stijf? aan het werk?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23430
Geregistreerd: 09-04-01

stijf? aan het werk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-03 23:17

Katinka is nu bijna 3 weken oud.
Polly is vreselijk stijf, ben alweer kalm aan begonnen met longeren (Katinka staat dan apart, gaat prima) niet teveel gewoon een beetje stappen en draven.

Ook gaan we 1 รก 2x per week over de weg, Katinka gaat dan ook gewoon mee die vind het prachtig, door Katinka kunnen we ook niet vaker, moet om haar hoefjes denken.

Wat kan ik nou nog meer doen om haar van die stijfheid af te helpen.
Ik kan haar apart hebben in een ruimte formaat kleine longeercirkel, wel op het land, bak gaat helaas niet i.v.m. Katinka.

Jan_VT

Berichten: 3487
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: in een gezellig plattelandsdorpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-03 02:08

Veel, maar heel veel op de wei, is voor de merrie en het veueln het beste!!! Voor de rest doe je het volgens mij perfect!!!

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23430
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-03 10:14

ze staan 24/7 op de wei maar daar werdt het niet beter van

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-03 11:55

Wat rustige buigoefeningen willen ook wel eens helpen, maar bedenk je dat een drachtigheid en bevalling ongeveer gelijk staat aan topsport, en dat ze soms gewoon wat tijd nodig hebben om zich te herstellen.

Buigoefeningen - een brokje in je hand en dan rustig haar neus tussen haar voorbenen lokken, dan op de borst, en naar allebei de flanken. Geef haar het brokje voordat het echt moeite gaat kosten - als je dit regelmatig doet word het vanzelf makkelijker.

carola

Berichten: 8686
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-03 17:42

Ik denk dat je op de manier van ArwenLune alles een beetje gaat overvragen. Geef die merrie nog even de tijd om uit 'zichzelf' het lichaam te herstellen.
Goed voeren hoor! Denk aan de Natrium / Calcium verhouding en geef voldoende gras/hooi.

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-03 21:32

Waarom kan de bak dan niet? (denk dat ik te makkelijk ben...)

Kendra

Berichten: 8729
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-03 00:24

Weet je zeker dat ze verder goed gezond is, soms zijn merries toch enigszins hoefbevangen (door bv een baarmoederontsteking als ze niet goed schoon worden) of krijgen ze een licht vorm van spierbevangenheid door de veranderende stofwisseling tijdens de zoogperiode. In dat geval moet je even de dierenarts er bij halen, gaat niet vanzelf weer over.

Ook kan het zijn dat ze toch geleden heeft bij de bevalling, waardoor ze wat stijf in het kruis is gebleven. Als je denkt dat dat zo is, zul je d'r op de juiste manier moeten trainen: voorzichtig, maar altijd met een actief gebruik van de achterhand. Ik zet daarom mijn merrie vrij vlot na de geboorte aan de pessoa-longeersingel, maar weet niet of je ook shet-pessoa's hebt. Masseren wil ook wel helpen.

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23430
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-03 00:27

Jurga schreef:
Waarom kan de bak dan niet? (denk dat ik te makkelijk ben...)



Omdat ik bij het land geen bak heb Haha!

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-03 23:36

En het veulen kan niet opgesloten worden in een stal dus?

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23430
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-03 23:56

ik heb geen stal bij het land nee, maar ik kan het veulen op een ander stuk land zetten en dan kan ik prima aan de gang, veulen gaat door waar ie mee bezig was en Polly gaat braaf meewerken.