AUWWWWW

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Steefje

Berichten: 999
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: Limburg

AUWWWWW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-03 22:49

Ik kom net thuis van de springles, die supergoed OK dan! ging, heb ik alweer mega buikpijn. Dat is echt flink kl*te Boos! !!
Ik heb waarschijnlijk een spastische dikke darm Hyper! (moet binnenkort naar `t ziekenhuis voor onderzoek) en heb daardoor heel vaak last van krampen, bijna elke dag. Soms tijdens of na `t paardrijden, maar ook vaak als ik niets speciaals doe. Vorige week liep ik na de springles krom van de pijn Verdrietig . Ik had toen ongeveer 1,5 uur voor de les avond-gegeten. Vandaag had ik alleen een appeltje gegeten, ong. een half uur voor de les, misschien dat het dan beter zou gaan.. Niet dus >;) . Ik kan begrijpen dat een paard met koliek wil rollen, ik zou `t nu ook bijna gaan doen.
Ik hoop echt dat ze er in `t ziekenhuis wat aan kunnen doen. Heeft iemand ervaring met zoiets of tips waardoor het minder pijn doet??

vikki

Berichten: 14286
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 23:05

Ik heb ook last van een spastische darm die af en toe (gelukkig niet zo vaak als bij jou!) op speelt en meestal ga ik dan op mijn rug op bed liggen, probeer ik rustig te ademen (eventueel een slokje water tussendoor...maar dat is persoonlijk...water maakt mij altijd wat meer ontspannen Lachen ) en ik leg een kruik op mijn buik... dat doet de kramp bij mij enigzins verminderen... Ik hoop dat ze je in het ziekenhuis goed kunnen helpen zodat je wat minder last hebt.
Laatst bijgewerkt door vikki op 18-07-03 23:06, in het totaal 1 keer bewerkt

ThePast03
Berichten: 49845
Geregistreerd: 01-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 23:05

Hoi,

Ik heb een spastische darm en colitus ulcerosa.
Helaas heb ik weinig tips voor je. Ik heb alle dieeten al geprobeerd, allerlei soorten medicijnen maar als ik eenmaal zo'n aanval krijg is de buikpijn en diarree niet meer te stoppen.
Zo regelmatig mogelijk eten en zo min mogelijk stress lijkt iets te helpen en verder als je zo'n aanval hebt gewoon rustig aandoen.
Desnoods naar bed met een warme kruik!
Je krijgt inderdaad veel begrip voor paarden met koliek

Sterkte!

Mizz_mol

Berichten: 1619
Geregistreerd: 10-07-03
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 23:10

ooow wat erg ik kan je niet helpen sorry ik had het graag willen doen maarja.... Ik zal et is aan men oom vragen die heeft er ook last van

DunjaR
Berichten: 3404
Geregistreerd: 12-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 23:24

Mijn moeder heeft dit ook en eet geen tijgerbrood of pittige dingen dat helpt en zij voelt zo'n aanval opkomen en dan neemt ze een tabletje die dus heel goed helpen gelukkig!!

Solide

Berichten: 5481
Geregistreerd: 06-04-03
Woonplaats: Ergens in het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 23:30

Ik heb ook regelmatig last van een spastische darm. Wordt ik SUPER gek van. De dokter heeft me toen verteld dat ik veel dingen moest eten met vezels en bruin brood moest goed zijn. Dat doe ik dan ook bijna altijd maar het blijft pijnlijk. Maar wel minder.... Ik eet de volgende dingen die het minder erg maken:
* appels (de schil blijkt heel gezond te zijn)
* Hero fruitontbijt (dat drinken)
* Bruin brood, hoe bruiner hoe beter (die met zonnepitten is erg lekker van de AH)
* Fruit en groente
* zo min mogelijk vet

Dit was het zo'n beetje en proberen om regelmatig te eten en inderdaad weinig stress!!!!

Sterkte...

Tanja

Berichten: 21539
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Mantinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 23:51

En hier nog een spastisch darmpje! Die van mij is overigens bij tijd en wijlen ook lui, dan raak je dus weer verstopt, een paar dagen niet naar het toilet kunnen en dat doet ook verschrikkelijk veel pijn, daarna wordt hij weer spastisch en komt alles eruit en volgt de diaree en vele krampen.

Wat Vikki zegt, doe ik ook, probeer je ademhaling zo veel mogelijk onder controle te krijgen, wat betreft eten, vezelrijk (uiteraard) en "zoete" melkprodukten afzweren (gewone melk, kaas e.d.) Zure melkprodukten mag je wel (karnemelk Misselijk , yoghurt enz.)
Wat je ook kan doen als je toch naar het ziekenhuis moet is Metamucil vragen (weet niet zeker meer of je het zo schrijft, is voor mij alweer 20 jaar geleden) dat zijn zakjes vezels die je in een glas water gooit, lijkt dan net behangplaksel, smaakt een beetje citrus achtig maar blijft goor, dit hielp bij mij redelijk maar als je het echt zwaar hebt helpt dit dus niet zo goed.

Ik heb in de loop der jaren geleerd om het weg te puffen, als ik een aanval heb moet ik staan of languit liggen maar meestal heb ik geen bed bij de hand dus wordt dat staan en dan puf ik alsof ik moet bevallen Haha! na een tijdje heb ik de hele boel zo weer onder controle maar ja, een aanval betekend dus wel dat ik heel erg verkeerd heb gegeten en heb ik dus meestal aan mijzelf te danken.
Door de jaren heen zal je gaan leren wat je lichaam wel en niet aan voedsel accepteert en ga je daar naar leven.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt en ik hoop dat je in het ziekenhuis geen endoscopie krijgt (tenminste...zo heet dat toch?) ik heb het hele ziekenhuis bijelkaar geschreeuwd en het is nog eens verschrikkelijk genant ook!

Sterkte!

ThePast03
Berichten: 49845
Geregistreerd: 01-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-03 00:04

Die endoscopie kun je beter wel laten doen om uit te sluiten dat je geen crohn of colitus hebt!
(Is inderdaad geen pretje! Ik moet er eigenlijk al weer een laten doen maar stel het steeds uit omdat ik het ook verschrikkelijk vind.)
Bij deze ziektes helpen dieeten of die smerige vezeldrankjes echt niets, tenminste bij mij werd het er alleen erger van.
Bij mij maakt het ook absoluut niet uit wat ik eet, het komt gewoon.
Soms zo heftig dat ik flauwval en (even heel smerig) dat het er gewoon uitloopt.
Bij mij werd het op den duur zo ernstig dat ik niet meer buitenshuis kon werken en ik ben ook 100% afgekeurd.
Gelukkig heb ik nooit gebruik hoeven te maken van een WAO uitkering omdat ik gelijk administratief thuiswerk heb gevonden.
Hier ben ik ook superblij mee want in soms moet ik me wel 3x per dag verschonen Bloos
Ook heb ik dankzij mijn darmproblemen een soort oogmigraine.
Is ook lachen Haha! Voel je niet aankomen en dan valt je zicht gewoon een half uur weg, en zie je alleen maar gekke beestjes voor je ogen.
Voor de goede orde: nee ik drink geen alcohol Haha!
Een verdere bijkomend ongemak (dankzij diezelfde darmen) is eczeem in mijn oren. Vreselijk irritant.

Even voor de goede orde: Ik heb gelukkig ook goede periode's hoor en kan er heel goed mee leven verder!
Ik probeer alleen te zeggen dat ieder geval van darmproblemen anders is en wat de een wel kan verdragen is voor de ander een trigger voor een aanval. Je kunt een ander dus eigenlijk geen tips geven om een aanval te voorkomen, dat moet je echt zelf uitvinden.
Soms zijn er ook helemaal geen aanwijsbare redenen voor zo'n aanval.

Volgens mijn dokter zijn er zelfs mensen die compleet invalide zijn door darmproblemen en weer anderen hebben nauwelijks last.
Volgens kun je en mag je twee gevallen nooit met elkaar vergelijken.


T@nj@ schreef:
Ik hoop dat je hier iets aan hebt en ik hoop dat je in het ziekenhuis geen endoscopie krijgt (tenminste...zo heet dat toch?) ik heb het hele ziekenhuis bijelkaar geschreeuwd en het is nog eens verschrikkelijk genant ook!

Sterkte!

Steefje

Berichten: 999
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-03 09:02

Allemaal bedankt voor de reacties.
Ik denk dat zo`n spastische darm i.d.d. per persoon verschilt. De tips ga ik zeker even proberen, wie weet helpt `t bij mij ook.. Die onderzoeken in `t ziekenhuis lijken me errug rot (heb `t ook `n beetje lopen uitstellen Bloos ), maar misschien is er toch nog iets aan te doen, medicijnen ofzo... Als ik nog tips meekrijg na dat onderzoek, zal ik ze jullie ook even laten weten!!
Jullie ook veel sterkte!! OK dan!

Tanja

Berichten: 21539
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Mantinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-03 09:16

Ik vergelijk geen gevallen met elkaar hoor.
En ze vraagt ervaringen en eventuele tips, of het zal helpen bij haar is natuurlijk maar de vraag maar waarom zou ze het niet proberen? Heel goed mogelijk dat ze er wel baat bij heeft hoor, ik zou zeker niet op voorhand gaan lopen roepen; maar dat is bij jullie...mijn geval is heel anders, ze kan het toch proberen!
Om nou meteen te gaan zeggen dat we haar geen tips moeten geven en dat ze het zelf moet uitvinden vind ik een beetje vreemde opmerking hoor, een spastische darm is niets vreemds, er zijn ontzettend veel mensen in Nederland die daar last van hebben dus waarom geen tips? Overigens zeg ik daarbij ook dat ze in de loop van de tijd zal leren wat haar lichaam wel of niet verdraagt, daar komt ze idd vanzelf achter.

O ja en ik weet ook niet waar je leest dat ze geen endoscopie moet laten doen? Ik zeg ik hoop dat je geen endoscopie krijgt, puur en alleen omdat ik dat een verschrikkelijk rot onderzoek vind, ik zeg nergens dat ze het niet moet laten doen! *Zucht*, verdraaien van woorden is best iritant, we proberen hier allemaal ervaringen te geven en eventuele tips, misschien heeft Steefje er wel iets aan.......
Steefje, sterkte hoor!

ThePast03
Berichten: 49845
Geregistreerd: 01-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-03 10:36

Tanja:
Mijn reactie was niet rot bedoeld, sorry als het zo overkwam.
Ik zie je hierboven zeggen dat je zoete melkprodukten moet afzweren terwijl dat lang niet voor iedereen geldt.
Ik heb het twee jaar niet gebruikt omdat goedbedoelende mensen me dat aanraadde en het werd er niets beter door, sterker nog sinds ik weer gewoon melk drink en andere melkprodukten gaat het zelfs iets beter.
Je zegt ook dat je hoopt dat ze geen endoscopie hoeft te krijgen (wat ik op zich wel begrijp) maar ik hoop voor haar juist dat ze die wel krijgt.
Het is al zoveel gebleken dat deze klachten worden afgedaan als een spastische darm terwijl bij later onderzoek toch bleek dat zo iemand de Ziekte van Crohn of Colitus had.
Bij die laatste twee ziektes is het wel belangrijk dat je regelmatig onder controle blijft en je de juiste medicijnen voorgeschreven krijgt.

Jaren geleden heb ik ook allerlei tips gekregen van goedbedoelende mensen maar de realiteit is dat je dan erg lang bezig bent met niets.
Want uiteindelijk moet je dan toch weer helemaal opnieuw beginnen en stap voor stap zelf uit gaan zoeken wat voor jou het beste werkt.
Zelfs artsen zeggen niet wat je wel en niet mag eten, die zeggen ook: luister naar je eigen lichaam omdat het voor iedereen anders is.
Ik kan wel gaan zeggen: gebruik geen sambal of maggi omdat dat bij mij niet lekker valt maar daar heeft ze niets aan, dikke kans dat zij daar totaal geen last van heeft Knipoog
Dat is het enige wat ik probeerde uit te leggen: geen geval is hetzelfde.
En dat is absoluut niet als persoonlijke aanval naar jou bedoelt.

Wat je kunt doen is noteren wat je eet en dan kijken wat je gegeten hebt als je een aanval krijgt. Daarna een tijd lang (echt minimaal een half jaar) dat niet meer eten en kijken of de aanvallen uitblijven.
Maar het is helaas vaak zo dat 'wat je eet' er weinig mee te maken heeft.
Was het maar zo makkelijk *LOL*