Treasure alweer voor de derde keer onder het zadel

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Treasure alweer voor de derde keer onder het zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-03 12:38

Op een slakkegangetje liep ze met me mee het land uit.
Was het omdat het zo vroeg was... of omdat ze het al warm vond.
Het was 08.45 uur, dus met de hitte ging het nog wel.

Even poetsen, even kroelen, beenbeschermers om, zadel op, hoofstel om, halstertouw om haar hals. Ik nog even mijn laarzen aan, capje op, longeerlijn en longeerzweep mee en op naar de losgooibak.

Even gelongeerd, het gaat steeds beter. Je ziet dat ze het galopperen al beter aankan, ze krijgt meer kracht, ze reageert op een enkele stemhulp... het gaat echt goed.

Op naar de rijbak. Daar even 2 rondjes aan de hand stappen en daar is mijn instructrice. Ze pakt de lijn vast en vandaag stap ik zonder voetje op. Gewoon omdat er niemand anders is en ik wil graag dat zij Treasure vasthoudt zodat ik wel rustig kan opstappen. Het gaat erg goed, ik zit.

Eerst even linksom, lekker in stap. Even halthouden, weer stappen en dan in draf. Het gaat echt goed. Ze geeft zich nog niet helemaal, ze loopt nog wat voorzichtig en komt nog niet helemaal vanuit haar schouder. Nog even stappen en dan weer in de draf. Ik ga op het binnenbeen lichtrijden zodat ik haar wat makkelijker in de galop kan krijgen. Ik zeg 1 keer galop, mijn instructrice houdt de longeerzweep erbij en ze springt aan in een heerlijk beheerst galopje! Jemig... wat een ruime gangen, wat zit dit lekker.

Na even stappen gaan we op de rechterhand. Dat is haar moeilijke hand. We wisselen het af van op de linkerhand en rechterhand beginnen. Het begint allemaal goed. De draf is op deze hand zelfs beter, ruimer, ze durft zich meer te geven. Het gaat geweldig. Ook de galop gaat goed, alhoewel het iets minder goed gaat als op de linkerhand.

Hierna gaat de longeerlijn eraf. Ik stap nog even door de bak heen, ik laat haar nog een paar keer halthouden en het gaat echt goed. Ik stap af en ben zo ontzettend trots.

Op stal krijgt ze wat te eten. Ik ruim de spullen op, haal het schabrak eraf zodat dit kan drogen, ik doe het hoofdstel af met zeep en daarna gaan we haar voeten afspuiten. Haar achterbenen vindt ze nog steeds verschrikkelijk. Ze gaat niet hangen ofzo, maar ze blijft heen en weer lopen, 2 pasjes naar voren, 2 pasjes naar achteren, stapje naar links... zucht!
Maar vandaag... doet ze het niet. Ze blijft keurig staan. Misschien omdat ik gisteren net zo lang door ben gegaan tot ze stilstond. We stonden daar bijna 20 minuten. Vandaag was het zo gepiept. Ze was super.

Nog even het zweet van haar af geborsteld en toen terug naar het land.

Morgen aan het eind van de dag kruip ik er weer op. Dan met een kort zweepje om bij mijn stemhulp ook wat been te geven en anders een klein tikje, we gaan ook zonder longeerlijn...
Als dat goed gaat doe ik het van het weekend nog een keer en daarna mag ze nog even een maand het land op, niets doen. Alleen af en toe naar stal om te freestylen, af te spuiten, te eten en wat te spelen. Verder even lekker jong zijn!

Het gaat echt geweldig goed. Moet echt zeggen dat Jazzjes enorm lastig zijn Knipoog Haha!

chanickyo

Berichten: 2050
Geregistreerd: 11-02-02
Woonplaats: Auckland, NZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-03 12:44

Dat klinkt goed zeg, en het klinkt als een heel erg leker en fijn paardje. Ik snap dat je heel trots op haar bent.

Ing__

Berichten: 11173
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-03 12:50

heej wat fijn dat het zo goed gaat!! echt fijn gevoel he als je net pas met je paardje bezg bent en het dan nu al zooo goed gaat!

ukkiepuk

Berichten: 4217
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-03 14:29

Wat leuk dat ze zo braaf is. Vooral voor een Jazz. Wij hebben er ook een op stal en die is soms echt onuitstaanbaar. Maar ja, das ook nog eens een Jazz x Amor....

Alja

Berichten: 25588
Geregistreerd: 05-10-02
Woonplaats: Emmercompas-cuum

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-03 18:08

heb geloof ik een heel stuk niet mee gekregen, ik heb als laats gelezen dat ze een wond had op haar been en dat dat gehehct moest worden..

zit ik nu niet meer op teletten of gaat het gewoon zo snel bij jou en treasure??

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-03 19:11

alja schreef:
heb geloof ik een heel stuk niet mee gekregen, ik heb als laats gelezen dat ze een wond had op haar been en dat dat gehehct moest worden..

zit ik nu niet meer op teletten of gaat het gewoon zo snel bij jou en treasure??

Dan loop je flink achter Knipoog

Binnen 1,5 week waren de krammen eruit en mochten we al alles doen, dat is nu bijna een maand geleden.
Vorige week woensdag heb ik er de eerste keer opgezeten, zaterdag weer en vandaag weer.
Het gaat erg goed en we doen het rustig aan. Ze pakt alles heel makkelijk op en hebben al een superband opgebouwd!

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132045
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-03 21:02

Wat geweldig dat het allemaal zo goed gaat !
Zo te lezen ben je echt supertrots op je dametje, en terecht.....
Hoeveel paarden zijn er nu zo superbraaf tijdens de eerste keren rijden ?
Geniet maar lekker van je superwoman !!!