Ze weigert de wei in te gaan!!

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Irre

Berichten: 2153
Geregistreerd: 02-07-03
Woonplaats: Kaatsheuvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-03 10:16

De mijne doet het precies andersom. Die wil zijn vertrouwde weiland niet UIT. Zelfde verhaal. Stilstaan. Niets helpt. Trekken niet, negeren en maar wachten niet, en schop onder zijn hol niet, omdraaien niet, zweepje niet. Het enoge dat bij mij nog een klein beetje effect heeft is gelijk bij de eerste weigering tikje op zijn neus.
Ik ben ook niet iemand die dr paard graag slaat. Maar als ie echt over de schreef gaat krijgt ie toch echt een opdonder! (bij bv door me heen lopen, er met mij vandoor gaan, weigeren te lopen)

In het land der blinden is eenoog koning!



Irre

Berichten: 2153
Geregistreerd: 02-07-03
Woonplaats: Kaatsheuvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-03 10:56

Bij mij wil ze de wei niet uit omdat ze een hekel heeft aan alleen zijn. Ze wil haar vertrouwde maatjes in de wei niet achter laten. Als er een paard meeloopt is er niets aan de hand. Ben je met z'n tweeen is er meestal ook geen probleem. Ik weet ook niet wat hier nou DE oplossing is.

In het land der blinden is eenoog koning!

Irre

Berichten: 2153
Geregistreerd: 02-07-03
Woonplaats: Kaatsheuvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-03 17:39

Kleintje schreef:
Irre, als je het op een paardvriendelijke manier wil aanpakken... laat haar lekker staan tot je genoeg tijd hebt.
Ga dan aan de slag.
Loop op de wei aan. Iedere stap die richting op is een beloning waard. Ga zo ver als ze, als je voelt dat ze twijfelt dan stop jij en beloon jij het paard.
Loop nog een keer aan en wacht het moment af dat ze stopt. Beloon niet en doe het nog een keer. Voor iedere stap verder als de eerste keer beloon je en begin je weer opnieuw. Het paard moet het juiste gedrag leren.

Persoonlijk zou ik, als dit een nieuw probleem is, eerst het weiland eens bekijken. Is er iets veranderd? Hoe gaat ze met de rest om? Kijk gewoon even waar het probleem ligt. Is er echt niets anders, dan dolt ze gewoon met je en dan zou ik dus ook kwaad worden. En dan behoorlijk kwaad. Dan is ze maar even bang, maar als het paard echt met je dolt dan is het niet zomaar bang als het op een normale manier op zijn donder krijgt. Het weet dan zelf ook wel dat het verdiend is!


Uhm.. bij mij was het probleem dus van de wei AF gaan, niet erop. hij is altijd blij als ie het land weer op mag. Ik heb bovenstaande manier geprobeerd maar werkt niet. Hij laat me staan tot ik een ons weeg en gaat doodleuk verder met grazen. Ik weet heel goed waarom ie het land niet af wil. Hij hangt gewoon erg aan de ander paarden en wil niet alleen gezet worden. Maar hoe ik dat op moet lossen??

In het land der blinden is eenoog koning!

Irre

Berichten: 2153
Geregistreerd: 02-07-03
Woonplaats: Kaatsheuvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 12:58

Ik haal hem ook van het land af om gewoon wat te wandelen, een douche of gewoon een poest beurt. Ook ben ik vaak zat op het land om gewoon wat te knuffelen en iets lekkers te brengen. De ene dag loopt ie gewoon mee en de andere dag blijft ie staan. Net hoe zijn bui is denk ik.

In het land der blinden is eenoog koning!

Irre

Berichten: 2153
Geregistreerd: 02-07-03
Woonplaats: Kaatsheuvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 17:25

Het is toch wat met die paardjes...

In het land der blinden is eenoog koning!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Jihama en 36 bezoekers