Is mennen minderwaardig?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kais

Berichten: 5139
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Hell

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-03 21:20

Ik rijd western en 't lijkt me vet gaaf om 'n keertje te mennen. Het lijkt me juist moeilijker, omdat je je paard niet kunt sturen met je zit.

Tess
Berichten: 982
Geregistreerd: 26-04-01
Woonplaats: Mierlo-hout

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-03 21:20

Mennen is zeker niet minderwaardig!
Ik heb het zelf ook gedaan en ga het misschien in de toekomst wel weer doen.
Het is een heel aparte tak van de paardensport waar ik enorm van kan genieten, helaas zijn de gevolgen als er iets gebeurt altijd gelijk een stuk erger dan onder het zadel en daarom hang ik mijn tuig nog even in de wilgen...

Ireen_
Berichten: 8251
Geregistreerd: 13-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-03 21:27

zeker niet!
ik hoop het met Evita ook ooit eens te gaan doen, maar dan moet ik eerst zelf alles leren enzo, Evita kan het al.
ik had vroeger een vriendin die een shet hengstje had waarmee ze mende, ze deed ook marathon wedstrijden met hem. dat was hardstikke leuk en zeker niet makkelijk (het sturen *LOL* )

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-03 21:55

Ik heb niet alle reacties hier gelezen, maar wat ik vaak merk is het volgende: mensen die het mennen niet kennen vinden het vaak 'ouderswets' en simpel en onnozel tijdsverdrijf, een beetje met een peerd over de weg kletteren. Tot ze een keer meegaan, dan vragen ze meteen wanneer ze weer mee mogen.... Dan hebben ze pas door dat het helemaal niet zo simpel is en daarbij ook een prachtig gezicht.
Vaak als we hier buitenrijden zie je mensen gewoon gaan staan kijken, omdat het gewoon een erg mooi gezicht is, mits de combinatie een beetje toont natuurlijk.
Wat het ook is: leken die zien ook de fouten niet. Zo is er hier een vent (rijdt helaas ook bij onze menclub, jaja ik ben bestuurslid daarvan Tong uitsteken) die maar wat rondcrosst met zijn tweespan Tinkers, het ziet er echt niet uit, maar leken die vinden dat spektakel alleen maar mooi, terwijl wij ervan gruwelen. Frusty
Dressuur en springruiters zullen vaak in de eerste plaats ook niet nadenken aan de moeilijkheden van het mennen. Die zien het meer als simpel sturen (en ik geef toe, bij veel mensen is het ook niet meer dan dat), maar zien de achtergrond ervan niet. Tot ze het eens irl meemaken. Dan is het vaak van "Oooooooh, doen jullie dat zus of zo."
Zo hebben wij al veel mensen in onze vriendenkring en familie gekgemaakt van ritjes op de kar. Super, die positieve reacties.

Ik wil zelf ook dolgraag leren mennen, de kar en het paard en het tuig heb ik al Tong uitsteken. Nu ik het menbewijs nog en mijn paard wat jaartjes erbij en beleren Tong uitsteken. Ik vind het een welkome afwisseling op het werk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-03 23:58

Sjuimpje schreef:
Ik mis de spanning die ik krijg bij het rijden onder het zadel en met name het contact mis ik altijd enorm.


Wanneer kom je eens langs om Händell en Ilindra in tandem in galop door de waterbak te sturen Knipoog
(of wachten tot het najaar, dan zijn Lisa en Lars ook betuigd en kan het zelfde geintje met een beetje mazzel met het 4-span)

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-03 10:14

Veel mensen denken inderdaad dat mennen iets is voor oude mannetjes Haha!
En denken bij mennen aan ritjes aan een lang teugeltje, waarbij je ook nog eens langzaam gaat.
Zo kan je rijden ja.... Maar het kan ook anders Haha!
Ik moet zeggen dat ik in de jaren dat ik met Isolda mende méér dan genoeg spanning en sensatie heb meegemaakt Knipoog

Ik kan echt niet wachten tot volgend jaar. Het idee dat ik met Udinde, mijn eigen "foksel" straks voor me heb lopen. Ik krijg er de rillingen van!
Was het alvast maar zover!

sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-03 10:52

dankjullie wel voor alle reacties!ik ben blij te horen dat er gelukkig positief gedacht wordt over mennen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-03 10:55

Hihi en dit was een heeeeeel goed topic want ik heb een uitnodiging voor een ritje achter een mooie paardenkont *LOL*
(ik mocht trouwens ook een keer met Sanderijn mee op het karretje achter Tinkie en dat was ook heeeeel cool!!!!)

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-03 10:58

Ilindra"]
[quote="Sjuimpje schreef:
Ik mis de spanning die ik krijg bij het rijden onder het zadel en met name het contact mis ik altijd enorm.


Wanneer kom je eens langs om Händell en Ilindra in tandem in galop door de waterbak te sturen Knipoog
(of wachten tot het najaar, dan zijn Lisa en Lars ook betuigd en kan het zelfde geintje met een beetje mazzel met het 4-span)
[/quote]

Heeeeeeeeeeeeeeeeeeey mag ik dat ook een keertje?????? Aaaaaah???? Tong uitsteken

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-03 11:00

IK WIL OOK MEEEEEEEEEEEEEEEEEE..............please....please pretty please...

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-03 11:00

Hmmm is er niet zo'nzelfde topic over endurance? Ben eigenlijk wel benieuwd wat mensen dan echt van endurance vinden. In mijn omgeving merk ik echt dat er op neergekeken wordt. Tot ik ze eens meeneem op een training.

En Kawa: hoor ik ook vaak 'ach jij zit en het paard doet het werk'. Mijn antwoord is dan 'ik daag je uit een keer 10 minuten!!! te komen rijden en dan wil ik nogmaals je mening horen'. Gek genoeg worden ze er altijd stil van Verward

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-03 11:01

gijsenkim schreef:
IK WIL OOK MEEEEEEEEEEEEEEEEEE..............please....please pretty please...


Hey dat wordt echt beregezellig dan. LEUK!!!! Mogen wij, mogen wij AAAAAHHHH????

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-03 11:02

Maar ik wil dan ook een keer met Fasel mee............Wil altijd alles uitproberen......Ik kan me voorstellen dat je na 10 minuten als leek endurancer helemaal gesloopt ben........maggut?

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-03 11:03

Absoluut!!! Ik heb wel een hartslagmeter voor je en dan nemen we de Timex Speed and Distance ook mee. MAken we er een echte training van. Enneh, dan ga jij mij zeker een keertje dressuurles geven??? Tja, moet ik natuurlijk niet achterblijven. o jee.....

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-03 11:05

Is helemaal goed............oooeoeoeoeiii leuk leuk leuk (maaruh ik ben gewoon een basisruiter hoor!!!!) Ik kan je wel wegwijs maken in het beleren van jonge dieren......maar voor de echte dressuur mot je nie bij mij zijn.

Marieke_456
Berichten: 4608
Geregistreerd: 14-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-03 11:24

Ik men ook al een tijdje, maar het is niet minderwaardig ofzo, maar af en toe ben ik wle heel bang om langs de weg te gaan. Je hebt vind ik dan persoonlijk minder contact met je paard. Je hebt meer over hem te zeggen als je erop zit. En vooral bij pony's zoals Timon, het blijven hengstjes hoe rustig ze soms kunnen zijn... dus daarom ga ik nooit alleen naar buiten met hem, maar vooral in het weiland crossen vinden we alle2 leuk Tong uitsteken Maar ja nu dwaal ik af van het onderwerp...
Het is maar wat je leuk vind... De ene vind het niks om te rijden en de ander moet er niet aan denken om bijna daaglijks op zo'n kar te zitten...

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-03 13:55

gijsenkim schreef:
Is helemaal goed............oooeoeoeoeiii leuk leuk leuk (maaruh ik ben gewoon een basisruiter hoor!!!!) Ik kan je wel wegwijs maken in het beleren van jonge dieren......maar voor de echte dressuur mot je nie bij mij zijn.


Nou, als jij een basisruiter bent zul je je bij mij een ZZ ruiter voelen. Echt waar. Het enige dat ik aan dressuur doe is in het bos. Maar dat komt ook omdat mijn paard het zo ontzettend leuk vindt en ik met mijn RSI dat niet aankan dat ik het daarom maar in het bos doe Haha! .

Maar ook het beleren van jonge dieren vind ik interessant. Want kan altijd weer heel leerzaam zijn.

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-03 14:01

Als jullie eens een dagje sensatie willen zien in Lunteren: 13 september is het hier Lunters Daagje Peerdsturen en wij doen ook mee, incl. marathon. Haha!

En ik beloof: over een jaar of twee mogen er mensen met mij mee met de kar met Voice ervoor! Dan kunnen we namelijk met twee wagens tegelijk gaan.

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-03 16:41

Jurga schreef:
Als jullie eens een dagje sensatie willen zien in Lunteren: 13 september is het hier Lunters Daagje Peerdsturen en wij doen ook mee, incl. marathon. Haha!


of kom 13&14 juli naar Hoogeloon, is een tuigpaarden concours die dagen

onze club organiseert dat(gewoon de rijvereniging&ponyclub)

is een soort straten parcours, en echt zo gaaf om alles te zien!
en zondag is er ook nog vanalles, en ook een orientatierit waar iedere aangesoannen combinatie aan mee kan doen

hebben hier ook iemand die echt goed is, met zn paar Irawa heeft ie iets belangrijks gewonnen, schaam me alleen een beetje heel erg dat ik zijn naam niet meer weet, en ook niet weet wat hij allemaal heeft gewonnen!

Westernfreak

Berichten: 5495
Geregistreerd: 06-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-03 16:43

Fasel schreef:
Hmmm is er niet zo'nzelfde topic over endurance? Ben eigenlijk wel benieuwd wat mensen dan echt van endurance vinden. In mijn omgeving merk ik echt dat er op neergekeken wordt. Tot ik ze eens meeneem op een training.


Misschien een idee om zelf dat topic te openen ?
Maar, nee ik kijk absoluut niet neer op endurance Knipoog Wat dat betreft zijn wij de stal met de ondergeschoven kindjes....Bertus ment en ik rijd endurance.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-03 16:49

Fasel"]
[quote="gijsenkim schreef:
IK WIL OOK MEEEEEEEEEEEEEEEEEE..............please....please pretty please...


Hey dat wordt echt beregezellig dan. LEUK!!!! Mogen wij, mogen wij AAAAAHHHH????
[/quote]

Tuurlijk mogen jullie mee Haha!
Dit weekend is mijn vrije weekend, volgend weekend is mijn werkweekend, dat weekend daarop weer vrij, dan weer werken, enz......
Zeg maar wanneer je het een keer uitkomt.

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-03 19:06

Eeeh ik ga eerst twee weekjes op vakantie. Dus het zal zo rond 'enz' zijn??? In augustus ga ik nog een weekendje trainen in Drenthe dus daartussen???? Gijsenkim? Jij?

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-03 19:48

Ik pas me volledig aan aan fasel en ilindra.......Jullie spreken het af en ik kom mee..........

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30630
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-03 21:14

Jaren geleden kende ik het mennen niet, het leek me saai, en ik wilde het dus nooit doen.
Maar ik kwam steeds vaker bij mijn kennis, die ook mende. Ik had geen interesse, ik kwam bij hem en mocht op een gegeven moment een pony van hem inrijden. Ondertussen zorg ik voor alle pony's daar.
En ik mocht af en toe mee met mennen. Zo hebben we in Putten door de bossen gegalopeerd, supercool!! Vorig week hebben we onze eerste oefenmarathon gereden, ook cool!! Bij dit alles ben ik groom, en ik weet hoe moeilijk mennen kan zijn.
Normaal rijden we dressuurmatig en vaardigheid, dit beiden in het M. Dus tussen poortjes rijden, met totaal maar 35cm speling, binnen een bepaalde tijd. En dressuurproefjes 83 en 84. En dat is echt moeilijk.
Als ik weleens een stukje men, dan mis ik mijn beenhulpen. Maar ik geniet ontzettend van het groomen bij het mennen, vind het onwijs gaaf.
Vroeger vond ik het saai en stom, maar sinds ik er echt mee omga is het cool!

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-03 21:20

helpen jullie me wel herinneren dan? Want ik vergeet momenteel echt alles en ik geloof niet datdat na vakantie er beter op wordt. Haha!