gezellige weidegenoot.. NOT!!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Imre

Berichten: 14200
Geregistreerd: 31-05-03
Woonplaats: Grunn

gezellige weidegenoot.. NOT!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-03 19:30

Mijn verzorgpaard staat in de wei met een erg dominante merrie. Op het moment staan ze met z'n 4en in de bak omdat het gras bij moet groeien. Ik was vanmiddag met een vriendin mijn paard aan het poetsen, komt Suus vanaf de andere kant van de bak op ons af en begint Boeddha te schoppen. Boos! Mevrouw was jaloers! Frusty Ik ben al vaker voor haar gewaarschuwd, maar heb nog nooit meegemaakt dat ze ook echt wat deed! Stom beest! Suus heeft ijzers onder, dus Boeddha lag helemaal open! 5 schaafwonden in de vorm van een hoef en een bloedende wond op zijn schouder. Hij stond namelijk vast en kon niet zo snel wegkomen. Ik stond tussen hem en het hek en heb ook een flinke mep gehad en mijn vriendin kon net op tijd over het hek klimmen. We hebben geprobeerd Boeddha los te krijgen, maar het lukte niet. We konden niet bij hem in de buurt komen. Gelukkig trok hij het halster stuk en toen hij een maal weg was stond Suus ons aan te kijken met een hele onschuldige blik. Muts! Lips are sealed

We hebben haar vastgebonden en zijn Boeddha gaan vangen. Ik op zoek naar een EHBO doos oid, nergens te vinden!!! Niks, geen wondspray ofzo, nada! Frusty Ontzettend stom! Nou kom ik daar pas 2 weken dus misschien kon ik het gewoon niet vinden, maar ik heb erg goed gezocht. We hebben alles schoongemaakt met water en ik ben bij de buren (pensionstal) acederm gaan halen. Ik heb de buurman meteen maar even meegenomen om naar hem te kijken, ik vertrouwde het niet helemaal. Er was niemand aanwezig bij ons op stal, iedereen is op vakantie. De buurman vertrouwde het ook niet zo, dus we hebben de veearts gebeld. Die heeft 2 hechtingen gezet op zijn schouder. Pas toen iedereen weer weg was begon ik zelf helemaal te trillen en daar ben ik nu nog mee bezig! Ik ben me rot geschrokken. Suus stond echt minstens 20 meter verderop met de andere 2 paarden en we waren al een tijdje met Boeddha bezig... Ik snap niet waarom ze hem opeens aanviel! Ik ga morgen een halstertouw met panieksluiting kopen!!! Boos! Iedereen poetst de paarden gewoon als de anderen er los bij staan, dit was dus geen ongewoone situatie. De volgende keer zet ik suus ook vast, en wel een heel eind bij Boeddha vandaan! Extreme duivel Een van de andere paarden had trouwens ook een flinke schaafplek, die had ze gisteren ook al goed te pakken gehad denk ik. Sommige paarden zijn echt monsters!

Imre

Berichten: 14200
Geregistreerd: 31-05-03
Woonplaats: Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-03 19:40

hij stond trouwens vast met een veiligheidsknoop, maar hij stond zo te draaien en te springen dat ik niet bij hem kon komen zonder onder het terecht te komen. Ik heb wel een poging gedaan, met als reslutaat een paarse knie, een flinke stroomschok en een erg pijnlijke voet... Daarna trok hij zich los.

langua

Berichten: 437
Geregistreerd: 07-09-02
Woonplaats: Paradise city.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-03 19:48

sjee wat een piep knol.... wanneer zijn de eigenaren er weer, ze kijken vast wel vreemd, hechtingen zijn niet niets... Sterkte... laat me weten hoe het gaat...

Jokonootje

Berichten: 4851
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-03 19:50

is het niet mogelijk om hem dan bij die andere paarden weg te halen dus uit die bak zet `m bijvoorbeeld aan de andere kant van het hek... want als die Suus zo "graag" aan wil vallen omdat zij die aandacht opeist dan krijgt zij zichzelf ook wel uit dat halster weg lijkt mij als je haar vast zet dan he... en dat kan dan gevaarlijke situaties opleveren... (lijkt mij hoor)
maar hij loopt niet kreupel ofzo ? hoop dat hij er nix aan over houd ...

Imre

Berichten: 14200
Geregistreerd: 31-05-03
Woonplaats: Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-03 19:55

Ze valt hem desnoods gewoon over het hek heen aan! Echt waar!! de DA was met hem bezig en zelfs toen ze beet hem!! Als ze straks weer in de wei kunnen is het probleem over. Alhoewel je dan ook eerst suus moet vangen, vast zetten, je paard ophalen, vastzetten en dan suus weer wegbrengen! Een heel gedoe! Ik ben trouwens naast de eigenaar de enige die iets durft te doen met suus, de anderen zijn er alleen maar als Eric (eigenaar vaan Suus) er ook is. Hij is gelukkig niet kreupel en liet zich gewoon weer op dezelfde plaats vastzetten, dus het komt wel goed! Voel me wel schuldig...

Jokonootje

Berichten: 4851
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-03 19:58

pff en haar flink terug op haar plaats zetten helpt ook niet? ...

Imre

Berichten: 14200
Geregistreerd: 31-05-03
Woonplaats: Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-03 20:02

ze heeft totaal geen respect voor mensen! Ik was haar al met borstels aan het bekogelen, maar ze loopt zo over je heen als je niet oppast! En ze is ook nog eens 1.74m!! Maakt dus wel indruk! Ik ga niet voor haar aan de kant, ze moet maar om me heen! Ik ben dus wel met haar bezig, maar zoals ik al zei kom ik er pas 2 weken, dus het gaat nog niet zo als ik wil!! Ik ga morgen een joinup met haar doen, kijken of het werkt!

Jokonootje

Berichten: 4851
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-03 20:11

en een longeerzweep er bij pakken... komt ze te dicht bij *klets* weg wezen... op den duur zal ze het dan wel snappen denk ik .... maar goed erg veel succes ermee !!!

Botervlieg

Berichten: 9130
Geregistreerd: 20-04-03
Woonplaats: adoptie-Ian woont bij www.aap.nl !

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-03 20:26

Een aanvallend paard van je af houden met de zweep is gerechtvaardigd, maar een join-up doen met andermans paard, zou je daar niet nog even over nadenken?
(Voordat je ook nog een boze eigenaar op je dak krijgt?)

flicka

Berichten: 5575
Geregistreerd: 17-08-02
Woonplaats: Brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-03 21:48

Mijn paard stond eerder ook met zo'n dominante merrie die haar gewoon wilde doodtrappen. En die van mij is al zo'n sulletje, daar zit echt geen kwaad bij. Ik heb haar dus weggehaald omdat de pensionbaas er niets aan deed. Weides genoeg maar de afspraak was dat hij de paarden 's-morgens buitenzette en de wei die aansloot op de buitenbak was lekker makkelijk, hup, met zijn 15-en er in. Ik nam trouwens altijd een longeerzweep mee als ik haar uit de wei ging ophalen want ze mocht niet het land uit van de dominante merries. Die gingen pontificaal voor het hek staan drammen en daar kwam ik anders echt niet langs met mijn paardje. Ook met zweep ging het gepaard met een hoop soesa maar toen ik eenmaal wat tikken had uitgedeeld leerden ze me kennen Haha!

Imre

Berichten: 14200
Geregistreerd: 31-05-03
Woonplaats: Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-03 08:36

Over die join-up: de eigenaar is op vakantie, dus wat niet weet wat niet deert! Lachen een zweep meenemen is helaas geen optie, mijn verzorgpaard is panischvoor zwepen, dus dan krijg ik hem nooit meer te pakken! Ik ga er zometeen naartoe, jullie horen wel hoe het gegaan is!

Botervlieg

Berichten: 9130
Geregistreerd: 20-04-03
Woonplaats: adoptie-Ian woont bij www.aap.nl !

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-03 11:53

"Over die join-up: de eigenaar is op vakantie, dus wat niet weet wat niet deert! "

Met zo'n instelling zou je bij mij nog niet binnen 10 km van mijn erf/stal/wei mogen komen.

WEL netjes met z'n 2en het land in: 1 voor het dominante paard en 1 om het verzorgpaard veilig op te halen. Lovers

Ook in dit geval is het zo dat je geen eigen rechter mag spelen.
Hoef je hopelijk niet op een vervelende manier achter te komen.
}> (En niet Huilen als dit toch gebeurt, he? )

Imre

Berichten: 14200
Geregistreerd: 31-05-03
Woonplaats: Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-03 14:03

Ik heb suus inderdaad lekker laten staan! Het is niet mijn paard en ik heb in principe niets met haar te maken, hoewel het wel fijn zou zijn als ze zich wat socialer zou gedragen! Ik denk ook niet dat ze van 1x een joinup anders zou worden! Helaas is er lang niet altijd iemand anders aanwezig, maar als dat wel zo is halen we inderdaad de paarden met z'n 2en op. Stukken makkelijker!! Hij zag er trouwens prima uit, op die wonden na dan en liep gelukkig niet kreupel. De plekken die gisteren gezwollen waren zijn weer normaal. Ik heb hem lekker met z'n vriendinnetje op de wei gezet, Suus staat met een ander paard in de bak!

pollyfunny

Berichten: 627
Geregistreerd: 29-05-03
Woonplaats: Velserbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-03 18:06

euhm misschien een blonde vraag maar wat is een joinup? Haha! Haha! Verward Verward Verward Verward

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-03 18:17

Wind schreef:
Over die join-up: de eigenaar is op vakantie, dus wat niet weet wat niet deert! Lachen


Wat een instelling dat is precies de vrees van iedereen die zijn paard over laat aan de 'verzorger'.

Verder vin ik dat deze dominantie merrie niets te verwijten is. Een paard is een levend wezen dat zijn instincten volgt. In dit geval heb jij door je handelen de ordein de kudde verstoord en dat is erg ondoordacht.
Volgende keer het paard uit de groep halen en op een poetsplaats zetten als je wilt poetsen en tutten. Als dat niet kan, lekker laten staan zou ik zeggen.

Imre

Berichten: 14200
Geregistreerd: 31-05-03
Woonplaats: Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-03 20:58

zeg eh, jippe, ten eerste heb ik die join-up niet gedaan om de reden dat het niet mijn (verzorg)paard is en ik dus niks met haar te maken heb. ten tweede: de orde in de kudde was absoluut niet verstoord! Ik ben eerst met suus bezig geweest en zij stond verderop te eten. Zo doen ze het daar altijd en ik deed niets bijzonders! Ik hou zeker rekening met haar dominantie, maar het kan ook te ver gaan! Het gedrag dat ze vertoonde vind ik niet normaal!! Ze stond minstens 20 meter verderop!!! Er was geen reden om boeddha aan te vallen, hij stond niet in haar omgeving en deed niets dreigends. Deze merrie is door en door verwend en haar eigenaar staat alles toe. Zo wordt ze alleen maar meer in haar positie bevestigd! De situatie is nu een beetje banketstaaf omdat ze niet in de wei kunnen/konden en dus met zn 4en in de bak staan. Normaalgesproken halen we de paarden idd uit de groep, maar die mogelijkheid was er gewoon niet! Als ik hem zou moeten laten staan zoals jij voorsteld had ik hem 2 weken stil kunnen zetten!! Ik heb boeddha eerder (en de anderen) gewoon gepoetst waar Suus bij was en dat leverde toen geen problemen op! Alleen als je te dicht in de buurt staat en daar houden we veel rekening mee!

Sorella

Berichten: 128
Geregistreerd: 27-06-03
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-03 22:37

Helemaal mee eens wind. Knipoog Paarden zijn inderdaad dieren, maar wanneer een paard totaal respectloos is tegen verzorgers/eigenaren dan is er toch wel iets mis in de opvoeding van dit toch intelligente kuddedier... En ja, lijkt mij toch wel dat daar iets structureels aan gedaan moet worden. Idd, dat een dominant paard respect afdwingt bij een kuddegenoot, dat is niet meer dan normaal. Echter wanneer dit dier ook lak heeft aan de 'dominantere' verzorger/eigenaar is er een gevaarlijke situatie aan het ontstaan.