Ze weigert de wei in te gaan!!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
neres

Berichten: 1933
Geregistreerd: 20-06-03

Ze weigert de wei in te gaan!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-03 15:12

Vandaag wilde ik even 10 min. naar marit gaan want ik moest weg. Nouja dat dacht ik!! uit eindelijk heb ik er ongeveer 45 min. gestaan.
De reden ze weigerde terug te gaan in de wei Boos!
Voor haar wei staat ook gras en dat is natuurlijk veel lekkerder als haar gras . Dus bedacht ze dat als ze daar niet mocht eten dat ze maar gewoon helemaal niets meer deed.
Ze bleef gewoon staan!!
ik een rondje gelopen van de wei af en dat deed ze gewoon goed maar zo gauw we op het gras voor haar wei kwamen probeerde ze het te eten en weigert ze verder te lopen.
Na zon beetje alles geprobeert te hebben: terug lopen rondje lopen, trek wedstrijd, tik op haar neus niets werkte!! waren er zon 20 minuten voor bij. Maar met geen mogelijkheid ging ze terug.
En uiteindelijk jaaaaaaaaaa ze liep de wei in stapje voor stapje.... heel langzaam maja ze stond erin!! OK dan!
Ikke blij....
Hebben jullie dit nou ook weleens....
En hoe leer je het af?
En voetjes geven ik hou haar niet als ze begint te trappen met het voetjes geven weten jullie hier nog iets op?
Bedankt

Biepmiep

Berichten: 3275
Geregistreerd: 16-11-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-03 15:36

Is je pony een fjord?

_10_

Berichten: 7295
Geregistreerd: 11-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-03 16:24

Iemand bij mij op stal heeft het ook met haar merrie. Dat komt namelijk omdat dat paardje verstotten is door de groep! Er is 1 nieuw paard bijgekomen en die is nu de baas, gevolg, haar paard wil de wei nietmeer in, sterker nog... ze rent wild langs het hek zodra ze er toch in staat en ze is zelfs een keer over het hek gesprongen!!

Vanaf nu mag dat paardje apart op een eigen stukje land zonder andere paarden.

Misschien staat jou paard ook bij andere in de wei en is dit hetzelfde geval???

carola

Berichten: 8686
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-03 16:41

Aanpakken die hap! Gewoon een typisch geval van gebrek aan respect.

Biepmiep

Berichten: 3275
Geregistreerd: 16-11-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-03 21:10

jaja, mijn fjord wilde ook wle eens niet lopen. Dan ging hij heel ahrd achteruit bij het aanpakken!
Best moeilijk.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-03 21:30

Nee,
nog nooit gehad, en als ze het wel zouden doen zou ik ze een rotschop verkopen.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-03 21:46

Daarvoor hebben de mensen ooit een zweep uitgevonden, maar een boomtakje of zo doet ook prima diensten.

flicka

Berichten: 5575
Geregistreerd: 17-08-02
Woonplaats: Brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-03 22:07

Het kan ook wel iets tactischer dan gelijk een rotschop verkopen Sjuimpje! Of ben jij vroeger ook zo opgevoed? De mijne wil ook wel het land niet meer in, maar dan prik ik even met een vinger in haar dikke buik en hup daar gaat ze... Het kan ook zonder geweld Knipoog

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-03 22:36

Nou het ligt eraan bij mij welke het land niet in wil, maar bij sommige paardjes wil ik ze idd nog wel eens een rotschop verkopen, gewoon omdat ze niet opgevoed zijn, daarna doen ze het nooit meer.. Haha!

gillian

Berichten: 4418
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Haarsteeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-03 23:17

misschien heel stom van mij hoor, maar kan het niet zo zijn dat je paard genoeg heeft van alle beesten die om hem heen vliegen? Schijnheilig
die van mij staat na een uur al bij de ingang van de wei dat ie naar binnen wil.

maar idd net was sjuimpje zegt, een schop onder z'n hol wil ook wel eens werken
een beetje respect voor de baas kan zeker geen kwaad Haha!

Billy

Berichten: 20708
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-03 23:29

Nee, prikken met een vinger in z'n zij is lekker vriendelijk. Rolleyes
Dat is veel irritanter dan een verdiende schop hoor.
Bill geeft nooit problemen, maar als hij mij zo in de maling zou nemen pakte ik hem ff flink hard aan. Hij moet wel z'n plaats kennen.

Aurora

Berichten: 523
Geregistreerd: 11-10-01
Woonplaats: amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-03 23:44

toch blijf ik dat nou zo triest vinden...mensen die denken dat geweld met dieren DE oplossing is... ...of je moet bang voor je paard zijn zoals je onderschrift al meldt.

weleens opgevallen hoe sneu die mensen eruit zien als ze hun paard trappen en slaan Verward
het ziet er in mijn optiek zeer onkundig en vooral dom uit...
jammer dat die mensen blijven bestaan..

even on topic
er zijn heel wat paarden die razendgek van de vliegen worden op het moment omdat het zo heet is...hoewel de optie dat het gras groener bij de buren is ook goed kan Haha!

Billy

Berichten: 20708
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-03 23:54

Tuurlijk Aurora, ik mishandel mijn paard omdat ik bang voor hem ben
Wat noem jij geweld met dieren?
Ik noem een goede harde correctie, waardoor mijn paard in een keer zijn plaats weet geen geweld. Het is ook minder irritant voor hem dan constante kleine correcties die niet doorkomen.
Als Bill een schop krijgt, en dat gebeurt misschien 2 a 3x per jaar, heeft hij hem dik verdiend, en weet hij donders goed waarvoor hij hem krijgt.
Naar mijn mening is daar niks mis mee.

obsession

Berichten: 3383
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-03 07:28

Precies, gewoon een keer aanpakken, als hij er echt niet in zou willen vanwege de vliegen en andere steekbeesten dan ging hij toch ook niet rustig staan grazen op het kleine stukje voor de wei!?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-03 08:12

Ik lees in jouw reactie echter geen oplossing Aurora.
Hoe los jij het dan op?
Ik zelf heb er ook nooit last van, maar zouden ze het doen loste ik het ook op met gebarentaal ipv fluisteren ~~}>

Billy

Berichten: 20708
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-03 08:19

Ilindra schreef:
gebarentaal

Die houden we erin. een nieuw boktcensuurwoord *LOL*

Noble-Girl

Berichten: 2020
Geregistreerd: 08-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-03 09:23

Ik heb dus een soortgelijk probleem met mijn paard Scheve mond
Een ding ... geweld helpt echt niet!
Maar daar wil ik dan wel even bij zeggen dat het per paard zal verschillen.
Het ene paard is het andere niet.
Die van mij heeft zoveel klappen gehad Verdrietig (niet van mij, maar wat dus niet hielp) zodra je met zweep of iets dergelijks aankomt als ze een weigering heeft dan werkt die methode van aanpakken alleen maar averechts.
Ik probeer het met rust ook al is dat vele malen moeilijker dan goed kwaad worden. Als iemand nog tips heeft dan hou ik me graag aanbevolen.

neres

Berichten: 1933
Geregistreerd: 20-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-03 10:47

Hoi, het is een haflinger.

En gisteren ben ik er nog een keer geweest, maar het wordt steeds erger. Eerst stond ze alleen voor de wei stil nu al voor het erf. Ze staat alleen in de wei, en een andere pony staat ook alleen in de wei ernaast. Gisteren werd ik echt helemaal gek van haar, en een schop geven heeft geen effect het is net een ezel... Ze staat en ze loop echt niet meer!!!

Nog ideeen?

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-03 10:53

Ik zou om te beginnen iemand erbij halen. Samen kan je meer en een flinke tik tegen de achterhand doet vaak wonderen, anders gericht eenmalig hard op de kootholte richten. Dat klinkt heel gemeen en er zullen wel veel protetsten tegen komen, maar liever een keer goed slaan dan steeds harder moeten slaan. Als ze dan in de wei is niet loslaten, maar belonen, wat lekkers geven en beetje aandacht blijven geven. Misschien is het gewoon een roep om aandacht.

neres

Berichten: 1933
Geregistreerd: 20-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-03 10:56

Noble- girl ja het klopt geweld werkt echt averechts.... tenminste ze staat dan met gestrekte benen en weigert.... En ja ze moet echt respect hebben voor mij maar met geweld kan ik het niet echt afdwingen... ze wordt eerder bang en loopt helemaal niet mee.
Ik denk dat het ook niet aan de vliegen ligt want ze begint nu al op het erf te weigeren om terug te lopen dat is ongeveer zon 30 meter van haar wei... Gisteren ben ik weer heel lang bezig geweest... Boos!
Maar op een gegeven moment heb ik echt geen geduld...
OJa en een zweep... maakt ook niet veel indruk ze bokt een keer en staat weer stil!!

Ik durf al bijna niet meer een einde te lopen stel dat ze gaat weigeren als we ergens een eind weg zijn dan kom ik binnen 2 uur niet meer thuis haha... dus....

neres

Berichten: 1933
Geregistreerd: 20-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-03 10:59

nou ze krijgt heel veel aandacht... ook als ze het goed doet beloon ik haar veel en ze is echt een knuffelbeest ze komt altijd kusjes geven in de wei en achter me aan gelopen dus... Lachen ik weet niet of ze vind dat ik haar te weinig aandacht geef ik hoop het niet....

Irre

Berichten: 2153
Geregistreerd: 02-07-03
Woonplaats: Kaatsheuvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-03 11:16

De mijne doet het precies andersom. Die wil zijn vertrouwde weiland niet UIT. Zelfde verhaal. Stilstaan. Niets helpt. Trekken niet, negeren en maar wachten niet, en schop onder zijn hol niet, omdraaien niet, zweepje niet. Het enoge dat bij mij nog een klein beetje effect heeft is gelijk bij de eerste weigering tikje op zijn neus.
Ik ben ook niet iemand die dr paard graag slaat. Maar als ie echt over de schreef gaat krijgt ie toch echt een opdonder! (bij bv door me heen lopen, er met mij vandoor gaan, weigeren te lopen)

neres

Berichten: 1933
Geregistreerd: 20-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-03 11:53

oke dat is dus precies marit!! echt... maar dus andersom zoals je zegt!! Ja je moet natuurlijk laten weten waar het paard staat!! zeker als ze het te gek maken... maar bij marit is slaan==> gewoon nog langer staan want dan is ze bang!!

Irre

Berichten: 2153
Geregistreerd: 02-07-03
Woonplaats: Kaatsheuvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-03 11:56

Bij mij wil ze de wei niet uit omdat ze een hekel heeft aan alleen zijn. Ze wil haar vertrouwde maatjes in de wei niet achter laten. Als er een paard meeloopt is er niets aan de hand. Ben je met z'n tweeen is er meestal ook geen probleem. Ik weet ook niet wat hier nou DE oplossing is.

neres

Berichten: 1933
Geregistreerd: 20-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-03 12:07

tja... met een ander pony heb ik het nog nooit geprobeert... dat is misschien nog wel een idee maar met zn tweeen maakt ook geen indruk... Als er nou eens DE oplossing was bespaarde ons veel tijd *LOL*