vlak voor mn les stortte Quentin in!!!heel eng!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

vlak voor mn les stortte Quentin in!!!heel eng!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-03 17:56

Zals iedere donderdag had ik om 15.00 priveles bij mn instructeur op stal, dus om 14.30 bracht mn vader me daar naar toe en ik zet Quentin op de wasplaats en poets hem en doe zn zadel alvast op

toen deed ik nog peesbeschermers om en zelf mn sporen om en ff mn spullen opruimen, ineens hoor in Quentin kreunen en ik zie hem hangen, dus ik zei nog van he doe ff normaal(hij heeft een enkele keer de neiging om te gaan hangen als ie bv iets engs ofzo hoort)
en ik heb het nog maar amper gezegd of hij zakt door zn voorbenen, blijft heel ff op zn knieën zitten en laat zich dan met een harde kreun op zn rechter zij vallen!
ogen helemaal weggedraaid en hij bewoog niet meer! dus ik geprobeerd hem overeind te krijgen, nix hielp er kwam totaal geen reactie als ik iets deed, zelfs niet toen ik hem wat tikken gaf om hem overeind te krijgen hij was echt helemaal 'out'

toen riep ik mn instructeur(die stond in de buitenbak vlakbij les te geven, toevallig aan degene die Quentin altijd heeft gereden voor ik hem kocht) en die kwamen er aan, en toen voordat hun er waren stond Q moeizaam op, ik wilde zn zadel afhalen en hem ff wat kalmeren, zakt ie door alle 4 zn benen en valt naar me toen en was weer helemaal out!
maar hij hing dus nog vast aan die rubbers waarmee hij vaststond, dus instructeur die voorzichtig losgemaakt, anders schieten die nml kei hard terug

en met veel moeite zadel eraf kunnen halen(zadel aan 2 kanten kapotgeschaafd en mn dekje ook, peesbeschemrers kapot maar ja dat zijn alleen maar materiele dingen)
en toen met veel moeite kregen we Quentin zover dat ie opstond, en toen deed hij alsof er nix was gebeurd!

ff los laten lopen in de bak, maar ik mocht er van mn instructeur niet op, want als hij dus instort met mij erop lig is er heel beroerd onder, zeker omdat hij dus zelf echt niet op wilde/kon staan

dus toen zei hij dat we wel zouden longeren(moet ik toch al veel ivm zn rug, hij heeft ook fysio maar dat gaat dus de goede kant op, maar nu dit dus weer)

dus zadel op, hoofdstel om(en mn nieuwe bit getest, een Metalab Bit, zo'n Robart Pinchelss Bit, een dubbel gebroken bustrens met plat tussenstukje wat ronddraait)
en aan de dubbele longe laten lopen, hij deed het echt super!

niet te lang laten werken, en toen hem helemaal afgespoten, hij was helemaal vies en geschaafd, dus alle 4 zn kogels zijn open, zn knieën aan voor&zijkant en zn spronggewrichten aan zijkanten&achterkanten

maar gelukkig geen echte erge verwondingen

maar het enge is, hoe kwam het?! het leek of hij buiten bewust zijn was, en t had ook wel wat weg van een epilepsie aanval zoals mn buurmeisje weleens had

hij heeft het vorig jaar ook 2x een klein beetje gedaan, maar dat was zodra ik de singel vastmaakte(in het 4e of 5e gaatje, normaal met rijden zit ie in de 8e) dan zet hij zn buik uit, en ik maak de singel vast, en dan zakte hij door zn voorbenen, meteen zodra de singel vastzat, en nu stond hij al meer dan 5 minuten relaxed met zn zadel op!
en die keren zakte ie alleen door zn voorbenen of plaatste ze ver naar voren, nu gooie hij zich echt op zn zij, alsof ie een soort aanval had

je zou bijna aan een hersenbloeding oid gaan denken, heb dat een keer bij een mens gezien, maar ja dan kan er niet een kwartier later helemaal nix meer aan de hand zijn.

maar het leek alsof er iets even afgekneld werd, en hij daar door door zn benen zakte en buiten bewustzijn was
zn ogen waren helemaal weggedraaid, en hij reageerde echt totaal nergens op.

zie er tegenop om er mee te gaan rijden, wat als het nog een keer gebeurd?of als ik erop zit?

maar ik heb dus afgesproken dat ik komende week een paar keer longeer, zowel met touwtjes als 1 of 2 keer met zadel op en dan aan de dubbele longe, en dan volgende week weer naar les, daar eerst even met zadel op longeren, en als hij normaal blijft ga ik er dan weer op.

maar het zit me echt niet lekker. Morgen bel ik mn DA en vraag ik wat het zou kunnen zijn, maar je merkt nu dus helemaal nix meer aan hem!als je het niet weet, dan zou je niet zeggen dat er wat is gebeurd, behalve dan dat ie vol met schaafwonden zit, maar da geneest wel weer.

arm paardje Ach gut kon hij maar zeggen wat er aan de hand is, da kon ik er iets aan doen!

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 18:04

sodemieter. als het nou een wond is of iets anders tastbaar dan maakt dat het makkelijker. maar dit...

veel sterkte en hou me op de hoogte.

meisje

Berichten: 919
Geregistreerd: 10-02-02
Woonplaats: ijmuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 18:11

Bah joh Wat zal je geschrokken, zijn lijkt me echt schrikken als je zoiets meemaakt
Hoop dat de veearts erachter kan komen wat het is
sterkte met je paardje

Katingka
Berichten: 190
Geregistreerd: 04-08-02
Woonplaats: Voorhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 18:14

goohhh hee, dan schrik je je ook helemaal........

Hoop dat jullie snel kunnen ontdekken wat de oorzaak is, zodat het verholpen kan worden... geluk bij een ongeluk dat je op de wasplaatst stond en dat het niet onderweg in de trailer is gebeurd of tijden het rijden...
Ik kan me voorstellen dat je je niet lekker voelt bij deze situatie.. Ach gut

heel veel sterkte,

gr Danielle.

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 18:22

Jeetje joh, kan me voorstellen dat je je helemaal kapot schrikt. Ik zou idd ook even de dierenarts bellen wat het geweest zou kunnen zijn..
Sterkte hoor...

chanickyo

Berichten: 2050
Geregistreerd: 11-02-02
Woonplaats: Auckland, NZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 18:23

Wat erg zeg, hopenlijk is het niet iets heel ernstig en kan je Dierenarts zeggen wat het kan zijn. Gelukkig dat je nog niet reed of zoals eerder gezegt niet onderweg was. Hou ons op de hoogte he!!!

Emeraldo
Berichten: 3024
Geregistreerd: 16-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 18:25

Ik hoop ook dat ze er snel achterkomen wat het is...

Veel sterkte!

Miep

Berichten: 1707
Geregistreerd: 13-03-03
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 18:26

ah meid wat zou je zijn geschrokken!
Ik hoop dat je DA een veklaring kan vinden voor dit enge 'gedrag'

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 18:26

Gatver
zoeits doen echt niet zomaar dus idd de Da bellen.
En maar zien wat die zegt, maar ik zou er iig zeker niet opstappen de komende dagen.

Karamell

Berichten: 1299
Geregistreerd: 17-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 18:29

mij klinkt 't inderdaad als epilepsie..maar brrr, wat een nachtmerrie ...
hoe ons idd aub op de hoogte...
en sterkte aan jullie alle twee

Karina

Berichten: 1438
Geregistreerd: 31-08-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 18:32

Ik heb er ook ooit een gehad die dat deed. Ziet er inderdaad heel eng uit. Die deed het soms zelfs pas nadat ie al naar de bak gewandeld was met zadel op, vlak voor of tijdens opstappen, maar ook wel eens gewoon in de gang inderdaad. Je weet niet wat je ziet, bedenkt de meest vreselijke scenario's, maar *meestal*( en dat hoop ik voor je) is het toch 'gewoon' een uiting van singeldwang, of zadeldwang zoals anderen het noemen.
Mijn probleem was opgelost met een singel met elastiek.
Ook al stond ie al 5 minuten met het zadel op, het kan echt toch singeldwang zijn. Er komt altijd een moment dat ie eens diep ademhaalt of zich spant, en dan gebeurt het. Kan dagen of weken wel goed gaan, en dan toch weer gebeuren.

Pas al hij dit eens gaat doen ZONDER dat er een zadel of singel opligt, zou ik me echt zorgen gaan maken.

Destinietje

Berichten: 4197
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: Bij Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 18:37

Je had t me net ook al verteld, maar nogmaals succes ermee! T zit echt niet mee, eerst desje met spat enzo, dan Quentin met zijn gedrag, dan zijn rug, dan dit weer:( Nou, hopen dat je het hierna toch gehad hebt, want zo is er geen lol aan!

Jessie88
Berichten: 3312
Geregistreerd: 15-02-03
Woonplaats: IJsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 18:47

Jee, wat een vreselijk eng verhaal! Ik vind het echt zielig voor hem... ik ben wel benieuwd wat de DA er van zegt... Hopelijk is het niet heel ernstig, poehpoeh... Scheve mond

Idra

Berichten: 6129
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Kortenaken (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 19:10

Wat een enge ervaring zeg... Ik zou ook maar eens de DA bellen... Brrr...

_Tanja_

Berichten: 5860
Geregistreerd: 21-12-02
Woonplaats: tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 19:14

jeetje wat er zeg ... vooral nu is het eng want k hoor vooral de laatste tijd dat veel paarden instorten en dan dood zijn ... hopen dat het niet nog een keer gebeurd en dat het niks ernstig is

bonney4evver

Berichten: 7463
Geregistreerd: 23-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 19:26

zoo wat een eng verhaal joh! gadverdamme lijkt me echt vreselijk.. veel sterkte met je paardje!

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 19:27

wat erg zeg, mss dat je er wat over vindt op het internet? het kan zoveel zijn!
nou: hopelijk was het iets eenmaligs en geneest ie snel aan z'n benen!!!

sterkte, he!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 19:36

Heel eng zeg. Ik zou me helemaal lam schrikken. Ik hoop dat de DA een idee heeft wat het kan zijn geweest. Wij hadden trouwens vroeger een arabier die als het druk was op stal en je haar in de gang stond te poetsen ook flauw viel. En ik heb wel eens gehoord van een paard met ernsitige singeldrang die flauw viel tijdens het aansingelen.

Mikkie

Berichten: 3964
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 19:36

Ikes dat klinkt echt eng. het klinkt idd als een "menselijke" epilepsieaanval.
Hou je ons op de hoogte????

SheMellon

Berichten: 2948
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 20:01

Het klinkt mij in de oren als flauw vallen.
Je zegt zelf dat hij het deed met aansingelen vorig jaar.
Zou het kunnen dat met het aansingel hij even te weinig zuurstof kreeg en daarom ''duizelig'' werdt ?
Was het warm vandaag bij jou ?Kan hij even zuurstof te kort gekregen hebben?

Als het epilepsie zou zijn moet je dat kunnen zien aan de ogen (draaien) en dat kan je merken aan de kaken (knarsen).

Heel veel succes!!

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 20:04

Wat eng zeg... Razin is ook een keer 'out' geweest, je weet niet wat je ziet op zo'n moment. Ik zou hem iig goed laten onderzoeken als ik jou was. Veel sterkte!

KellyenXena

Berichten: 3615
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 20:15

Jee wat vreemd zeg...
Maar snel de DA bellen ja..
Succes hoor!

Groetjes

Fitzroy

Berichten: 25105
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 20:45

Renske, zou Quentin niet iets in zijn hoofd kunnen hebben? Samen met jouw stakingsverhalen en dat hij zich soms zo maar laat vallen, schiet dat zo als eerste door mijn hoofd.

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 20:50

Brr, wat een naar verhaal zeg.

Hopelijk kan de dierenarts wat vinden Verward

Zonnetje81
Berichten: 18674
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 21:12

Hm dat jij zo "koel" kan blijven. Ik had al 100x mijn DA gebeld! Renske meisje..............ik denk echt dat jou paard iets mankeert hoor!!! Al moeten ze hem 100x binnenste buiten halen.

Zou hij niet iets in zijn hersenen hebben?? Een tumor die drukt? Hij MOET Iets hebben, dat staken dat rare met zijn benen nu dit..............ik zou het wel weten al moet je ermee naar duitsland!

(als je ouders het willen betalen en meewerken natuurlijk maar dit kan zo niet langer imo)