Wat te doen met zo'n pony?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Moosje

Berichten: 5496
Geregistreerd: 01-04-03
Woonplaats: Amersfoort

Wat te doen met zo'n pony?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-03 19:53

Hier het verhaal van Amanda, een nu 13-jairge d-pony.

Voordat Marieke erop reed, hebben er alleen meisjes opgereden die alleen maar hard galoppeerden in het weiland en sprongen. Die pony kon niet eens normaal stapppen en draven! Nu gelukkig wel weer. We rijden zelfs buiten en dat is tot nu toe alijd goed gegaan.

Ze is nog steeds regelmatig gigavervelend en wat moet je daar mee doen?

Hier de problemen:
- alleen maar hard hard had willen
- heel erg met r hoofd gooien/schudden
- niet willen/kunnen longeren, al heel vaak geprobeerd en we hebben beide ervaring met moeilijke en jonge paarden/pony's-
- ze kan niet tegen hulpteugels, alles al geprobeerd, stiek gooit ze doorheen, martingaal idem dito, slof net zo en bijzet ook. Als je er niet doorheen kan komt ze overeind en evt laat ze zich achterover vallen, ongeacht of er iemand op haar rug zit.

Een paar maanden geleden zijn er wolfskiesjes verwijderd en zijn haar kiezen bijgeveild, we kjiken regelmatig of ze haken heeft maar dat is (nog) niet zo.

Wie heeft er tips? Please help us. Het gaat vaak goed en dan van het een op het andere moment is het weer 3 keer niks en dat duurt wer een hele tijd.

Bedankt alvast!

Cemlys

Berichten: 14956
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-03 23:07

ze heeft geleerd hard te gaan en blijkbaar zit dat nog steeds in haar koppie. ik zou zoveel mogelijk ontspannende oefeningen met haar doen en zo weinig mogelijk in haar mond zitten dus veel met losse teugel stappen (als dat mogelijk is natuurlijk)Maar het beste is volgens mij iemand profesioneels zoeken die zich er mee bezig houdt en helemaal op nieuw met haar begint.

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-03 09:08

Ik denk dat je deze pony beter aan een meer ervaren persoon kunt overlaten. Of iig goede instructie zoeken, maar niet alleen blijven aanrommelen.
Mij lijkt dat deze pony grondig is verpest en dat los je niet even gauw op.

FaithLover
Berichten: 94
Geregistreerd: 20-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-03 15:57

ehm...ik zou haar niet dwingen niet hard te gaan met hulpteugels, want het kan nog erger hoor! ( niet echt bemoedigend ik weet het) verder hulp vragen!

Mist

Berichten: 9485
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-03 16:23

Ik denk dat deze pony door een persoon gereden moet worden met zeer zachte handen. Ik heb ook zo'n exemplaar dat als iemand te harde handen heeft ze die gelijk eraf gooit (al 2 keer mensen met gebroken ledematen naar ziekenhuis moeten brengen, die dachten het wel te kunnen) Dat heethoofdige krijg je er nooit meer uit, maar als ze er bv vandoor gaat en je houdt haar met harde hand tegen dan wordt het alleen erger, ophouding geven en gelijk los laten. Laat haar er vertrouwen in krijgen dat er niet in de mond gehangen wordt! (dat kan trouwens wel maanden duren!)
Wat doet ze tijdens longeren, ook alleen maar hard ? of komt ze naar je toe ?
Het is een beetje moeilijk te zegegn vanaf een pc, maar ik vermoed dat ze zo onrustig met haar hoofd is om onder de teugeldruk (wel of niet aanwezig) uit te komen, het klinkt als een zeer gevoelig paardje

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-03 20:15

Heb je les met haar? Dat lijkt me in dit geval wel een erg belangrijke voorwaarde om met die pony vooruit te komen.
De pony heeft dit gewoon aangeleerd. En dan kan je er alleen met veel geduld en liefde (en natuurlijk zeer consequent zijn) eruit krijgen. Het zal IMO een zeer nerveuse hete pony blijven, maar zoals je schrijft is er al vooruitgang.

Moosje

Berichten: 5496
Geregistreerd: 01-04-03
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-03 20:55

Dt hard gaan is niet het probleem, maar ze weet niet wanneer ze moet stoppen. Het gooien met haar hoofd is wel heel erg irri. We hebben les en dat scheelt wel iets, niet echt veel. Met longeren gaat ze omhoog, naar beneden, vooruit, achteruit, verzin het maar en ze doet het. We hebben al wel gemerkt dat hoe losser je de teugels hebt, hoe makkelijker ze is. In het begin kon je niet eens je benen aanleggen, ze hoefde maar iets te voelen en ze ging al. Dat is nu grotendeels over gelukkig!