Alt-Oldenburger Oostfriezen

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
mdev

Berichten: 354
Geregistreerd: 19-03-01
Woonplaats: Zeven, DE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-03-01 17:45

Zijn hier mensen die een oostfries hebben of rijden? Reageer even. Ik rij net 1,5 jaar op dit ras en heb net een 5 weken oud veulen gekocht (voor iedereen begint te vragen, het staat nog bij d'r moeder, en die staat ook in dezelfde stal als m'n verzorg paard). Lieve en prachtige paarden (niet slechter of beter dan andere).


mdev

Berichten: 354
Geregistreerd: 19-03-01
Woonplaats: Zeven, DE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-03-01 17:55

Nee, dit ras heet in Duitsland 'das Ost-Friesische und Alt-Oldenburger pferd' en is verwand aan het groninger paard.

Ken jij trouwens mensen uit Almkerk, 'k heb daar namelijk gewoont voor 7 jaar.

Citaat:
Op 2001-03-19 16:50, schreef stef:
oost fries?? Heb wel eens van de oost pruis gehoord, misschien het zelfde?

mdev

Berichten: 354
Geregistreerd: 19-03-01
Woonplaats: Zeven, DE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-03-01 21:24

Ik post wel een paar foto's, als ik ze ergens kan inscannen.
Even terug op de reactie van Nimber, er zit als het goed is ook een stamboek van dit ras in Groningen, maar het is zoals jij ook al zegt nauw verwant aan het Groninger paard. Trouwens ons veulen is van Europ en uit Gatena (Europ x Gatena dus). Maar het was best wel lastig een naam te vinden want het moest met een g beginnen (een merrieveulen dus) en het wordt waarschijnlijk Gepke, wat in het Duits eigenlijk best wel debiel klinkt. Was het nou een hengstenveulen was g juist een goede letter. maar ja, ik probeer morgen op school wel wat in te scannen.

mdev

Berichten: 354
Geregistreerd: 19-03-01
Woonplaats: Zeven, DE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-03-01 08:45

Nee, zover ik weet fokken wel op grond van bloedlijnen, je mag wel een groninger met een oostfries kruisen maar dan moet deze groninger ook een beetje oostfries bloed hebben. Dat wil zeggen dat het op minimaal 78.5% oostfries bloed uit moet komen. Terug op de bloedlijnen, ik heb gehoord dat ons ras meer bloedlijnen heeft dan het Friezen ras. Maar je moet maar eens kijken op de site http://www.ihwstudbook.com , dit is een overkoepelende organisatie voor het Groninger, Alt-Oldenburger Ostfries, het Poolse warmbloed paard (kan de naam niet herinneren, iets van Schlesier Pferd), in Europa, het is ook in meerdere talen.

mdev

Berichten: 354
Geregistreerd: 19-03-01
Woonplaats: Zeven, DE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-03-01 12:14

Ik krijg jammergenoeg pas stamboek papieren van mijn veulen als ze drie is, ik weet ook niet waarom, maar ze staat al wel geregistreert. Foto's komen, 'k heb nog niet een kans gehad om ze in te scannen.

mdev

Berichten: 354
Geregistreerd: 19-03-01
Woonplaats: Zeven, DE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-03-01 13:51

Hier is trouwens een foto van de vader van ons veulen.
[img]../upload/231/bild47.jpg[/img]

mdev

Berichten: 354
Geregistreerd: 19-03-01
Woonplaats: Zeven, DE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-03-01 18:37

De dekhengst heet Europ (van Euros uit Rewolta) en staat in Bunde (ongeveer 30km van de grens, en ligt het meest in de buurt van Winschoten). Hij staat ingeschreven bij het 'Zuechtverband fuer das Ost-Friesische und Alt Oldenburger Pferd.'
Op de site http://www.bauerpower.de kun je meer over de hengst, en het ras vinden.


mdev

Berichten: 354
Geregistreerd: 19-03-01
Woonplaats: Zeven, DE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-03-01 11:30

Hier is een foto van het paard dat ik reed, Geri. Het is jammer dat hij een dik been heeft (door een beschading aan een gewricht). Ze gaan proberen in Groningen er nog wat aan te doen, anders wordt het de slager. Maar er moet wat aan gedaan worden want nu doet 't 'm ook pijn als hij erop staat.
[img]../upload/231/Geri2.jpg[/img]

mdev

Berichten: 354
Geregistreerd: 19-03-01
Woonplaats: Zeven, DE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-03-01 11:52

De 'mission-statement' van het stamboek is om zowel een paard te maken dat ingezet kon worden in de landbouw als een paard dat elegant genoeg is voor de koets. Dus ze zijn eigenlijk 50/50 koets/werk -paard. Maar de fokkers (dat zijn er maar een paar), gebruiken ze bijna alleen maar voor de koets. Jaarlijks gaan we naar de landbouw 'expo' in Tarmstedt, en daar mennen we (ze, eigenlijk, mijn menbewijs is onderweg) dan, om het ras te promoten

mdev

Berichten: 354
Geregistreerd: 19-03-01
Woonplaats: Zeven, DE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-03-01 09:22

Gaaf! Inderdaad, hij staat bij Hertema, op de website staat ook dat hij de eigenaar is, maar dat is weer iemand anders. Europ zal er zeker bij geweest zijn want die plaatsen liggen misschien net iets minder dan 25km uit elkaar. Jullie horen zeker bij het IHW.
Maar leuk, misschien zie ik jullie wel in juni in Ihrhove op de veulen show, met m'n eigen veulen Pling

mdev

Berichten: 354
Geregistreerd: 19-03-01
Woonplaats: Zeven, DE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-03-01 19:12

Nee, de Oldenburger is niet hetzelfde ras als de Alt Oldenburger Ost-Fries. De Oldenburger is nog iets verder gefokt met Arabieren, en andere volbloeden. Dit ras is middelzwaar en is meer koetspaard als dressuur paard, waar de Oldenburger eigenlijk voor gefokt is.

Maar Yootha, binnekort post ik wel een paar fotos.

mdev

Berichten: 354
Geregistreerd: 19-03-01
Woonplaats: Zeven, DE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-03-01 19:04

Je moet bij zoeken, rechts boven in beeld, uploaden op zoeken, dan krijg je artikels hoe je dat moet doen.

mdev

Berichten: 354
Geregistreerd: 19-03-01
Woonplaats: Zeven, DE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-04-01 22:17

Ik weet het niet zeker maar volgens mij is Geri van Geranimo, dat heb ik 'm eens horen zeggen, z'n moeder weet ik helaas niet. Binnekort post ik even de foto's van ons veulen, we hebben foto's genomen maar ze moeten alleen nog ontwikkeld worden.
En waarschijnlijk zie je haar ook in levende lijven in augustus in Ihrhoven, dan denk ik iets donkerder. Want de reden dat de fokker (ook de eigenaar van het paard dat ik verzorg) haar verkocht had was omdat ze een vos was, maar als ze haar 'nest'vacht kwijt is nijgt ze volgens mij toch iets meer naar licht bruin, jammer voor hem dus *LOL* Er zijn ook al zes mensen voor haar geweest, maar ze is ontzettend lief.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: JeRekers, lletam, Plus_en_Min, tienus63 en 114 bezoekers