paniek, klitteband halster?!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

paniek, klitteband halster?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-03 21:32

Ik zat op deze site te snuffelen
http://www.hue-hott.de/
Kwam ik dit halster tegen

Afbeelding

NEU ! Panikhalfter mit Klettverschluß: bleibt das Pferd auf der Weide oder im Auslauf mit dem Halfter an einem festen Gegenstand hängen, geht der Klettverschluß sofort auf, sobald das Pferd am Halfter zieht. Der Klettverschluß liegt genau am Halfter an. Zur Demonstration wurde er für das Foto geöffnet. Das Halfter ist am Genickriemen und am Nasenriemen gepolstert.Größen:Pony, Vollblut, WarmblutFarben:blau, schwarz

Zou zoiets nu ook echt werken?
en zou het niet losgaan op momenten dat het niet moet, dus als je hem vast hebt en hij trekt een keer flink?

Dehtje

Berichten: 395
Geregistreerd: 13-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-03 21:41

Het lijkt me inderdaad niet echt ideaal. Ik heb het al gehad met een halstertouw met panieksluiting dat m'n paard zich los kon rukken Haha!
Maar wie weet. Meestal als een paard gaat hangen knapt het halster zowieso wel, heb er door de jaren al wel aardig wat kapot gehad. Misschien is het voordeel van deze dan dat je geen nieuw halster hoeft te kopen?!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-03 21:43

Het is geloof ik niet voor hangen, maar als hij ergens aan blijft hangen.
Dus met krabben zijn eigen hoef erachter komt

Maar voor paarden die snel hangen is het idd ook erg leuk, dis blijven nooit meer staan Haha!

Dehtje

Berichten: 395
Geregistreerd: 13-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-03 21:46

Het klittenband zit met een lus omhoog. Als hij het paard met zijn hoef erachter blijft hangen moet hij denk ik alsnog aardig wat kracht erop zetten wil het klittenband los gaan.
Ik heb ook eigenlijk geen idee , heeft iemand er misschien ervaring mee?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-03 21:48

Daar zeg je me idd weer wat
kost idd nog heel wat kracht

Ik ben ook wel benieuwd of iemand ze kent.

Bodien

Berichten: 2023
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: friesland, dokkum

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-03 22:32

ken ze niet, maar als ik het zo bekijk is het gewoon geldweggooierij
lijkt me niet anders dan een gewoon halster

Tanjake

Berichten: 1049
Geregistreerd: 11-02-03
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 10:10

Ik kende ze al wel, heb ze ergens anders al eens zien staan, ik heb er geen ervaring mee, maar naar het schijnt gaat het los als het paard gaat hangen, of als hij er ergens mee achter blijft hangen, maar niet bij gewoon gebruik (zou pas lossen als er een gewicht aanhangt dat overeenstenmt met zo'n 50 kg dacht ik). Zelf nooit gebruikt, dus of het ook allemaal zo werkt zoals op papier staat is een grote vraag Lachen. Ik zal eens kijken of ik nog kan vinden waar ik het gelezen heb, want het is al even geleden...

hobbelheks

Berichten: 8843
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 10:14

hmm goed idee, maar of het werkt vraag ik me echt af Verward
volgens mij mag je paard niet rollen met dit halster want dan komt er zand en vuil in het klittenband en zal het dus niet goed meer klitten.
Als iemand er ervaring mee heeft ben ik er erg benieuwd naar.

Tancreda4

Berichten: 24023
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 10:53

Ik wilde het halster graag aanschaffen voor Tancreda, aangezien die vanwege onstoke ogen door vliegen met halster en vliegennetje moest lopen, maar nogal onvoorzichtig en lomp was, en dus vaak ergens vast kwam. Zo'n halster leek me ideaal, omdat ze een halster had kopot getrokken, maar ook gelijk een wond aan haar kin had. Maar helaas is het er nooit van gekomen... Maar mij lijkt het in zo'n situatie wel perfect!

Tancreda4

Berichten: 24023
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 10:54

susan schreef:
hmm goed idee, maar of het werkt vraag ik me echt af Verward
volgens mij mag je paard niet rollen met dit halster want dan komt er zand en vuil in het klittenband en zal het dus niet goed meer klitten.
Als iemand er ervaring mee heeft ben ik er erg benieuwd naar.


Daar ben ik het mee eens. Zo'n vliegending met klitteband is ook na een tijdje los, door al het vuil en zand door het rollen;. Maar Tancreda, waarvoor ik hem wilde kopen, heeft in heel haar leven nog nooit gerold, dat was dus geen probleem.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 12:15

lijkt me verschrikkelijk.. als ie schrikt weg paard ( wat ik nog veel gevaarlijker vind als dat je m vast houd )... als ie enkel een verkeerde beweging maakt gaat het los dan gaat ie nog op hol omdat t klitenband zo raar kraakt vlak onder zijn oor....

Cookies
Berichten: 6574
Geregistreerd: 30-10-02
Woonplaats: Tuinzania

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 12:35

Het lijkt mij wel handig, bij ons is vorig jaar een paard verongelukt omdat ie met zijn halster ergens achter was blijven hangen. Hij had dus zijn nek gebroken. Ik zou hem gebruiken voor in de wei maar niet om buiten (op straat) mee te wandelen, dan zou ik een gewoon halster gebruiken.

tessa3009
Berichten: 233
Geregistreerd: 25-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 12:58

En daarbij, stel dat jij in een paniek situatie aan dat klitteband moet trekken, dan loopt je paard los door de stal (bijvoorbeeld) en dan is het wel heel moeilijk om hem weer te pakken te krijgen.....

Tancreda4

Berichten: 24023
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 13:22

tessa3009 schreef:
En daarbij, stel dat jij in een paniek situatie aan dat klitteband moet trekken, dan loopt je paard los door de stal (bijvoorbeeld) en dan is het wel heel moeilijk om hem weer te pakken te krijgen.....


Daarom moet je hem ook gewoon in het weiland om doen en NIET om mee te lopen of iets dergelijks!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 13:31

Reden waarom ik er aan dacht

1 van de weinige nadelen bij ons op stal is dat de paarden een halster om moeten hebben.
Dit omdat de stalhouder paarden binnen en buiten zet voor je.
Dus ik snap die regel wel, maar vind hem wel eng.

De paarden kunnen met het binnen, buiten zetten niet van het erf af dat is allemaal netjes afgemaakt, dus zou het halster los gaan is er niets aan de hand.

Maar ik vroeg me af of het idd wel los gaat als het moet en aan het niet meer klitten dacht ik ook.

Ik denk dat ik toch maar eens ga kijken of ik ze in nL ook kan vinden, juist omdat ze bij lostrekken toch niet de weg op kunnen.
En gaan wandelen doe ik nooit.

Cowgirl

Berichten: 23739
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 15:38

Zolang je het klittenband niet steeds los en vastmaakt blijft de functie wel behouden.

Ik vind het wel een goede uitvinding voor op het land of in de trailer. Daarnaast zij ze in een paniek situatie snel los te maken. Denkende aan mijn ervaring van vorig jaar toen er 10 man niks deed bij een veulen wat achterstevoren in de trailer lag. helaas was het al te laat maar ik had moeite om het halster los te krijgen, een klittenband halster had misschien wel het leven gered.

Er zitten zowieso altijd voor en nadelen aan .
Mar voor in de wei zou ik ze wel gebruiken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 15:48

Cowgirl schreef:
Zolang je het klittenband niet steeds los en vastmaakt blijft de functie wel behouden.

Ik vind het wel een goede uitvinding voor op het land of in de trailer. Daarnaast zij ze in een paniek situatie snel los te maken. Denkende aan mijn ervaring van vorig jaar toen er 10 man niks deed bij een veulen wat achterstevoren in de trailer lag. helaas was het al te laat maar ik had moeite om het halster los te krijgen, een klittenband halster had misschien wel het leven gered.

Er zitten zowieso altijd voor en nadelen aan .
Mar voor in de wei zou ik ze wel gebruiken.


voor in trailers is het zeker een goede oplossing! verder zou ik ze niet gebruiken...

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 15:53

Je kunt ook gewoon je halster met een strotouwtje oid dicht maken en eventueel een van de ringen (van het kopstuk) ook nog vervangen door een touwtje. Dat breekt zeker weten in geval van nood, maar is sterk genoeg om een braaf paard netjes mee te nemen. En als ze in het geval van Kawa toch niet de weg op kunnen rennen, lijkt me dat een prima oplossing. Goedkoper ook.

denz

Berichten: 3103
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: brielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 17:35

Denk idd dat dat klitteband niet snel los gaat hoor, is nog een aardig lang stuk, denk dat een paard dan echt hard moet trekken..
Denk dat het meer handig is als bijv je paard zelf erin blijft haken en je op geen andere manier het halster los kan maken dan dat klitteband open te trekken...

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 21:22

Dat klitteband werkt niet in panieksituaties, daarvoor is het veel te lang en te sterk.
Wat hier nog onbekend is maar in Amerika al jaren normaal te koop is een zgn. 'break-away' halster. Dit is een normaal halster van kunststof materiaal maar de riem die achter de oren langsgaat is van leer en het sluit aan beide zijden met een gesp.
Als er een panieksituatie is en het paard moet los, dan breek dit stukje leer. De rest van het halster blijft intakt en het stukje leer kan makkelijk vervangen worden.
Afbeelding

Marieke_456
Berichten: 4608
Geregistreerd: 14-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-03 17:48

Debo schreef:
lijkt me verschrikkelijk.. als ie schrikt weg paard ( wat ik nog veel gevaarlijker vind als dat je m vast houd )... als ie enkel een verkeerde beweging maakt gaat het los dan gaat ie nog op hol omdat t klitenband zo raar kraakt vlak onder zijn oor....


Nee, volgens mij is het niet om met je paard te gaan wandelen, maar echt een halster die ze alleen om hebben in de wei!
Het lijkt mij erg makkelijk voor weidepony's. Alleen al heb je een te slimmepony die heeft het trucje misschien door en haalt elke keer zijn halster zelf af Haha!

Feetje

Berichten: 11126
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-03 21:01

Volgens mij kun je dan beter een goedkoop leren halster kopen. Dat breekt tenminste in panieksituaties...

Claudia19

Berichten: 5131
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-03 22:30

ik zou het niet geburiken mij een beetje te vaag Haha!

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-03 23:43

runningkawa schreef:
1 van de weinige nadelen bij ons op stal is dat de paarden een halster om moeten hebben.
Dit omdat de stalhouder paarden binnen en buiten zet voor je.
Dus ik snap die regel wel, maar vind hem wel eng.


Daar ben ik het mee eens, ik zet de paarden binnen of buiten nooit met halsters aan. Vorige week kwam de hoefsmid 3 dagen later dan afgesproken en hebben we de halsters maar even omgelaten tot hij kwam.
Resultaat de Goodtimes zonder halster (kan het nog steeds niet vinden), de Welcome haar hele ondekaak ontveld. Gelukkig verder geen ongelukken. Misschien dat die veiligheidshalsters dus allemaal ergens in de wei gelegen hadden Haha!

germie

Berichten: 25923
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-03 09:13

Ze hebben zelfs ook al beugelriemen die verstelbaar zijn met klittenband, liggen in het opruimingshoekje van Divoza in leek. Niet duur, maar ik durf ze ook niet te gebruiken.