Ik heb een weesje erbij

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mirte

Berichten: 2107
Geregistreerd: 18-05-01
Woonplaats: bollendorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-01 21:47

Echt heel sneu, breng net de paardjes terug naar de wei, hoor ik een heel zielig gepiep. Ergens in de goot zag ik een klein geel bolletje. Was het dus een net-uit-het-ei-babykuikentje, zo lief! Lovers Alleen dus een beetje rot voor het beestje, geen mams meer. Dus ik een uur zoeken naar mams, maar niet te vinden. Aangezien ik wekelijks zielige diertjes mee naar huis neem, kon deze er ook wel bij. Nu zit die dus in een doos met een warme kruik en lamp, maar het gaat niet goed. Soms piept die even, om vervolgens weer tijden stil te zijn. Het lukt me niet om hem nat brood te geven, dus moet die het doen met druppeltjes water. Ik heb zo met hem (of haar) te doen, ik hoop dat die het red, alhoewel het er niet naar uit ziet. Ik kijk nu naar hem en zie het donkeroranje plukje veren op z'n bolletje. Agossie...Hebben jullie dat nou ook, dat je bijv. een beessie vindt en er gelijk gek op bent?? Daarom neem ik ook liever niet teveel beesjes mee naar huis, ik ben er gelijk Lovers op, en als ze dan dood gaan... Nou ja, ik hou jullie op de hoogte van de vorderingen van mijn 'chick'. Als die het red maak ik van hem een boktmascotte, ook al is het geen paard. Is toch het minste wat ik kan doen voor zo'n klein vechtertje!

Nonnie
Berichten: 2066
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Delden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-01 22:23

Ik heb ook een keer een eendje gevonden! Waase lief, alleen ook nog zo jong! We hebben hem naar de opvang gebracht, hij was nog zo jong dat ie zelfs nog onder een warmtelamp moest! Dus als ik jou was, bracht ik heb daar naar toe! Zit er vast wel eentje bij je oin de buurt, en anders ff de dierenambulance bellen! Anders redden ze het niet helaas Huilen

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-01 22:38

Even een ei koken en geprakt aan het diertje geven.Dit krijgen de kuikentjes de eerste dagen ook bij ons.

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-01 22:55

Ben dus niet de enige die altijd aankomt met vondelingetjes..... Er is nu een poesje en vorig jaar een duinkonijn die onze hond te grazen had genomen....

Met kleine eendjes geen ervaring, wel met kuikens, maar die hebben dan nog een mama.

Caballo

Berichten: 1160
Geregistreerd: 17-04-01
Woonplaats: Texas, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-01 05:08

Ik ben ook zo'n figuur dat alles mee naar huis neemt Haha! Alleen manlief is er nooit zo blij mee. Maar vaak als ik een zielig beestje vind, dan denk ik, ik neem hem niet mee. En vervolgens komt mijn man dan met weer een beest aandraven *LOL*
Kleine eendjes en kuikentjes kunnen in principe zonder moeder. Daar bedoel ik dus mee dat ze niet van moedermelk afhankelijk zijn ofzo. Als je zorgt dat ie een warme lamp heeft en je geeft hem wat gekookt ei of brinta moet ie het op zich wel kunnen redden. De reden dat ie misschien niet wil eten en alleen maar ligt te liggen is misschien dat ie moe is van het piepen. Misschien dat je iemand kent die een kuikentje heeft die die kan missen? Hebben ze in ieder geval elkaar. En heimwee kan soms ook fataal zijn voor die kleintjes. Ik wens die kleine en jou heel veel sterkte en hou ons op de hoogte hoe het met hem gaat....
groetjes.

Mirte

Berichten: 2107
Geregistreerd: 18-05-01
Woonplaats: bollendorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-01 08:51

Even een chick-update: Het gaat nu best goed! Vanochten om half zes ging ik even naar beneden enm hoorde ik hem piepen. Ik helemaal happy, het leeft!!! Inmiddels probeerde die ook brood op te pikken, maar die techniek heeft die nog niet echt door. Ondertussen probeer ik dus brood in z'n snaveltje te proppen. Krijgt die tenminste iets binnen. Hoe graag ik hem ook zou willen houden, ik ga vanmiddag toch maar weer op zoek naar z'n moeder. Hij hoort immers bij een kippenfamilie. Mocht ik moeder nou niet vinden, dan moet ik (o wat jammer *LOL* ) hem toch houden. Tot dat die groter is dan, daarna mag die lekker scharrelkippen.

Yootha

Berichten: 6524
Geregistreerd: 22-03-01
Woonplaats: Emmer-Compascuum, Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-01 09:34

[quote]

Kleine eendjes en kuikentjes kunnen in principe zonder moeder. Daar bedoel ik dus mee dat ze niet van moedermelk afhankelijk zijn ofzo. Als je zorgt dat ie een warme lamp heeft en je geeft hem wat gekookt ei of brinta moet ie het op zich wel kunnen redden.

Klopt helemaal. Wij hebben ook altijd kuikens uit een broedmachine en je moet gewoon zorgen voor een bak en water. Als je ze dan de eerste dagen ei geeft en dan overschakelt op Galles. Dat is kippenvoer voor kuikens, hun je wel bij de voerboer krijgen,.

Corona

Berichten: 781
Geregistreerd: 01-08-01
Woonplaats: Vianen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-01 13:26

ik ben ook al zo´n typje.
twee jaar geleden hadden we op de boerderij waar ik paardrijd 4 leplammetjes. daarvan was er eentje heel dik en die dronk alle melk en die andere kregen niets. twee gingen er dood en toen heb ik belsoten de derde te ontvoeren.
we hebben hem 4 weken thuis gehad, in de huiskamer en toen heb ik hem bij kennissen gebracht die ook schapen hebben.
nu heeft ie inmiddels zelf ook twee lammetjes gehad.
ze heette trouwens Foppe (naar haar fles met fopspeen)

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-01 13:59

aah wat sneu.. mamzie kwijt...
Ik neem ook altijd alle zielige beessies mee!
hopelijk red chickie het!

Alice

Berichten: 3136
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Doornenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-01 14:04

Kuikens doen hun moeder altijd na: Tik anders met je vinger op het voer. misschien 'eet hij dan mee'

Mirte

Berichten: 2107
Geregistreerd: 18-05-01
Woonplaats: bollendorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-01 16:24

Wat leuk om te horen dat jullie ook van die 'zielige beestjes' meenemen. Dacht altijd dat ik één van de weinige gekken was. Ik heb wekelijks beestjes in huis, maar ik kan ze gewoon niet laten liggen.
Inmiddels is mijn kuiken weer bij z'n mams. Ik heb haar gevonden en dus het kuiken erbij gezet. Hij stormde gelijk naar z'n moeder. Ik helemaal blij!! Altijd leuk zulke momenten.

#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-01 18:39

Citaat:
Op 2001-09-06 08:51, schreef Mirte:
Even een chick-update: Het gaat nu best goed! Vanochten om half zes ging ik even naar beneden enm hoorde ik hem piepen. Ik helemaal happy, het leeft!!! Inmiddels probeerde die ook brood op te pikken, maar die techniek heeft die nog niet echt door. Ondertussen probeer ik dus brood in z'n snaveltje te proppen. Krijgt die tenminste iets binnen. Hoe graag ik hem ook zou willen houden, ik ga vanmiddag toch maar weer op zoek naar z'n moeder. Hij hoort immers bij een kippenfamilie. Mocht ik moeder nou niet vinden, dan moet ik (o wat jammer *LOL* ) hem toch houden. Tot dat die groter is dan, daarna mag die lekker scharrelkippen.


Wat lief Haha! ik wil alleen 1 klein opmerkinkje maken. Als een kuikentje eenmaal in mensenhanden is geweest ruikt hij/zij anders dan het nest. Dan wordt hij 9 van de 10 x afgestoten door de moeder, omdat dat volgens haar haar kuiken niet is. Wij hebben ook eens op een koude middag in de zomer (logica) kuikentjes gezocht. Toen hadden we een kuiken gevonden die door kinderen was opgepakt ( we zagen ze het kuiken oppakken) toen zette ze het terug bij de moeder en toen werd hij afgestoten. Heel zielig. Hij was half opgegeten door zijn moeder, en samen met een ander kuiken hebben we hem naar een opvang gebracht. Hij heeft het niet overleeft, maar die andere wel. Lachen

Groetjes Ymke