heel diepe angst voor water

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

heel diepe angst voor water

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-03 14:27

ik had een tijdje terug al een topic geopend over hoe ik die draver toch int water moest krijgen. nu krijg ik met een ander geval te maken.
het gaat om het hackney achtig pony'tje in m'n profiel, een merrie. ik rijd haar al een tijd en het gaat super en ze vertrouwt me in veel dingen waar ze anderen niet in vertrouwt. maar in de buurt van water krijg ik haar niet.
een lesgeefster vertelde me dat ze al enkele malen úren ervoor hadden uitgestrokken haar bij water te krijgen, ze doet het níet. bij de waterbakken gaat ze steigeren, bokken, niet gevaarlijk doen tov de ruiter (niet expres) maar echt angst. in de douche gaat ze niet. dus gisteren was ze na een wandeling waarbij ze wat fris stond helemaal bezweet.
bij terugkeer nam ik haar mee naar de douche, maar ik de gang al begon ze te hangen. ik nam haar mee, door de gang, voorbij de douche en terug, alsof het allemaal de bedoeling was. niemand wou me helpen, het leek uitzichtloos. dus ging ik naar haar stal buiten, waar een slang aan de muur zit. daarmee proberen, dat ging dus ook niet. ze rolde met haar ogen, ging hangen en licht steigeren. ik was nog altijd alleen, maar erge dingen zouden niet meteen gebeuren, haar kennende.
ik nam haar terug naar binnen en zette haar vast. ik haalde een spons. hoewel die dag ook bij de pogingen ze nog niet in aanraking was gekomen met water, ging ze half uit haar dak toen ze druppels hoorde vallen! ik wou nu doorzetten en gelukkig heeft ze veel respect voor me en kon ik half voor haar staande het halster vastnemen. ik liet haar de spons zien waarop ze haar hoofd omhoog gooide. ik bracht de spons bij haar schouder en liet enkele druppels vallen. ze gooide wat op, maar verder ging het. ik kalmeerde haar met mijn stem en zachtjes kon ik tenslotte haar strelen met de spons. ze stond te beven maar ze liet het wel toe. ik heb de spons vier keer terug nat gemaakt en elke keer ging het beter, hoewel ik dus extra oplette toen ik aan de andere kant begon, omdat dat 'nieuw' was voor haar. maar ze liet het toe en ik kon haar loslaten.
het is niet meteen een vraag naar oplossingen. niet direct. meer een verhaal, maar toch niet voor vvdd, omdat ik zou willen weten of meer mensen dit herkennen, en wat ze ermee doen. ik geloof niet dat er dingen nog kunnen helpen (hoewel ik in mijn hart geloof dat ik er haar in zou krijgen, en ik denk zelfs dat dat me ooit gelukt is, maar dat weet ik niet zeker). ze is immers al een ouder paard, boven de tien, en voorzover ik weet heeft ze altijd angst gehad voor water. misschien kan nathalieke me daarin verder helpen, zij heeft haar nog gekend.
dus misschien toch als vraag hierbij of iemand zo'n paard heeft dat dus ook écht niet in contact wil komen met water, getraumatiseerd lijkt. hoe komt dat? doe je er iets aan of vermijdt je de situaties liever?
alvast bedankt voor enige antwoorden, ik weet best dat fanny niet het enige paard is dat zo bang is, maar ik wou het toch eens horen omdat het bij haar blijkbaar wel erg ver gaat als ze bang is voor druppels. hoe ze op regen reageert weet ik eigenlijk zelfs niet. dat zou ik beter te weten komen. maar nu regent het niet Clown
dusja, dit was mijn verhaal, hopelijk herkent iemand het.

Letje

Berichten: 111
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Eelde

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-03 23:18

HAHA nou er zijn IDD meer van dat soort paniekerig reagerende ponytjes en paardtjes. We hebben hier achter het huis ook 1 staan. Zelfs het vullen van de waterbak vind ze eng en ze loopt al hard weg zodra ze alleen al een tuinslang ZIET.
Nou gaat het eigenlijk sinds een aantal weken vrij goed. (ik heb het hier trouwens over Mi de pony van bloemkooltje van bokt) Een maandje of anderhalf geleden gingen we met Mi naar de keuring, en tja ze moest toch nou echt gewassen worden. nou het was net alsof de wereld verging, tenminste zo reageerde ze eerst. Nadat we haar eerst nat hadden gemaakt met de spons hebben we toch met emmmers water haar wat natter gemaakt en dat vond ze niet fijn. Mevrouw trok al haar spieren aan en trok haar kont helemaal in, wat heb ik gelachen............
Maar goed aan het einde van de avond hebben we haar zelfs met een tuinslang af kunnen spoelen. en dat terwijl ze eerst echt panisch was voor water.
Het bewijs dat het dus echt wel kan is volgens mij nog terug te vinden onder de keurings foto's van bloemkooltje bij in the picture

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-03 23:51

tja, ze hebben er dus echt al meerdere uren aan gezeten. maar ik was al blij dat ik iets met die spons aankon Lachen
ik ben er (in mijn hart Haha!) van overtuigd dat ik haar er wel zou inkrijgen, tegelijk denk ik het is maar zot, wat zij niet kunnen ik ook niet. maar ik krijg geen tijd met haar. bovendien gaat ze binnenkort wrs naar de slacht. zou alle moeite toch voor niks zijn. blij te horen dat het toch kan.
link naar je topic? als het bovenaan staat vind ik het wel Lachen
bedankt voor de reactie Lachen

Jorientje

Berichten: 308
Geregistreerd: 18-07-03
Woonplaats: Schüttorf

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-03 13:37

waarom gaat ze naar de slacht??? is het zo erg gesteld met haar?
Mijn pony vond water in het begin ook eng> niet zo eng als die van jou, maar toch.
Ik heb het gewoon steeds geprobeerd en ben steeds iets verder gegaan> nu vindt hij het heerlijk! ik heb hem vandaag nog afgespoten, omdat het zo warm was.. daar geniet hij echt van Lachen en hij gaat nu zelfs door hele grote plassen water *LOL* !!

nathalieke
Berichten: 608
Geregistreerd: 28-07-02
Woonplaats: Waregem (West-Vlaanderen / België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-03 00:00

ik heb idd nog veel met fanny gereden. ik reed eens op haar in de all weather toen het begon te onweren (en te regenen) in 3 seconden tijd stond ik van de all weather in de binnenpiste (ponyzotje weet hoe rap het dan zal gegaan zijn). ze schoot gewoon in paniek en sloeg op hol met ik erop (was totaal onbestuurbaar)

een keer bond ik ze vast aan de oude ponystallen (niet ver van de wasbox) . Janus deed de kraan open om z'n beenbeschermers te wassen en fanny sloeg ook weer in paniek. volgens mij is het onmogelijk om haar nog in de waterbak te krijgen (zeker nu ze al zo oud is...dat heeft tijd nodig)
Ik wist niet dat ze naar de slacht gaat (ben niet meer zo op de hoogte van de manegepaarden daar) Jammer, is een heel fijn en braaf beestje Verdrietig .

Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-03 00:17

Ik ken ook een pony, die zo was (ik ben haar al jaren uit het oog verloren).
Het enige waarvoor zij water kon gebruiken, was om te drinken.
Maar je kon haar echt niet afspoelen en van regen werd ze ook knettergek.

Een deel van de angst krijg je misschien weg met geduld en vertrouwen.
Maar de angst kan op de gekste momenten weer terug komen.

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-03 18:33

ik heb m'n dagboeken herlezen Haha! op zoek naar haar watergeschiedenis. blijkt dat ik haar een jaar ofwat geleden wél in het water heb gekregen...
is dit beter of erger? weet ik niet. ik heb haar er iig dus wel ingekregen, met niet eens zoveel moeite de ene week, de week erop pas na een halfuur. daarna werd het te koud. ze is wel nog door anderen geforceerd, blijkbaar. (btw dat ik haar er niet inkreeg lag niet aan mezelf de vorige keer want toen was ze helemaal ontspannen)
*zucht*
bedankt voor de aanvulling nathalieke. idd, van onweer enzo gaat ze uit haar dak. ze gaat naar de slacht, als ze nog een keer mank staat. dat wordt dus nog deze vakantie... ofwel hebben ze een weide voor haar gevonden. kleine kans. ik hoop dat ik er nog mee kan rijden, een keer...
bedankt voor de hulp allemaal Lachen

Indiana79
Berichten: 937
Geregistreerd: 14-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-03 22:21

Die van mij wil ook niet door plassen en wordt ook helemaal wild als ik haar wil afspuiten. Ik heb hier niets aan kunnen veranderen, of ik moet steeds een gevecht met haar aangaan en dat vind ik zielig, ze vind het echt erg en ze is heel bang ervoor. Regen en plassen om de stal vind ze trouwens niet erg en ze gaat weleens in een plas water rollen in de wei.