Gereden op Z paard, sta nu in dubio

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Frankinero

Berichten: 2779
Geregistreerd: 17-06-02
Woonplaats: Rozenburg

Gereden op Z paard, sta nu in dubio

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-03 23:17

Vandaag mocht ik even een handelspaardje van een vriend van mij rijden.
Een 6 jarige Havidoff, Z1 dressuur.
Wouw wat een paard zeg. Mooi maatje want hij is ongeveer 1.62. Donkerbruin met kolletje en achter 2 sokken.
Niks in je handen, alle knoppen erop. Ik heb niet alles uit geprobeert maar Ingrid Langel heeft hem van de week ook even gereden en die had ze allemaal.
HEb per ongeluk wel gechangeerd Haha! .

Hij staat dus te koop aangezien het een handelspaard is maar Domingo is mijn schatje. Voelde me gewoon schuldig dat ik er over na dacht om Domingo in te ruilen voor Parcival. Morgenochtend komen er mensen dus misschien is het beter dat hij verkocht word. Hoef ik ook niet meer te twijfelen.

Was ik maar rijk, dan had ik hem erbij gekocht.

Mursey

Berichten: 605
Geregistreerd: 14-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-03 23:37

Auw... ken het gevoel!!
En dat is echt minder , maar ben altijd nog blij dat ik mijn eigen paardje heb gehouden. Dan maar wat minder knopjes...
Of ik moet mijn vent inruilen voor een rijke Knipoog dan waren er al meer als 2 ben ik bang

Bodien

Berichten: 2023
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: friesland, dokkum

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-03 23:43

ach joh, die 'knopjes' komen ook nog wel op jou paardje
en dan zijn het tenminste jullie eigen knopjes

Kendra

Berichten: 8728
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-03 00:10

Waarom zou je dat paard willen kopen? Een vriendin van mij heeft ook een Z-paard gekocht, maar ik denk dat ze daar ook wel een beetje spijt van heeft gehad. Ze had (achteraf he, dan weet je 't altijd beter) toch liever een iets groener paard gehad. Met deze vloog ze door de B en de L maar nu zit ze in de M en komt haast niet verder. Voor haar hatstikke frustrerend, want iedereen weet dat haar paard Z is geweest - dus moet het wel voor de volle 100% aan haar liggen.......

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-03 00:14

Wat Kendra ook zei: een Z-dressuurpaard kopen betekend niet dat je hem op Z-dressuur kunt houden. Ze zijn het snel genoeg kwijt als je het niet beheersd...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-03 00:22

Maar als het een fijn gereden, goed na te rijden paard is, leer je er een hoop meer van als je je goed laat begeleiden! Het is 10x moeilijker om fouten uit een paard te rijden, dan om een goed gereden paard na te rijden. Voor je eigen rijkunstige ontwikkeling ga je beter op een goed na te rijden "knoppenpaard" zitten dan eindeloos doormodderen met een die net niet wil.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-03 00:42

Maar Zep, als dat betekend dat je de liefde van je leven weg moet doen, dan is die beslissing nog niet zo snel gemaakt...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-03 00:46

Dat is een keuze die je voor jezelf moet maken. Ik reageer alleen maar op de reacties in de trant van 'een Z-paard houd je toch niet in het Z' etc. Want die zijn imo een beetje kort door de bocht.

Er zijn wel heel veel heel erg slecht gereden Z-paarden. Heb gister ook weer op zo eentje gezeten, pfff... (dacht dat mijn paarden brak gereden werden!) maar dat zijn dan ook geen fijn na te rijden leerpaarden.

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-03 09:19

Ik ben dol op Havidoffjes Haha! ik merk bij steeds meer mensen die er ook 1 hebben dat ze veelal het fijne ruitergevoel geven dat Havidoff zelf ook heeft. Ik ben het hier weleens met Zep.

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-03 09:46

Ik weet niet of je mijn verhaal van een goede week terug gelezen hebt, maar ik heb hetzelfde. Ik ben verliefd op een paard wat ik al twee jaar ken, vanaf jaarling. Maar ik kan haar ook niet betalen. En een van mijn iegen paarden wegdoen is geen optie.

Frankinero

Berichten: 2779
Geregistreerd: 17-06-02
Woonplaats: Rozenburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-03 12:24

Jurga schreef:
Ik weet niet of je mijn verhaal van een goede week terug gelezen hebt, maar ik heb hetzelfde. Ik ben verliefd op een paard wat ik al twee jaar ken, vanaf jaarling. Maar ik kan haar ook niet betalen. En een van mijn iegen paarden wegdoen is geen optie.


Ik heb t gelezen en weet nu dus hoe je je voelt.
Er komen maandag kijkers dus misschien is hij dan verkocht. Zo niet dan ga ik toch even heeeeeel hard nadenken.

Ik was vanmorgen 4-span aan het rijden met die vriend en die vroeg nog of ik hem echt wilde. Want dan was hij iets makkelijker met de prijs.

I REALLY DO NOG KNOW

Eerst maandag afwachten en van het weekend ga ik hem gewoon lekker rijden. Misschien valt hij na een paar dagen wel tegen. Tong uitsteken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-03 13:25

Zo zou ik het op het moment net anders om willen.
Kawa is nu Z, en voor hem is dat veel.
Hij is er niet op gebouwd en moet gewoon elke keer 200 % geven als ik hem Z wil laten lopen.
En dat wil en kan ik niet steeds van hem verlangen.
Dus eigenlijk zou het beter zijn hem te verkopen en een jong paard terug te kopen, zodat ik weer een doel heb om naar te trainen, want dat ben ik nu kwijt.

Ik ben hard aan het denken om geen wedstrijden meer te gaan starten en lekker zo wat heen te klooien.
Al zit ik zo qua rijden niet in elkaar.

Maar verkopen..
Nope, want bij het idee dat Kawa weg is, springen de tranen me al in de ogen.
Dus dat is dan zeker geen optie.

annem
Berichten: 21
Geregistreerd: 17-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-03 13:37

weleens over nagedacht dat een 6-jarige Z-dressuur misschien wat erg snel (te snel) is ingereden? Mijn ervaring met paarden die op zo'n jonge leeftijd al zo ver zijn is dat het eigenlijk vragen om problemen is. Zowel lichamelijk als geestelijk voor het paard.

Lisette

Berichten: 2676
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-03 14:32

annem schreef:
weleens over nagedacht dat een 6-jarige Z-dressuur misschien wat erg snel (te snel) is ingereden? Mijn ervaring met paarden die op zo'n jonge leeftijd al zo ver zijn is dat het eigenlijk vragen om problemen is. Zowel lichamelijk als geestelijk voor het paard.


Dat was dus het 1e wat ik dacht. Vaak hoor je dan dat die paarden lichamelijke of geestelijke klachten krijgen.

dell_1
Berichten: 1961
Geregistreerd: 17-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-03 14:38

Ik ben nou bij mijn bijrijdpaard ECHT aan het leren rijden. Op stal staat ook een Z-paard. En dat is echt anders hoor, ik wou draven maar ga iets teveel been (en dan ook nog verkeerd) en hij was ingalop. Elke fout die je maakt wordt je op afgestraft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-03 14:59

Mooi gezegd Kawa, jij hebt echt liefde voor je paard en dat is een groot compliment! Knipoog

Als je een jong paard koopt kom je met de juiste begeleding ook een heel eind hoor. Zo'n fijn doorgereden knoppenpaard heeft ook heel snel in de gaten dat ie jou als ruiter wel om de tuin kan leiden. Die hou je niet eeuwig op dat hoge niveau als je zelf een stuk minder rijdt. En dan kom je op een gegeven moment op een punt, waar je weer even hard moet werken aan verbetering.
Als ik terug kijk naar Lois en mij, dan moet ik zeggen dat ik vreselijk geniet van de ontwikkeling die we samen doormaken. Maar ik heb ook niet een echt doel. Ik wil iedere dag met veel plezier rijden en voortuitgang geeft me tot op heden nog veel plezier. En daar heb je deskundige begeleiding voor nodig. Ongeacht of je nu een groen of een doorgereden paard hebt.

Fitzroy

Berichten: 25097
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-03 15:54

annem schreef:
weleens over nagedacht dat een 6-jarige Z-dressuur misschien wat erg snel (te snel) is ingereden? Mijn ervaring met paarden die op zo'n jonge leeftijd al zo ver zijn is dat het eigenlijk vragen om problemen is. Zowel lichamelijk als geestelijk voor het paard.


Ik was daar ook altijd nogal huiverig voor, maar sommige paarden hebben gewoon veel talent en krijgen een dusdanige begeleiding dat dat helemaal niet waar hoeft te zijn. Die paarden gaan echt niet iedere week op wedstrijd om winstpunten bij elkaar te sprokkelen. Ze worden meteen al hoger gestart (bv. M) en lopen minstens 3 winstpunten per concours.
Thuis worden ze ook niet ontzettend belast, gewoon rustig aan de basis getraind, hooguit een half uur per keer.

Uiteraard weet ik niet hoe het met dit paard is gegaan, maar dit is mijn ervaring op mijn huidige stal.

abby
Berichten: 1664
Geregistreerd: 31-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-03 16:02

Ienemienie, wordt het niet tijd om tevreden te zijn met wat je hebt? Heaven Leigh voldeed niet, evenals de pony daarna. Je wilde wel / geen wedstrijden rijden en koos vervolgens voor een Andalusiër, een paard waar de meeste mensen alleen maar van kunnen dromen. Nu is het een Z-paard, wat is het morgen? Sorry voor deze misschien botte reactie, maar volgens mij besef je niet hoe rijk je bent dat je überhaupt een paard hebt kunnen kopen... Het zijn potverdrie geen fietsen...

Frankinero

Berichten: 2779
Geregistreerd: 17-06-02
Woonplaats: Rozenburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-03 17:43

annem schreef:
weleens over nagedacht dat een 6-jarige Z-dressuur misschien wat erg snel (te snel) is ingereden? Mijn ervaring met paarden die op zo'n jonge leeftijd al zo ver zijn is dat het eigenlijk vragen om problemen is. Zowel lichamelijk als geestelijk voor het paard.


JA dat kan maar al zou ik hem kopen dan duurt het nog wel even hoor voordat ik Z ben, als ik het ooit word natuurlijk. Haha!

Frankinero

Berichten: 2779
Geregistreerd: 17-06-02
Woonplaats: Rozenburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-03 17:48

abby schreef:
Ienemienie, wordt het niet tijd om tevreden te zijn met wat je hebt? Heaven Leigh voldeed niet, evenals de pony daarna. Je wilde wel / geen wedstrijden rijden en koos vervolgens voor een Andalusiër, een paard waar de meeste mensen alleen maar van kunnen dromen. Nu is het een Z-paard, wat is het morgen? Sorry voor deze misschien botte reactie, maar volgens mij besef je niet hoe rijk je bent dat je überhaupt een paard hebt kunnen kopen... Het zijn potverdrie geen fietsen...


Deze reactie slaat weer helemaal nergens op. Wie zegt dat ik niet tevreden bent. Ik geloof niemand. Ik schreef ook dat ik me gelijk schuldig voelde tegen over Domingo omdat dat gewoon mijn poepie is.

Heaven voldeed wel aan mijn eisen hoor Abby, maar ik had geen geld om 2 paarden te onderhouden en ik wil graag wedstrijden gaan rijden dus verkocht ik haar met heel veel pijn.
Het paard daarna was te veel mans voor me. Schaam ik me niet voor om te zeggen.

En ik ben superblij met Domingo, heb er al over nagedacht om nu een paardje erbij te kopen.

Ik vind dat soms zo K*T hier op bokt dat je soms van die domme reacties krijg. Want dat vind ik van jouw reactie.


Maar voor alle andere, ik heb besloten het niet te doen.
Ben vandaag bij DOmingo in de wei geweest en hij kwam gelijk naar me toe en met me knuffelen. Daar kan geen Z paard tegen op.
Dan rij ik maar met mn pony van 1.50 tussen de grote paardjes. Pech hoor, ik kom toch zeker wel in de L met hem. Haha! Haha! Haha!