Rhodococcus equi

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MeesHurkmans
Berichten: 1
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Dedemsvaart

Rhodococcus equi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-03 17:55

vrijdag 13 juni had ik nog een supergezond tinkerveulen van 2 maanden oud en zaterdag was het mis. de dierenarts zei dat het ging om de bacterie rhodococcus equi en dat die soms ook dodelijk is, maar we waren er vroeg bij dus met een paar weken zou het goed moeten zijn. helaas, er leek geen achteruitgang te zijn, maar eind van de middag lag ze dood in de bak.
ik vraag me af of er meer mensen zijn die een veulen hebben gehad met deze bacterie en wat er toen aangedaan is

Pauline
Berichten: 12188
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-03 10:41

Jeetje wat een naar verhaal. Ik weet dat waar ik vroeger reed alle veulens zijn ood gegaan, echt achter elkaar door. Ze stonden al gescheiden na de eerste sterfgevallen maar dat mocht niet bateb Alle veulens zijn overleden zoals jij beschrijft maar ik weet niet wat en hoe precies.
Ze hebben er niks aan (kunnen) gedaan, behalve alle moeders en veulens apart zetten, geen contact en ontsmetten, maar dat hielp dus niet.
Iig sterkte

Sabiy

Berichten: 740
Geregistreerd: 05-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-03 19:01

Rhodococcus is heel ernstig, en heel vaak dodelijk. Om een redelijke overlevingskans te hebben, zijn zeer vroege ontdekking en zeer intensieve behandeling vereist. Paarden met Rhodococcus moeten vele malen per dag medicatie hebben, op een vast tijdstip (waar echt heel weinig speling in zit, dit luistert heel nauw). Alleen dan, en als het vroeg genoeg ontdekt is, en dan ook nog met een flinke portie geluk, heb je kans dat ze het redden. Helaas heb jij dit geluk niet gehad, sterkte met dit verlies !

MissPippin

Berichten: 2324
Geregistreerd: 21-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-03 19:45

bij diernkliniek emmeloord zijn er meerdere veulens door een hele goede behandeling en zorg blijven leven!

offspring

Berichten: 377
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Nieuwkoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-03 14:43

MeesHurkmans schreef:
vrijdag 13 juni had ik nog een supergezond tinkerveulen van 2 maanden oud en zaterdag was het mis. de dierenarts zei dat het ging om de bacterie rhodococcus equi en dat die soms ook dodelijk is, maar we waren er vroeg bij dus met een paar weken zou het goed moeten zijn. helaas, er leek geen achteruitgang te zijn, maar eind van de middag lag ze dood in de bak.
ik vraag me af of er meer mensen zijn die een veulen hebben gehad met deze bacterie en wat er toen aangedaan is


ik heb vorig jaar een welsh veulen gekocht die al verkouden was dacht ik .

Later toen hij maar niet beter werd werder er fotos van gemaakt en hij bleek roddococcus te hebben. Hij was al 1 jaar oud maar zo klein als een pasgeboren. De DA wilde mij ook eerst niet geloven dat hij al zo oud was.

Ik kon hem laten helpen met medicijnen dan had ik 50 procent kans dat hij er van zo genezen en daarna nog 50 procent kans dat hij de rest van zijn leven dampig bleef en niet naar de bossen kon niet in de bak niet in het stro en geen hooi .

Ik vind dat geen paarden leven en toen heb ik besloten om Elvis die al zo ziek was een ritje paardenhemel te gunnen. Hij was echt mooi een palomino hengstje die ze alleen hadden geschoren met een schaapscheer apparaat bij de mensen waar ik hem van gered heb. Die mensen hadden hem ook op het land gezet in de kou dus een longonsteking er boven op en die rodococcus.

Ik wens je heel veel sterkte toe en luister naar je zelf het kost veel geld en ik ben heel wat armer geworden en ik heb maar 2 maanden van hem mogen genieten!!!!


doei nadine

offspring

Berichten: 377
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Nieuwkoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-03 14:45

ps rodococcus veroorzaakt abcessen op delongen en bij elvis is 2 minuten na zijn dood zijn longen geklapt. bloed stroomde er uit. de DA schrok dat hij er al zo erg aan toe was en die zei dat dit ook kon gebeuren als hij nog leefde en dan had hij verdronken in zijn eigen bloed.

sorry voor het onsmakelijke beriocht

DubbelFun

Berichten: 88655
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-03 17:15

Jeetje wat erg. Verdrietig
Ik heb wat research erover gedaan en ik weet niet hoe je stalsituatie is, maar misschien wel een aanrader om dit even te lezen:
http://www.equestrian-connection.com/da ... ?story=336

Overigens schijnt het voor sommige mensen met bepaalde 'ziektes' ook besmettelijk te zijn.