De mooiste boeken

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-01 17:56

Wat vinden jullie nou de mooiste boeken over paarden?

Persoonlijk vind ik Ruiters & Rechters van Ernest van Loon een absolute topper in de categorie rijkunst. Humor, goed leesbaar, begrijpelijk, misschien oud, maar absoluut niet gedateerd.

Dressuur, ruiter en paard in perfecte balans van Jennie Loriston-Clarke is een heel goed boek over dressuur, echt een aanrader om je theoretische basis wat uit te diepen.

Paardentaal van Henry Blake is ook leuk om te lezen als je je paard beter wilt begrijpen. Leest lekker makkelijk weg.

Paardebenen van Evert Offereins is ook een aanrader, om dingen in op te zoeken en ook gewoon heel informatief. (met foto's van dingen waarvan je hoopt dat jouw paard ze nooit krijgt!!!)

Anky, een leven met bonfire is ook leuk om te lezen, met erg mooie foto's.

Basisboek Dressuur van Tineke Bartels is ook zo'n nuttig boek.

En zo heb ik er nog veel meer in de kast staan, kan een aardige bibiliotheek beginnen! Wat vinden jullie nou goede/mooie/leuke etc. boeken? Van die boeken waar je steeds weer in terugkijkt omdat er van die nuttige dingen in staan, of omdat het zo leuk geschreven is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-01 18:07

Ik ben echt groots met het boek "das Dresuurpferd" van Harry Boldt. Alle oefeningen [van M tot Grand Prix] worden heel gedetailleerd uiteengezet aan de hand van foto's. Ook worden de ruiterhulpen heel gedetailleerd behandeld aan de hand van schematische tekeningen. Alles wordt uitgelegd vanuit de filisofie van de klassieke rijkunst.

Manon

Berichten: 5495
Geregistreerd: 25-06-01
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-01 19:36

Anky, een leven met Bonfire heb ik in februari gekocht en ik ben er nog steeds heel erg blij mee. Veel leuke info en mooie foto's.

Paardentaal heb ik toen ik 9 was gelezen, en ik vond toen dat het niet echt moeilijk was.

Bij onze bieb hebben ze niet zoveel naslagwerken over paarden en dan specifiek dressuur (wat ik erg jammer vind trouwens) dus ik kan niet alles lezen, heb ook geen geld om alles te kopen.

Alice

Berichten: 3136
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Doornenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-01 21:18

Hoeveel kost het boek Paardentaal van Henry Blake??

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-01 21:25

Ik heb geen idee wat het precies kost, valt geloof ik wel mee, er staan geen foto's in ofzo en die maken het vaak duur. Via http://www.vergelijk.nl of http://www.elcheapo.nl kun je uitzoeken waar je het het goedkoopste kunt kopen, via internet dan, kan soms wel een tientje schelen met de gewone boekhandel! Echt handig als je regelmatig boeken koopt. En als je het niet koopt weet je in ieder geval wel wat het kost!

Alice

Berichten: 3136
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Doornenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-01 21:33

Maakt niet veel uit, ik heb een boekebon, dat maakt het al makkelijker.

Nimber

Berichten: 26551
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-01 21:37

Ik ben maar halverwege gekomen in het boek paardentaal vond er niet zoveel aan moet ik eerlijk zeggen.
Tineke bartels met basisboek dressuur vind ik heel erg leuk.
De aspecten van dressuur door richard davidson is ook een aanrader.
Echte topper blijft Ruiters en rechters.
maar ik heb er zo onwijs veel die van anky heb ik trouwens ook leuk dat dagboek!

maaike_vdv

Berichten: 4128
Geregistreerd: 09-04-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-01 22:47

Tsja, er zijn meerdere boeken die ik erg goed vond.
Een boek dat ik erg mooi vindt, is "Het Brieschend Paard" van Rien Poortvliet. Het is niet heel erg informatief ofzo, maar er staan zulke PRACHTIGE tekeningen in. Kwijl

Marsje
Berichten: 8089
Geregistreerd: 09-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-01 22:49

Dat klopt. Dat boek ken ik ook.
Verder moet ik maar weer es lid worden van de bieb. Is een beetje verlopen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-01 22:56

Dressuur met Kyra is een goeie, geeft weer inspiratie. In het rechte spoor van Jos Pronk voor de theoriefanaten onder ons. Van groen tot GP van Claartje van Andel, voor het idee. Longeren met Lammert Haanstra.

Paardenbenen komt er bij mij niet in, want als ik daar in ga lezen slaap ik nooit meer een nacht.

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-01 23:11

Basis boek dressuur van tineke bartels en ruiters en rechters en de boeken van jennie loristone clarke zijn ook top..

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-01 23:14


Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-01 10:08

Uw paard natuurlijk gezond..... een groen boekje op A5 formaat, kost ngeveer 30,--....

ABSOLUTE aanrader vor iedereen die zelf een paard heeft of houdt. Er staat zo bijzonder veel uitleg in over vaak voorkomende kwaaltjes, ook zijn er tips hoe je een en ander kan voorkomen, verhelpen. Echt een duidelijk naslagwerk!

Gail

Berichten: 2349
Geregistreerd: 03-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-01 10:54

Dressuurboeken van Clarke en Tineke, Paardebenen en 'paardrijden door positief denken' oid (zie Divozagids) en military-boek van Mark Todd.
Ik ben dol op Engelse boeken en praktijkboeken (zoals paardebenen).

Dorien

Berichten: 1440
Geregistreerd: 27-04-01
Woonplaats: België 

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-01 14:55

Ik heb een hele hoop paardenboeken maar deze zijn diegene die ik het meeste gebruik:

* Luister naar uw paard van Lesley Bayley en Richard Maxwell. Dit boek geeft oplossingen voor probleempaarden, rijproblemen, opleren van jonge paarden, ...

* Dressuur - De belangrijkste aspecten van Richard Davidson.

* Dressuur - Ruiter en paard in perfecte balans van Jennie Loriston-Clarke.

* Zó leert u paardrijden van Horst Stern. Eigenlijk een belachelijk simpel boek maar zo simpel uitgelegd dat je het nog het makkelijkst begrijp en ook de basisdingen zijn er in uitgelegd zoals de hulpen voor stap, draf en galop en wat daar verkeerd kan gaan.

* De ruiterhulpen - Verbinding tussen paard en mens van Kerstin Diacount. Dit boekje gebruik ik nog het meest.

* Basisboek dressuur - Op stal bij Tineke Bartels. Dit boek leg ik nooit ver weg!

* Het tipboek voor paardenmensen van Christian Gohl. Moderne en ouderwetse tips ivm rijden, gezondheid, kreupelheid, ...

* Deltas Groot Paardenboek.

LUNA

Berichten: 599
Geregistreerd: 25-04-01
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-01 16:22

* Het Friesche Paard

Een ontzettend mooi en informatief boek over friezen, dezelfde boeken zijn ook verschenen over Tinkers en Ijslanders.

Eerder las ik altijd de boekjes van Bianca te Paard, geweldig vond ik dat toen!!

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-01 21:28