De onwetenheid van sommige mensen

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kyan01

Berichten: 5404
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Den Haag

De onwetenheid van sommige mensen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-03 17:55

Wat mij vaak opvalt is dat mensen een paard kopen, zadel hoofdstel en klaar denken ze dan. Maar uiteraard komt daar meer bij kijken. Sommige kopen het zadel en hoofdstel al voor dat ze het paard hebben gekocht. Gooien zadel erop, hup hoofdstel in en rijden Scheve mond Maar wat die mensen dan niet weten is dat het ook moet passen Ze rijden een tijdje zo rond, en merken dan dat hun paard raar reageert, tuurlijk door een niet passend zadel, bit wat niet lekker in de mond zit. Vele hebben gelukkig hulp en kunnen dan bepaalde dingen aan bijvoorbeeld stalgenootjes vragen. Maar je hebt koppige mensen die gewoon doorhobbelen en doen alsof hun neus bloed, weigeren dan om advies van anderen aan te nemen want hun weten het beter. Het paard wordt na een verloop van tijd steeds vervelender en vervelender en wordt steeds meer en harder geslagen door de eigenaar waardoor paard steeds meer een eigen wil krijgt en ook steeds meer afschuw naar baasje.
Of paarden die last van stijve spieren hebben, bijvoorbeeld rug en dan niet warm stappen maar gelijk aan de pasoa of bijzet gooien......dat is goed OK dan! zeggen ze dan. Uberhaupt is warmstappen niet nodig want als ze in het land staan rennen ze ook zonder warmlopen Verward Poetsen waar is dat voor nodig....hij is toch niet vies. En zo nog genoeg dingen om op te noemen.

Ik heb dit dus vaak genoeg meegemaakt, en vaak zijn het wel mensen die advies aan willen nemen maar goed. Als die mensen nou eerst eens beginnen met manege rijden, of een verzorgpaard nemen om die ervaring op te doen weten ze ook waar ze aan beginnen en waar ze goed aan doen.
Natuurlijk weet je niet alles als je je eerste paard krijgt of koopt maar de basis vindt ik wel belangerijk. Een beetje redelijk kunnen rijden en weten wanneer een zadel wel of niet goed past zou toch wel handig zijn Haha! En de rest is altijd te leren.

Wie ziet dit ook wel vaker gebeuren en hoe handel je dan? Geef je advies of laat je die mensen maar wat aankl* ten? Ik ben een erge bemoeial en geef altijd mn advieselijke mening Knipoog in de hoop op verbetering.

KellyenXena

Berichten: 3615
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-03 18:24

Houdt er over op..Dit heb ik dagelijks zien gebeuren...
Ik bemoeide me er niet meer mee,tenzij ze weer eens bij mij kwamen klagen..Dan kregen ze mijn onverzoutte mening en wat ze ermee deden,hun zaak..
Hier ga ik mijn energie niet meer aan verspillen..Echt niet..Dat is de moeite gewoon niet..

Groetjes!

Ode

Berichten: 1537
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: velsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-03 19:41

Nou om heel eerlijk te zijn............ik kom me zelf erg tegen sinds ik een eigen paard heb.
Ik dacht het altijd wel te weten maar nu ik er echt tegen aan loop twijfel ik wel vaak.
Een eigen paard is toch anders dan een verzorg paard vind ik, en ik ben er echt achter gekomen dat ik nog lang niet alles weet!!
Vandaar dat ik nu hier zit en van jullie een hoop wil leren.
Want om nou steeds op de manege alles te vragen ,daar worden ze volgens mij ook wel een ziek van.

Jullie toch niet he Lachen

Groetjes Diana

Chantal173

Berichten: 1112
Geregistreerd: 29-06-02
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-03 20:04

Fem,ook al is het moeilijk laat ze maar aanmodderen.Ze gooien die goedbedoelde adviezen toch in de wind.Heel jammer voor het paard,maar daar komen ze later zelf wel achter.
Hoe vaak heb ik wel niet gezegd dat het zadel niet goed op het paard lag en tijd was op het op te laten vullen of een andere aan te schaffen?Te vaak!Allemaal verspilde energie en die haal ik nu ruimschoots in Knipoog
Hoe is het nou eigenlijk met Guus?

KellyenXena

Berichten: 3615
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-03 20:05

Hey tuurlijk,maar jij staat toch ook open voor advies?? Dat is juist goed..Ik denk niet dat iemand ooit is uitgeleerd...Waar ik op doelde in mijn antwoord was meer mensen,die een keer op een kermispaard gehobbeld hebben..En er gelijk zelf een hebben gekocht..Met als gevolg dat ze dat dier niet naar behoren rijden en verzorgen en zo dat dat paard vervelend gaat doen..
Die eigenaren gaan nog gekker doen..Etc etc etc ....

(antwoord op het 3e berichtje

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-03 20:09

Citaat:
Geef je advies of laat je die mensen maar wat aankl* ten


Ik merk het bijna dagelijks.
tegenwoordig zeg ik er netjes wat van , geef dus mijn mening maar wel op een normale manier.
Maar een 2e keer doe ik dat dus niet meer, dan sluit ik me af.
Klinkt hard maar je kan je niet overal druk om maken.

Vanmiddag heb ik weer een stel gewaarschuwd om vreselijk gevaarlijk gedrag:

Paard net 3 jaar, opgezadelt in de stal(gang is 2 meter breed), kind erop en zo naar buiten.
Kind moest wel even bukken bij de deur!!!!!.
$%^& man als dat paard geschrokken was....... Lips are sealed

En het is niet de eerste keer dat ze zo gevaarlijk doen. Of het nou onwetentheid is?? Geen idee.

Ik ben dan ook gewoon keihard , van mij mag er dan echt wel eens iets ergs gebeuren!
Maar ik hoop niet dat ik er dan bij ben om eventueel een kind half gebroken en bebloed in de bak te zien liggen of nog erger.

DunjaR
Berichten: 3404
Geregistreerd: 12-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-03 20:42

Bij ons is er zo iemand heeft geen paard maar heeft al een stuk of 10 teugels gebroken en ook zoveel stijgbeugels die laat gewoon een paard aan de poetspaal staan die wel eens wil uithalen supr gevaarlijke dingen doe dat meisje echt een doos vorige x liet ze een manege zadel buiten hangen en het regende echt hard komt de manegehouder pas achter als die gaat voeren rond 22.30 hij was echt pissig want op de manege rijden alle manegepaarden met kiefers of wintecs die moeten 30 jaar mee gaan anders is het veelste duur!!

of als je aan het rijden bent stuurt ze haar paard gewoon op je af zooooo irritant en ze vroeg of ze naar de gevordenen mog helemaal gestoort ze ken niet eens normaal rijden!

zulke mensen houd je altijd en soms kan je ze hebben en soms kan ik ze wel schieten

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-03 01:42

De mensen waar ik me aan erger.....klinkt heel dramatisch maar is zo, zijn mensen die eigenlijk het geld er niet voor hebben.

Ze bedoelen het soms goed, en vaak zijn het mensen die niet verder doordenken.
Ze kopen een paard, dat is het duurste gedeelte toch?
Fout, meestal gaan ze op het goedkoopste, op het oog goeduitziende, paard af en kopen het, het liefst met zadel en toebehoren erbij.

Idd afwachten of het wel goedpassende zadels en hoofdstellen zijn...goedkoop paard, goedkope spullen toch?
Ze hebben van de vorige eigenaars al gehoort dat het een zuinig paard is hoor, heeft genoeg aan een pluk gras en een beetje brokjes.
Stalling van niet te duur zoeken, eff snel lansg de paardenwinkel voor een viertal borstels en klaar is kees.
Goedkoper dan je kids naar de manege laten gaan en wel zo makkelijk als je er zelf ook eens op wilt toch?

En hoe je het ook zegt, aardig of hard het dringt maar neit tot ze door, dat dat zuinige beest misschine wel meer wilt gaan eten als die binnen staat.
Dat zelfs het paard wat echt geen ijzers nodig heeft en nooit heeft gehad ze misschine weleens nodig kan hebben in de toekomst om wat voor reden dan ook.
Wormenkuren ook zoiets, als het paard op stal staat is dat volgens de vorige eigenaar niet nodig...hij deedt het ook nooit....
En dan kijken ze je bevesteging zoekend onzeker aan...want het verhaal van die vorige eigenaar rammelt aan alle kanten.
Ze willen zo graag van je horen dat het allemaal zo zal gaan.

En als je dan wat zegt ...tsja..die ene wormenkuur zo afentoe, die ijzers zo om die 2 maanden, entingen, de maandelijkse huur.

Is allemaal te doen hoor...zoveel is het toch allemaal niet.
En een half jaar later staat dat paard weer te koop, met drukplekken, lange hoeven, te mager en weet ik veel wat voor narigheid.

Er zullen genoeg paardenmensen zijn die niet flink in de poen zitten, maar die er alles voor over hebben en bij hun gaat ook meestal gewoon al het geld er in zitten.
En nog met plezier ook!!

Maar dit soort dingen zie ik zo vaak....en het is zo zonde.

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-03 08:45

vroeger had je paardenmensen........
.......tegenwoordig heb je mensen met paarden

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-03 08:54

ach...........moet je eens op een handelsstal gaan kijken........We hebben wat mensen weggestuurd die eerst maar eens het woord paard moesten leren schrijven...................

batje

Berichten: 10560
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-03 08:55

Ik zeg er wel altijd wat van.. Toen ik Fleur kocht wist ik ook nagenoeg niets, heb me ook gruwelijk verkeken op de kosten en dacht ik dat het allemaal makkelijker zou zijn. Juist omdat mensen mij op mijn fouten wijzen, uitleggen hoe ik het beter kan doen en me bij practische problemen helpen kan ik met zekerheid zeggen dat ik denk dat Fleurtje niets te kort komt.
Vind dat het nu dan ook mijn plicht is andere mensen op hun fouten te wijzen.. als ze niet luisteren zeg ik het nog een keer, al is het maar voor mijn eigen gevoel Lachen

DunjaR
Berichten: 3404
Geregistreerd: 12-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-03 14:55

Ik wist ook niet zoveel in het begin en ik vind de kosten wel meevallen hoor zeker als je het met zn 2-tjes doet dan scheelt het heel erg!!

maar die van mij komt absoluut nix te kort die is eigenlijk veelste verwend maarja het is nooit helemaal perfect!!

ook neem ik veel van mensen aan die mij vertellen dat je het beter zo kan doen of ik vraag het gewoon als ik iets niet weet en dan vinden ze me een domme doos lekker belangrijk maakt mij dus echt nix uit!!

SharirBobby

Berichten: 2409
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-03 18:14

oja hoe herkenbaar

wij kregen een man met een paard op de wei, die vroeger weleens mee reed op een paardenkar Verward

goed, die had een enorm grote knol gekocht om mee te mennen
gelukkig was hij zo slim om z'n koetsiersbewijs te gaan halen en was zijn knol al gewend om voor de kar te lopen.

voor de rest had hij er niet zoveel verstand van... maarja het ging allemaal goed, altijd netjes de hoefsmid, trouw elke ochtent en avond voeren enz.

toen werd de knol gedekt, en er kwam een erg schattig veulentje. alleen het veulentje is dus de eerste weken niet uit de stal gekomen. mam en kind stonden weken in een donkere stal Huilen
de eerste keer dat ze eruit kwamen is het veulen het schrikdraad doorgerent, in de sloot gesprongen, en aan de andere kant weggerent, mams erachteraan...

goed, de opvoeding van het veulen.... drama
gelukkig was de wei toen in aparte stukjes verdeeld en stond sharir in een ander stukje, zodat ik niet blauw werd getrapt door dat veulen.

z'n stal moest weg omdat hij er illegaal stond, het werd winter en hij had dus geen stal. inmiddels had hij er nog een paard bijgekocht (had hij er dus al 3). de paarden zijn nog lang gebleven in de herfst, in november of december verhuisden ze pas...

inmiddels heeft hij 6 paarden, waaronder 1 hengst, 2 veulens van dit jaar, het veulen van vorig jaar en nog 2 merries.
volgens de hoefsmid is hij er nog steeds niet echt handig mee, maar zijn zoons wel wat meer.

ik wacht er nog steeds op dat 1 van zijn paarden aan de kletter gaat voor de kar en dat ik hem dan voorbij zie komen Haha! (zonder dat er verder ongelukken gebeuren natuurlijk Lachen )

want die man was dus echt vreselijk eigenwijs! in het begin gaf ik hem steeds tips enzo, maar hij wist het altijd beter.....
goed, klungel dan lekker zelf maar aan....

bij hem was het dus niet zo dat hij z'n paarden tekort deed aan voedsel, passend tuig enz. maar het was meer de omgang...

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-03 19:48

tja.. tips geven, ik zou er bijna mn werk van maken Haha!

als je op zo'n manege loopt, zie je zoveel dingen, en bij de ene is het erger als bij de ander..

voorbeeldje, laatst was iemand zn paard aan het opzadelen... had het hoofdstel eerst omgedaan, liep de box uit, liep naar de zadelkamer terwijl de box nog open stond Verward kwam een paar tellen later trug, staat dat paard daar met een kapot bit in zijn mond, gescheurde mondhoeken en blaren op zijn tong.. was dus blijven hangen aan de hendel van de boxdeur.

nogeen.. al wat langer geleden, bij datzelfde paard..
moest er iemand op rijden, eerst komt ze telaat, vervolgens geeft ze dat paard het pakkie van een ander aan TUURLIJK vind dat paard dat niet leuk als hij een hoofdstel in krijgt waar het bit bij zijn oren hangt, vind je het gek dat hij gaat stijgeren Verward

nogeen, meer op de eigenaar van de manege gericht..
stel, je hebt een paard van 4, dat nog niet zo heel lang onder het zadel loopt, dus al helemaal niet klaar is met zijn basis opleiding om het zo maar even te zeggen, en er gaat plotseling een paard dood, dsan gooi je toch gewoon die 4 jarige in de les
ze is nu 7 en kan niet meer als een pony die net 2 maanden onder het zadel is, en dan nog raar opkijken dat er zoveel mensen vanaf vallen, ze protesteerd meer dan dat ze loopt, geeft een paar bokjes, en degene die erop zit die ligt er weer vanaf.
gelukkig zijn er ook mensen die wel een beetje met dr kunnen rijden, zodat ze toch dr beweging krijgt tussen de jachtseizoenen door, want ze wordt nu gebruikt voor de jacht.

en wat helemaal erg is, hij kent nieteens de namen van al zijn paarden, dan krijg je zoiets als die bruine.. of die van mij

maargoed, zo kan ik nog wel even doorgaan.

er zijn echter ook mensen die iets doen op een manier die jij nog niet kon... en zo toch een positieve invloed op jou geven.

k laat het hier ff bij.
greetz jef

Ctal
Berichten: 5668
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-03 19:52

Op n manege zit het ook niet altijd goed hoor, ik stond eerst op een manege.Eerste pony gekocht, ik merkte dat ik echtniet kon rijden, ook al reed ik al 4/5 jaar.
Ik werd door de manege eigenaresse EN iemand van de zadelservice geadviseerd over t zadel, allemaal zadels geprobeerd, jah neeh deze ligt echt geweldig, daar waren ze het over eens.
Nou een jaar later toen het rijden echt niet meer uit te houden was zijn we gegaan naar degene waar we t paard hebben gekocht.
Die zei al gelijk t zadel is niet goed, hij heeft hulsebos geadviseerd, paard gereden, mij geholpen.
Toen een grote fout gemaakt door terug te gaan naar de manege.
( toen mn pony wegging naar de man kwamen ze al zeggen..nou we hebben een leuke pony gezien voor chantal (ik), het was niet de bedoeling haar te verkopen)
En ook al voor ze ging, had ze soms in dr kootholte ofzo een wond, die er op de een of andere wonderbaarlijke manier in was gekomen.
DA kwam, vroeg hoe ze er aan kwam( was lelijke wond) ja we hadden geen idee, ze is dr stal niet uitgeweest sinds die wond erzat.
DA gekeken in de stal kon niks vinden.Naja vreemd, we kregen al stiekem een beetje vreemde gevoelens aangezien er wel vaker rare dingen waren.
En andere keer was ze ook kreupel, er moest verband om, eigenaresse wilde helpen met verbinden, mn pony had pijn dus wou dr voet weer neerzetten geeft ze een keiharde klap tegen het kreupele been..
Ook al zoiets raars, allemaal rare dingen, en het grappige is dat ze nu bijna een jaar thuis staat sindsdien nooit meer kreupel is geweest ( daar in 1 1/2 , 2 jaar min. 6 x.
Ze niet meer zo dominant is, ze qua rijden erg vooruit gegaan is, ze niet meer bijt, en glimt als weetikwat, dr ogen staan prachtig.
Ik zie dr nu opleven, en dan denk ik een manege is ook niet alles.

Karamell

Berichten: 1299
Geregistreerd: 17-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-03 19:55

mja...idd schandalig...

kende een kerel had een paard gekregen als een grap, een mooie jonge bwper...maar de kerel had vroeger eens gereden en z'n vrienden dachten grappig te zijn...
enfin kerel hield 't beestje
maar 't mocht niet op de wei, want dan werd 't "vies" als hij ernaar kwam "kijken"
een keer kwam ie met z'n dochter maar dat dier had al eeuwen op stal gestaan tja strekt de benen ff maar dat meisje had nog niet veel ervaring dus PAF
dat was't dan...hij wilt er niemand op laten, wilt 'r geen verzorgster voor en als ie merkt dat't dier buiten is gelaten ...ho maar
tja da's echt zielig arme stakkert staat hele tijd op stal
manege eigenaar laat 'm in de piste als't kan,maar die mens heeft't ook druk en als hij er niemand anders bij mag...dat dier staat al sinds z'n vier jaar bijna continu op stal!
*moppert*
echt schandalig

Kyan01

Berichten: 5404
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-03 18:21

chantal21 schreef:
Fem,ook al is het moeilijk laat ze maar aanmodderen.Ze gooien die goedbedoelde adviezen toch in de wind.Heel jammer voor het paard,maar daar komen ze later zelf wel achter.
Hoe vaak heb ik wel niet gezegd dat het zadel niet goed op het paard lag en tijd was op het op te laten vullen of een andere aan te schaffen?Te vaak!Allemaal verspilde energie en die haal ik nu ruimschoots in Knipoog
Hoe is het nou eigenlijk met Guus?


Jij weet waar ik het over heb Jij bent er gelukkig vanaf. Nee ik zeg ook niets meer, maar af en toe is dat toch wel erg moeilijk als er weer eens een paard kreupel staat door dat domme gedrag.