Koliek!!!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Moosje

Berichten: 5496
Geregistreerd: 01-04-03
Woonplaats: Amersfoort

Koliek!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-03 13:16

Lig je bijna te slapen, wordt je opgebeld door een nummer hier in de omgeving. Geen idee wie het is, dus neem niet al te vrolijk op. Ja met Theo, je zal wel denken waarom is zolaat nog bel, maarre Kom's is helemaal niet goed. Ik denk dus..., naja laat k t maar niet zeggen. Hij heeft koliek en de DA is geweest. Heeft n injectie gegeven en iets met n sonde gedaan. Hij heeft vanmorgen ook nog een injectie gehad.

Kom's is de Shet van een meisje van Marieke d'r manege. Hij staat bij onze pony's in de straat, maar hij is veel te dik, en daarom staat ie nu bij ons. Zodat ie niet te veel eet. Dat meisje is zelf op vakantie en degene die hem verzorgt in die periode, heeft gevraagd of ik hem afgelopen dinsdag, woensdag en donderdag wou doen, ff rijden of longeren etc. Theo heeft haar nummer niet, dus belde die mij op. Ook omdat ik hem 's ochtends had gereden.

Maar Sanneke (de andere verzorgster belde me gisteravond voordat ie kolike had op dat zij vandaag ging, of ik hem dan morgen wel wou doen. Dus ze belt me vanmorgen op of ik niet meer wil rijden en longeren, omdat ie koliek heeft gehad, maar volgens de DA heeft dat dus niks met het rijden enz te maken. Wat weten jullie hierover?

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23436
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 13:18

volgens mij heeft koliek niks met rijden te maken hoor, misschien als je intensief gaat rijden als je net gevoerd hebt maar dat weet ik niet zeker.

Syllie

Berichten: 562
Geregistreerd: 12-02-02
Woonplaats: Brouwershaven

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 13:26

Hey,

Als een paard erge koliek heeft gehad, dan kan je beter even kijken hoe hij is, als hij anders dan anders is, dan kan je hem beter losgooien en stappen of zo maar liever niet rijden, ik doe dat tenminste niet. Ik wacht gewoon af tot hij weer echt zichzelf is ook al heeft hij geen koliek meer.

Mijn ervaring is dat als je intensief gereden hebt, en hem daarna meteen laat eten of teveel laat drinken dat ze koliek kunnen krijgen. Mijn paard is er erg gevoelig op, dus met dat soort dingen moet ik gewoon opletten. Ik vind zelf dat je op je gevoel moet afgaan en niet op dingen die andere mensen of zelfs dierenartsen zeggen, ook dierenartsen zijn mensen en mensen maken fouten daarbij komt ook nog dat ze je paard voor de rest helemaal niet kennen en jij wel (je verzorgt nu iemand anders zijn beest maar je snapt wat ik bedoel). Ik hoop dat hij er niet al teveel last van heeft!!

xxxies
Syllie

neres

Berichten: 1933
Geregistreerd: 20-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 13:48

Er zijn veel redenen waarvan een paard koliek kan krijgen, stress, zoals syllie zei teveel drinken/ eten na het rijden, Maar ook teveel drinken na het eten, als ze teveel jong gras heeft gegeten, of als ze veel gevoerd wordt ( door anderen mensen), zand eten. Het ligt eraan waar je paard gevoelig voor is.

Moosje

Berichten: 5496
Geregistreerd: 01-04-03
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-03 17:41

Hij had niet gegeten voor het rijden en erna laat ik ze nooit drinken. In ieder geval het eerste half uur niet. Hij krijgt al bijna geen gras meer, nog wel n beetje hooi.

Moosje

Berichten: 5496
Geregistreerd: 01-04-03
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-03 12:52

Ga zometeen weer ff naar hem toe, kijken hoe t nu is. Hoop n stuk beter. laat t nog wel weten. Als t goed gaat met m ga k n stukje stappen, anders blijft ie maar lekker staan. Zn eigenaresse komt morgen terug en niemand heeft haar kunnen bereiken, dus das balen.