Paardenmarkt???

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mariekje

Berichten: 747
Geregistreerd: 28-05-03
Woonplaats: onbekend

Paardenmarkt???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-03 18:50

Hey mensen,
Ik wil ff een topic wijden aan paardenmarkten, aangezien ik zelf in een dorp woon waar ieder jaar een traditionele paardenmarkt is. (Even terzijde, deze is pas in november). Ik ga er al mijn hele leven heen en als echte paardengek is het één grote hel op zo'n paardenmarkt. 'Huh?'hoor ik al een paar mensen denken,'Maar er zijn toch een heleboel paarden?'
Ja klopt, maar vraag me niet wat voor paarden. Niets is zieliger voor een paard dan een paardenmarkt; even een impressie van hoe ik tegen onze paardenmarkt aankijk:

Sommige paarden worden 's ochtends rond een uur of 3/4 al vastgezet tussen een hele hoop andere paarden en pony's. Het is donker, overal hoor je paarden hinniken(uit angst). Er zijn al een hoop mensen. De paarden staan meestal heel erg strak,zonder stro en zonder water.De hele dag lang.Soms wel meer als 12 uur lang. Uren gaan voorbij. Uren van bekeken en aangeraakt worden. Mensen kijken voortdurend onder staarten en willen steeds weer opnieuw tanden zien. Er is onwijs veel lawaai overal, omdat pal naast al die schattige pony's een kermis is die met zijn felle lichten en loeiharde muziek staat te draaien. Sommige paarden worden daar gewoon de hele dag bij gezet.
Doet een paard iets fout, of trapt ie een ander paard, dan wordt ie gelijk helemaal afgemept door een boer met een stok. Paarden staan uren zo: dicht op elkaar, soms in de regen, zielig, alleen. Een enkele keer wordt er goed voor een paard gezorgd, maar 9 van de 10 keer niet.
Uiteindelijk raken de paarden helemaal verdoofd. Tegen het einde van zo'n markt, gaat het grootste deel van de paarden die er nog staan naar de slacht. In groepjes worden ze in trailers gemept. Sommigen hebben er wonden aan over gehouden. Je hoort weer overal dat angstige gehinnik...

Ik herinner me nog dat ik klein was en dat er een vrachtwagen stond, waarin kleine mini shetjes werden opgeladen. Ik denk dat ze hoogstens 2 jaar oud waren. Er stond zo'n vent tussen die arme schatjes die hen kei hard op hun hoofden mepte. Ze werden zelfs geschopt. Ik kon het niet aanzien... Huilen Ik moest huilen en ik schreeuwde dat hij op moest houden, maar hij beet me toe dat ik me er niet mee moest bemoeien...Die arme schetjes gingen naar de slacht.

Dat is nou mijn impressie van de paardenmarkt. Het is zeker geen aanrader als je naar de paarden wilt gaan kijken, maar de sfeer is wel heel leuk. Heeft iemand nog meer van dit soort ervaringen en wat is jullie mening over paardenmarkten?


Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-03 20:30

Bedoel je die in Hedel?
Ik herken iig de kermis Tong uitsteken

Ik ben ook niet echt de grootste fan van een paardenmarkt.
Afgelopen jaar ben ik er voor het eerst geweest en ik vond het inderdaad best schokkend.
Ik hoop altijd maar dat die paardjes gekocht worden doro een goed tehuis en dat ze na zo'n dag een geweldig leven krijgen......

Liza_vL

Berichten: 17549
Geregistreerd: 01-04-01
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-03 21:09

echt vreselijk als je dat zo hoort. ik ben er nog nooit geweest. ik heb wel in een boek van belinda meuldijk gelezen dat zij wel es een pony op zo'n markt heeft gekocht, maar zij heeft er ook de ruimte voor. ik denkt als ik later in een groot huis woon met heel veel weide erom heen dat ik dan een paardje ga redden daar Lachen (goede instelling niet waar?)

Mariekje

Berichten: 747
Geregistreerd: 28-05-03
Woonplaats: onbekend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-03 22:18

Ja, ik bedoel die van Hedel. Ik vind de sfeer op zich wel leuk hoor en er lopen zeker ook wel goede paarden bij, maar het merendeel is in slechte staat(in mijn ogen)... Verdrietig

Maar een vriendin van me heeft dus ook een pony op de paardenmarkt gekocht en zij is daar al jaren gelukkig mee. Het is dus niet zo dat het alleen maar zielige dieren zijn.


KellyenXena

Berichten: 3615
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-03 18:54

Toevallig..over een paar dagen is er eentje hier..Ik ben van plan daar eens een kijkje te nemen..Ben nog nooit op zo'n markt geweest..misschien dat het hier wat dierwaardiger gebeurt..Heb er geen idee van eerlijk gezegt..Hopelijk kom ik niet al teveel schokkende dingen tegen aangezien je daar aan mij een slechte hebt..

Groetjes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-03 20:10

Ik heb idd van die rare verhalen gehoord over de paardenmarkt. Snap ook niet hoe iemand de sfeer daar wel leuk kan vinden.........

evelyn
Berichten: 254
Geregistreerd: 29-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-03 20:17

ik vind die paardenmarkten verschrikkelijk! er zullen misschien wel goede tussen zitten maar wij gaan eigenlijk elk jaar een week naar drenthe en elke keer is daar wel weer zo'n markt en ik vind het zo erg hoe ze daar bij staan, ze kunnen het toch ook wel anders organiseren?? en de meesten daar noemen zich nog paardenliefhebbers ook.. eigenlijk zou er een keer een actie tegen gevoerd moeten worden! Haha!

Vinessa

Berichten: 497
Geregistreerd: 10-01-03
Woonplaats: Rijnwoude

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-03 20:19

Ja, ik weet precies wat je bedoelt. Hier in het achterlijk bloemendorp is er dus ook elk jaar 1 en een in buurgemeente hiernaast ook.

Waar ik vooral aan erger zijn die handelaren met blauwe stofjas, hun boerenpet, hun opvallende wandelstokken (mepmateriaal Scheve mond ) en een blik in hun ogen van je kan me niks maken.

En dan staan die pony's daar de halve dag om ze maar kwijt te raken. Hun geven niks om die beesten, draait ze alleen maar om het geld. En mensen die er niet genoeg verstand van hebben tuimelen allemaal voor hun mooie verhalen.

Nee, ik geef je groot gelijk. Het is leuk om die paarden even te bekijken. Maar eigenlijk moet je diep medelijden met ze hebben. Scheve mond

Mariekje

Berichten: 747
Geregistreerd: 28-05-03
Woonplaats: onbekend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-03 00:05

Anique_Vaandrig schreef:
Ik heb idd van die rare verhalen gehoord over de paardenmarkt. Snap ook niet hoe iemand de sfeer daar wel leuk kan vinden.........


Ja weet je, ik kan me wel plaatsen in jouw standpunt, maar het is dus ieder jaar onwijs druk op de paardenmarkt en tussen de mensen hangt er wel een gezellig sfeertje. Ik vind het ook altijd leuk om nieuwe spullen voor mn paardjes te gaan kopen enzo. Maar wat de paarden betreft valt de gezelligheid wel in het niet hoor... Verdrietig


Ing__

Berichten: 11173
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-03 00:53

ik ben nog nooit op een markt geweest en ik denk dat het ook beter is voor mezelf om daar niet heen te gaan, ik zou zo ongeveer de hele markt leeg willen kopen :S

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-03 08:23

Ik ben nu 2 keer in Hedel geweest.
De eerste keer 3 jaar geleden en dat was de eerste keer dat ik op een paardenmarkt kwam. Ik had toen al een hoop verhalen gehoord over hoe vreselijk zielig het was, maar ik vond dat over het algemeen wel meevallen.
Er stonden wel een paar dieren die imo beter afwaren met een spuitje, of die iig direct naar de slager zouden moeten gaan ipv via de markt. Maar ik heb weinig mishandelingen gezien. Ik heb het opladen trouwens niet gezien, dus daar kan ik weinig van zeggen.
Afgelopen jaar ben ik er weer geweest, samen met Kim (Pinky_girl). Er stonden een hele hoop dieren die ik zo zou willen meenemen, maar weer weinig schokkend gezien.
Ik ben het er wel mee eens dat het voor de paarden vreselijk is om daar te staan. Dicht opeen gepakt, veel drukte en lawaai...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-03 09:34

De markt van Hedel ken ik niet (de kinderen uit Hedel kregen altijd vrij van school op die dag, maar als je toevallig op dezelfde school zat maar in Zaltbommel zelf woonde mocht je er niet heen... grrrr) maar ik ben wel meerdere keren in Den Bosch geweest.
Ik vond het daar eerlijk gezegd niet zo erg (is wel al jaren geleden hoor). Er stonden kwalitatief goede paarden, onder goede omstandigheden. Tuurlijk stonden er ook een paar scharminkels bij, maar niet dat je zegt met open wonden of half opgehangen ofzo. Ik had eerlijk gezegd ook de indruk dat er daar goed gekontroleerd werd op welzijn en gezondheid.

Ik ben echter ook wel eens in Geldermalsen wezen kijken, en daar loop je echt kotsend het terrein weer af. Precies wat je zegt, dicht op elkaar geknoopt, liefst zonder ruimte om het hoofd te bewegen, pure ellende om te zien. Volgens mij ook zonder toezicht, want ja het is een volksfeest op zo'n dorp he, en dat praat blijkbaar alles goed.... Yuk!