulens gedaan, als ik dan bij kennissen kom die hun veulen alleen even spenen en dan vervolgens weer bij de moeder of een ander paard zetten zijn die van ons veel fijner en liever terwijl er 2 jaar lang niet mee getut is...

Balou
Berichten: 18
Geregistreerd: 03-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-01 12:09

Ben het helemaal met Sjuimpje eens... Vaak worden veulens die te veel in handen komen van mensen in de eerste paar jaar van hun leven verwende, niet respecterende etterbakjes... Het beste kan je een veulen als het nog bij z'n moeder staat wennen aan het halstertje, voetje optillen etc. Na het afspenen gewoon lekker nog 2 a 3 jaar in een koppel laten lopen, met 's winters eventueel een paar maanden op stal, Je krijgt dan een goed "gehard" veulen.

Over de opveodeing hoef je dan ook niet bang te zijn, alles wat een veulentje in de eerste paar maanden leer (inprentingsfase) vergeten ze niet meer. Ik bedoel dan met name het contact met mensen. De rest van de opvoeding, vooral het sociale aspect, gebeurt in de koppel.

Donja

Berichten: 5595
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Garijp

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-01 12:44

Zelf schaf ik ook het liefst een veulen of een jong en onbeleerd paard aan. Beiden kan je naar je eigen hand zetten, maar een veulen kan je helemaal zelf opvoeden, dit heeft absoluut voordelen. Vooral omdat je dan je paardje door en door kent en er van beide kanten vertrouwen is.
Ik heb net zelf een hengstveulen erbij (foto's komen echt binnenkort) en ik kan nu al zeggen dat hij als jaarling idd een 'naarling' wordt, maar deze kans is bij een hengst veel groter. Omdat ik hem nu al heb, kan ik mezelf (en hem) beter voorbereiden op de opvoeding voor volgend jaar.
Zelf verkoop ik ook liever een veulen of een jong paard, omdat ik dan 'weet' (in zoverre je dat dan kan) dat de nieuwe eigenaar het niet alleen om het rijden te doen is.
Als ik een veulen verkoop (ik heb er nu 1 die te koop staat) zorg ik ervoor dat ze de beginselen al kent, dus voetjes geven, vaststaan, halster om en af, trailer in en uit, meelopen, alleen in stal staan, licht aan verkeer laten wennen etc. Dit kan in het begin prima met de moeder erbij, later moet ze dit ook alleen kunnen. Verder is het veulen goed afgespeend als ze weggaat, helemaal nagekeken door een dierenarts en heeft ze haar basisenting (plus herhaling!) al gehad en eet ze goed zelfstandig hooi/kuil/gras en brokken.
Dat ze dit soort basisdingen al kent is erg belangrijk.
Verder laat ik het veulen als ze eenmaal gespeend is, weer terug in de kudde, dan leert ze wat over de hierarchie!!!! Mijn kudde is dan ook erg afwisselend, dit jaar twee veulens zelf gefokt, drie jaarling hengsten (twee shets) twee twenters, twee 5 jarige merries en een 18 jarige. En dus een pas aangekocht hengstveulen erbij. Ook in de kudde heb ik alle dieren minimaal 1x per dag in handen om na te kijken en te knuffelen, de rest van de opvoeding wordt daar dan voor me gedaan door de andere paarden. In de winter staan ze op stal en gaan dan overdag naar buiten als het weer het toelaat, 's zomers staan ze buiten in de kudde.
Ik wens je veel plezier met je veulen en nog een tip, wees consquent!!! Dan weet het veulen ook waar ze aan toe is.

Sunnylover

Berichten: 3459
Geregistreerd: 15-05-01
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-01 14:27

Aan alle lieve bokkers die hebben gereageerd op mijn berichtje:

Hartstikke bedankt voor de nuttige tips en info,mijn moeder vond dat ik beter een driejarige,nog onbeleerde kon kopen,maar daar ben ik het niet mee eens,je hebt geen band met zo'n dier opgebouwd en om dan opeens een zadel op zijn rug te gooien zonder dat het je vertrouwd,vind ik geen goed idee.

Er zijn mensen die verstand van veulens hebben om me heen,en die me uiteraard kunnen helpen.

Zelf wacht ik het liefst tot en met Januari en als ik toch tot de koop overga,haar dus in Januari te laten brengen,ik moet allemaal nog dingen regelen,
zoals weiland enz enz.

Moet een veulen eigelijk met of zonder schuilstal op het weiland staan?

Lieve bokkers,
bedankt voor jullie advies!

janna

Berichten: 4537
Geregistreerd: 08-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-01 14:32

s
Laatst bijgewerkt door janna op 01-04-22 14:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-01 14:55

Een band heb je gauw opgebouwd, dat hoeft geen twee jaar lang te duren.
Tijdens dat het veulen nog bij de moeder is, kun je haar veel leren, voetje geven, meelopen aan halster, etc. Maar de tijd daarna, wanneer ze met andere leeftijdgenoten in een opfokwei staat tot ze ongeveer 3 jaar is, zal ze jou waarschijnlijk nauwelijks meemaken.
Ikzelf zou het practischer vinden om een driejarige te kopen, en dan alle tijd te nemen om deze in te rijden (wel of niet onder begeleiding).
Maar goed, mijn mening.
Wat voor paardje is het eigenlijk? (Is misschien al ergens verteld maar heb het niet gevolgd, sorry Haha! )
Ras, hoe hoog zijn de ouders ongeveer, wat voor kleur, blabla?
Bij een veulen kopen zou ik erg naar de ouders kijken, hoe is de moeder (bouw!) en vader indien mogelijk, en natuurlijk laten keuren door een arts die jij ZELF hebt aangewezen, dus niet een dierenarts die ZIJ even voor je hebben meegenomen... nooit aan beginnen.
Veel geluk met je veulen!

janna

Berichten: 4537
Geregistreerd: 08-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-01 15:22

s
Laatst bijgewerkt door janna op 01-04-22 14:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-01 15:54

een driejarige groene die je zelf inrijdt, krijg je ook een enorme band mee. Daar hoef je geen veulen voor te kopen. Ik heb zelf namelijk jonge paarden ingereden, en ik was zeer op ze gesteld. Ze volgende me overal. MAar mag ik je wel een (financiele) tip geven?
Koop een paard in het najaar-winter. dan zijn ze goedkoper dan in het voorjaar-zomer!

Sunnylover

Berichten: 3459
Geregistreerd: 15-05-01
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-01 16:49

Oke,
omdat jullie vroegen:
Als de koop doorgaat koop ik het in October,laat ik het daar staan tot Januari en betaal ik voor die drie maanden stalgeld.

Ze wordt rond de 1.48m/1.53m en ze is geloof ik donkerbruin met een arabierenkoppie... ( Kwijl )

Mijn vraag:
zou ze op het land kunnen met 2 shetlandveulens,en geen schuilstal? Zou dit ook mogelijk zijn in de winter? Of moet ze echt een schuilstal hebben?

Nimber

Berichten: 26552
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-01 17:17

veulens kun je niet alten keuren is mij altijd verteld en heeft op zich ook geen nut in die 3 jaar kan er zoveel gebeuren wat slecht voor de pezen is etc.

Als de paarden maar uit de wind kunnen staan kunnen ze ook zonder schuilstal de hele winter door. Nat is namelijk niet erg fijn maar nat en wind is niet best (sneller ziek)
beste is toch wel met een schuilstal

Joyce

Berichten: 6371
Geregistreerd: 02-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-01 17:48

Leuk voor je als je een veulen gaat kopen!!
Zelf zou ik als ik een pony koop ook een veulen kopen , dus daar kan ik geen commentaar op geven :d

Ik zou zelf wel een wei met schuilstal doen...