waarom heb je een bijrijd(st)er?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

waarom heb je een bijrijd(st)er?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-03 11:40

Ik zat me dat gisteren in de auto eens af te vragen? Poll vind ik neit boeiend, ben gewoon benieuwd naar de argumenten.

Even mijn eigen situatie: ik ben formeel ook bijrijder, rijd mijn moeder's paarden terwijl ze zelf ook fanatiek rijdt. Verder rijdt er niemand anders op onze Knipoog paarden, alleen soms (zoals nu ivm vakantie) onze instructrweur/trice. Met Trammelant hebben we sinds zijn pensioen iemand gehad die hem reed, maar toen reden we hem zelf (bijna) niet meer. Dat was voor alle partijen een mooie oplossing, zij had een leuk paard om te rijden, Trammelant werd nog steeds in vorm gehouden en wij konden ons richten op zijn opvolger(s).

Maar ik zou niet graag iemand hebben die mijn paard structureel rijdt terwijl ik zelf kan en wil rijden. Mijn moeder en ik hebben dezelfde aanpak en instructie, en bovendien vind ik dat toch nog wel een beetje anders. Als het zou gaan om wat vrije tijd zou ik persoonlijk regelen dat ze op de wei/in de molen gezet worden, hebben de paarden ook meteen een vrije dag. Nu staan we ook op een stal met die faciliteiten, dat scheelt.

Dus, hoe denken jullie erover?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-03 11:57

Ik ben op zoek geweest naar een bijrijdster toen Amanda nog thuis stond. Dit was zodat ze meer beweging en meer aandacht zou krijgen, voor mij was het financieel niet mogelijk om paard bij studie te houden. Haar verkopen wilde ik echter nooit, en bovendien had ze het niet zo slecht, aandacht kreeg ze genoeg, beweging had meer gekund, maar was nog niet erg. Dus puur voor het paard.
Als ik later weer een bijrijder zou zoeken (dus als ik al gesetteld enzo ben), dan zou dat puur zijn om anderen ook van paarden te laten genieten. Ik heb zelf een enorm leuke tijd gehad bij mijn verzorgpony en heb daar enorm veel geleerd, dat gun ik dus ook anderen. Ik zou hier wel in de buurt blijven, beetje in de gaten houden, eventueel wat simpele rijlesjes geven enzo.
Een bijrijder om haar structureel te laten rijden, en te trainen zou voor mij niets zijn, als het zover is dat ik daar zelf geen tijd voor heb, gaan we andere oplossingen zoeken.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37237
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-03 12:48

Mijn reden is dat ik door mijn gezondheid mijn paardje soms niet de aandacht en beweging kan geven die ik goed voor hem vind. En dan gaat het vooral om aandacht. Ok het is mijn hobby ook niet om iemand op hem te laten rijdem als ik er niet bij ben, maar soms heb je helaas geen keus. Als je weer eens in het ziekenhuis ligt en je man heeft geen tijd om iets met je pony te doen dan moet je wel.

Maar het gaat mij dus voornzamelijk om aandacht en longeren en af en toe rijden.

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-03 13:02

Ik heb jaren geleden een tijdje een bijrijdster gehad om dat meisje een plezier te doen. Ze ging dan 1 of 2 keer per week een buitenritje maken. Dat stopte toen het meisje wedstrijden wilde gaan rijden en een ander paard kreeg aangeboden.
Verder heb ik nooit een bijrijder nodig gehad.

Supertje

Berichten: 7090
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-03 13:07

Het was eigenlijk helemaal niet mijn bedoeling om een berijdster te zoeken. Helaas toen ik Jordy net had vloog ik er een beetje ongelukkig af en kwam op mijn linkerarm terecht, die al eens verbrijzeld is geweest en waarvan de pezen zijn verkort, zenuwen niet goed zijn en de spieren ook al niet meewerken. Er zat weer een scheurtje in mijn arm, ik beschadigde (scheurde) een aantal pezen en scheurde een spier.
Er was wel een stalgenote die hem kon rijden, wat ze ook even heeft gedaan, maar ik was niet zo gecharmeerd van haar manier van rijden...
Toen is mij huidige bijrijdster Jordy gaan rijden, ze had niet zoveel ervaring, maar deed het heel netjes en het klikte echt tussen die 2.
Ik had haar al verteld dat ik alleen voor tijdelijk iemand zocht, maar ze had er zoveel plezier in dat ze van mij ook mocht blijven toen ik zelf weer volop aan de slag ging. Wel onder de voorwaarde dat ze ook wekelijks (prive)les volgde bij mij eigen instructeur. Ik heb er met mijn instructeur ook al over gehad hoe hij het vond gaan, hij vond ook dat het heel goed ging.
Ze rijd hem nu 1 of 2x per week, en als ik eens niet kan of als ik zoals binnenkort op vakantie, durf ik hem echt aan haar toe te vertrouwen.

Ik heb zelf vroeger ook altijd veel plezier gehad aan bijrijdpaarden, en ik vind het eerlijk gezegd ook leuk dat ik dat nu iemand anders ook kan bieden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-03 13:37

Ik ben de vrijdag-bijrijder van mijn moeder. Omdat zij niet echt durft te springen en Pieke het wel heel leuk vind (en ik ook Haha!).

Ik heb voor als ik op vakantie ben (en dat is weinig) een bijrijder voor Pablo omdat hij zich erg verveeld als hij alleen maar op wei komt en longeren stom vind.

Verder ben ik nog (tijdelijk) bijrijder van een paard omdat de eigenaresse ziek was en het paard zich duidelijk verveelde.

Nair

Berichten: 118
Geregistreerd: 05-06-01
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-03 13:51

Ik heb Lennon nu 2,5 jaar en de eerste 2 jaar heb ik hem alleen gedaan. In november werd ik zwanger, dus toen moest ik er wel aan. Het was voor mij en Lennon heel moeilijk om iemand te vinden die geschikt was. Uiteindelijk vond ik in Januari echt een super verzorgster. Ze ging precies met hem om, zoals ik met hem om ga.
Nu is ze gestopt, maar dat is niet zo erg (zij vond het vreselijk, maar vanwege tijd ging het niet meer), want Lennon staat nu ergens waar hij volledig onder toezicht op de wei staat. Dus ik hoef er niet dagelijks naartoe.

Ik hoef ook geen verzorgster meer, alleen als ik weer in tijdnood mocht komen, dan zal ik het voor hem doen, maar voorlopig niet.

Groetjes Nair

ClauH

Berichten: 4734
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tegenover de Xenos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-03 13:53

Ik heb eigenlijk om 3 redenen een bijrijdster:
- de eerste reden is dat ik mezelf nog steeds bevoorrecht vind met een eigen paard, en dus iemand anders ook een kans wil geven om van een "eigen" paard te genieten.
- de tweede reden is dat ik full-time werk, op zaterdag naar school ga, een groot huis heb, 2 katten en een man, dus het is wel lekker om 2 avonden in de week tijd te hebben voor wat anders.
- de derde reden is dat ik 2 keer per jaar op vakantie ga, en tussendoor best vaak een weekendje weg, en zo heb ik altijd iemand aan wie ik met een gerust hart mijn paard kan toevertrouwen.
Het meisje wat me nu helpt rijdt 2 keer per week, omdat het nog een jong paard is. Zodra hij wat ouder is, is hij overdag "van haar" en
's-avonds en in het weekend "van mij". Zo krijgt hij lekker veel aandacht. Ik ben superblij met haar en zou haar niet willen missen !

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-03 13:59

Lielle schreef:
Dus, hoe denken jullie erover?


Ik vind het geweldig dat er mensen zijn die er anders over denken Knipoog

Ik ben "bijrijdster" van 2 paarden (ongeveer 3 keer in de week, met les en ook wedstrijden, dus aardig structureel) en in beide gevallen snijdt het mes aan 2 kanten denk ik.
De reden waarom deze mensen mij hebben Haha! ken ik ook wel, maar ik vind niet dat ik voor iemand anders kan spreken.

Xantha

Berichten: 4624
Geregistreerd: 03-04-02
Woonplaats: zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-03 14:00

Ik heb samen met iemand mijn paard (ons paard) Ik werk drie dagen per week en heb een gezin, door het samen te doen heb ik toch een eigen paard, het geeft mij een paar vrije dagen en we delen de kosten. Nu besef ik wel dat we enorm boffen met elkaar! We rijden op de zelfde manier en hebben de zelfde ideen over het omgaan en rijden met paarden. Als de een is niet kan kan de ander wel, handig bij vakanie en ziekte!!! We hebben in ruim 5 jaar nog nooit echt ruzie gehad, echt uniek Haha!. We denken er zelfs aan er eentje bij te kopen

Lestria

Berichten: 1068
Geregistreerd: 30-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-03 14:05

Ik heb 3 jaar lang mijn paardje alleen gedaan met het gevolg dat je zeer weinig tijd over hebt voor andere leuke dingen, sociale contacten of andere verplichtingen.

Hierdoor kon ik mij erg schuldig voelen als ik eens wat minder tijd voor haar had en toen stond ze ook nog ergens waar ze niet dagelijks weidegang/paddock had dus een dag laten staan vond ik echt niet kunnen.

Daarnaast heb je altijd wel periodes dat het rijden wat minder gaat, dat je zelf wat minder in je vel zit enz. En dan kan zo'n dagelijkse verplichting als een paard tegen gaan staan. Dan wordt het een kwestie van moeten.

Ik heb dus een verzorgster zodat ik zeker weet dat mijn paardje de volle aandacht krijgt die zij verdient en om er voor mij (en dus ook voor haar) echt lol in te houden.

Daarnaast was mijn verzorgster altijd al gek van mijn paardje en haar doe ik er ook een heel groot plezier mee. Alle drie gelukkig toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-03 14:05

Ik heb zelf voorheen altijd paarden gereden van anderen.
Maar de naam bijrijdster vond ik dan niet passens omdat ik de enige was die ze reed, dus niet bij Lachen

Dit was op plaatsen waar de eigenaar(en) te weinig tijd had omdat er simpel weg te veel paarden waarden. Dit was dus op kleine handelstalletjes.

Zelf zou ik niet vlug een bijrijder zoeken voor mijn paard.
Ik denk dat ik veel te kritisch ben, dus de bijrijder het plezier ontneem, wat niet de bedoeling is lijkt me. Haha!

Maar bij ons op stal is het ook niet toegestaan een bijrijder toe te laten, dus hoef je er ook niet over na te denken Lachen

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-03 14:21

Soms zou een bijrijder voor mij best handig zijn, of iig iemand die mn pony poetst&er mee wandelt, maar ja zo iemand heb je zo gevonden, maar waar t mij om gaat is dat diegene dan ook met de andere 2 paarden om moet kunnen gaan, desire is niet zo'n probleem, een oude zure merrie die niet echt gemeen is, maar Quentin moet je gewoon altijd consequent mee omgaan, en iemand die alleen maar mn pony poetst en ermee wandelt, en daar zeg maar genoegen mee neemt, zal wrsch niet stevig genoeg in zn schoenen staan om Quentin aan te kunnen

maar bv iemand die Quentin kan rijden, of iig goed kan longeren, en daarnaast t ook leuk vind om mn pony te poetsen en er mee te wandelen, dat is moeilijk om zo iemand te vinden!

niet dat ik niet genoeg tijd heb, maar t is nu altijd werken, of met de paarden bezig zijn, een dagje paarden-vrij zou wel lekker zijn, maar ja ze staan aan huis dus t is elke dag weer opnieuw mesten, voeren enz ook al rij je een dag nietm, je bent er toch mee bezig.
en Q kan echt niet meer dan 1 dag niet gereden worden, dus ja dan moet ik hem voorrang geven, dus destiny schiet er vaak bij in, maar nu ik dit schrijf besluit ik maar om ff de pc uit te doen en desje eens goed te poetsen en haar maantjes&staart ff te wassen(als er geen ontelbare dazen op de wasplaats zitten) want ze heeft weer last van zomereczeem, de deken ervoor is gelukkig besteld Haha!

maar wat t voordeel van een bijrijdster is, is ook dat t gezelliger is met zn 2en, en ik ook zeker met Q wel wat hulp kan gebruiken, nu ben ik altijd alleen bij ons thuis in de stal...kijk al uit naar de winterperiode, dan zet ik Q op een pensionstal, ivm natte/bevroren buitenbak(zou hem juni t/m augstus ook bij in pension zetten ivm niet kunnen rijden in buitenbak ivm dazen)maar dan heb ik weer gezeschap tijdens t rijden en poetsen enzo!

maar ik heb ook een bijrijdpaardje, wat ik zelf heb ingereden en waar de eigenaren nu helemaal happy mee zijn, ze hebben nog een paard, daar rij ik ook weleens op, en ze zijn blij met mij, want ik leer de paarden wat bij(hun hebben jaren op een manege gereden, ik ben M2 dressuur en heb als werk jonge paarden gereden) en ik ben er ook blij mee, want mocht daar gaan rijden toen Quentin vorig jaar zo kreupel was, zonder vindbare oorzaak, dus het was twijfelachtig of ik hem ooit nog kon rijden, dus ik was dolblij dat ik 2 paardjes had gevonden die ik mocht rijden!

toen destiny nog wel te berijden was, had ik ook een brijrijdster(destinietje hier op bokt) en die mocht destiny als haar pony zien, helaas werd desje blijvend kreupel....maar desje was iig heel blij met de aandacht die ze kreeg toen iris haar kwam rijden!

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48387
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-03 14:24

ik zoek een bijrijdster omdat ik een goede back up wil hebben, als ik zelf niet kan....

En omdat ik regelmatig rugklachten heb.... ik ben er zelf bijna altijd bij, en ik vraag geen vergoeding (alleen af en toe wat lekkers of iets anders voor Banjer).... dus ik doe het niet uit financiële overwegingen of tijdgebrek.

Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-03 15:29

Ik zou eigenlijk nooit een bijrijdster willen (veel te kritisch) maar heb er stiekem 1, mijn moeder gaat hem nml rijden 1 x per week. Maar ja, dat is mijn moeder... toch anders dan een vreemde.

Mariekje

Berichten: 747
Geregistreerd: 28-05-03
Woonplaats: onbekend

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-03 16:02

hey mensjes,
Ik weet nie of jullie dit onder bijrijdster verstaan, maar wij hebben dus meerdere pony's( Haha! ) en omdat ik ze niet allemaal zelf kan rijden(kost gewoon teveel tijd) en voor sommigen te groot ben, heb ik dus hulp. Mijn zusje rijdt op een van de pony's(dat is dan haar 'verzorgpony') en een goede vriendin van ons rijdt op één van de anderen. Maar haar kende ik al, dus het is geen vreemde. Zonder bijrijdsters zou ik het niet redden denk ik Verward


jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-03 16:27

Ik zou niet een bijrijder kunnen hebben. Ik ben veel te kritisch en waarschijnlijk ook veel te jaloers. Daarnaast vind ik het ook niet nodig. Ik heb wel vaker eens een paar dagen dat ik geen tijd heb. Dan staat ze lekker in de wei en krijgt geen aandacht. Heeft zij het ook eens rustig Haha!

SharirBobby

Berichten: 2409
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-03 19:11

Sharir m'n pony deel ik met mijn zus en de Sharir van hier op bokt verzorgt/rijdt Sharir ook. De ene periode weer meer dan de andere.
Omdat ze het leuk vind en het voor sharir ook wel leuk is.
en als we op vakantie gaan zorgt zij ook voor hem, dat is toch wel een fijn idee.

eerst zorgde mijn vriendin altijd voor sharir als we op vakantie waren, die vind paarden ook erg leuk, alleen rijdt ze zelf niet en heeft ze ook geen paard en doet niets met paarden enzo, maar ze vind het gewoon hele leuke dieren en ze kan goed met sharir opschieten. ze kan trouwens wel een beetje paardrijden Knipoog

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-03 19:18

Ik vind het leuk dat Pinky ook gereden wordt onder het zadel.
Zijn verzorgstertje is 1 dag in de week lekker aan het freubelen met hem en hem vanalles aan het leren en dat is gewoon gigantisch leuk om te zien en Pinky wordt er zeker niet slechter van Lachen Ook hij vind de afwisseling van VD, Longeren, Springen, Mennen en Rijden geweldig Lachen

dell_1
Berichten: 1961
Geregistreerd: 17-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-03 19:23

Ik ben bijrijdster, maar ik zou er geen willen hebben als ik ooit een eigenpaard mocht krijgen/kopen. Ik ben wel super blij met mijn bijrijdpaardje aangezien ik nu echt leer rijden en de mensen gewoon hartstikke aardig zijn om de tijd en de moeite erin steken om mij goed te leren rijden.

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-03 22:17

Ik heb ook meerdere redenen:

Ik vind het leuk om anderen een verzorgpony te bieden (zelf had ik anders nooit kunnen rijden, was namelijk te duur)
In het begin toen ik studeerde vond ik het kwa tijd heel handig omdat ik van Leeuwarden naar Drachten moest, en dat was erg druk en zo kon ik regelmatig een dag overslaan. Nu is stal 5 minuten fietsen en komt het zelden voor dat ik geen tijd kan maken, maar een dag of 2 vrij in de week is wel fijn.
Ook is het handig om in de vakanties en bij ziekte iemand te hebben die al bekend is met de pony. Stalhouder mest dan wel uit en zet buiten en binnen etc. Maar rijden of longeren en poetsen zit er dan niet in.

en omdat ik het vooral leuk vind om jongeren dingen te leren en het leuk vind om het enthousiasme van anderen om mijn pony, en natuurlijk dat van mijzelf te delen... Je kunt samen naar wedstrijden, samen op buitenrit, kijken naar elkaars lessen, elkaar helpen met "zitlessen"

Ik ben nu weer bezig met zoeken, en heb nu twee meiden die allebei enthousiast zijn en wat van me aan willen nemen. Ik vind het heel moeilijk om te kiezen. Beiden rijden ze nog niet voldoende om het zelfstandig te kunnen (in mijn ogen dan) maar op zich wel zo netjes dat ze er onder begeleiding niet veel aan verknallen. Ik kan ze dus leuk lesgeven en begeleiden (vind ik erg leuk) maar zal er dus wel meer tijd aan kwijt zijn dan mijn huidige verzorgster die alles zelfstandig kan. (ze gaat straks stoppen i.v.m. school) en ze zullen zeker geen plusje aan mijn pony rijden...

Eigenlijk straks dus vooral omdat ik het leuk vind mijn plezier te delen en dingen samen te doen en anderen iets te leren... Knipoog

KozieZ

Berichten: 7756
Geregistreerd: 11-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-03 12:40

Ik heb het met mijn paard ruim een half jaar alleen volgehouden, maar ik heb een vorm van reuma en toen het winter werd, moest ik dus minder gaan rijden. Mijn paard wordt 's winters altijd al fel van de kou en als je haar dan ook maar 1 á 2 keer per week rijdt is er weinig lol aan om te rijden en werd daardoor de rugpijn ook nog erger. Uiteindelijk toch maar besloten haar te laten rijden. Zo is het dus gekomen...
Ik was er zelf eerst ook niet zo'n fan van dat ze door en ander gereden werd, maar nu bevald het inmiddels wel goed.

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-03 15:14

ik heb alleen een bijrijder omdat m'n paard bij m'n ouders staat, en ik dus alleen in het weekend thuis ben.....ik heb lange weekenden hoor...(vrijdag, zaterdag, zondag, maandag) maar ik wil toch dat er iemand is voor door de week. Vooral als het weer winter is en ze minder buiten komen. Handig ook als ze bijvoorbeeld ziek is.
Ik kon me ook nooit voorstellen dat ik een bijrijder zou hebben (veel te kritisch) maar het is nu makkelijk, want ik doe parelli en ik wil gewoon een bijrijder die dat ook doet, echt perfect, geen ruzies meer en geen mensen die je paard totaal over de zeik heen helpen, en dat jij het weer kan oplossen.
M'n bijrijder is trouwens net gestopt wegens tijdgebrek, dus ik zoek nog iemand vanaf september.....ik zal nog wel ff een berichtje plaatsen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-03 16:29

Voordat ik me een eigen paard kon veroorloven ben ik ook een tijdje bijrijder geweest van verschillende paarden. Dat is in alle gevallen al na een paar maanden in het 100 gelopen.
Waarom? Omdat ik er altijd heel andere ideen op na hield dat de eigenaren. Zo vond ik in een geval dat het paard veel te mager werd. De eigenaresse wilde niet meer voeren omdat het paard anders te fel zou worden . Verder vond ik dat er te weinig stro werd gebruikt. En zo waren er altijd wel van die kleine dingetjes die bleven steken.

Nu heb ik zelf een paard maar een bijrijder hoef ik niet. Ik vind het rijden zelf veel te leuk ! Het is wel lastig als ik eens een week-end of met vakantie weg wil, dan heb ik dus geen ruiter voor Lois. Dus ik zou graag een ruiter willen hebben aan wie ik mijn paard voor een kleine vakantie kan toevertrouwen. Maar aangezien ik vreselijk kritisch ben Schijnheilig valt dat nog niet mee Haha! .

Pluutje

Berichten: 5624
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-03 19:17

Ik ben zelf wel bijrijder geweest, heb daar ook zeker veel plezier van gehad en veel van geleerd maar zelf zou ik er nooit een willen.
Bij mij op stal is er bijna niemand die zijn paard helemaal alleen doet, maar ik wel. Ik ben ook veelste kritisch en ik zou op de stal waar ik nu sta ook niet echt iemand weten waarvan ik denk ja die mag er wel op. Ik heb wel 1 meisje die rijdt hem als ik echt niet kan, als ik doodziek ben ofzo(ik bedoel, ik kan haar altijd bellen en ze is de dochter van de baas dus woont daar ook)verder als ik niet kan longeert iemand hem maar echt niet dat ik er zomaar iemand op laat. Dat ene meisje vertrouw ik dan wel, dat ze lief voor hem is en vooral ook mijn spullen netjes achterlaat want daar kan ik ook niet tegen als je dan terug komt en het is troep.
Vorig jaar moest ik met school naar Rome, ik wilde echt niet want ik wilde mijn paardje niet achterlaten...ik ben toen toch gegaan, en ik heb een bijrijdster van buitenaf geregeld(dat mag eigenlijk niet maar ja)ik heb wel een paar spionnen aangesteld en veel gebeld en gesms't enzo.
Het is niet dat ik mensen niet vertrouw ofzo maar ik vind gewoon, het is mijn paard en ik wil ook dat hij dat weet en dat ik echt een band met hem heb en niet dat hij iedereen een beetje als eigenaar ziet. Bovendien vind ik het ook geen fijn idee als ik niet 100% zeker weet dat hij veilig in zijn stalletje staat en dat alles goed gaat.

nou..beetje lang verhaal, maar kort samen gevat:ik heb geen bijrijder en wil er ook(voorlopig)geen!
misschien dat ik volgend jaar in mijn examen jaar wel een bijrijder nodig zal hebben maar dat zal ik dan zoveel mogelijk tot een minimum beperken.