Helaas, helaas. Kevin gaat van het land.

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Helaas, helaas. Kevin gaat van het land.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-03 23:16

Het leek zo'n goed idee: in juli en augustus lekker het paard 24/7 op het land. Kon hij mooi paard zijn en zich in de groep vermaken en wij evengoed nog 2 tot 3 keer per week rijden. Leuke groep, paarden waar hij het goed mee kon vinden.

De eerste week ging nog wel goed (op wat lichamelijke verwondingen na), de tweede week trok zn buik in, de derde week kon je zn ribben zien. In de derde week zijn we begonnen met bijvoeren en vanaf week 4 voeren we echt serieus veel bij. Zijn nu 14 dagen heel veel aan het voeren (lees: opgebouwd van 1 kilo brok naar 3 kilo brok per dag). Dit zet echter niet aan Verdrietig . Hij valt niet verder af, maar hij ziet eruit.... .

Oorzaken:
- door warme weer wat schrale wei.
- Kevin heeft een merrie en is deze de hele dag aan het verdedigen (zij staat rustig te grazen terwijl hij de wacht houdt). Hij neemt niet de tijd voldoende te eten.
- Kevin heeft nog nooit eerder 24/7 op het land gestaan en blijkt dat door ervaring meeste paarden het eerste jaar wat invallen.
- Kevin is vrij gevoelig en nerveus. Niet met rijden en in de omgang maar meer met veranderingen. Bij hem uit zich dat in gewichtsverlies. Toen hij net bij ons stond was hij ook erg afgevallen, zuiver door de verandering van stal en omgeving.

Dit allemaal bij elkaar opgeteld heeft ervoor gezorgd dat we nu in 5 weken tijd een knokenhuis als paard hebben. In de maand augustus ga ik (behalve er grote hoeveelheden voer instoppen) hem vooral longeren en rustige strandritjes maken (liefhebbers om mee te gaan? Haha! ). In september kunnen we er dan weer vol tegen aan en oefenen voor de endurance Katwijk Haha!

Morgen maar even regelen met de stalbaas en de eigenaar van de wei. Dan kan hij dinsdag weer naar zn stalletje Ach gut .

Overigens gaan we het volgend jaar weer gewoon proberen. Wellicht zijn dan de omstandigheden iets anders (rijkere wei, Kev al wat dikker om te beginnen, went sneller, noem maar op Lachen ).

horseless
Berichten: 2398
Geregistreerd: 28-10-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 23:26

Balen joh, dat het bijvoeren niet geholpen heeft! Dan maar weer terug naar de manege... Ik kom wel weer een keer langs dan Tong uitsteken

Hopen dat het volgend jaar beter gaat
Geef Kevje maar een knuf van mij Ach gut

lies

Berichten: 9627
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 23:34

Apple schreef:
en rustige strandritjes maken (liefhebbers om mee te gaan? Haha! ).


Kom je me dan ophalen? Schijnheilig

Maar serieus, balen dat het niet gegaan is zoals je gehoopt had. Maar wellicht gaat het idd volgend jaar beter.
Eigen schuld, Kevin. Moet je maar niet zoveel achter de vrouwen aanjagen

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-03 23:42


Mayo

Berichten: 16796
Geregistreerd: 17-01-01
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-03 00:12

Balen joh dat hij zo mager is geworden! Ik hoop voor je dat hij snel weer helemaal opknapt.

Helaas is augustus voor mij geen optie voor een strandrit bij jou. Dan ga ik strandritten doen in Aruba Haha!

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-03 00:15

Strandritten in Aruba? Zozo Cool. Neem aan dat Kasje dan niet meegaat Haha!.

In het najaar ben je ook welkom hoor Lachen. Dan is Kevje naar alle waarschijnlijkheid wel weer op gewicht. In augustus goed voeren, veel longeren, goed opbouwen en elke dag een slobbertje met maismeel Tong uitsteken. Zo komt ie er wel Lachen.

Mayo

Berichten: 16796
Geregistreerd: 17-01-01
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-03 00:16

Ehm, nee, hij heeft het niet zo op vliegen *LOL*

Mooi! Dan kom ik in het najaar! Dan hoop ik paps zover te krijgen dat hij de combi wil rijden Haha! Want het is een eind in het zadel denk ik toch om bij jou te komen *LOL*

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-03 07:44

Tipje: koop een zak maismeel, halve schep per dag ff papje van maken en dat geven, werkt super! Zit verder niks in waar hij heet van wordt ofzo maar ze worden er wel wat dikker van.
Volgend jaar weidegang rustig opbouwen en niet van de ene op de andere dag erop scheelt ook al een hoop.

Succes met trainen voor katwijk, wij zijn al weer druk in training voor Holten/Leersum/Katwijk en Peelrand dus ik zie je daar wel tegen die tijd!
Viv

mrnino

Berichten: 995
Geregistreerd: 30-11-02
Woonplaats: Een plaatsjuh bij `t ijsselmeer ENKHUIZEN !

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-03 07:55

balen joh.... nou maar hopen dat hij volgend jaar de merries wat minder aantrekkenlijk vind.
enuh voor die strand rit hoe lang is het rijden Haha!?

Nimber

Berichten: 26552
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-03 08:42

Balen is dat zeg.
Die van mij worden van een kale wei nog hardstikke vet

sterkte en idd mais bij een boer kopen dat zet echt heel erg aan en je kunt er heel veel van voeren geloof dat 9 kilo mais gelijk is aan 1 of 1.5 kilo brok

carola

Berichten: 8687
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-03 09:17

Was die wei niet besmet met wormen toevallig? Stop een equist - wormenkuur in je paard, die ontwormen alles!

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-03 09:59

Vippie en Nimber: Maismeel gaan we ook zeker voeren Lachen. Hij reageert daar goed op (en belangrijker, hij lust het tenminste Tong uitsteken). Dat wordt dus elke dag een fijn slobbertje van zemelen met maismeel.

Carola: hij is ontwormd (alles trouwens) voordat ze de wei opgingen. Ik heb al wel zo'n enorme sterke kuur in huis gehaald (is dat die equest?). Ben even de naam kwijt, maar die is ongeveer dubbel zo duur als andere kuren Lachen. Die geef ik hem vlak voordat hij uit het land gaat.

Mrnino: vanuit enkhuizen tot katwijk zal het een uur rijden zijn met de auto, met trailer zal daar dus wel een half uurtje bij komen.

Kendra

Berichten: 8730
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-03 10:16

Och, gojje, had jij toen ook dat topic waarin je alles zo grondig aan het voorbereiden was? Sneu meid!
Denk je dat je 't beste voor je paard doet! Maar ja, sommige paarden kunnen nu eenmaal enorm slecht wennen in een andere omgeving, ik heb er ook zo een. Misschien een maatje van stal mee volgend jaar?

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-03 10:27

Maatje van stal mee zal niet lukken (dat is nu nl al het geval). Ze staan met zn tienen op het land en 8 daarvan komen van dezelfde stal. In principe kende hij dus bijna alle paarden al.
Volgend jaar valt er misschien wat meer regen of komt Kev wat sneller tot rust (hoop ik).

manic

Berichten: 6987
Geregistreerd: 09-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-03 10:30

Mischien voor volgend jaar een optie om een kleiner stukje land af te zetten en hem mischien met maar een ander paardje te zetten? Dan loopt hij mischien iets minder te jagen...