van eigen paard terug naar een manege..

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
missy_m

Berichten: 2160
Geregistreerd: 22-06-01
Woonplaats: Utrecht

van eigen paard terug naar een manege..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-03 16:22

Per 1 september is afgelopen voor ab en mij. Dan ga ik studeren en is er geen ruimte en geld om hem aan te houden. Wel even slikken maar aan alles komt een keer een eind natuurlijk Lachen Op zich vond ik hem ook wel erg klein geworden voor mij. Vanaf dan ga ik maar weer gewoon 1x per week manege lessen rijden zoals 7 jaar geleden. Iig voor het eerste jaar. Wie weet als ik ooit een kamer heb en genoeg tijd dat ik op zoek ga naar een leuk bijrijdpaard. Het zal wel even een hele omschakeling worden. Zijn er andere bokkers die voor de studie hun paard hebben weggedaan en weer op een manege zijn gaan rijden en hoe beviel dat? Wat zouden jullie dan eigenlijk kiezen, gewone groepslessen of 1 uurtje per week prive?

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-03 16:34

wat moet jij nou 1 uurtje in de week op manegeles doen? gatver, zoek toch een bijrijd paard! WAar in de buurt ga je ergens studeren?

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-03 16:37

pffffffff moet er niet aan denken, ik had al moeite met de overgang van eigen paard naar bijrijdpaard, die ellende altijd (nee desiree....... Haha! je weet wat ik bedoel Haha! )
Nu is Mirage hopelijk over een weekje of wat ook echt verkocht, en ik heb me alweer verzekerd van een leuk bijrijdpaard, maar wel 1 waarbij ik redelijk vrij ben in wat ik mag, anders moet ik er ook niet meer aan denken hoor.............
lijkt me leukere optie voor je ook!

missy_m

Berichten: 2160
Geregistreerd: 22-06-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-03 17:04

Desiree schreef:
wat moet jij nou 1 uurtje in de week op manegeles doen? gatver, zoek toch een bijrijd paard! WAar in de buurt ga je ergens studeren?


Ik ga in utrecht studeren maar blijf tot ik een kamer vind, waarschijnlijk dus het hele jaar, met de trein op en neer karren Haha!
Daarom weet ik niet of het haalbaar is om daar een bijrijdpaard naast te doen voor meerdere dagen in de week. Natuurlijk lijkt het me leuker om meer te blijven rijden maar of dat ook gaat lukken..

boemel

Berichten: 8395
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-03 17:10

Ik heb een poging gedaan. Mijn paard had ik verkocht omdat het niet goed klikte en ben bij een manege gegaan. Ik heb het 1 les volgehouden.
Ik vond het een verschrikking. Wat een verschil! Ik had ook helemaal niets om naar toe te werken. Ik heb inmiddels ook weer zelf een paard

Als je even kunt zou ik inderdaad proberen een bijrijd paard te vinden.

Lenn

Berichten: 5331
Geregistreerd: 17-04-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-03 17:16

Ja dat probleem heb ik dadelijk ook Verdrietig Nouja, over 2 jaar. Ik hoop hem dan in het Z te hebben en aan een heel lief iemand te kunnen verkopen.
Maar als ik dan in die desbetreffende stad op een manege zou gaan rijden zou ik geen les hoeven, het gaat me er mee om om bij de paarden te kunnen zijn en te kunnen rijden dan om een les, die naar mijn ervaring toch niet allles is op een manege. En ik zou zeker niet kiezen voor privéles, dat is véél duurder dan een groepsles, dan zou ik liever voor hetzelfde geld 2 keer per week rijden in een groepsles!!
het ideaalste is natuurlijk een bijrijdpaard, als je daar niet (te veel) voor moet betalen. Misschien kun je een oproepje doen op bokt?

Samantha_

Berichten: 10807
Geregistreerd: 20-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-03 17:17

Probeer anders een bijrijdpaard voor 1 of 2 dagen, dan heb je nog tijd genoeg over om te reizen? Het lijkt mij niks van eigen paard naar manege.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-03 17:22

Er zijn ook eigenaren die heeeeeeeel graag een bijrijder willen voor 1 dagje in de week.... Haha! (maar helaas woon je niet bij mij in de buurt)

Lievemeid
Berichten: 9097
Geregistreerd: 09-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-03 18:11

Ik zou ook een bijrijdpaard zoeken! Geloof me, als je altijd een eigen paard hebt gehad voel je je te goed om rondjes achterelkaar te rijden op afgebeulde paarden met een schreeuwerige instuctrice erbij die verteld wat je moet doen...

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-03 18:45

Ik moet er niet aan denken... ik zou waarschijnlijk en bijrijdpaard zoeken, of gewoon sparen om af en toe een buitenrit te maken op een manege die ik ken. Daar maken ze echte actieve buitenritten, dus niet een rondje stappen. Maar zoals vroeger 1x in de week op een manegepaard doen wat de instructeur zegt zou ik niet meer kunnen, ik heb nu veel meer m'n eigen visie op wat ik wil en kan met een paard.

missy_m

Berichten: 2160
Geregistreerd: 22-06-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-03 19:12

Jullie hebben daar wel een punt idd Scheve mond Ik kan heel moeilijk inschatten of ik nog plezier heb in rondjes rijden op een manege. Dat is denk ik toch gewoon eens proberen. Als het niet bevalt kan ik altijd nog op zoek naar een bijrijdpaard. Ik ga mn mormel wel erg missen hoor Verdrietig

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-03 20:28

Ik zou gewoon beginen op de manege en ondertussen zoeken naar een bijrijdpaard. Dan kun je altijd nog stoppen op de manege, maar in de tussentijd heb je in elk geval lekker kunnen rijden.
Tip: Wees wel kritisch naar welke instructeur je gaat (wat voor manege) die zal toch voornamelijk jouw rendement van en plezier in de les bepalen. Er zijn genoeg maneges waar men in gevorderde lessen voor zichzelf rijdt met begeleiding i.p.v. alleen maar simpele commando's. Ga eerst bij verschillende maneges en op verschillende momenten kijken naar de lessen!

Charaz

Berichten: 24287
Geregistreerd: 12-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-03 21:09

ik heb het op een manege altijd naar mijn zin gehad, maar om de overstap terug te maken, te weinig verantwoordelijkheid en niks om naar toe te werken

Danie
Berichten: 1114
Geregistreerd: 03-06-03
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-03 22:00

Ik heb het ook gedaan mijn vorige paard moest wegens omstandigheden verkocht worden had er zo de balen van dat ik heeeeeel lang niet meer naar paarden omgekeken heb.
Vorig jaar oktober toch weer het gevoel gekregen ben hier op de manege gegaan heb het 1 les volgehouden werd er gek kon het niet meer was veels te veel verpest met mijn eigen paard,heb toen op een adv.gereageerd paarden beleren heb en doe dat nog steeds maar heb sinds 2 weken en lang zoeken weer mijn eigen paard en wil niets anders meer!!!!!!!!!

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-03 10:40

trouwens, privles op een manege paard is misschien ook nog een optie. MAar niet in een lange rijd op de hoefslag achter elkaar.......

Abercrombie

Berichten: 8388
Geregistreerd: 01-05-03
Woonplaats: *******

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-03 10:52

In Utrecht een bijrijdpaard vinden is best moeilijk. Vooral als je geen fantasieprijzen wilt betalen.

Abercrombie

Berichten: 8388
Geregistreerd: 01-05-03
Woonplaats: *******

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-03 10:52

Gelukkig heb ik mijn eigen, maar dat is in Utrecht zelfs moeilijk i.v.m. weinig goede/betaalbare pension stallen.

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-03 10:54

Tot ruim anderhalf jaar geleden reed ik altijd alleen op manegepaarden en vond dat eigenlijk wel best. Ik reed in een les van voldoende niveau, leuke instructrice en ik ging ook eens per week een strandrit maken. Zo ging dit een paar jaar door naar volle tevredenheid.

Anderhalf jaar terug kwam mijn instructrice naar ons toe. Ze kende via via iemand die wegens medische problemen zeker een half jaar lang niet voor haar paard kon zorgen. Of wij dus een half jaar lang paardenoppas wilden zijn. Zo gezegd, zo gedaan. Wij waren beslist niet op zoek naar een paard en een half jaar was nog goed te overzien. Uiteindelijk is dit paard ruim negen maanden bij ons gebleven en ging daarna terug naar haar bazinnetje.

Na die negen maanden wilde ik weer terug in de manegeles, maar daar was ondertussen veel veranderd. De groep waar ik oorspronkelijk in reed bestond niet meer en er was nog wel een groep van een lager niveau. Er was een andere instructrice en een paar leuke paarden waren inmiddels ook weg.

Verder begon het me steeds meer tegen te staan dat het altijd maar afwachten was hoe je paard was. Had hij net 3 dagen stilgestaan en was dus hyperfris of had hij net diezelfde dag 2 uur in de kinderlessen gelopen en was niet vooruit te branden. Was hij net herstellende van een kreupelheid waardoor je er niet volop aan kon rijden tijdens je (duurbetaalde) les? Was je tuig wel compleet of was je eerst een half uur aan het zoeken naar martingaalstopjes? Kon je nog voor je strandrit even een andere beugelriem eraan hangen?

Met een eigen paard heb je dergelijke problemen niet. Je weet precies wat ie die week gedaan heeft en als je tuig kapot is of incompleet dan is dat geheel je eigen schuld.

Toen ben ik nog een poosje bijrijder geweest, maar dat was ook niet zo'n succes (weer: wat heeft ie die week gedaan en dus waar word ik mee geconfronteerd). Dit bijrijdpaard heb ik trouwens volgens de afspraak gereden dat de eigenaresse op zoek ging naar een andere bijrijder en ik op zoek naar een paard. Uiteindelijk kwam mijn paard net een week voordat haar nieuwe bijrijder kon beginnen Lachen. Keurige timing dus.

Niets verkeerds van manegepaarden, maar ik weet wel dat ik dat niet meer wil (even kanttekening: in mijn situatie gaat dat om deze specifieke manege bij andere maneges kan dat natuurlijk anders zijn. Overstap naar een andere manege was niet aan de orde aangezien ik toch ondertussen wel wat privileges had opgebouwd ).

kebie

Berichten: 1574
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluws dorp aan de rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-03 11:32

Ik heb die overstap inderdaad gemaakt. Reed thuis een vast bijrijdpaard ongeveer 5x per week, maar ben daar toen mee gestopt toen ik op kamers ging.

Heb in eerste instantie een andere sport gezocht om wel buiten bezig te kunnen zijn (roeien) en ben alleen zo af en toe met een manege of de studentenruiters meegeweest op buitenrit.
Met de studentenruiters heb ik ook een tweetal jaar meegereden met wedstrijden. Best grappig om te kijken of je met een vreemd paard ook een flitsende proef neer kan zetten.
Heb een half jaar nog op een manege gereden, maar ondanks dat ik de handelspaarden en jonge dieren te rijden kreeg was het toch mijn smaak niet meer.

Ik ben pas verderop in mijn studie weer serieuzer met paarden bezig te gaan en op heb vrji snel nadat ik ging verdienen een eigen paard gekocht.

renee_m

Berichten: 730
Geregistreerd: 23-02-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-03 19:34

kun je niet op die manege een paard huren voor een uur?
dan kan je toch nog zelf ergens na toe werken en heb je meteen een nieuwe uitdaging> dat paard een beetje normaal laten lopen, en hem zo op hoger nivo te rijden.. en als je dan probeerd elke week het zelfde paard te rijden.. lijkt me iig fijner dan een groepsles.. Clown

fluffyfox

Berichten: 1793
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Amstelveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-03 20:19

uhzm weet je al aan wie je je paardje gaat verkopen
en is er niet een andere manier ofzo???
ik weet nog toen mijn pony het land op ging(ouderdom) ik heel lang niet gereden heb
en nu sinds een tijdje een paardje bijrijd
maar in een manege lesje zal je mij niet zo snel vinden...... Lachen

Miss_Petit
Berichten: 5447
Geregistreerd: 20-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-03 23:33

CielitoLindo schreef:
In Utrecht een bijrijdpaard vinden is best moeilijk. Vooral als je geen fantasieprijzen wilt betalen.


Daarom heb ik gelukt gehad, 6 paarden om te rijden, en wordt dr alleen maar beter van niet armer

Angeliek
Berichten: 4948
Geregistreerd: 20-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-03 00:04

Waarom zorg je niet gewoon voor dat je je paardje houd, en dan iemand zoekt die hem mag berijden, en mag beschouwen als haar/zijn eigen paard, maar toch eigenlijk van jou is.
En dan betaald zij de stal, hoefsmid enz.
Want het is dan even "haar" paard.
zo kan het toch ook?
en als jij dan terug komt van school, staat jouw paardje bijgehouden, en wel, netjes op stal op jou te wachten.
dat kan toch ook?

fluffyfox

Berichten: 1793
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Amstelveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-03 00:10

dat bedoelde ik dus ook maar goed Haha!

missy_m

Berichten: 2160
Geregistreerd: 22-06-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-03 17:35

Dat hij per 1 september weggaat staat voor mij al vast. De oude eigenaar neemt hem weer over. Ik vind mezelf in die 5 jaar tijd toch ook wel erg groot (en breed Lips are sealed) voor hem met zn 1.49 geworden. Ik vind het ook niet eerlijk voor hem als ik alleen in het weekend een keertje tijd voor m heb en de rest van de tijd een bijrijder.. Het is voor hem ook veel fijner als er maar 1 persoon op rijdt. Ik heb hem een tijdje samen met mn moeder gereden en dat was niet echt een succes. Het gaat me meer om wat ik daarna eens moet gaan verzinnen op paardrijgebied, dat hij weggaat staat voor mij al vast Lachen