Dekbonnen niet ontvangen, nu pas bekend en nu?!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Dekbonnen niet ontvangen, nu pas bekend en nu?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-03 18:19

Ik voel me zo rot en weet me geen raad, ik voel me echt gedupeerd!

vorig jaar augustus de dekbonnen naar het NMPRS gestuurd.
Mei 2003 een veulen, geboortebericht ingestuurd, blijkt nu dat zij geen dekbonnen hebben in hun administratie van 2002!!!
Ik dus terug gestuurd dat ik ze netjes op de bus heb gedaan en kopie gemaakt van de kopieën van het vorig jaar als een soort bewijs van verzenden (met verzenddatum erop)

Brief terug: niets aan te doen, zij hadden ze nu eenmaal niet.....
we hebben overigens maar 1 dekhengstje van het NMPRS (mini)..., willen ze alleen de moeder op het papier vermelden, waarom heb ik dan in hemelsnaam zoveel geld uit gegeven aan een goedgekeurde hengst?! Verward

kost me 130 aan DNA kosten om de vader erop te krijgen.....! Huilen

Is dit normaal......, vind het niet kunnen hoor.
Kun je hier tegen in gaan ofzo.....?

Mama zei dat ik de post aansprakelijk moest stellen als zij het echt niet ontvangen hebben......

Voel me Frusty Huilen

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-03 18:21

Volgens mij moet je met de copie'tjes toch kunnen bewijzen dat je het werkelijk wel opgestuurd hebt en dat het wel echt met een goedgekeurde hengst gedekt werd Verward

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-03 18:42

Tjee, wat een gedoe zeg,.. gaat het om dekbonnen van dekkingen op je eigen merries of ook voor anderen? Ik zou ze nog een keer bellen en anders kijken of je de post aansprakelijk kan stellen. Als je die 130 euro betaald, is dan alles weer in orde?

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23417
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-03 18:50

heb je ze niet aangetekend verstuurd toevallig?
Dat soort papieren verstuur ik altijd aangetekend.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-03 19:01

Als je ze niet aangetekend hebt verstuurd kun je de TPG ook niet aansprakelijk stellen.
Je kan nl. niet bewijzen je ze hebt verstuurd of dat het stamboek ze niet zelf heeft kwijtgemaakt.
Vind het trouwens wel vreemd dat ze gen genoegen nemen met een kopie.
En als ze geen dekbewijs hebben ontvangen hoe ben je dan aan je geboortebewijs gekomen Verward

Meavey

Berichten: 7556
Geregistreerd: 14-07-02
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-03 19:11

Dna kost "maar" 100 euro trouwens, heb ik vorig jaar ook moeten doen, maar ik had geen dekbon vanwege de mkz en wilde toch de vader op papier. Maar vind het inderdaad belachelijk dat je maar meteen afschepen, ok er zullen misschien mensen zijn die er misbruik van maken, eerst afwachten of er wel een veulen komt, en dan lekker de dekbon opsturen onder het mom van; zo als er geen veulen is kost het me niks.
Misschien als je het nog eens netjes op papier zet, en mailt of stuurt, misschien dat ze dan nog overstag gaan, anders is het echt balen ja.

Ik stuur mijn dekbonnen ook echt niet aangetekend op, ben ff mal, dat kost ook een hoop. Maar je krijgt ook geen bevestiging dat ze aangekomen zijn, misschien is dat een goed idee voor de volgende keer, dat je er een briefje bijdoet, dat ze even bellen of mailen als ze aangekomen zijn.

Meavey

Berichten: 7556
Geregistreerd: 14-07-02
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-03 19:11

Ilindra schreef:
Als je ze niet aangetekend hebt verstuurd kun je de TPG ook niet aansprakelijk stellen.
Je kan nl. niet bewijzen je ze hebt verstuurd of dat het stamboek ze niet zelf heeft kwijtgemaakt.
Vind het trouwens wel vreemd dat ze gen genoegen nemen met een kopie.
En als ze geen dekbewijs hebben ontvangen hoe ben je dan aan je geboortebewijs gekomen Verward


De hengst is van haar dus ze heeft zelf een stapel dekbonnen, dus ook geboortebewijzen. Knipoog

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-03 21:40

Gelukkig gaat het maar om 2 pony's: eentje is vorig jaar verkocht en eentje heb ik zelf......
Vind het gewoon niet kloppen, de kans is klein dat het bij de post is kwijtgeraakt. Ik ga er vanuit dat het op hun kantoor mis is gegaan.
De jaren ervoor heb ik ze ook braaf ingestuurd....
ik vul de dekbonnen al in het voorjaar bijna helemaal in. Zodat ik alleen nog maar hoef in te vullen tot wanneer ze bij de hengst hebben gelopen en dan gaan ze op de post. is elk jaar eind augustus / begin september.

O.K. met 130 krijgt mijn veulen ook de vader op het papier...maar vind dit gewoon niet kunnen. ik heb gedaan wat ik moest doen en ben dan nu wel de dupe van iemands anders onzorgvuldigheid........
Bovendien vind ik best dat ze dan kunnen zeggen:
niet klopt: kosten voor mij
wel klopt: kosten voor hen of de kosten delen.
Ik heb vorig jaar maar een van mijn eigen merries laten dekken......, maar stel je voor dat ik nu met 8 veulens ofzo had gezeten en moest voor elk veulen DNA gaan betalen???!!!\

Dit jaar heeft ie 8 merries in de wei lopen....maar reken maar dat nu voor het eerst de dekbonnen aangetekend hier weggaan.....zou niet moeten, maar goed, wat ik nu mee maak wil ik nooit meer meemaken.

Vind het niet juist hoor.......hoop dat de andere merrie geen veulen heeft of dat ze het niet laten registreren, anders sta ik er "mooi" op....

Je krijgt inderdaad geen bericht ofzo dat ze de bonnen veilig binnen hebben.....

Bovendien die bonnen kosten maar een paar euro en ik had ze afgelopen jaar dus op (nadat ik die 2 had ingestuurd), vandaar dat ik dit voorjaar ook nog nieuwe heb besteld.....!!!

kan me zo boos maken over die onrechtvaardigheid......, heb altijd alles netjes ingestuurd en altijd compleet en meteen betaald en dan nu zoiets!BAH!

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-03 21:52

Anke schreef:
maar reken maar dat nu voor het eerst de dekbonnen aangetekend hier weggaan.....zou niet moeten, maar goed, wat ik nu mee maak wil ik nooit meer meemaken.

Daarom stuur ik altijd alles aangetekend op naar het stamboek. Papieren, dekbonnen, geboortebewijzen, paspoorten... Als er iets mis gaat, gaat het bij het stamboek mis en kunnen zij voor de kosten opdraaien.
Kost €5,75 maar ik weet van mezelf dat het dan goed zit.
Overigens krijg ik paspoorten van het stamboek ook aangetekend terug gestuurd.

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-03 22:00

welk stamboek zit jij dan?
Ik bij het NSPS, NMPRS en NAS en die sturen geen enkel paspoort aangetekend op....

maar idd....aangetekend lijkt dan de enige optie om je in te dekken!

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-03 22:05

NWPCS (welsh).
Maar dit is een van de weinige dingen die bij het stamboek goed gaan hoor Haha!

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-03 21:47

Maar kunnen zij dus gewoon zeggen dat ik 130,- moet betalen?!

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-03 21:53

ik vind een dekbon wat anders dan een geboortebericht. Dekbonnen zou ik zelf ook aangetekend opsturen.
Als jij de vader op papier zal willen hebben, zal je dus DNA moeten doen, tenzij die dekbonnen nog ergens boven water te halen zijn

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-03 22:06

Dat zou dan of bij de post of bij het stamboekbureau moeten zijn...., dus die kans is klein.
de een vind dat ik er werk van moet maken en dat het waarschijnlijk bluf is van het stamboek en de ander zegt netjes betalen......
ik wil al dat gedoe niet, maar vind 130 wel erg veel geld!!

liberty

Berichten: 17286
Geregistreerd: 21-09-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-03 23:24

Bij het New Forest sturen we het ook altijd alles aangetekend en krijg ze ook aangetekend terug.

Wat ik wel apart vind is dat ze niet genoegen nemen met de kopieen, het zijn maar 2 merries! Als stamboek zijnde zou ik dus niet zo moeilijk doen Scheve mond Je moet er wel werk van maken, maar het kan ook best aan de post liggen hoor, ik heb wel eens gehad dat het stamboek zo papieren opstuurde en dat hun ze weer terugkregen omdat het gescheurd was Scheve mond

De volgende keer maar aangetekend wegsturen!

Trouwens, MarijeR, als jij papieren aangetekend terug krijgt, moet je dan ook de kosten betalen? Wij dus wel.