NEE! ik start nog niet met mijn paard!!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-03 23:49

Ieder zijn ding, ik kan me voorstellen dat jij lekker thuis doortraint en dan straks gigantische gaat scoren, maar een ander wil gewoon in het wedstrijdritme blijven, ook niets mis mee. Bovendien leert je paard ook daar weer van.

Ik zag dat jouw paard een Jackson is? De hengst Jackson is gefokt op de stal waar ik hiervoor stond en daar stond hij ook op stal, ik ken hem dus goed. Als het tenminste over dezelfde Jackson gaat. Haha!

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-03 23:50

ik kan niet meer zeggen dan: jij bent een oer-perfectionist, Passionato!

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-03 23:55

Passionato schreef:
Mijn instructrice lest bij Frenk Jespers, ben vandaag meegeweest.. echt waaanzinnig!! We hebben het er nog over gehad, en ik vertrouw die mensen gewoon en heb gewoon nog even ..geduld...


tsja, degene die mijn paard heeft ingereden, en heeft uitgebracht tot ik hem kocht, lest daar ook regelmatig, is dit jaar met een ander zelf ingereden paard naar de indoor kampioenschappen in de M2 geweest, wint nu veel in de Z1, maar ook zij(ze leste met mijn paard bij Bartels) kreeg toen ze de mijne reed, er alles uit, behalve een keertwending

ik zit dus absoluut niet vast in de M2, ook al zijn mn keertwendingen een 5 waard....ben nu paar keer gestart en 2x een wp, dus mag niet ontevreden zijn!

maar om nu net zo lang thuis te trainen tot alles wel goed gaat, dan hoef ik de komende jaren niet te starten!

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-03 23:56

Ja, en ook door de wedstrijden verbetert je paard als het goed is. Zelf leer je er ook veel van. Maar ik zou ook niet gaan als ik het gevoel had dat ik geen winstpunten kon halen, dan vind ik het zonde van de tijd en het geld.

Destinietje

Berichten: 4197
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: Bij Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-03 23:59

Ik ben dus zo'n ruiter die gewoon op wedstrijd gaat, ookal doet de rem het vaak niet eens. IK doe het puur voor de ervaring,en dat is maar goed ook, want hij is dus echt een zeikerd in een vreemde omgeving! Ik heb dan ook geen denderende punten, maar die ervaring kan niemand hem meer afnemen, en daar gaat het mij om!

Dickie
Berichten: 1247
Geregistreerd: 07-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-03 00:14

Ik ben het helemaal met Fitz en Barb eens, het heeft helemaal geen zin om te wachten met starten tot je Z-klaar bent want ten eerste verveel je je dan suf in de B en L proeven (als alles naar wens gaat) en ten tweede maak je jezelf het leven alleen maar moeilijk door verzameling etc te tonen zoals Fitz ookal aangeeft.

Niemand dwingt jou om te starten als je dat niet wilt, mijn instructrice heeft ook 2 paarden die Z2+ klaar zijn die nog nooit gestart zijn omdat ze het wedstrijdrijden wel gezien heeft. Maar extreem lang wachten heeft geen zin hoor, je hebt alleen jezelf ermee...

Kendra

Berichten: 8737
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-03 00:17

Passionato schreef:
Ik wil gewoon eerst die basis er gewoon echt tot in de details goed in hebben zitten. Ik ben heel blij met mijn paardje, en er is heel veel uit te halen, ik heb me laten vertellen zelfs misschien meer dan het Z. (is natuurlijk altijd afwachten) Dan kan ik hem nu wel achter elkaar naar het Z hobbelen, maar dan kom ik mezelf toch weer tegen.........
Hij zou best een M proefje kunnen lopen, maar zo wil ik het helemaal niet... Als ik op wedstrijden M of Z ruiters zie, en dan bijvoorbeeld hun keertwendingen, dan denk ik, ga toch trainen!!


Wat mij betreft zijn dit dus de opmerkingen waarmee je je verhaal over 'basistraining' (niks mis mee) teniet doet.
In de eerste plaats: 'naar de Z hobbelen' klinkt wel erg arrogant - net alsof de meeste mensen niet door hard trainen en serieus met hun paard bezig zijn soms daar soms uitkomen.

In de tweede plaats zeg je: 'hij zou best een M-proefje kunnen lopen, maar zo wil ik het helemaal niet... ga toch trainen.' Wie denk je wel niet dat je bent om vanaf de zijlijn dit soort commentaar te leveren? Bovendien is een M-proef voor de meeste mensen niet 'zomaar een proefje' maar een serieuze tussenstap op weg naar 't Z en voor een heleboel de laatste stap omdat ze Z gewoon niet redden, ondanks hard trainen enz.
Bovendien is een keertwending rijden in een proef wel even wat anders dan thuis eentje rijden. In een proef moet je nl. 'alles aan elkaar rijden' en dat betekent soms dat onderdelen die je 'sec' prima beheerst nu niet zo goed uit de verf komen omdat de oefening net na iets komt waar je 't moeilijk mee had.

Nogmaals: prima dat je je paard thuis lang doorrijdt voordat je op wedstrijd komt. Geen enkel probleem. Maar bovenstaande opmerkingen lijken te suggereren dat je toch wat neerkijkt op veel andere ruiters en daar moet ik niet te veel van hebben.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-03 00:31

waar ik gewoon even benieuwd naar ben , wat versta jij onder "de basis"?

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-03 00:56

ja idd, als je paard ongeveer een M-proef kan rijden, beheerst ie een groot deel van de basis allang, dus je bent zo door de B, L1 en L2 heen(totaal 30 wp, is dus toch al snel 25x starten) en ondertussen train je thuis verder voor de M en het Z, da moet het echt wel lukken hoor!

Ing__

Berichten: 11173
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-03 01:21

tja ik denk dat je zelf moet weten wanneer je met je paard start, maar ik denk dat je het wel een beetje onderscht om zo even naar de Z te hobbelen...op wedstrijd reageerd je paard altijd anders, en waarom zou je geen fouten kunnen maken? daar leer je juist van!!!

Gaitkeeper

Berichten: 517
Geregistreerd: 16-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-03 07:40

Zo hé, gevoelig onderwerp dat wedstrijden rijden....
Als deze reacties een indicatie zijn voor de sfeer onder 'wedstrijdruiters' dan weet ik weer waarom me dat niet echt meer trekt Lips are sealed Haha!.

Nuv

Berichten: 1127
Geregistreerd: 04-01-02
Woonplaats: hh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-03 08:20

Dat slaat echt helemaal nergens op Gaitkeeper.... "Wij wedstrijdruiters" hebben gewoon een andere mening over dit onderwerp, dat heeft niks met sfeer te maken dacht ik zo..... Als Passionato graag zo lang wil wachten vind ik dat prima, maar om de verschillende genoemde redenen: teveel verzameling, 10 punten per klasse enzovoort lijkt me dat niet zo slim. Plus dat het inderdaad zo is dat je in een proef op een vreemd terrein alles achter elkaar moet doen, dus een keertwending vlak na de galop enzo, en niet pas na een half rondje stappen. Het kan dan denk ik vreselijk tegenvallen als je denkt te gaan "vlammen" en je krijgt amper een puntje per wedstrijd.....

Passionato

Berichten: 1471
Geregistreerd: 23-05-03
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-03 09:28

Ahhh, er komen hier echt misverstanden. Ik train echt niet zoals jullie denken door totdat hij als een Z paard loopt en dat ik dan denk dat hij in de B gelijk gaat scoren voor 100... en als je paard opgericht kan lopen kan ie ook daar nog onderin lopen, dat lijkt me niet het grootste problleem straks.. tuurlijk is een proefje anders dan je in de bak heb, jekomt een hoop dingen tegen. Je moet alles sneller achter elkaar doen enzo. daar ben ik dus ook hard aan op het trainen, ik rijd mijnonderdelen in de bak echt per letter, en heel snel achter elkaar zodat ie er handig in wordt... Maar ik verwacht echt niet dat ik vette winst ga rijden!! ikben net als iedereen net zo blij dat ik een winstpuntje heb.. ik ben gewoon zoals ze hierboven al zeiden: een oer-perfectionist haha.. Enne Kendra. je begrijpt me echt verkeerd..ik heb he-le-maal niets tegen mensen die wedstrijden rijden (ik heb het zelf toch ook gedaan??) en ik heb respect voor iedereen die zo bezig is ( kijk maar paar berichtjes erboven) ik heb het inderdaad een beetje ongelukkig uitgedrukt.. zo was het dus niet bedoeld..

Passionato

Berichten: 1471
Geregistreerd: 23-05-03
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-03 09:30

Op de vorige pag zei ik het al: het enige wat k jammer vind is dat ze me altijd zo afzeiken omdat ik het "anders" doe.. dat iedereen wedstrijden gaat rijden op punt A en ik op punt B, dat moet ik toch lekker zelf weten?? laat iedereen het toch eens op zijn manier doen, ook al is die wat anders..

Nuv

Berichten: 1127
Geregistreerd: 04-01-02
Woonplaats: hh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-03 10:03

Maar als je toch niet verwacht meteen vette winst te rijden, waarom begin je dan niet lekker! Volgens mij komt het wel goed met jou hoor! Haha!

Passionato

Berichten: 1471
Geregistreerd: 23-05-03
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-03 10:07

ja dat zegt iedereen.. ik ben ook wel van plan het winterseizoen te gaan starten hoor, ik wachten geen jaaaaren hahaha, ik heb samen met mijn instructrice een plan getrokken, en ik geloof heilig in dat mens, dus daar hou ik me gewoon aan... en we zullen zien hoe dat uitpakt toch??
Nogmaals excuses trouwens als mensen sommige van mijn zinnen als belediging opvatten.. dat is echt niet zo bedoeld, is meer een kwestie van verdediging van mij waarbij ik nogal agressief over kan komen (dat ben ik niet hoor hahaha)

essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-03 10:38

Passionato schreef:
Op de vorige pag zei ik het al: het enige wat k jammer vind is dat ze me altijd zo afzeiken omdat ik het "anders" doe.. dat iedereen wedstrijden gaat rijden op punt A en ik op punt B, dat moet ik toch lekker zelf weten?? laat iedereen het toch eens op zijn manier doen, ook al is die wat anders..


tuurlijk, dat moet je ook allemaal zelf weten en ik zeg niet dat je paard het niet kan, maar ervaringen in het verleden hebben mij geleerd dat dat wedstrijden rijden er dan nooit van komt, omdat dat de verwachtingen al behoorlijk hoog liggen.
Ook ken ik dus veel mensen die thuis op 'M-niveau trainen' en dat betekent meestal dat ze een keer die kop naar binnentrekken en dat moet dan schouderbinnenwaarts zijn. Dit is dus in het algemeen en slaat niet op jou.
Het enige wat me in jouw verhaal opvalt is dat je nu al zegt dat je paard waarschijnlijk meer dan Z kan, zonder dat je ooit een wedstrijd hebt gereden. Dat vind ik behoorlijk natte vingerwerk. Bijna elk beetje normaal gebouwd paard zou Z kunnen lopen, maar dat wil nog zeggen dat je daar werkelijk aan toekomt. Misschien kun jij het er wel niet uitrijden.

Gaitkeeper

Berichten: 517
Geregistreerd: 16-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-03 12:13

Nuv schreef:
Dat slaat echt helemaal nergens op Gaitkeeper.... "Wij wedstrijdruiters" hebben gewoon een andere mening over dit onderwerp, dat heeft niks met sfeer te maken dacht ik zo.....


Wij, wedstrijdruiters Verward Verward Lips are sealed

O nee ? Volgens mij is dit precies wat er langs de ring ook gebeurt.
Staat men ook twee pagina's vol te praten over degene die aan het rijden is....tenminste dat is de sfeer die ik vaak proefde.
Ook gezelligheid maar dit gemiep over een ander komt net zo vaak voor.

Iedereen moet vooral doen wat ie leuk vindt en wat mij betreft zijn wedstrijden niet zaligmakend...voor een ander misschien wel.
Maar als iemand vindt dat hij z'n paard of wat voor nivo dan ook rijdt is dat toch mooi ? Ook op wedstrijden zie je soms paarden met scheefgetrokken koppen punten krijgen dus wat mij betreft is de mening van een jury gelijk aan een ieder subjectief individu.....maar voor iemand anders is dat weer heilig.
Prima hoor.....lekker op je eigen manier bezig zijn met je paarden.
En vooral genieten.. ..je nergens toe laten dwingen omdat iets zo hoort...
En bij commentaar op mijn schrijven verwijs ik naar mijn onderschrift Schijnheilig

UniferB
Berichten: 702
Geregistreerd: 19-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-03 12:53

Passionato schreef:
Ik train mijn paard echt niet door tot ZZ en ga dan de B in ofzo haha, nee joh, maar ik wil wel eerst de BASIS er 100% inhebben!! Ik heb niets tegen mensen die gaan starten terwijl het nog niet 100% gaat hoor!! dat heeft men hier een beetje verkeerd opgevat.. maar ik wil nu gewoon nog langer wachten om er later in het HOGERE werk profijt van te hebben (dus nog niet in de B proeven ofzo, ik verwacht echt niet in volle verzameling of passage binnen te komen ofzo hahaha. Ik zie gewoon zoveel mensen die hele hoge punten in de B en L rijden en in de M of Z stranden omdat de basis gewoon nog niet goed is!! Als ik sommige mensen in de M een keertwending zie doen of middendraf..tja.. niet dat ik wat tegen die mensen heb ofzo, als ze lekker plezier hebben in starten en hun paardje ook.. nou dat is toch het mooiste dat er is??? het enige dat ik bedoel is dat ik gewoon wat langer over de basis doe dan andere mensen "normaal" vinden, gewoon omdat mijn instructrice ook een stapje verder wil in de basis dan de meeste mensen doen, en dat kost tijd, inspanning, en geduld!
Ik verwacht ook niet dat mijn paard gelijk de eerste proef 180 punten loopt.. hij kan ook gewoon ineens staken ofzo!! begrijp me niet verkeerd...
Ik heb hem voor de ervaring trouwens al een paar keer meegenomen, gewoon losrijden enzo op die terreinen, en ik heb al een aantal springwedstrijden meegedaan.. dat vond ie suuuper! Het is echt een macho.. zolang de mensen naar hem kijken groeit ie gewoon hahaha..
Bovendien hadden mensen het hier over plezier.. nou ik hoef mijn plezier dus totaal niet uit de wedstrijden of winstpunten te halen hoor... ikzie hoeveel ie elke week weer vooruit gaat, en elke week sterker wordt, en daar haal ik zo verschrikkelijk veel voldoening uit.. daar heb ik echt geen jury voor nodig.. elke rit is plezier!!


Heb je er wel eens bij stil gestaan dat het rijden van bv. een keerwending in een proef toch net even anders kan zijn dan wanneer je het thuis doet? In een proef spelen er vaak meerdere factoren mee waardoor het wel een kan mislukken. Thuis kan je het op het moment doen wanneer je denkt, zo nu kan het wel. In een proef moet het toch echt op het moment dat het gevraagt wordt ook al voelt je paard op dat moment fff niet goed aan. Wat ik eigenlijk wil zeggen is dat je er, omdat het in een proef niet altijd goed gaat je er niet meteen de conclusie moet trekken dat persoon/paard de gevraagde oefening niet beheerst. Maar dat is iets waar je vanzelf wel achter komt als je wel wedstrijden gaat rijden Haha!

Kieffertje

Berichten: 1743
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-03 13:14

Ik vind dat je zelf moet weten wanneer je gaat starten. Mijn pony kan thuis (ik herhaal: THUIS) een vrij net B-poefje lopen maar ik ga dit jaar nog niet starten omdat ik dan na de B niet verder zou kunnen en Evita nog een heleboel dingen moet leren. Eerst wil ik dat ze vij normaal een trailer in- en uitloopt en niet bang voor paraplu's is. Ook (lees: zelfs) aan mij wordt vaak gevraagd wanneer ik nou eens ga starten en steeds moet ik weer hetzelfde antwoord geven. Zolang je maar niet afgeeft op anderen die het anders doen heb ik absoluut geen moeite met jou keuze. En even voor iedereen: Blijf aardig doen op dit forum tegen elkaar, zodat we niet een soort Jerry Springer worden Lachen !

Passionato

Berichten: 1471
Geregistreerd: 23-05-03
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-03 13:41

Oke , ik heb eens zitten malen en ik denk dat ik het nu wat beter onder woorden kan brengen Haha! give it a try...

Als ik soms op wedstrijden mee ga kijken zie ik heel vaak hetzelfde tafereeltje: k zie elke week dezelfde mensen in bijvoorbeeld de M rijden op een paard dat er gewoon nog veel te slap voor is. Het basiswerk zit er gewoon nog niet goed genoeg in voor de M. Toch moeten ze kosten wat het kost (elke week) starten op de wedstrijden. Ze komen dan op zo'n wedstrijd terwijl het nog niet genoeg bevestigd is, dan komt er nog stress bij kijken, dan zie je ze met wedstrijden alle zeilen bijzetten (lees trekken rukken en plukken) om hun paard nog enigzins te laten lopen. vergezeld door een chagerijnige kop en veel getier en gevloek, rotknol dit, rotknol dat! Dan rijden ze hun proefje... als je ze achteraf vraagt hoe het is gegaan kun je twee antwoorden krijgen: a) ze hebben een winstpunt en zeggen: suuuuper.. of B ze hebben voor hetzelfde proefje geen winstpunt en zeggen (klote!!)
Diezelfde mensen lopen op mij af te geven: ik snap niet dat je nog niet gaat starten, je paard loopt toch supergoed??
Kijk, ik heb nou eenmaal een groter en langer paard, toen ik heb kreeg zat er nog geen spiertje aan, een echte slungel en hij was totaal op de voorhand gereden (lees: kop in de krul gerukt) Daar gaat nou eenmaal tijd overheen voor die spieren zich op de goede manier ontwikkeld hebben, en het vertrouwen gewonnen.. Om het er met zo'n groot paard er wat stabieler uit telaten zien, moet ie nou eenmaal sterker zijn...
Ik heb helemaal niets tegen mensen waarbj deonderdelen niet super gaan! Ik sat ook niet langs de kant van tsss,. moet je die zien.. ik moet het zelf nog met de mijne gaan proberen! Bijv als renske, waarbij de keertwending niet goed gaat.. dat bedoel ik dus niet.. ik bedoel de ruiters die de wptekens in hun ogen hebben...
Ik ben gewoon iemand die erg perfectionistisch is en daarbij ook vaak een tikkeltje onzeker.. Ik ga dus op wedstrijd als ik zelf gerust ben dat ik in principe ieder onderdeel goed kan rijden. ZO ga ik zelf zekerder de ring in en breng ik dit ook over op mijn paard.. Ik zeg ook niet van : mijn paard loopt al dik op M niveau blabla.. dat ik die onderdelen in de training naar boven haal om hem sterker te maken wil niet zeggen dat hij die in zijn proef ook zo loopt, dat snap ik ook! Dat is pure ervaring die hij ook in de ring op moet doen.. maar dat komt nog wel !!! Ik heb niet eens tijd om elke week weg te gaan, ik heb ook nog een studie diergeneeskunde!!

Tot slot wil ik nog zeggen wat ik bedoel met dat Z niveau: ik zeg niet dat mijn paard nu al veel beter is om hoger te komen dan het Z, daar kun je nu gewoon helemaal niets over zeggen.. hoe hij zich ontwikkeld, hoe houd hij het in zijn kop bij etc etc.. wel weet ik dat hij de potentie ZOU KUNNEN HEBBEN om dat wel te kunnen, dat is heel wat anders!! Ik verwacht helemaal niet dat ik zo ver kom, het is nog verre verre toekomst, ik zie wel! Wat ik bedoel is dat ik een hoop paarden die het in principe wel kunnen toch stranden in de Z omdat de basis er niet genoeg inzit... Wat ik nu in de basis steek heb ik altijd profijt van.. dat pakken ze me niet meer af!
Ik hoop dat het nu wat duidelijker is..

ClauH

Berichten: 4734
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tegenover de Xenos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-03 13:47

Groot gelijk ! Haha!

Nuv

Berichten: 1127
Geregistreerd: 04-01-02
Woonplaats: hh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-03 13:55

Ik voel me misschien een beetje aangesproken omdat ik sinds kort M ben gaan starten..... Haha!

dell_1
Berichten: 1962
Geregistreerd: 17-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-03 14:01

Ik vind het wel verstandig dat je wil wachten. Ik heb zelf nog geen wedstrijdniveau. Maar ben aan het leren op mijn bijrijdpaard.
Ik zie welleens mensen op wedstrijden waarvan ik denk je zet jezelf echt voor aap! Die dus het niveau van mij hebben.
Verder zag ik ook mensen in de Z1 die gewoon een proef reden waarvan je dacht dat ze maar beter naar de B ofzo konden gaan.

Rinoa

Berichten: 5528
Geregistreerd: 28-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-03 14:33

Ik kan me ook goed voorstellen dat je wilt wachten. Ik reed Indy 4 jaar voor ik wedstrijden met hem ging rijden. Hij kon het wel (werd gestart in het Zdress door eigenaresse), maar voor mezelf wilde ik gewoon het idee hebben dat het goed ging, zodat ik zelf met een zelfverzekerder gevoel de bak inging. (Maar hij had dus wel de wedstrijdervaring al....ik alleen nog niet.)