Ze weigert de wei in te gaan!!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-03 12:15

Irre, als je het op een paardvriendelijke manier wil aanpakken... laat haar lekker staan tot je genoeg tijd hebt.
Ga dan aan de slag.
Loop op de wei aan. Iedere stap die richting op is een beloning waard. Ga zo ver als ze, als je voelt dat ze twijfelt dan stop jij en beloon jij het paard.
Loop nog een keer aan en wacht het moment af dat ze stopt. Beloon niet en doe het nog een keer. Voor iedere stap verder als de eerste keer beloon je en begin je weer opnieuw. Het paard moet het juiste gedrag leren.

Persoonlijk zou ik, als dit een nieuw probleem is, eerst het weiland eens bekijken. Is er iets veranderd? Hoe gaat ze met de rest om? Kijk gewoon even waar het probleem ligt. Is er echt niets anders, dan dolt ze gewoon met je en dan zou ik dus ook kwaad worden. En dan behoorlijk kwaad. Dan is ze maar even bang, maar als het paard echt met je dolt dan is het niet zomaar bang als het op een normale manier op zijn donder krijgt. Het weet dan zelf ook wel dat het verdiend is!

Riƫtte

Berichten: 5201
Geregistreerd: 26-02-01
Woonplaats: Bovensmilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-03 16:49

Heeft ze geen last van de vliegen in het land? Mijn paard en haar stalmaatje willen met dit mooie weer ook lastig het land in. Bij hun komt het echt van de vliegen (met name bij het stalmaatje, die is panisch van dazen....)

Irre

Berichten: 2153
Geregistreerd: 02-07-03
Woonplaats: Kaatsheuvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-03 18:39

Kleintje schreef:
Irre, als je het op een paardvriendelijke manier wil aanpakken... laat haar lekker staan tot je genoeg tijd hebt.
Ga dan aan de slag.
Loop op de wei aan. Iedere stap die richting op is een beloning waard. Ga zo ver als ze, als je voelt dat ze twijfelt dan stop jij en beloon jij het paard.
Loop nog een keer aan en wacht het moment af dat ze stopt. Beloon niet en doe het nog een keer. Voor iedere stap verder als de eerste keer beloon je en begin je weer opnieuw. Het paard moet het juiste gedrag leren.

Persoonlijk zou ik, als dit een nieuw probleem is, eerst het weiland eens bekijken. Is er iets veranderd? Hoe gaat ze met de rest om? Kijk gewoon even waar het probleem ligt. Is er echt niets anders, dan dolt ze gewoon met je en dan zou ik dus ook kwaad worden. En dan behoorlijk kwaad. Dan is ze maar even bang, maar als het paard echt met je dolt dan is het niet zomaar bang als het op een normale manier op zijn donder krijgt. Het weet dan zelf ook wel dat het verdiend is!


Uhm.. bij mij was het probleem dus van de wei AF gaan, niet erop. hij is altijd blij als ie het land weer op mag. Ik heb bovenstaande manier geprobeerd maar werkt niet. Hij laat me staan tot ik een ons weeg en gaat doodleuk verder met grazen. Ik weet heel goed waarom ie het land niet af wil. Hij hangt gewoon erg aan de ander paarden en wil niet alleen gezet worden. Maar hoe ik dat op moet lossen??

neres

Berichten: 1933
Geregistreerd: 20-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-03 11:01

yep ik doe ook weer mee, bij mij werkt het ook niet!

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 11:45

Irre, haal jij je paard alleen van de wei af om aan het werk te gaan? Of ook om te wandelen, wat te eten te geven ofzo?

neres

Berichten: 1933
Geregistreerd: 20-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-03 12:32

Ik denk dat het niet uit moet maken waarvoor je je paard uit de wei haalt, ik ken zoveel mensen die hun paard uit de wei halen om te werken en in de wei krijgen ze eten. En die gaan wel gewoon mee. dat gebeurt toch ook vaak met paarden die op stal staan. Irre morgen komt iemand bij mn pony kijken wat er met haar aan de hand is. En we gaan een join up doen, dan ziet ze me als 'leider' ( als het goed is) en gaat ze wel mee ( hoop ik) Als ik nog goede tips krijg zet ik ze hier neer!

Jamy

Berichten: 10494
Geregistreerd: 03-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 12:32

Hmm Jamy wil ook niet graag terug de bak in als ik haar heb gereden, omdat ze bang is voor bijna alle paarden in de groep. Ze wordt altijd opgejaagd enzo... Eerst stond ze altijd met de pony van Kim en die beschermde haar altijd, jaagde de paardjes weg enzo, maar sinds die weg is is het gekomen. Nu is ze nog de enige pony in de groep en lijk het of ze allemaal de pik op haar hebben Verward Maar ja niks aan te doen denk ik, ze moet van mij toch naar buiten dus als ze niet luistert krijgt ze op dr kop, ze kan altijd nog van dr af trappen maar dat doet ze ook niet.

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 13:05

Seren, er zijn paarden bij wie dat wel uitmaakt. Als je nooit wat leuks doet en haar er alleen maar uithaalt om te werken dan zijn er paarden die zich niet meer laten vangen of gewoon niet meer meelopen. Misschien de pony er eens uithalen om wat anders te doen. Of gewoon een keer naar het land gaan voor een knuffel en een appeltje en dan weer weg gaan.

neres

Berichten: 1933
Geregistreerd: 20-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-03 13:43

kleintje, bij mij wil ze niet meer in het weiland....

Irre

Berichten: 2153
Geregistreerd: 02-07-03
Woonplaats: Kaatsheuvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 13:58

Ik haal hem ook van het land af om gewoon wat te wandelen, een douche of gewoon een poest beurt. Ook ben ik vaak zat op het land om gewoon wat te knuffelen en iets lekkers te brengen. De ene dag loopt ie gewoon mee en de andere dag blijft ie staan. Net hoe zijn bui is denk ik.

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 14:52

seren schreef:
kleintje, bij mij wil ze niet meer in het weiland....

Jahaaa, weet ik. Maar omdat jij zei dat het weinig uitmaakt of je alleen komt om hem aan het werk te zetten of niet.

Sja, zoals ik het nu lees zou ik dus gewoon een keer een hengstenketting eraan hangen en een stevig lesje leren. Dit is gewoon verzet. Onder het rijden straf je verzet ook af, dus waarom in het land niet!

neres

Berichten: 1933
Geregistreerd: 20-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-03 17:52

ja dat is waar *LOL*

Morrie

Berichten: 22315
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 18:24

hahaha ik heb moeite met beide: eerst wil ie niet van de wei af en daarna wil ie er niet in, hij heeft een soort hek-fobie!

Irre

Berichten: 2153
Geregistreerd: 02-07-03
Woonplaats: Kaatsheuvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 18:25

Het is toch wat met die paardjes...

neres

Berichten: 1933
Geregistreerd: 20-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-03 19:15

tja.... super eigenwijs *LOL* Maar wel super lief Lovers
Maja ik blijf het probleem dus nog steeds houden. En ik wil haar eigenlijk niet teveel slaan maar op het moment is er geen ander oplossing ze gaat nog steeds niet vooruit

Biepmiep

Berichten: 3275
Geregistreerd: 16-11-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 19:18

Ben met de PArelli methode wel een eind gekomen met m'm fjordje.