paardjes bekapt ''Wat een feest''

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

paardjes bekapt ''Wat een feest''

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-03 12:25

Hallo

Vandaag 8 uur bij de paarden.
Er werden 5 stuks bekapt.
Eigenlijks hadden we op 1 niet gerekent.
Maar de paarden hun hoeven zagen er nog goed uit, toen zijden we dat we nog een mini hadden met lange hoeven (Naomie)
Achterbeentjes trappen rellen , voorbeentjes , steigeren echt heel grappig, ze werd n.l voor het eerst bekapt.
Toen zij de hoefsmid, dat het veulen zijn teentjes te lang waren, dat wittige dus, dus toch moest het eraf.
Nu ziet het er weer perfect uit Haha!
Safiro werd dus bekapt,niet op gerekent dus ook niet mee geoefent.
Voorbeentjes gingen redelijk, behalve toen er gevijld moest worden, hij werd helemaal gek.
En toen besloot hij maar om te gaan liggen.
Toen is hij liggend bekapt Tong uitsteken
Toen vond ik het wel best.
Echt zo grappig

Groetjes,priscilla

Carlaa

Berichten: 2867
Geregistreerd: 25-03-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-03 12:59

Eerste keer kappen of bijvijlen is altijd gezellig. Oppassen waar je staan en waar de andere drie benen zijn... Gelukkig is het goed gegaan daar bij je en is er niks over de kop geslagen ofzo. En nu kunnen ze weer even vooruit...

Rene
Berichten: 266
Geregistreerd: 06-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-03 14:09

Onze veulentjes gaan ook altijd liggen als ze voor het eerst bekapt worden, ga ik er altijd lekker naast zitten. Nadeel is echter dat ze ook weer opspringen.
Sporten hoef ik niet, paarden/pony's geven me wel genoeg beweging zo....hihi

xtostarlight

Berichten: 9230
Geregistreerd: 03-02-03
Woonplaats: Best/Boskant

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-03 19:06

wat grappig! dat heb ik nog nooit gehoord, een paard wat liggend bekapt word.

wel fijn dat het nou weer allemaal in orde is, voor de paardjes zelf ook

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-03 19:08

Ja die jonkies weten wat...........die zijn ook ze lekker lenig nog......

Sabiy

Berichten: 740
Geregistreerd: 05-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-03 19:11

Mijn (arabisch volbloed-) veulen is ook vandaag voor het eerst bekapt. Geen centje pijn. Zowel voor- als achtervoetjes braaf optillen, laten bekappen en vijlen. No problem.

Carlaa

Berichten: 2867
Geregistreerd: 25-03-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-03 00:08

Waren ze allemaal maar zo. Je kan heus met ze oefenen, maar zodra er een vijl of een kapmesje aan te pas komt... Bbrrr...

Sabiy, gelukkig dat het bij jou wel vlekkeloos gaat!

AmyII

Berichten: 7543
Geregistreerd: 22-03-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-03 09:12

hoe worden ze dan liggend bekapt, gaat de hoefsmid ernaast liggen ofzo?
*amsje krijg rare taferelen voor haar geestesoog Tong uitsteken*

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-03 09:52

Myst is ook bijgevijld, maar die bleef keurig staan, gedroeg zich echt voorbeeldig (wat ik trouwens niet had verwacht Haha!)

Sabiy

Berichten: 740
Geregistreerd: 05-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-03 10:04

Als mijn veulens voor de eerste keer bekapt worden, laat ik de moeder in de box, zet het veulen er vlak voor (neus aan neus zeg maar), als het even kan met de kont in een hoek, en met het lijfje tegen de boxwand (voor steun ; vaak is het een balansprobleem, meer dan angst of iets anders), dan sla ik mn arm om de borst van het veulen en laat hem/haar gewoon op mij leunen. Het balansprobleem hebben ze vaak meer met hun voorbenen dan met de achterbenen (gewoon omdat de voorkant van een veulen zwaarder is dan de achterkant). Hou ze rustig vast, desnoods til ik zelf eerst het voetje op en geef het dan aan de smid. 99 van de 100 keer werkt dit prima. Natuurlijk heb je er altijd veulens bij die het echt eng vinden en gaan spartelen, maar veel is te voorkomen door regelmatig te oefenen met voetjes geven, en vooral, als de smid er eenmaal is, veel geduld en rust. Voorkom stress door ze vooral niet uit het zicht van de moeder te halen, hoe dichterbij hoe beter (moeder is een mentaal steunpunt voor het veulen).
Raken ze echt in paniek, zo erg dat ze zich laten vallen, hou er dan mee op, ga zelf meer oefenen en laat de smid een andere keer terugkomen. Een slechte ervaring is moeilijk uit het geheugen te wissen !! Liggend bekappen vind ik persoonlijk nogal krankzinnig, daar worden ze bepaald niet rustig van, krijgen er geen vertrouwen van, en wat, als ze straks groot zijn.....???
Als je vanaf het begin af aan meteen je veulen leert zn voetjes op te tillen, wordt het de normaalste zaak van de wereld, en zal ook het bekappen geen probleem opleveren. Laat de smid desnoods de eerste keer alleen even de voetjes optillen, zonder er verder iets aan te doen. Hoe dan ook, het belangrijkste blijft : rust, geduld, zachte woordjes, en vooral geen dwang. Voorkom paniek. Voorkomen is veel beter dan genezen. Succes allemaal !

parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-03 10:06

AmyII schreef:
hoe worden ze dan liggend bekapt, gaat de hoefsmid ernaast liggen ofzo?
*amsje krijg rare taferelen voor haar geestesoog Tong uitsteken*


De hoefsmid deed zijn knie op zijn nek, en bekapte um haarfijn Haha!
Toen had ie niet meer zo'n grote mond

Sabiy

Berichten: 740
Geregistreerd: 05-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-03 10:13

parouscha schreef:
De hoefsmid deed zijn knie op zijn nek, en bekapte um haarfijn Haha! Toen had ie niet meer zo'n grote mond


Leuke ervaring voor zo'n veulen. Die zal de volgende keer de smid met open "armen" ontvangen ..... ! Verward