Milena kan niet meer lopen......

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-01 18:54

Omdat we gisteren natuurlijk ineens helemaal niet meer naar de paarden mochten, heeft Milena voor het eerst sinds ik haar heb een dag stil gestaan.
Dus vandaag na twaalven meteen naar haar toe, eerst even de stal gemest, en daarna wilde ik haar gaan poetsen en rijden. Maar toen ze de box uitkwam waarin ik haar gezet had om haar eigen hokje te mesten, was ze zo dol dat ze gevallen is, op de drempel van ongeveer 25 cm hoog. Flink trappen natuurlijk, dus dat maakte het alleen nog maar erger.

Ze heeft een flink gat in haar knie, en is kreupel op vier pootjes. Ook mag ik niet aan haar schouder komen.
Ik heb haar meteen meegenomen naar de spuitplaats, waar ik bijna anderhalf uur heb zitten koelen voor de dierenarts eens kwam. Hij wilde nl. niet komen voor we laarzen, een overal en ontsmettingsmiddel hadden geregeld. Dit hadden ze op de boerderij nog niet, omdat we alleen maar paarden hebben.

Afijn, de VA heeft er vier krammetjes ingeschoten, antibiotica in de bloedbaan gespoten en een pijnstiller direct in het bloed. Maar na dus anderhalf uur op de spuit te hebben gestaan, kon ze nog nauwelijks naar haar eigen stal lopen.

Nu moet ik haar drie keer per dag aan de hand afstappen, maar ik krijg haar met geen mogelijkheid haar box uit; ze wil echt niet lopen.....
Ik heb haar dus maar laten staan, want ik wil er niet met de zweep op meppen; het heeft me bijna een jaar geduurd voor ze me op haar rug vertrouwde met een zweepje in m'n hand, ik vermoed dat ze vroeger flink klappen heeft gehad.

Zometeen ga ik weer naar haar toe, kijken of ze dan uit haar box wil. Als het dan weer niet gaat, denk ik dat ik een paar streepjes Quadrisol erbij ga geven tegen de pijn. Ik kan haar toch niet zo laten staan?????

Ik laat jullie morgen wel weer weten hoe het met haar gaat; ben vooralsnog doodsbenauwd dat er meer aan de hand is dan wat kneuzinkjes alleen......

Sonja.


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-01 19:23

Tja, ze zal nu wel niet echt anders willen denk ik, dan rust.
Ze krijgt nu ook helemaal geen krachtvoer meer, alleen nog stro, kuilgras en wortels.

De pest is alleen dat mensen het zo snel zielig vinden als een paard geen biks krijgt. Onze stalhoudster had dat dus ook met het voeren vanavond, en wilde haar maar liefst een kwart schep "voor de lekker" geven. Maar dat is voor Milena al een normale portie waar ze volop op kan werken!
Dus ik heb nu een heel streng briefje op haar hok gespijkerd, met de mededeling dat het veel zieliger voor haar is als ze ook nog eens hoefbevangen wordt.

Nou, Dick gaat zometeen naar z'n ouders om iets op de computer te installeren ofzo, dus dan ga ik nog maar even naar Mileentje toe. Ik denk niet dat ik wat voor haar kan doen, maar dan ben ik er tenminste maar.....

Grtz.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-01 19:49

Citaat:
Op 2001-03-24 19:42, schreef Karin:
En inderdaad, een beetje oppassen met voeren kan geen kwaad. Dat ze daar op die stal niet uit zichzelf rekening mee houden zeg!


Tja, die grote springknollen vreten minstens 5 kilo sportbrok op een dag joh, die lui hadden nog nooit een Fjord van dichtbij gezien! Stonden ook stomverbaasd dat zo'n beest ook kan springen; die bakkesen vielen open!
Van hun paarden trouwens ook, die werden in het begin helemaal leip als ik met Milena in de bak kwam, dat hadden ze echt nog nooit gezien. Gaaf joh, gigantische hengsten van 1.80 die doodsbang waren voor een pony van nog geen 1.40 meter!

Grtz!


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-01 20:48

Hoi, ik ben net geweest en mevrouwtje vond het wel gezellig dat ik er weer was. Leo is nu boos op me, omdat ik niet meteen even naar hem toe kwam.
Maar Milena verzet nog geen poot; doet veel te zeer. Ik mocht ook niet direct aan haar rechtervoorbeen komen, maar toen ik even rustig bij haar had gezeten mocht ik het aanraken. Het is niet extreem dik, alleen net boven de wond een beetje. Verder is het been ietsje warm, maar ze heeft geen koorts gekregen oid.

Enne, Gillian, ze heeft natuurlijk wel meteen een pijnstiller gekregen van de dierenarts, die heeft hij direct in de bloedbaan gespoten. Maar dat hele lijf heeft zo'n enorme opdonder gehad dat ze toch flink pijn heeft.
Ze wil echt niet lopen, maar ik zag dat ze het rechtervoorbeen wel een beetje belastte om anders te gaan staan.

Ik heb me voor dit moment even bedacht qua extra pijnstiller (Quadrisol, heb ik altijd een tube van in huis) omdat ik bang ben dat ze dan gaat liggen vannacht. Ik denk nl. dat ze dan niet meer op kan staan.

Dus hoe wreed het ook klinkt, ik heb nu liever dat ze pijn heeft, waardoor ze niet de beweging zal gaan maken om te gaan liggen, dan dat ze zometeen gaat liggen (waarbij ook de wond in het stro ligt, want hij is niet afgedekt) en niet meer overeind kan komen.

Afijn, ik heb haar nog een plukkie kuilgras voor haar neus gelegd en een paar wortels en nog even lekker geknuffeld (daar is ze altijd voor in de stemming, die Mylittlepony) en nu staat ze daar..... Gatver, ik doe natuurlijk geen oog dicht vannacht.
Nou ja, morgenochtend ga ik meteen weer naar haar toe, en als ze dan nog zoveel pijn heeft (denk het wel, de tweede en derde dag zijn altijd het ergste) dan geef ik haar morgenochtend op haar lege maag meteen 8 strepen Quadrisol, zodat ze later op de ochtend kan stappen. Daarna geef ik dan denk ik maar elke 12 uur 4 strepen, net zo lang als ze dat nodig heeft om te kunnen bewegen.

Bedankt voor het meeleven allemaal.
Sonja.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-01 21:27

Maar het is vanmiddag pas gebeurd, dus de pijnstiller die ze van de VA gehad heeft, zou tot morgen moeten werken.
Overigens vind ik het niet zo erg als een paard met een beenblessure pijn heeft (zolang het maar draaglijk is natuurlijk) omdat er bij normale beweging anders een veel te grote kans op (verdere) beschadiging komt.
Juist daarom geef ik haar nu niets ter ondersteuning erbij; ben veel te bang dat ze dan gewoon gaat liggen en niet meer overeind kan komen....

Vroeger kreeg je bij zulke gevallen ook nog van die zakjes met vochtafdrijvers voor door het voer, maar dat doen ze ook niet meer, hoorde ik vanmiddag van de VA. Dat spul dat ze vroeger gebruikten, is uit de handel en tegenwoordig spuiten ze alleen nog maar direct in de bloedbaan of spier.

Nou ja, ik heb het volste vertrouwen in m'n dierenkliniek; zij hebben er verstand van en ikke niet en ik weet dat ik een vreselijk overbezorgde kloek ben als het over m'n eigen paardje gaat.
Dus als ik denk dat het morgen niet goed is, dan bel ik gewoon weer. En als ik de opinie van de VA die dan dienst heeft van onze kliniek niet zou vertrouwen, dan zou ik direct ook de kliniek in Bodegraven (Hofland, hele bekende) bellen. Niks goed genoeg voor mijn meissie....

Maar ik vind het wel heel lief van je dat je zo bezorgd bent om Mileentje hoor Gillian!
Thanks!
Sonja.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-01 21:36

Nog effe: als ze gewoon op stal staat, heeft ze haar oortjes naar voren, alle belangstelling voor wat er verder op stal gebeurt en vooral veel belangstelling voor eten. Dus als ze op rust staat, heeft ze niet te veel pijn.
Ik houd haar goed in de gaten (ze is niet voor niets het 1 na liefst dat ik heb...)

Grtz, Sonja


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Angie91, Condor, Goldwynn, kiko, kimmetje26, Lottehorse27, Macs, MairiMacBran, Pellelilly, Yavanna en 40 bezoekers